Ketua Hakim Negara Tempelak Peguambela Najib



Ketua Hakim Negara Tempelak Peguambela Najib | Datuk Seri Najib Razak hari ini mengemukakan permohonan supaya Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat menarik diri daripada mendengar rayuan akhirnya berkaitan kes penyelewengan dana SRC International Sdn Bhd

Peguam Hisyam Teh Poh Teik yang mewakili bekas Perdana Menteri itu memberitahu Mahkamah Persekutuan bahawa pasukan pembelaan telah memfailkan permohonan supaya hakim nombor satu negara itu menarik diri daripada mendengar rayuan tersebut lewat malam tadi.

Beliau berkata salinan permohonan telah diserahkan kepada pihak pendakwaan.
Timbalan Pendakwa Raya ad hoc Datuk V Sithambaram kemudian bangun dan berkata pihak pendakwaan belum menerima salinan permohonan yang sudah dimeteri, oleh itu sehingga ia diserahkan prosiding permohonan menarik diri itu tidak boleh dijalankan.
Ketua Hakim Negara Tempelak Peguambela NajibTengku Maimun menyoal Hisyam sama ada pihak pembelaan ingin berhujah berhubung rayuan utama.
Hisyam menjawab: “Tidak”. Bagaimanapun, Hisyam berkata beliau ingin membalas hujah Sithambaram mengenai isu sama ada mahkamah boleh membuat keputusan tanpa mendengar hujahan pembelaan.
Tengku Maimun kemudian mengarahkan peguam itu agar menjawab hujah Sithambaram terlebih dahulu.
Namun Hisyam menggesa permohonan agar Ketua Hakim Negara itu menarik diri daripada mendengar rayuan tersebut didengar terlebih dahulu.
“Kamu sepatutnya berhujah mengenai enam autoriti yang digunakan oleh pihak pendakwaan bahawa mahkamah boleh membuat keputusan tanpa mendengar hujahan pihak pembelaan," kata Tengku Maimun.
Pada peringkat ini, Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Abang Iskandar Abang Hashim mencelah dan berkata panel itu mahu mendengar hujahan balas pihak pembelaan terlebih dahulu.
"Kita di sini bukan untuk membuang masa," kata Tengku Maimun yang kemudian meminta kakitangan mahkamah mendapatkan dokumen berkaitan berhubung permohonan agar beliau menarik diri.
Berdasarkan notis usul itu, permohonan tersebut bukan dibuat untuk mengaibkan mahkamah terutama Ketua Hakim Negara dan prosiding yang sedang berlangsung sebaliknya demi kepentingan melindungi kebebasan badan kehakiman.
Ketua Hakim Negara Tempelak Peguambela NajibMenerusi usul itu, Najib memohon agar Tengku Maimun menarik diri daripada mendengar atau memutuskan rayuan terakhir beliau dan satu panel baharu mendengar rayuannya.
Afidavit sokongan Najib mendakwa terdapat hantaran di Facebook yang dimuat naik oleh seorang individu bernama Zamani Ibrahim pada 11 Mei 2018.
Hantaran itu antara lain menyebut tentang Najib yang telah ‘ditumbangkan’ pada PRU14. 
"Saya sesungguhnya percaya bahawa individu bernama Zamani Ibrahim adalah suami kepada Ketua Hakim Negara yang mengetuai panel hakim yang mendengar rayuan terakhir saya dalam kes SRC di Mahkamah Persekutuan," menurutnya dalam afidavit itu.
Najib berkata perkembangan baharu itu amat membimbangkan dengan mengambil kira fakta bahawa Zamani secara jelas mempunyai pandangan yang negatif terhadap kepimpinan beliau di negara ini sebagai Perdana Menteri dan telah menyimpulkan bahawa beliau menyalur keluar dana-dana harta negara ke dalam akaun peribadinya.
Beliau juga berkata Zamani, sebagai suami Pengerusi panel hakim yang mendengar rayuan itu, mungkin mempengaruhi pemikiran Tengku Maimun terhadap tuduhan atas kebersalahannya.
"Saya selanjutnya menyatakan bahawa oleh kerana sifat hubungan suami-isteri mereka, adalah berkemungkinan bahawa pemikiran Pengerusi yang bijaksana mungkin telah terkesan tanpa disedari olehnya melalui sentimen-sentimen suami Yang Amat Arif Ketua Hakim terhadap saya.
"Malah, saya sesungguhnya percaya bahawa sekiranya Mahkamah Yang Mulia ini memutuskan bertentangan saya di mana yang dipengerusikan oleh Yang Amat Arif Ketua Hakim, pemerhati termaklum dan berfikiran adil akan berpendapat yang sama terhadap isu-isu yang terbangkit di atas," katanya.
Bagi meletakkan perkara itu dalam perspektif, Najib berkata ketika perbicaraan kesnya bermula, hakim pertama yang mendengar kes tersebut iaitu Datuk Mohd Sofian Abd Razak, telah dikatakan mempunyai seorang abang yang juga ahli UMNO serta Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Pahang, telah diminta menarik diri atas sebab orang awam mungkin berpandangan bahawa keadilan tidak dilihat berlaku.
Ketua Hakim Negara Tempelak Peguambela Najib"Juga, baru-baru ini dalam permohonan saya untuk melantik Jonathan Laidlaw QC, Hakim Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh turut membuat deklarasi bahawa abang beliau merupakan ahli politik aktif Umno dan telah menarik diri daripada mendengar perkara tersebut walaupun pihak-pihak tidak mengemukakan sebarang bantahan.
“Oleh itu, mahkamah ini yang merupakan Mahkamah Agung negara ini juga harus mematuhi standard-standard tinggi yang telah diguna pakai oleh hakim Mahkamah Tinggi.
"Begitu juga, Yang Amat Arif Ketua Hakim harus dipertanggungjawab ke atas beban yang sama sepertimana yang telah dicadangkan oleh Majlis Peguam dan ini menyokong penegasan saya bahawa terdapat bahaya sebenar berat sebelah yang berlaku," kata bekas Perdana Menteri itu. - bernama








