Ketahuilah Cahaya Skrin Telefon Antara 7 Punca Rasa Letih Sebaik Bangun Tidur



Ketahuilah Cahaya Skrin Telefon Antara 7 Punca Rasa Letih Sebaik Bangun Tidur
TIDUR merupakan keperluan harian seseorang untuk menjadikan badan kembali segar. Namun, sesetengah orang mungkin mengalami rasa letih walaupun baru bangun tidur.
Pun begitu, punca bangun tidur sentiasa berasa letih boleh disebabkan oleh pelbagai faktor seperti, masalah kesihatan yang atau pengaruh tabiat harian.
Menurut Medical News Today, rasa letih selepas bangun tidur tidak selalu menunjukkan penyakit yang serius
Namun, jika keletihan itu berlarutan dan menunjukkan tanda-tanda lain, pesakit disarankan berjumpa doktor untuk tindakan selanjutnya
Dalam pada itu, beberapa punca biasa yang mungkin menjadi faktor utama timbulnya rasa letih selepas bangun tidur ialah tabiat harian seseorang yang disalahgunakan, termasuklah;

1. Gangguan tidur Gangguan tidur (sleep disorder) seperti insomnia, sleep apnea, sindrom kaki gelisah dan bruxism (gigi mengetap semasa tidur) boleh menyebabkan keletihan selepas bangun.
Pesakit yang mengalami gangguan tidur biasanya akan kerap bangun sehingga kualiti tidurnya menurun dan tidak nyenyak.
Selain daripada keletihan, gangguan tidur boleh menjejaskan perkara lain seperti sistem imuniti badan yang menurun, kesukaran menumpukan perhatian, sakit kepala, dan emosi yang tidak stabil atau sensitif.
2. Kesan alkohol dan kafein Punca bangun tidur sentiasa berasa letih juga boleh disebabkan oleh pengaruh alkohol dan kafein yang diambil secara berlebihan.
Walaupun alkohol boleh menyebabkan seseorang mabuk dan cepat tertidur, bahan tersebut sebenarnya boleh memberikan tindak balas sebaliknya iaitu memburukkan kualiti tidur.
Begitu juga dengan kafein, selain menyebabkan badan berasa letih, impak lain akan menyebabkan anda cenderung untuk membuang air kecil.

3. Inersia tidur Dilaporkan oleh Healthline, keletihan yang disertai dengan pening, sakit kepala, boleh disebabkan oleh inersia tidur yang dianggap normal sebagai peringkat peralihan proses bangun tidur.
Inersia tidur iaitu sifat semula jadi suatu keadaan yang cenderung menentang sebarang perubahan yang dilakukan seseorang biasanya beransur-ansur bertambah baik kira-kira 15 hingga 60 minit selepas bangun tidur.
Faktor lain yang menyebabkan inersia tidur termasuklah bangun secara tiba-tiba semasa tidur nyenyak hingga menyebabkan seseorang itu tidak cukup tidur.
4. Tabiat tidur yang buruk Menurut ahli National Sleep Foundation, untuk mendapatkan corak tidur yang berkualiti, seseorang itu memerlukan rawatan atau rutin khas yang diperlukan untuk membiasakannya.
Contohnya, mengehadkan tidur siang kepada kurang daripada satu jam, mewujudkan keadaan bilik yang selesa dan bersih, mengelakkan daripada terdedah cahaya skrin telefon bimbit kira-kira dua jam sebelum tidur.
Sebaliknya, jika anda melakukan perkara yang tidak baik sebelum tidur, seperti makan berlebihan, tidur siang lebih daripada dua jam, kesannya boleh menyebabkan kualiti tidur anda kurang baik dan badan akan mudah letih.

