Kes Ugutan Terhadap Kakitangan Pejabat Kesihatan Warga Nabawan Diminta Bertenang


Oleh Izwan Abdullah dan Yun Mikail Tangkap layar Facebook Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) Nabawan yang menjadi tular dalam kalangan pengguna laman sosial. - Foto ihsan Laman Sosial Pejabat Kesihatan Daerah Nabawan KOTA KINABALU: Warga Nabawan diminta supaya bertenang dan membiarkan pihak berkuasa melaksanakan tugas mereka dalam menangani kes COVID-19 yang dilaporkan meningkat di daerah itu.
Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Nabawan, Datuk Bobbey Suan, berkata ia penting bagi memastikan kes COVID-19 yang naik mendadak disebabkan Kluster Sinsingon dapat ditangani dengan berkesan.
"Semua mengetahui Kluster Sinsingon sebagai punca kes COVID-19 di daerah ini meningkat. Kita harus memberikan kerjasama penuh kepada Kementerian Kesihatan (KKM).
"Sejak penularan pandemik awal tahun ini, mereka (barisan hadapan) bekerja tanpa mengira penat untuk melawan pandemik dan kita harus menghargai tugas dan bukan memperkecil pengorbanan mereka," katanya di sini.
Beliau mengulas mesej tular dalam Facebook Pejabat Kesihatan Nabawan mengenai ancaman atau ugutan yang diterima pegawainya daripada orang awam berkaitan peningkatan kes COVID-19 di daerah itu.
Nabawan mencatat 11 kes baharu COVID-19 dan kekal sebagai daerah paling banyak kes baharu selain satu-satunya daerah mencatat kes dua angka di Sabah, semalam.
Ia juga adalah satu-satunya daerah di Sabah diletakkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula hari ini hingga 16 Mac selepas kira-kira 200 kes COVID-19 dikesan di 15 kampung.
Kluster Sinsingon yang menjadi punca peningkatan kes itu kini turut merebak hingga ke Keningau, Kota Kinabalu dan Beaufort. Kluster itu dikenal pasti tercetus melalui satu upacara pengebumian yang diadakan bulan lalu dan dikesan selepas tiga pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Nabawan didapati positif COVID-19 melalui saringan balik ke asrama.
Berdasarkan kiriman yang tular di laman Facebook Pejabat Kesihatan Nabawan, barisan hadapan di daerah itu mendakwa menerima pelbagai bentuk ancaman berikutan kes COVID-19 yang naik mendadak.
Kiriman di Facebook itu turut menjelaskan bahawa petugas kesihatan di daerah itu bekerja keras melindungi kesihatan dan keselamatan rakyat. Mereka tidak minta penghormatan tetapi sekadar kerjasama masyarakat.
Difahamkan, ada kalangan penduduk yang tidak berpuas hati dengan jumlah kes COVID-19 yang naik secara mendadak di daerah itu sehingga dikenakan PKP selain Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di dua kampung iaitu Sinsingon dan Lotong.
Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Keningau, Superintendan Shahrudin Mat Husain, berkata setakat ini pihaknya belum menerima laporan mengenai kes ugutan yang dimaksudkan.
Sehubungan itu, katanya, Pejabat Kesihatan Nabawan diminta membuat laporan agar siasatan berhubung perkara itu dapat dilaksanakan.
"Kita tunggu laporan polis dibuat terlebih dahulu namun siasatan masih diteruskan. Kita juga sudah menghubungi pihak PKD Nabawan," katanya ketika dihubungi.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/03/kes-ugutan-terhadap-kakitangan-pejabat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Saman Datin Vivy Yusof Terhadap Netizen Atas Dakwaan Fitnah Bermula 11 Ogos 2021

Kes Saman Datin Vivy Yusof Terhadap Netizen Atas Dakwaan Fitnah Bermula 11 Ogos 2021

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 256 hits
Kes saman Datin Vivy Yusof terhadap netizen atas dakwaan fitnah bermula 11 Ogos 2021Kes saman Datin Vivy Yusof terhadap seorang netizen atas dakwaan memfitnah pengasas FashionValet dan dUCK Group itu menerusi laman sosial berhubung isu kera...
Gara Gara Tak Hadir Sebutan Kes Mahkamah Telah Keluar Waran Tangkap Terhadap Sajat