BERMINAT? BERIKLAN DI WEB ADDIN. SILA KLIK LINK DIBAWAH..
http://beriklandiwebaddin.wasap.my/http://beriklandiwebaddin.wasap.my/http://beriklandiwebaddin.wasap.my/

Iklan TeksPeluang Menjana Pendapatan Pasif 5-20% Sebulan Tanpa Perlu Buat Apa2 atau Menaja Sesiapa Yang Terbukti Sejak Tahun 2019 Hingga Hari Ini (KLIK SINI)
Anda Nak Income Dari Trading? Tetapi Tak Mahir Trade Sendiri? Tak Pandai Analisis? Tak Ada Masa? Sibuk Dengan Kerja? Ini Solusinya Trade ANDA Jalan Secara Automatik 24 Jam Sehari, 5 Hari Seminggu! (KLIK SINI)
Hak Penjagaan Harta Anak Bawah Umur Bukannya Isteri Tersayang (KLIK SINI)

                                                                                Iklan

 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.addindeen.com/2022/08/ketua-hakim-negara-tempelak-peguambela.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Biodata Penuh Yam Tengku Maimun Ketua Hakim Negara Yang Menghumban Najib Ke Penjara

Hiburan Biodata Penuh Yam Tengku Maimun Ketua Hakim Negara Yang Menghumban Najib Ke Penjara

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 151 hits
Mengepalai lima panel hakim semalam tanggal 23 Ogos 2022 menjadi satu sejarah buat rakyat Malaysia apabila Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat telah menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM120 juta kepada bekas Perdana Me...
Najib Razak Minta Ketua Hakim Negara Tarik Diri Peguam Utama Failkan Permohonan