5. Paparan blue light Cahaya biru (blue light) atau pencahayaan buatan selalunya datang daripada televisyen, skrin telefon bimbit, komputer riba atau lampu.
Pendedahan kepada cahaya biru mampu menyekat rembesan melatonin, iaitu hormon yang mengawal mood tidur anda. Akibatnya, badan menjadi sukar untuk tidur.
Walaupun anda mungkin boleh tertidur kemudian, namun apabila bangun sahaja badan anda akan merasakan kesan keletihan, menjadikan anda kurang cergas.
6. Kemurungan dan kebimbangan Kemurungan dan kebimbangan melampau (anxiety disorder) adalah sumber keletihan kronik yang kebiasaannya penghidapnya berumur 15 hingga 30 tahun.
Peningkatan tahap kemurungan dan kebimbangan berkemungkinan besar akan menyukarkan anda untuk tidur.
Manakala, kesan lain menyebabkan keletihan yang berlebihan walaupun selepas tidur, kepada perasaan sedih yang berlarutan.

7. Badan kekurangan cahaya matahari Pendedahan sinar matahari khususnya di waktu pagi, mempunyai manfaat penting terhadap fungsi otak dan tubuh.
Sekiranya badan anda kekurangan cahaya matahari, keadaan ini boleh menjadi salah satu punca bangun tidur sentiasa berasa letih.
Kerana jumlah hormon melatonin dalam badan secara automatik meningkat, yang diketahui hormon tersebut sepatutnya berfungsi untuk memberikan isyarat kepada badan ketika sudah waktunya untuk tidur.
Ketahuilah Cahaya Skrin Telefon Antara 7 Punca Rasa Letih Sebaik Bangun Tidur
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Ketika PKR dikhianati, ada pemimpin pilih bercuti – Saifuddin Fizz Fairuz sedih dengan industri hiburan Malaysia Hutang kerajaan catat RM979.8 bilion, masih bawah had KDNK Tular lelaki bergaduh, saling menetak Mariupol dihujani bom, mayat bergelimpangan Pembuli jalan raya ditahan polis Pua, Kian Ming gagal dapat tempat pada pemilihan CEC DAP Guan Eng menangis, Anthony Loke diumum Setiausaha Agung DAP yang baharu Bayaran BKM Fasa 1 pada 28 Mac Vida, peliknya semakin menjadi-jadi Siapa yang curi van jenazah? Aksi panas, macam dah tak ada otak – Zul Yahya Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Rafizi boleh bawa perpecahan – AMK PKR

Penjarahan wang Petronas tidak akan berulang lagi – Ismail Sabri

Pak Cik Cium Seluar Dalam Dah Kena Cekup

The post Ketahuilah Cahaya Skrin Telefon Antara 7 Punca Rasa Letih Sebaik Bangun Tidur appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/03/22/ketahuilah-cahaya-skrin-telefon-antara-7-punca-rasa-letih-sebaik-bangun-tidur/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Cara Cegah Jangkitan Menahan Kencing Ketika Lakukan Seks Antara Punca Rasa Pedih

5 Cara Cegah Jangkitan Menahan Kencing Ketika Lakukan Seks Antara Punca Rasa Pedih

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 280 hits
5 Cara Cegah Jangkitan Menahan Kencing Ketika Lakukan Seks Antara Punca Rasa Pedih MEMBUANG air besar atau kecil sepatutnya menjadi rutin setiap individu supaya dapat menjalani kehidupan dengan normal dan sihat Bagi yang gemar menahan kenci...
Sofitel Kl Damansara Serves The Seven Wonders Of Malaysia In Destinasi Rasa Serantau Ramadhan Buffet 2022

Sofitel Kl Damansara Serves The Seven Wonders Of Malaysia In Destinasi Rasa Serantau Ramadhan Buffet 2022

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 252 hits
Sofitel KL Damansara Serves The Seven Wonders of Malaysia in Destinasi Rasa Serantau Ramadhan Buffet 2022 Hello all Here s another potential place for you your loved ones and colleagues to break fast this coming Ramadhan Entering the buffet...
Jadi Penulis Lirik Bagi Born To Love You Seungyoon Winner Luah Rasa Syukur Pada Yedam Treasure

