Ketengahkan Lebih Banyak Sektor Pelancongan Pengalaman


KUALA LUMPUR, 23 FEB: Pemain industri pelancongan perlu mengetengahkan produk berasaskan pelancongan pengalaman atau ‘experiential tourism’ kerana mampu menarik kemasukan pelancong berkualiti, sekali gus menjana pendapatan lumayan jangka panjang kepada negara.
Ketua Pengarah Tourism Malaysia Datuk Musa Yusof berkata ramai tidak menyedari pelancongan jenis itu mempunyai permintaan tinggi khususnya bagi Malaysia yang kaya dengan keunikan flora dan fauna serta hutan hujan tropika dijaga  baik.
Sehubungan itu, beliau menggesa lebih ramai pemain industri meneroka dan menceburi cabang pelancongan itu yang semakin popular dalam kalangan pelancong antarabangsa.
“Fokus sektor ini adalah keinginan pelancong. Ada pelancong sanggup berbelanja lebih untuk menikmati dan alami suasana percutian dikelilingi alam sekitar yang nyaman dan bersih serta melihat lebih dekat hidupan yang pelbagai.
“Mereka ini golongan pengembara yang cintakan alam sekitar dan sanggup membayar lebih kerana menganggapnya sebagai ‘conservation fund’ (dana pemuliharaan) bagi memastikan negara terus memelihara kelestarian sesebuah kawasan,” katanya dalam wawancara eksklusif bersama Bernama baru-baru ini.
Pelancongan pengalaman adalah cabang pelancongan yang tertumpu kepada pengalaman berada di sesuatu negara, bandar atau tempat tertentu dengan mendalami suasana, sejarah, masyarakat tempatan, budaya, makanan dan alam sekitar.
Musa berkata ada pelancong sanggup berbelanja sehingga RM7,000 bagi menikmati pakej menerokai laluan hutan atau lawatan safari bagi melihat hidupan liar seperti orang utan, gajah dan burung.
Beliau berkata walaupun tarikan pelancongan utama seperti melawat kawasan popular tetap penting bagi industri pelancongan Malaysia, namun ‘experiential travels’ (pengembaraan pengalaman) semakin popular dan peluang itu perlu diambil sebaik-baiknya.
Mengulas lanjut, Musa berkata lebih unik ialah kaedah promosi atau publisiti pelancongan jenis itu yang lebih meluas dan menjimatkan kos, iaitu menerusi perkongsian testimoni ‘daripada mulut ke mulut’.
“Selepas mereka merasai pengalaman di sesuatu negara, mereka kongsikan pengalaman itu sebagai testimoni kepada komuniti tempatan di negara asal, malah komuniti antarabangsa.
“Jika tidak secara mulut ke mulut, mereka akan berkongsi kisah mereka menerusi laman media sosial seperti Instagram atau Twitter yang secara langsung memberi promosi lebih luas,” tambahnya.
Beliau berkata antara cara terbaik bagi pelancong merasai kehidupan autentik Malaysia adalah dengan mendaftar masuk ke kampung yang menyediakan penginapan inap desa.
Jelas Musa, menerusi kaedah itu pelancong dapat pengalaman menyertai aktiviti tradisional dan harian keluarga seperti menanam padi, mencanting batik, bermain alat muzik tradisional, menyertai tarian asli serta menonton wayang kulit.
Selain itu, katanya kepelbagaian bangsa dan budaya di Malaysia menjadi tarikan utama pelancong merasai pengalaman kebudayaan unik seperti menyertai festival perayaan dan makanan tradisonal.
“Pelancong mahukan kenangan yang tidak dapat dilupakan menerusi pengalaman di Malaysia berbanding hanya melawat tempat menarik,” katanya.
Musa optimis pelancongan pengalaman di negara ini akan sentiasa mendapat permintaan tinggi daripada pelancong asing dan tempatan, sekali gus merancakkan lagi Tahun Melawat Malaysia 2020 (VM2020).
-BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/02/ketengahkan-lebih-banyak-sektor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kurang Tidur Bisa Mendorong Seseorang Untuk Mengonsumsi Lebih Banyak Makanan Manis

Kurang Tidur Bisa Mendorong Seseorang Untuk Mengonsumsi Lebih Banyak Makanan Manis