Najib Razak Minta Ketua Hakim Negara Tarik Diri Peguam Utama Failkan Permohonan

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 176 hits
Isu penyelewengan kuasa dan wang merupakan satu perkara yang perlu diambil serius Hal ini disebabkan penyelewengan kuasa dan wang ini mampu menjatuhkan sesebuah negara dan masyarakat setempat Begitu juga baru baru ini kecoh mengenai perbica...
Ketua Hakim Negara Pengerusi Panel Dengar Rayuan Akhir Najib Kes Penyelewengan Src

Ketua Hakim Negara Pengerusi Panel Dengar Rayuan Akhir Najib Kes Penyelewengan Src

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 139 hits
PUTRAJAYA Rayuan akhir kes penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd dihadapi Datuk Seri Najib Razak akan didengar panel lima hakim Mahkamah Persekutuan dipengerusikan Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat Turut b...
Ketua Hakim Negara Ketuai Rayuan Najib Di Mahkamah Persekutuan Hari Ini

Ketua Hakim Negara Ketuai Rayuan Najib Di Mahkamah Persekutuan Hari Ini

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 150 hits
Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat mengetuai panel lima hakim Mahkamah Persekutuan mendengar permohonan Datuk Seri Najib Razak dalam rayuannya mulai hari ini Anggota panel lain ialah Hakim Besar Sabah dan Sarawak Abang Iskandar A...
Permohonan Bukti Baru Najib Ketua Hakim Negara Ketuai Panel Lima Hakim

Permohonan Bukti Baru Najib Ketua Hakim Negara Ketuai Panel Lima Hakim

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 229 hits
malaysiakini comKetua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat mengetuai panel lima hakim mahkamah persekutuan yang akan mendengar permohonan Najib Razak untuk mengemukakan bukti baru dalam kes rasuah SRC International Anggota panel lain ialah H...
Ramai Lega Ugutan Bunuh Terhadap Ketua Hakim Negara Disiasat Segera Hanya Taktik Tangguh Bicara

Ramai Lega Ugutan Bunuh Terhadap Ketua Hakim Negara Disiasat Segera Hanya Taktik Tangguh Bicara

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 163 hits
Ramai lega apabila Ketua Polis Negara mengumumkan akan membuat siasatan segera ugutan bunuh ke atas Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat oleh penyokong Datuk Seri Najib Razak Bagi mereka ugutan ini adalah sebahagian dari taktik unt...
Ugut Ketua Hakim Negara Pemimpin Ph Sokong Siasatan Polis

Ugut Ketua Hakim Negara Pemimpin Ph Sokong Siasatan Polis

papar berkaitan - pada 21/8/2022 - jumlah : 177 hits
freemalaysiatoday com August 20 2022 9 45 PMMajlis presiden PH yang terdiri daripada pemimpin PKR Amanah DAP dan Upko menggesa pemimpin Umno menghentikan serangan mereka PETALING JAYA Pemimpin Pakatan Harapan menyokong tindakan polis untuk ...
Kpn Arah Siasat Segera Ugutan Terhadap Ketua Hakim Negara

Kpn Arah Siasat Segera Ugutan Terhadap Ketua Hakim Negara

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 154 hits
ismaweb netKUALA LUMPUR 21 Muharam 1444H Jumaat Ketua Polis Negara Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani mengarahkan Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman untuk menyiasat sebarang ugutan terhadap Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat Ancam...
Pemimpin Umno Semakin Tak Waras Serang Ketua Hakim Dalam Kes Najib

Pemimpin Umno Semakin Tak Waras Serang Ketua Hakim Dalam Kes Najib

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 123 hits
agendaily com19 08 2022UMNO mempertikai keputusan perbicaraan kes SRC International Sdn Bhd melibatkan Datuk Seri Najib Razak Ketua Hakim dalam kes perbicaraan SRC International Sdn Bhd menjadi sasaran pemimpin UMNO dan penyokongnya yang se...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms