Ketenangan Hidup Dalam Melakukan Aktiviti Di Dunia


Assalamualaikum dan salam sejahtera,
khutbah harini bercerita mengenai Al Quran dan bagaimana Al Quran itu antara perkara yang sangat penting dalam kehidupan orang islam. Ianya bukan sekadar panduan agama, tetapi panduan untuk kita hidup bahagia di dunia dan juga di akhirat.
Suatu ketika dahulu, aku mencari ketenangan dengan cara-cara yang biasa-biasa, bukan dengan kaedah yang sebenar sebagai umat islam ini. Maksudnya tenang bila makan, tenang bila tonton filem, tenang ketika bercuti dan seumpamanya.
Namun selepas aku dengar banyak ceramah dan perkongsian berkaitan ilmu Al Quran ini, aku mula sedar, ketenangan yang cuba gapai selama ini hanyalah bersifat sementara, andai aku ada masalah besar ketika itu, ianya hanya untuk membuatkan aku lupa sejenak masalah tersebut.
Ketenangan abadi dalam kehidupan Ketenangan abadi dalam kehidupan di dunia ini hanya akan dapat kita capai, apabila kita sentiasa ingat kepada Allah. Sedar dan tahu Allah itu sentiasa bersama kita, kita banyakkan sujud kepadanya.
Walaupun hati kita ada ketika akan gundah gulana, resah gelisah, ianya akan dapat diubati dengan kembali kepada Allah. Mengadu kepadaNya, memohon kepadaNya, ini adalah perkara yang akan membuatkan kita merasa lebih tenang. Ketenangan yang tidak dapat dicapai di tempat lain atau cara lain.
Hari ini, ramai yang tertekan dengan kehidupan disebabkan terlalu memikirkan perkara yang kita tidak ada, bukan memikirkan perkara yang kita telah terima. Nikmati yang Allah kurniakan itu sebenarnya terlalu banyak untuk kita syukuri setiap masa.
Semakin kita membandingkan diri kita dengan individu atau orang lain yang mempunyai perkara yang kita tak ada, semakin kita akan merasa tertekan. Tanpa sedar kita tidak bersyukur dengan kurniaan Allah yang kita nampak seakan tidak hebat, tetapi sangat berguna untuk kehidupan kita.
Hidup di dunia bukan untuk orang lain Ramai hari ini menjalani kehidupan di dunia ini untuk mendapat pujian, mendapat penghargaan daripada orang lain. Sehinggakan sampai satu tahap mereka bersungguh-sungguh melakukan impian dan cita-cita orang lain, bukan apa yang kita sendiri inginkan.
Aku juga pernah melalui situasi ini, berhempas pulas, hanya untuk membuatkan orang lain tersenyum. Andai orang lain itu adalah keluarga kita sendiri tak menjadi masalah, tapi jika mereka hanyalah orang asing (baca: bukan keluarga) yang singgah sementara dalam kehidupan kita.
Usahlah kita terlalu ingin mendapatkan “approval” daripada mereka. Kita akan letih dan ketengan hidup itu akan hilang disebabkan melakukan apa yang orang lain mahukan, bukan apa yang kita mahukan.
Pesanan khutbah tadi, kita kena belajar Al Quran, belajar baca, belajar untuk fahami, belajar untuk amalkan, belajar untuk ajarkan kepada orang lain dan belajar untuk menjadi panduan kehidupan. Aku sekarang ni tengah nak ambil kelas belajar Al Quran agar dapat perbaiki kemahiran sedia ada, kemudian nak sambung kelas menghafal Al Quran pula.
Semoga dipermudahkan segalanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.eizil.com/ketenangan-hidup-dalam-melakukan-aktiviti-di-dunia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5631 Aktiviti Toqqi Menghadiri Mesyuarat Perunding Halal Dunia Ppim 04 01 2020