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 197 hits
Diketahui bahwa mereka yang dilaporkan memiliki kualitas tidur yang buruk atau kurang tidur juga mengonsumsi makanan tinggi gula lemak jenuh serta kafein Peneliti mengingatkan bahwa wanita cenderung memiliki risiko tinggi obesitas dan gangg...
Anak Arwah Dah Tercari Cari Bapanya Lebih Banyak Diam Sejak Pemergian Abam

Anak Arwah Dah Tercari Cari Bapanya Lebih Banyak Diam Sejak Pemergian Abam

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 635 hits
Anak arwah sudah mula tercari cari bapanya kata pelawak Ali Puteh yang juga adik kepada Allahyarham Abam Ali 31 atau nama sebenarnya Syed Ali Mubarak Syed Mohd Ridzuan berkata anak Abam Syed Uthman Hamzah Al Juffrey Syed Umar Mokhtar Al Juf...
Muhyiddin Lebih Banyak Khianati Tun M

Muhyiddin Lebih Banyak Khianati Tun M

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 245 hits
Banyak pihak berkata semua yang berlaku adalah agenda Azmin Ali namun Tun Mahathir dalam sidang mediakanya di Yayasan Al Bukhari berkata Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin paling banyak mengkhianatinya Menurut Mahathir Azmin memang memiliki ...
Pusaka Mengapa Bahagian Lelaki Lebih Banyak Dari Bahagian Perempuan

Pusaka Mengapa Bahagian Lelaki Lebih Banyak Dari Bahagian Perempuan

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 232 hits
SOALAN Mengapakah bahagian pusaka bagi lelaki adalah dua kali ganda lebih banyak berbanding bahagian pusaka perempuan Mohon penjelasan JAWAPAN Kami mulakan kalam ini dengan firman Allah SWT Orang orang lelaki ada bahagian pusaka dari pening...
6 Cara Bikin Hubunganmu Lebih Simpel Dan Sederhana Tanpa Banyak Drama

6 Cara Bikin Hubunganmu Lebih Simpel Dan Sederhana Tanpa Banyak Drama

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 292 hits
Salah satu tanda hubungan banyak drama adalah seringnya keluar kalimat ini Ya iya sih aku salah karena udah nuduh tanpa alasan Tapi kan
Pengalaman Lepas Jadikan Malaysia Lebih Siap Sedia Tangani Covid 19 Pakar

Pengalaman Lepas Jadikan Malaysia Lebih Siap Sedia Tangani Covid 19 Pakar

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 231 hits
KUALA LUMPUR 12 Feb Pengalaman Malaysia berdepan dengan krisis kesihatan seperti virus Zika Influenza dan Nipah pada masa lepas membolehkan negara ini sentiasa dalam keadaan bersiap sedia menghadapi sebarang penularan penyakit berjangkit Ke...
6 Fakta Kegiatan Susur Sungai Sempor Yang Menelan Banyak Korban

6 Fakta Kegiatan Susur Sungai Sempor Yang Menelan Banyak Korban

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 195 hits
Sejumlah siswa SMP Negeri 1 Turi Kabupaten Sleman dilaporkan hanyut terseret banjir Jumat Para siswa ihanyut saat mengikuti kegiatan Pramuka susur Sungai Sempor Turi
Isteri Tak Minta Banyak Hanya Mahu Suami Setia Amalkan Doa Ini Hari Hari

Isteri Tak Minta Banyak Hanya Mahu Suami Setia Amalkan Doa Ini Hari Hari

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 746 hits
Ada sesetengah suami isteri mengatakan apabila sudah lama berkahwin kadang kadang rasa sayang itu ada tetapi susah untuk ditunjuk Pada kita mungkin kerana suami atau isteri kita sudah tahu tentang perasaan kita jadi untuk apa kita nak luahk...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Unboxing Series Amgras Tripod S01 Pro

Manusia Tidak Mengetahui Akhir Sesuatu Hanya Allah Yang Maha Mengetahui

Moira Dela Torre Artis Filipina Pilih Kuala Lumpur Sebagai Hentian Pertama Moira World Tour 2024

Dap Lagi Ambil Tindakan Begini Meggajarnya

Mengopi Buttercream Latte Di Simpol Cafe Alor Setar

Happy Birthday