Jadi Penulis Lirik Bagi Born To Love You Seungyoon Winner Luah Rasa Syukur Pada Yedam Treasure

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 151 hits
Seung yoon WINNER kini kembali dengan single solo baharunya Born to Love You Pada 14 Mac sebelum pelancaran muzik video Seung yoon telah mengadakan siaran langsung di mana dia bercakap tentang lagu baharunya Dia juga turut menyebut nama Ye ...
Lautan Manusia Unjuk Rasa Peringati 11 Tahun Perang Suriah

Lautan Manusia Unjuk Rasa Peringati 11 Tahun Perang Suriah

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 104 hits
Lautan Manusia Unjuk Rasa Peringati 11 Tahun Perang Suriah Lebih dari 5 000 orang menggelar aksi protes menandai 11 tahun dimulainya perang Suriah yang telah menewaskan ratusan ribu orang dan membuat jutaan orang mengungsi
Hiburan Balik Balik Ibu Nak Jumpa Anak Tapi Akhirnya Ditengking Suruh Pulang Netizen Luah Rasa Sebak

Hiburan Balik Balik Ibu Nak Jumpa Anak Tapi Akhirnya Ditengking Suruh Pulang Netizen Luah Rasa Sebak

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 147 hits
Tular di media sosial Twitter semalam mengenai sebuah video si tanggang moden yang mengundang sebak ramai netizen Dalam video tersebut seorang wanita warga emas bergelar ibu difahamkan sanggup menaiki bas datang dari kampung yang terletak d...
Saya Rasa Terbeban Pengarah Squid Game Kongsi Perkembangan Musim Kedua

Saya Rasa Terbeban Pengarah Squid Game Kongsi Perkembangan Musim Kedua

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 115 hits
Rasanya sudah beberapa kali kemungkinan mengenai musim kedua Squid Game disebut pihak produksi dan juga Netflix sendiri Terbaru pengarah Hwang Dong hyuk sekali lagi menyebut mengenai sambungan siri berkenaan di karpet merah 2022 Critics Cho...
Shahrir Luah Rasa Kecewa Hasni Bukan Lagi Mb Malu Hadir Pau 16 Mac Ini

Shahrir Luah Rasa Kecewa Hasni Bukan Lagi Mb Malu Hadir Pau 16 Mac Ini

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 148 hits
NASUHA RAHMANAhli Dewan Undangan Negeri Machap Onn Hafiz Ghazi mendapat perkenan sebagai menteri besar Johor yang baru bagi menggantikan Datuk Hasni Mohammad Menurut sumber dalaman Umno bekas exco kerajaan negeri itu bakal mengangkat sumpah...
Hiburan Kongsi Tips Malam Pertama Di Ig Aliff Syukri Cetus Rasa Kurang Senang Netizen

Hiburan Kongsi Tips Malam Pertama Di Ig Aliff Syukri Cetus Rasa Kurang Senang Netizen

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 119 hits
Usahawan kosmetik terkenal baru baru ini berkongsikan mengenai sesuatu yang panas di laman Instagram miliknya Namun perkongsian tersebut telah mengundang kritikan daripada netizen dan juga pengikut media sosialnya kerana Aliff Syukri didakw...
Selangor N9 Melaka Johor Rasa Gegaran Gempa Di Selatan Sumatera

Selangor N9 Melaka Johor Rasa Gegaran Gempa Di Selatan Sumatera

papar berkaitan - pada 14/3/2022 - jumlah : 117 hits
Satu gempa bumi kuat dilaporkan berlaku di selatan Sumatera Indonesia pada 5 09 pagi tadi menurut Jabatan Meteorologi Malaysia PETALING JAYA Satu gempa bumi kuat dilaporkan berlaku di selatan Sumatera Indonesia pada 5 09 pagi tadi Jabatan M...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Airasia Santan Menu Baru Harga

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Dating Dengan Suami Di Ikea Cheras

Lunch Date Di Torii Teppanyaki

Makan Di Tiga Restoran