Khairy Jamaluddin Di Persimpangan


 
Pada 10 Jun lalu, Khairy Jamaluddin dipetik media berkata beliau akan berjumpa dengan Muhyiddin Yassin “minggu depan” mengenai pelawaan presiden Bersatu kepada beliau menyertai parti pimpinannya.
Dikira daripada tarikh 10 Jun ertinya “minggu depan” yang Khairy katakan itu ialah minggu ini. Mungkin sehari dua lagi pertemuan akan diadakan. Waullahualam. Sehingga artikel ini ditulis tiada perkembangan.
Saya bukan tukang tilik lantas tidak boleh ‘tengok’ apa keputusan Khairy yang lebih dikenali KJ. Namun jika beliau menolak pelawaan Mhuyiddin boleh saja utus surat atau keluarkan kenyataan media. Buat apa nak berjumpa face to face kalau sekadar untuk kata “maaf saya tak nak, terima kasih”?
Tetapi itu dilihat kurang manis atau kurang ajar apatah lagi Muhyiddin mempelawa beliau secara terbuka untuk dilapor media secara meluas. Oleh itu, pada pandangan saya KJ mahu bersemuka atas rasa hormat kepada politikus veteran yang pernah menjadi bosnya – dalam kerajaan yang ditubuhkan hasil Langkah Sheraton.
Bagaimanapun mungkin juga pertemuan diadakan untuk membolehkan Khairy buat tawar-menawar agar dapat deal yang paling baik untuknya sebelum menerima pelawaan Muhyiddin, atau sebagai syarat menerima pelawaaan. Khairy tahu nilainya untuk Bersatu dan Perikatan Nasional.
“KJ kena decide now or never. Dia ini very calculative dalam setiap langkahnya. Elok dia berterus-terang dengan Muhyiddin. Jawatan mesti menteri besar. Kawasan (untuk bertanding) seelok-eloknya di Negeri Sembilan,” kata seorang bekas aktivis Umno yang rapat dengan Khairy.
Kehadiran Khairy dalam PN menguntungkan gabungan berkenaan berdasarkan prestasinya semasa menjadi menteri dulu serta imej yang dibawa, tetapi tidak dinafikan Bersatu seperti Umno ada warlord yang tidak senang dengan adanya Khairy dalam kalangan mereka. Tetapi demi menumpaskan common enemy, mereka akan ambil sikap bertolak-ansur. Buat waktu ini.
Apa pun jika Khairy menyertai Bersatu bagaimana agaknya imej yang ditonjolkan beliau selama ini, yakni sebagai ahli politik moderate? Saya tidak menggunakan label liberal kerana orang Melayu sejak akhir-akhir ini “diajar” oleh golongan tertentu untuk menganggap liberal satu perkataan kotor walaupun jika dilihat dengan luas ia bukan sedemikian. Selain moderate, Khairy juga dilihat ramai sebagai inclusive dan forward-looking yang menyenangkan rakyat pelbagai kaum.
Kita tahu Bersatu ada DNA Umno tetapi parti itu disifatkan ramai sebagai lebih ekstreme, lebih konservatif, dan keterlaluan – semua ciri itu mempunyai konotasi negatif.
PAS pula selaku big brother dalam PN semua maklum bukan peminat Khairy. Semua orang tahu cara pemikiran Khairy dengan pemimpin PAS berbeza dan Khairy kerap mengkritik keras cara PAS berpolitik menggunakan agama. Namun saya rasa apabila Muhyiddin membuat tawaran kepada Khairy, ia sudah dibincangkan dengan Hadi Awang. Tak mungkin rancangan Muhyiddin diteruskan jika Hadi tak beri lampu hijau.
Maksudnya bersetuju demi kepentingan PN, buat masa ini – tiga perkataan kunci dalam konteks ini. Selepas itu apa sahaja boleh terjadi atau dalam lain perkataan PAS dan Bersatu boleh melakukan apa sahaja terhadap Khairy.
Khairy sebagai seorang yang pintar tahu ini semua lantas pasti mahu pakej terbaik daripada Muhyiddin agar kedudukannya selamat, selesa, dan tidak boleh diganggu-gugat.
Tetapi ada satu lagi pilihan buat Khairy seperti yang beliau beritahu media beberapa minggu lalu. Kata KJ, beliau sedang memikirkan kemungkinan menubuhkan parti politik sendiri. Pasti parti sendiri tidak akan undang masalah seperti jika menyertai parti sedia ada. Tidak perlu bimbang tikam belakang contohnya.
Dalam parti sendiri semua dijangka berjalan lancar, sekurangnya-kurang pada peringkat awal. Khairy boleh jadi presiden dan atur segala gerak parti. Cuma untuk menang pilihan raya secara sendirian memang sukar. Kalau boleh pun akan ambil masa panjang, padahal tujuan menang pilihan raya ialah membawa perubahan kepada negara. Khairy walaupun masih muda tidak punya masa untuk tunggu lama-lama.
Parti baharu ciptaan sendiri akan tonjolkan kewibawaan Khairy seorang. Umum tahu beliau agak karismatik. Lihat sahaja klip video menerusi TikTok, rancangan radio Hot FM, dan podcast Keluar Sekejap. Tetapi lihat juga Syed Saddiq dan Muda pimpinannya. Beliau juga karismatik dan hebat termasuk di TikTok. Namun ketika Syed Saddiq dilihat berjaya, partinya tidak begitu setakat ini.
Apabila hanya pemimpin yang berjaya tetapi parti tidak, nak menang pilihan raya boleh dikatakan mustahil. Perubahan yang mahu dibawa untuk rakyat akan tinggal cita-cita atau impian kerana perubahan yang mahu dibawa hanya boleh cuba dicapai jika berjaya membentuk kerajaan. Tidak ada gandingan politik yang mahu menjalin kerjasama dengan parti picisan yang hanya seorang pemimpinnya kuat.
Khairy tidak banyak pilihan. Untuk menyertai semula Umno amat sukar walaupun Presiden Zahid Hamidi pada perhimpunan agung baru-baru ini menegaskan Umno sentiasa terbuka menerima ahli yang dikenakan tindakan disiplin termasuk mereka yang digantung keahlian dan dipecat. Antara yang mempertikai keikhlasan kata-kata Zahid ialah bekas naib presiden Hishamuddin Hussein yang digantung keahlian selama enam tahun.
Mungkin Khairy boleh menyertai PKR, tetapi mungkin juga Umno selaku senior partner dalam kerajaan perpaduan akan bermasam muka.
“Tiada pilihan. Kecuali jika nak cuba DAP bolehlah,” kata bekas aktivis Umno yang rapat dengan Khairy yang dipetik pada awal artikel ini. Jika saya boleh menambah, boleh juga cuba Amanah selain DAP. Tetapi sekali lagi Umno mungkin akan bengkak hati berdasarkan pendirian ‘musuh aku musuh kau juga’?
Jadi satu-satunya pilihan yang KJ ada barangkali cuba get the best possible deal daripada Muhyiddin dan hadapi sebarang kemungkinan selepas itu. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/06/khairy-jamaluddin-di-persimpangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Hebatnya Khairy Jamaluddin Nih Atau Pernah Menjadi Utusan Suatu Ketika Dahulu Dizaman Pak Lah Menjadi Pm