5631 Aktiviti Toqqi Menghadiri Mesyuarat Perunding Halal Dunia Ppim 04 01 2020

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 286 hits
Toqqi menghadiri Mesyuarat Perunding Halal Dunia bersama Pengasas 7 Sanaabil Ustaz Haji Yaakob Wan Haron di Akademi Al Manar Turut serta Prof Malik dan Prof Suhaimi dari UPM
Skutik Terlaris Di Dunia All New Honda Beat Dirilis Harganya Rp 16 5 17 2 Juta

Skutik Terlaris Di Dunia All New Honda Beat Dirilis Harganya Rp 16 5 17 2 Juta

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 167 hits
PT Astra Honda Motor meluncurkan dua varian All New Honda BeAT series yaitu All New Honda BeAT dan All New Honda BeAT Street di Jakarta Kamis Model terbaru skutik entry level Honda ini memiliki desain bodi baru beragam teknologi dengan inov...
California Raisins Menjadi Pilihan Chef Bertaraf Dunia Sajian Lazat Menggunakan Kismis

California Raisins Menjadi Pilihan Chef Bertaraf Dunia Sajian Lazat Menggunakan Kismis

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 510 hits
California Raisins menjadi pilihan chef bertaraf dunia Sajian lazat dan menggunakan kismis Baru baru ini saya berpeluang untuk menghadirkan diri ke majlis Sampling On the Fourteen Restaurant yang berlangsung di Berjaya University College un...
Golongan Yang Suka Tidur Lewat Bangun Awal Berisiko Meninggal Dunia Lebih Awal

Golongan Yang Suka Tidur Lewat Bangun Awal Berisiko Meninggal Dunia Lebih Awal

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 334 hits
Golongan yang kerap berjaga sehingga lewat malam dan bangun tidur awal berisiko meninggal dunia lebih awal berbanding mereka yang tidur dan bangun awal kata penyelidik Tinjauan ke atas lebih 430 000 orang di Britain mendapati mereka yang ti...
Muntah Darah Penumpang Wings Air Meninggal Dunia Di Bandara El Tari Kupang

Muntah Darah Penumpang Wings Air Meninggal Dunia Di Bandara El Tari Kupang

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 398 hits
Gabriel Lusi Keraf usai muntah darah korban langsung lemas Petugas bandara bergerak cepat membawa korban ke Klinik Kantor Kesehatan Pelabuhan di bandara El Tari Kupang untuk mendapat pertolongan
Mengenang Pemeran Si Doel Anak Sekolahan Yang Telah Meninggal Dunia

Mengenang Pemeran Si Doel Anak Sekolahan Yang Telah Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 341 hits
Namun sayangnya di antara para pemain Si Doel Anak Sekolahan telah meninggal dunia Namun nama mereka tetap dikenang
Sering Jadi Perhatian Dunia Rahsia Diet Ronaldo Didedahkan

Sering Jadi Perhatian Dunia Rahsia Diet Ronaldo Didedahkan

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 179 hits
Bintang sensasi Juventus Cristiano Ronaldo sememangnya dikenali di seluruh dunia sebagai pemain yang sering memberikan kejutan kepada peminat bola sepak Apa tidaknya gol gol dan aksi yang tidak masuk akal sering dipersembahkan di dalam pada...
Pln Kelistrikan Ibu Kota Baru Menjadi Yang Terbaik Di Dunia

Pln Kelistrikan Ibu Kota Baru Menjadi Yang Terbaik Di Dunia

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 205 hits
PLN sudah berkolaborasi dengan Badan Perencanaan dan Pembangunan Nasional dan pemerintah daerah setempat untuk menggunakan energi kelistrikan yang terbaik
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


54 Suspected Call Girls Held In Jb Raid

Singapore Seizes 1 5 Tonnes Illegally Imported Food From Malaysia

Jana Wibawa Muhyiddin Halts Federal Court Appeal

Socks Issue Don T Take Matters Into Own Hands Igp Says

Hr Ministry Appoints 2 Women As Industrial Court Chairpersons

Sistem Padu Canggih Selamat Dan Terkini Dosm