Khas Untuk Ahli Umno Orang Umno Faham Tak Maksud Deja Vu Atau Maksud Existential Threat


 Déjà vu, sebutan bahasa Perancis: yang bermaksud "sudah lihat", suatu perasaan kuat bahawa sesuatu peristiwa atau pengalaman yang sedang dialami itu telah dilalui pada masa lalu. Déjà vu ialah perasaan sudah terbiasa dengan sesuatu. 
OSTB : Dengan bahasa lagi mudah - deja vu adalah sesuatu yang pernah berlaku dulu. Sesuatu yang kita sudah mengalami dahulu.
Jauh sebelum PRU14 (2018) saya telah menasihati seorang kenalan saya yang juga menjadi Naib Presiden UMNO pada masa itu.  
Masa itu krisis 1MDB sudah pun menjadi kritikal. Saya telah mula kritik 1MDB sejak tahun 2010 - I was the first one. The first article saya tulis yang sebut nama Jho Low adalah pada tahun 2010.  Sarawak Report 'take over' liputan 1MDB a long time after that.  Wall Street Journal pula lagi lambat - tahun 2015.  
Anyway saya telah bagi tahu sahabat saya Naib Presiden UMNO itu 'Tell Najib to resign. Suruhlah Najib undur. Kalau Najib tidak mahu undur percayalah UMNO dan BN akan kalah PRU'.
Tetapi kawan saya itu tidak mahu dengar nasihat saya. UMNO takut untuk menegur presiden parti. UMNO takut untuk "berani kerana benar".  UMNO lebih suka 'takut sebab benar".  Akhir sekali UMNO ditendang keluar.
Jadi setelah 62 tahun memegang kuasa - UMNO pun di tongsampahkan, oleh orang Melayu sendiri.
Dan sedikit selepas kekalahan PRU14 (2018) lebih 20 orang Ahli Parlimen UMNO meninggalkan UMNO dan memasuki parti lain ia itu Bersatu. Maka  UMNO menghadapi bahaya baru pula ia itu 'EXISTENTIAL THREAT'. 
Apa maksud existential threat? Ia adalah ungkapan bahasa Inggeris yang dicipta oleh media Barat untuk permudahkan fahaman ancaman yang terdekat atau ancaman yang sudah pun tiba yang bakal merosakkan atau menghancurkan sesebuah negara, institusi, individu atau apa pun. Maksud mudahnya  ‘Its too late.” 
Sekarang Umno sedang hampiri pukulan maut Round Ke 2.  Deja Vu berulang sekali lagi.


Stupid Nazri kata dia kena tunggu arahan daripada MIC pula !!




Perlantikan Zahid Hamidi sebagai presiden parti UMNO sejak 2018 telah meletakkan Umno dalam keadaan sakratul maut (at death's doorstep). 
Bukan saja Zahid menghadapi 77 ke atau 87 tuduhan mahkamah yang makin menjadikan Zahid gabrar dan auta tetapi tanpa tuduhan mahkamah pun Zahid tidak mempunyai bakat menjadi pemimpin parti. 
Prestasi Zahid sewaktu berucap di United Nations sangat memalukan bangsa Melayu. Is this the best you have? Zahid langsung tidak faham ekonomi, perindustrian, AI (bukan AI kekasih dia) ataupun perhubungan antarabangsa (international relations). Zahid pernah sebut kepada umum bahawa orang Syiah adalah kafir - sesuatu kenyataan dangkal yang menimbulkan kemarahan negara majoriti Syiah di Timur Tengah seperti Iraq di mana Malaysia telah membuat pelaburan berbillion Ringgit dalam industri minyak dan gas di sana.
Zahid juga terkenal dengan suka menunjuk penumbuk, menunjuk jari dan nama dia juga terlibat aduan kes oleh seorang anak muda. Tak tahu lah apa sudah jadi kepada kes itu. 
Pendek kata IQ Zahid adalah sama taraf dengan pemimpin Umno ber-IQ lobak seperti Mat Maslan,  Puad Zarkashi, Noh Omar dan yang sewaktu dengan mereka.  
Maka kita lihat pada hari ini Zahid makin kekok dan bengkok. Dia tidak menjawab isu dengan konfiden atau secara muktamad. Contohnya Zahid kata tindakan disiplin akan diambil ikut Perlemabgaan Parti. (Yalah - takkan ikut Perlembagaan Negeri Jawa). Tindakan disiplin akan diambil oleh jawatankuasa disiplin.  (Yalah - tapi jawatankuasa disiplin senyap saja? Tak bersuara pun?) 
Dulu di bawah pimpinan Najib, Umno kalah pilihanraya. 
Tetapi sekarang di bawah pimpinan kosong Zahid, Umno menghadapi talkin terakhir. UMNO makin pecah dan kemungkinan besarnya parti itu tidak dapat pulang bergilang gemilang lagi. UMNO is dead. 
Dan deja vu nya ialah TIGA JUTA ahli parti tidak boleh buat apa pun - sebiji serupa dengan masa Najib mengikat tali gantung ke leher parti UMNO. TIGA JUTA ahli parti tidak berupaya berkata apa pun dan hanya tutup mulut dan terima tindakan presiden mereka membunuh peluang UMNO di PRU14.
Sejarah berulang sekali lagi - deja vu - TIGA JUTA ahli parti lebih rela tutup mulut saja dan sanggup membiarkan  Zahid Hamidi membuat tikaman maut untuk membunuh parti mereka. 
Rupanya bukan Zahid atau Mat Maslan saja yang ber-IQ lobak.


Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/08/khas-untuk-ahli-umno-orang-umno-faham.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Mu

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Parlimen Umno Diberi Tempoh 48 Jam Tarik Diri Atau Dipecat

Ahli Parlimen Umno Diberi Tempoh 48 Jam Tarik Diri Atau Dipecat

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 387 hits
Oleh KHABARNYA kepemimpinan tertinggi UMNO mula memberi tekanan kepada ahli ahli Parlimen parti itu yang berada dalam Kerajaan Perikatan Nasional Mereka dikatakan diberikan tempoh 48 jam sama ada menarik sokongan kepada Kerajaan PN dan perl...
Terkini 31 Ahli Parlimen Umno Dan Bn Kekal Taat Kepada Muhyiddin Tidak Kepada Zahid

Terkini 31 Ahli Parlimen Umno Dan Bn Kekal Taat Kepada Muhyiddin Tidak Kepada Zahid

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 188 hits
August 6 2021 Sebanyak 31 Ahli Parlimen UMNO dan Barisan Nasional menyatakan pendirian untuk terus menyokong Kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaak...
Panas Duduk Blok Pembangkang Atau Kerajaan Umno Putus Malam Ini

Panas Duduk Blok Pembangkang Atau Kerajaan Umno Putus Malam Ini

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 253 hits
inforakyat netDuduk blok pembangkang atau kerajaan Umno putus malam ini Kedudukan UMNO berkemungkinan besar masih lagi berada sebagai blok kerajaan dalam persidangan Dewan Rakyat bermula pada Isnin Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Mas...
Keabsahan Mt Umno Tamat Ahli Parlimen Tak Terikat Arahan Parti

Keabsahan Mt Umno Tamat Ahli Parlimen Tak Terikat Arahan Parti

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 199 hits
Berikutan keputusan terbaharu Jabatan Pendaftaran Pertubuhan membatalkan penangguhan pemilihan UMNO menyebabkan suhu politik parti itu kembali panas Ini disebabkan keabsahan ahli ahli Majlis Tertinggi UMNO telah pun tamat pada 30 Jun lalu s...
Surat Umno Tular Tuntut Ahli Parlimen Tarik Sokongan Letak Jawatan

Surat Umno Tular Tuntut Ahli Parlimen Tarik Sokongan Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 299 hits
Oleh ASLINDA NASIR KUALA LUMPUR Surat yang dipercayai dikeluarkan pejabat Setiausaha Agung UMNO kini tersebar dalam media sosial malam ini Surat bertarikh 5 Ogos itu difahamkan sudah dihantar kepada semua Ahli Parlimen UMNO dengan membangki...
Ahli Parlimen Umno Belakangi Parti Berdepan Risiko Digantung Dipecat

Ahli Parlimen Umno Belakangi Parti Berdepan Risiko Digantung Dipecat

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 213 hits
Ahli Parlimen Umno Idris Jusoh dan Ismail Abd Muttalib mengisytiharkan mereka akan terus menyokong kepimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin PETALING JAYA Ahli Parlimen Umno yang membelakangi parti untuk menyokong kerajaan Perikatan Nasio...
Ketua Umno Bahagian Selar Tindakan Berani Ahli Parlimen Maran Membelakangi Parti

Ketua Umno Bahagian Selar Tindakan Berani Ahli Parlimen Maran Membelakangi Parti

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 242 hits
MARAN UMNO Bahagian Maran kecewa terhadap kenyataan Ahli Parlimen Maran Dato Sri Dr Haji Ismail Abd Muttalib yang membuat pengumuman terbuka menyokong penuh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan kerajaan Perikatan Nasional Ketua UMNO...
Jika Kerajaan Jatuh Kleptokrat Umno Akan Kembali Berkuasa Kata Ahli Parlimen Dap

Jika Kerajaan Jatuh Kleptokrat Umno Akan Kembali Berkuasa Kata Ahli Parlimen Dap

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 236 hits
Ahli Parlimen pembangkang hari ini memberi amaran sebarang kekosongan kuasa yang terjadi akibat kejatuhan kerajaan Perikatan Nasional akan diisi oleh Umno menjadikan parti yang pernah mendominasi kerajaan itu sebelum ini kembali menjadi sem...
Kuat Atau Tidak Kita Usaha Habis Habisan Erti Lawan Yang Sebenar Ahli Keluarga Termasuk Ibu Achey Pos1tif C0v1d 1 9

Kuat Atau Tidak Kita Usaha Habis Habisan Erti Lawan Yang Sebenar Ahli Keluarga Termasuk Ibu Achey Pos1tif C0v1d 1 9

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 203 hits
Pelawak Mohd Nasir Hamzah atau lebih dikenali sebagai Achey berkongsi khabar dvka apabila ahli keluarga termasuk ibunya Ngaisah Hassan telah disahkan pos1tif C0v1d 1 9 Meski berat untuk menerima dug4an ini namun pelawak berusia 35 tahun yan...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


7 2567 1 Top 100 By Darlene Ssru Ac Th

Slotxo 3 2567 Xo Slot 24 Top 75 By Tonja Slotxo24hr Win

Rajabhat University 1 Top 73 By Shawnee Ssru Ac Th 8 67

Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000

Kes Pemerasan Rm1 25 Juta 3 Pegawai Kanan Polis Ditahan