Apa Hebatnya Khairy Jamaluddin Nih Atau Pernah Menjadi Utusan Suatu Ketika Dahulu Dizaman Pak Lah Menjadi Pm

papar berkaitan - pada 18/6/2023 - jumlah : 148 hits
WARNA WARNI KJ DENGAN ANWAR SIAPA UNTUNG JIKA BELIAU DIBERI JAWATAN Di sebalik riuh rendah orang ramai bercakap mengenai kehadiran Khairy Jamaluddin dalam perjumpaan bersama beberapa ahli ekonomi dengan Anwar Ibrahim pada Jumaat lalu yang l...
Khairy Denies Being Involved In Shares Investment Scheme

Khairy Denies Being Involved In Shares Investment Scheme

papar berkaitan - pada 12/6/2023 - jumlah : 92 hits
Former health minister Khairy Jamaluddin has denied being part of any stock investment scheme NSTP ASWADI ALIAS KUALA LUMPUR Former health minister Khairy Jamaluddin has denied being part of any stock investment scheme He stressed that he h...
Masuk Bersatu Khairy Jumpa Muhyiddin Minggu Depan

Masuk Bersatu Khairy Jumpa Muhyiddin Minggu Depan

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 143 hits
KUALA LUMPUR Bekas Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin Abu Bakar memaklumkan akan bertemu dengan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin pada minggu depan Tanpa mendedahkan secara terperinci Khairy yang juga bekas a...
Pas Perikatan Can Take Over Selangor Negeri Sembilan If Khairy And Noh Join Us

Pas Perikatan Can Take Over Selangor Negeri Sembilan If Khairy And Noh Join Us

papar berkaitan - pada 13/6/2023 - jumlah : 109 hits
PAS Datuk Hashim Jasin reportedly said that Perikatan Nasional can take over Negeri Sembilan and Selangor from Pakatan Harapan in the upcoming state elections if ousted Umno members Khairy Jamaluddin and Tan Sri Noh Omar join them In a repo...
Di Persimpangan Peralihan Teknologi Tarik Bakat Pelaburan Baharu Rafizi

Di Persimpangan Peralihan Teknologi Tarik Bakat Pelaburan Baharu Rafizi

papar berkaitan - pada 21/6/2023 - jumlah : 101 hits
Negara berada di persimpangan peralihan teknologi pada Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke 12 dan satu kajian menyeluruh harus dibuat sebelum tahun 2026 yang mana RMK seterusnya akan dilancarkan Hal itu dinyatakan oleh Menteri Ekonomi Moh...
Bung S Expos Against Khairy Goes Up In Smoke As Bill Retracted

Bung S Expos Against Khairy Goes Up In Smoke As Bill Retracted

papar berkaitan - pada 16/6/2023 - jumlah : 270 hits
Kinabatangan MP Bung Moktar Radin s plan to reveal what former health minister Khairy Jamaluddin was allegedly smoking now appears to have gone up in smoke Met in Parliament today Bung said he was initially waiting to make his revelation in...
Much Hinges On Khairy S Decision Over Muhyiddin S Offer

Much Hinges On Khairy S Decision Over Muhyiddin S Offer

papar berkaitan - pada 19/6/2023 - jumlah : 215 hits
Either Perikatan Nasional supremo Muhyiddin Yassin is whistling in the dark to keep up his courage or he is on to something His prediction that PN will win half the state seats in Penang and is confident of garnering 80 percent of the Malay...
Khairy Sertai Anwar Bincang Ekonomi Malaysia

Khairy Sertai Anwar Bincang Ekonomi Malaysia

papar berkaitan - pada 17/6/2023 - jumlah : 134 hits
Khairy sertai Anwar bincang ekonomi Malaysia nbsp Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada 16 Jun 2023 11 07PM
Khairy To Remain Partyless For Now But To Back Pn In Polls

Khairy To Remain Partyless For Now But To Back Pn In Polls

papar berkaitan - pada 21/6/2023 - jumlah : 141 hits
Since his defeat in the last general election and sacking from Umno Khairy Jamaluddin has kept all quarters guessing over his next move However quoting a source The Star reported that the former health minister would remain partyless for th...
Bermalam Di Hotel Legend Inn Taiping

Feilina Feisol Mother Friend And Great Advocate Of Autism Rights

Muhyiddin Terlebih Perasan Di Sungai Bakap

Moxy Putrajaya Keselesaan Dan Keseronokkan Dalam Satu Tempat

How The Manly 150ah Lithium Battery Protects Against Overcharging And Short Circuits

Najib Kekal Dipenjara

Ww Tapau Jer

Supplement Yang Nieyl Makan Sekarang



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Harimau Belang Masuk Perangkap Perhilitan

Filipina Berterima Kasih Peranan Malaysia Dalam Proses Damai Di Mindanao

Dulu Kata Haram Pakai Sekarang Berniaga Pula Kini Jual Barang Wangian Netizen Ungkit Ceramah Lama Ustazah Asma Harun

Apa Jadi Kalau Rakyat Jumpa Lubuk Emas Belakang Rumah Hak Milik Siapa Sebenarnya

Bertemu Kubung Dan Babi Berjanggut Di Taman Negara Bako

10 Manfaat Bermain Game Honor Of Kings Yang Wajib Diketahui