Gara Gara Tak Hadir Sebutan Kes Mahkamah Telah Keluar Waran Tangkap Terhadap Sajat

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 244 hits
SHAH ALAM Mahkamah Tinggi Syariah mengeluarkan waran tangkap terhadap usahawan kosmetik Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau lebih dikenali sebagai Nur Sajat kerana gagal menghadirkan diri pada sebutan semula kesnya hari ini tanpa sebarang se...
Jadi Saksi Kes Saya Terhadap Lhdn Najib Razak Sindir Guan Eng

Jadi Saksi Kes Saya Terhadap Lhdn Najib Razak Sindir Guan Eng

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 258 hits
Bekas perdana menteri Najib Razak meminta Lim Guan Eng memberi keterangan dalam kes mahkamahnya terhadap Lembaga Hasil Dalam Negeri selepas setiausaha agung DAP itu mengkritik pusingan U dalam program pengampunan agensi kerajaan itu Terdahu...
Hiburan Sedia Pertahan Maruah Keluarga Kes Saman Ali Puteh Terhadap Nor Hidayah Baru Bermula

Hiburan Sedia Pertahan Maruah Keluarga Kes Saman Ali Puteh Terhadap Nor Hidayah Baru Bermula

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 246 hits
Kes saman melibatkan pelawak Ali Puteh dan balu kepada Allahyarham Abam Bocey Nor Hidayah Mohd Ali difahamkan baru sahaja bermula apabila pendengaran kes telah mula didengari di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur Sumber OhBulan Menurut Ali kes sa...
Najib Sindir Guan Eng Jadi Saksi Kes Saya Terhadap Lhdn

Najib Sindir Guan Eng Jadi Saksi Kes Saya Terhadap Lhdn

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 154 hits
PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak meminta Lim Guan Eng memberi keterangan dalam kes mahkamahnya terhadap Lembaga Hasil Dalam Negeri selepas setiausaha agung DAP itu mengkritik pusingan U dalam program pengampunan agensi keraja...
Pergerakan Tanah Rusak Rumah Warga Bpbd Cianjur Dirikan Tenda Pengungsian

Pergerakan Tanah Rusak Rumah Warga Bpbd Cianjur Dirikan Tenda Pengungsian

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 175 hits
Sekretaris BPBD Cianjur Irfan Sopyan mengatakan tenda pengungsian didirikan untuk menghindari hal yang tidak diinginkan menimpa warga yang masih bertahan di rumahnya masing masing meski sudah mengalami retak dan bagian atap yang bocor
Ada 1 130 524 Warga Indonesia Sudah Divaksinasi Dosis Lengkap

Ada 1 130 524 Warga Indonesia Sudah Divaksinasi Dosis Lengkap

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 163 hits
Dengan tambahan tersebut maka jumlah penerima vaksinasi dosis pertama kini totalnya 2 552 265 jiwa
Aksi Yb Rara Turap Sendiri Jalan Berlubang Curi Tumpuan Kejutkan Warga Dun Ketari

Aksi Yb Rara Turap Sendiri Jalan Berlubang Curi Tumpuan Kejutkan Warga Dun Ketari

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 156 hits
BENTONG Ahli Dewan Undangan Negeri Ketari Young Syefura Othman baru baru ini telah mencuri tumpuan dan mengejutkan orang ramai bila beliau turun padang sendiri untuk menurap jalan berlubang pada Sabtu 27 Februari lalu Tindakan tersebut dila...
Sedang Cuci Piring Di Saluran Air Warga Tabanan Temukan Mayat Mengambang

Sedang Cuci Piring Di Saluran Air Warga Tabanan Temukan Mayat Mengambang

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 222 hits
Penemuan mayat seorang perempuan muda bernama Ni Putu Eka Juniari di saluran air atau parit di belakang Warung Dayuh menggegerkan warga Desa Buruan Kecamatan Penebel Kabupaten Tabanan Bali Jumat
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Continuous Learning

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

2 Minute Microwave Onsen Tamago