Ketepi Perbezaan Bangunkan Sabah Sebagai Keluarga Malaysia Km


Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor (kanan) – Foto BERNAMA klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)

KOTA KINABALU, 23 Sept : Semua pihak termasuk ahli politik pembangkang diminta supaya mengenepikan sebarang perbezaan dan bersatu sebagai ‘Keluarga Malaysia’ dalam usaha membangunkan Sabah seterusnya mensejahterakan rakyat negeri.


Ketua Menteri Datuk Hajiji Noor yang membuat gesaan itu berkata nilai penyatuan Keluarga Malaysia yang tidak terbatas oleh politik, agama, kaum dan etnik telah lama menjadi amalan rakyat Sabah, justeru ia perlu terus dipamerkan dalam usaha mengembleng tenaga untuk memajukan Negeri di Bawah Bayu itu.


Katanya nilai itu penting kerana rakyat Sabah sudah jauh ketinggalan dalam pelbagai bidang berbanding dengan rakyat Malaysia yang berada Semenanjung, dan tiada siapa yang dapat membantu memajukan negeri itu kecuali pemimpin serta rakyat Sabah sendiri.

“Gagasan Perdana Menteri (Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob) berkenaan “Keluarga Malaysia” merupakan satu kekuatan bagi kita di negeri Sabah. Saya menyeru kepada semua ahli Yang Berhormat untuk terus mempamerkan nilai Keluarga Malaysia yang kita amalkan sejak dahulu lagi,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan usul ucapan terima kasih kepada Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin atas ucapan dasar kerajaan pada Persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah di sini hari ini.

Hajiji, yang juga Menteri Kewangan Sabah berkata sebagai komitmen kebersamaan sebagai ‘Keluarga Malaysia’ kerajaan negeri akan menyalurkan bantuan sekali bayar ‘Sentuhan Kasih’ kepada semua 73 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah dengan peruntukan RM7.3 juta.

“Saya berharap peruntukan ini akan dapat membantu semua wakil rakyat dan pemimpin setempat untuk membantu rakyat yang memerlukan bantuan. Ini merupakan tambahan kepada pelbagai jenis bantuan sedia ada yang telah dan sedang disalurkan oleh kerajaan negeri dan Persekutuan,” katanya.


Beliau berkata dalam memulihkan ekonomi terjejas akibat COVID-19, semua wakil rakyat dan pemimpin setempat harus mengambil peranan sebagai ‘pemimpin ekonomi’ yang bersama-sama menggerak ekonomi setempat di peringkat akar umbi supaya taraf ekonomi keluarga dan komuniti ditingkatkan.

“Pendekatan terdahulu untuk menunggu program atau aktiviti ekonomi digerakkan oleh kerajaan sudah tidak relevan pada masa kini. Transformasi ekonomi setempat hendaklah diaktifkan komuniti di bawah ahli Yang Berhormat sekalian,” katanya.

Sementara itu Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Bung Moktar Radin ketika menggulung perbahasan sama berkata 15 daripada 35 pakej Fasa Satu pembinaan projek Lebuh Raya Pan Borneo dalam peringkat pembinaan pada masa ini, melibatkan 317.6 kilometer dengan kos RM7.98 bilion di bawah biayaan kerajaan Persekutuan.

Beliau yang juga Menteri Kerja Raya Sabah berkata 35 pakej Fasa Satu itu telah siap proses reka bentuk melibatkan pembinaan sejauh 706 kilometer dengan kos RM15.2 bilion.

“Bagi pakej yang sedang berjalan, semua pakej ini berada pada landasan yang tepat dan sedang dalam proses pembinaan, Jabatan Kerja Raya Sabah sentiasa memantau serta mengingatkan kontraktor supaya menyelenggara jalan sedia ada yang masih menjadi laluan rutin masyarakat.

“Hanya satu pakej telah diluluskan untuk tahun ini, dan bakinya yang sebanyak 19 pakej masih menunggu kelulusan peruntukan selanjutnya dari kerajaan Persekutuan,” katanya menambah projek pembinaan tiga fasa itu melibatkan pembinaan keseluruhan sepanjang 1,236 km dengan kos RM40.2 bilion.

Sementara itu Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Sabah Datuk Masidi Manjun berkata kerajaan negeri bercadang untuk memberi kebenaran bergerak dalam zon daerah ditetapkan sebagaimana yang pernah dilaksanakan sebelum ini setelah kadar vaksinasi COVID-19 mencapai tahap 60 peratus.

Jurucakap COVID-19 Sabah itu berkata pada tahap vaksinasi 70 peratus pula kerajaan negeri bercadang memberikan kebenaran rentas daerah seluruh negeri secara berperingkat.


“Apabila kita capai 90 peratus, jangkaannya akhir Oktober ini, kita benarkan rentas negeri, bagaimanapun ini semua kita buat secara berperingkat dan berdasarkan situasi semasa,” katanya yang mengulung perbahasan sama.

Usul itu kemudian diluluskan dengan suara terbanyak, sebelum Speaker DUN Sabah Datuk Kadzim M.Yahya menangguhkan persidangan ke satu tarikh yang akan ditentukan kemudian. – BERNAMA

SOURCE: Bernama

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/ketepi-perbezaan-bangunkan-sabah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keluarga Pelajar Malaysia Dibunuh Di Taiwan Mendapat Rm300 000 Sebagai Pampasan

Keluarga Pelajar Malaysia Dibunuh Di Taiwan Mendapat Rm300 000 Sebagai Pampasan

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 352 hits
Seorang lelaki di Kaohsiung menyebabkan kematian penuntut Irene Chung 24 yang berasal dari Sibu Sarawak Pegawai Taiwan telah bersetuju untuk memberi ganti rugi kepada ahli keluarga pelajar Malaysia yang meninggal dunia dengan RM300 000 sete...
Sabah Poorest In Malaysia Despite 58 Years Of Nationhood Says Jeffrey

Sabah Poorest In Malaysia Despite 58 Years Of Nationhood Says Jeffrey

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 259 hits
Jeffrey Kitingan laments how despite having abundant resources Sabah is financially economically politically and militarily dependent on Putrajaya KOTA KINABALU Sabah deputy chief minister Jeffrey Kitingan says Sabahans are continuously met...
Malaysia Day Time For Sabah Sarawak To Rise

Malaysia Day Time For Sabah Sarawak To Rise

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 322 hits
As we celebrate the 58th anniversary of Malaysia Day it is time to holistically address the frustrations of the people of Sabah and Sarawak and allow them to play a larger role at the national level Even today there isn t much representatio...
Sabah Masih Termiskin Di Malaysia Walaupun Sudah 58 Tahun Kebangsaan Kata Jeffrey

Sabah Masih Termiskin Di Malaysia Walaupun Sudah 58 Tahun Kebangsaan Kata Jeffrey

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 255 hits
Jeffrey Kitingan meratapi bagaimana walaupun memiliki banyak sumber alam Sabah bergantung secara kewangan ekonomi politik dan ketenteraan di Putrajaya KOTA KINABALU Timbalan ketua menteri Sabah Jeffrey Kitingan mengatakan rakyat Sabah terus...
Lagenda Malaysia Mahu Sabah Fc Dirombak Habis Habisan

Lagenda Malaysia Mahu Sabah Fc Dirombak Habis Habisan

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 228 hits
James Wong Burhan Ajui KOTA KINABALU Datuk James Wong mendesak perubahan besar dalam skuad Sabah FC setelah aksi buruk mereka dalam kempen Liga Super yang baru berakhir Legenda bola sepak Sabah dan Malaysia itu membuat kenyataan itu setelah...
Low Awareness On Malaysia Day Even After 58 Years Says Sabah Mp

Low Awareness On Malaysia Day Even After 58 Years Says Sabah Mp

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 246 hits
Children waving flags of Sabah Sarawak and the Jalur Gemilang at a Malaysia Day celebration in Kuching last year KOTA KINABALU Malaysians might be celebrating the 58th birthday of the nation today but actually how far do they value its impo...
China Govt Vessel In Malaysia S Eez Nears Petronas Contracted Ship Off Sabah

China Govt Vessel In Malaysia S Eez Nears Petronas Contracted Ship Off Sabah

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 369 hits
A Chinese government ship has entered Malaysia s exclusive economic zone and is around 140km away off the coast of Labuan The presence of the Da Yang Hao owned by Beijing s Natural Resources Ministry was first highlighted by Vietnamese obse...
Sabah Fc Akan Diperkemas Hadapi Saingan Piala Malaysia 2021

Sabah Fc Akan Diperkemas Hadapi Saingan Piala Malaysia 2021

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 306 hits
Datuk Ong Kim Swee menandatangani kontrak selama dua tahun bersama Sabah FC Target utama untuk membawa Sabah FC kembali digeruni dan memberi saingan di Liga Malaysia KOTA KINABALU Presiden Persatuan Bola Sepak Sabah Datuk Seri Bung Moktar R...
Sabah Fc Boleh Jadi Bom Jangka Di Piala Malaysia

Sabah Fc Boleh Jadi Bom Jangka Di Piala Malaysia

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 330 hits
Datuk Ong Kim Swee mengadakan pertemuan dengan pasukan Sabah FC di Stadium Likas Kota Kinabalu pada Sabtu lalu Kim Swee akan memulakan tugas secara rasmi sebagai ketua jurulatih skuad Badak bermula 1 Oktober ini selepas mengikat kontrak sel...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan