Ketahui 17 Jenis Pengeluaran Kwsp Yang Boleh Dikeluarkan Awal Tapi Ramai Tak Tahu


Jika selama ini ramai yang ingat duit KWSP hanya boleh dikeluarkan ketika memasuki usia 50an, perbetulkan persepsi ini, sebab mungkin ramai yang tak tahu rupanya ada 17 jenis pengeluaran KWSP yang boleh dikeluarkan awal tak perlu menunggu umur nak bersara pun.


Simpanan KWSP boleh dikeluarkan sebelum dan selepas mencapai umur persaraan, untuk membantu penyimpan membuat persediaan sebelum dan semasa persaraan.

Jadi, bagi yang mempunyai simpanan di KWSP dan berhasrat nak keluarkan pengeluarkan tersebut untuk tujuan tertentu, cuba semak jenis-jenis pengeluaran KWSP ini dan cara-cara untuk membuat pengeluaran tersebut.

1. Pengeluaran Umur 50 Tahun

Ada 2 jenis pengeluaran:
Pengeluaran Penuh Akaun 2.Pengeluaran Sebahagian Akaun 2.
Cara-caranya:
Bawa MyKad bagi Warganegara Malaysia atau isi Borang Permohonan KWSP 9B (AHL).Pembayaran Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli.
2. Pengeluaran Umur 55 Tahun

Ada 4 jenis pengeluaran:

Kesemua Simpanan.
Sebahagian Simpanan (Amaun minimum RM2,000.00 dan setiap 30 hari dari tarikh permohonan pengeluaran terdahulu).Bayaran Bulanan (Pengeluaran minimum RM3,000.00 iaitu RM250.00 sebulan untuk sekurang-kurangnya 12 bulan).Kombinasi Sebahagian Simpanan + Bayaran Bulanan.
Cara-caranya:
Bawa MyKad bagi Warganegara Malaysia atau isi Borang Permohonan KWSP 9B (AHL).Pembayaran Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli.
3. Pengeluaran Umur 60 Tahun

Ada 4 jenis pengeluaran:

Kesemua Simpanan.
Sebahagian Simpanan (Amaun minimum RM2,000.00 dan setiap 30 hari dari tarikh permohonan pengeluaran terdahulu).Bayaran Bulanan (Pengeluaran minimum RM3,000.00 iaitu RM250.00 sebulan untuk sekurang-kurangnya 12 bulan).Kombinasi Sebahagian Simpanan + Bayaran Bulanan.
Cara-caranya:
Bawa MyKad bagi Warganegara Malaysia atau isi Borang Permohonan KWSP 9B (AHL).Pembayaran Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli.
4. Pengeluaran Mengurang/Menyelesaikan Baki Pinjaman Perumahan

Cara-Caranya:
Bawa MyKad bagi Warganegara Malaysia atau isi Borang Permohonan KWSP 9C (AHL).Bawa Penyata Baki Pinjaman Perumahan mengikut format yang ditetapkan oleh KWSP ATAU Penyata Baki Pinjaman Perumahan Dari Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA) (Tarikh penyata baki tidak melebihi 3 bulan dari tarikh permohonan diterima).Surat Nikah ATAU Sijil Perkahwinan ATAU Sijil Kelahiran Anak untuk Permohonan Membantu Pasangan.Pembayaran Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli.
5. Pengeluaran Hilang Upaya

Pengeluaran ini membolehkan ahli mengeluarkan semua simpanan kwsp sekiranya ahli tidak berupaya dari segi fizikal atau mental atau kehilangan keupayaan fungsional kekal untuk memperolehi pekerjaan (employability).

Cara-caranya:
Bawa MyKad bagi Warganegara Malaysia dan isi Borang Permohonan KWSP 9L (AHL).Bawa Laporan Perubatan Asal Dari Institusi Perubatan Pakar / Bukan Pakar (Hospital/Klinik Kerajaan atau Hospital/Klinik Swasta).Surat Berhenti Kerja Daripada Majikan (jika ada) bagi ahli yang berhenti kerja dalam tempoh setahun dari tarikh permohonan.Pembayaran Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli.
6. Pengeluaran Meninggalkan Negara

Pengeluaran ini boleh dipohon oleh:
Warganegara malaysia yang telah melepaskan atau melucutkan taraf kewarganegaraan untuk berhijrah ke negara lain atauBukan warganegara malaysia yang telah berhenti kerja dan akan meninggalkan malaysia.
Cara-caranya:
Bawa Passport, Permit Kerja, Bukti Penamatan Kerja.Isi Borang Permohonan KWSP 9K (AHL).Pembayaran Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli.
7. Pengeluaran Pendidikan

Pengeluaran ini membolehkan ahli mengeluarkan simpanan Akaun 2 untuk membiayai yuran pengajian ahli/anak ahli (termasuk anak tiri dan anak angkat) di institut pengajian tinggi (IPT) di dalam atau di luar negara.

Cara-caranya:
Bawa MyKad bagi Warganegara Malaysia dan isi Borang Permohonan KWSP 9H (AHL).Bawa Laporan Perubatan Asal Dari Institusi Perubatan Pakar/Bukan Pakar (Hospital/Klinik Kerajaan atau Hospital/Klinik Swasta).Bawa Surat Tawaran Belajar.Bawa Surat Pengesahan Pendaftaran Pelajar yang asal.Bawa Surat Kelulusan Pengiktirafan Kursus Pengajian.Bawa Salinan Keputusan Peperiksaan Terkini (pelajar IPTA dikecualikan).Bawa Borang Temuduga.Bawa Bukti Kelayakan Mengikuti Pengajian.Bagi Pengeluaran Pendidikan Anak Ahli – Bawa Kad Pengenalan Anak Ahli dan Dokumen Bukti Pertalian.Pembayaran Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli.
8. Pengeluaran Pekerja Berpencen Dan Pengeluaran Pesara Pilihan

Cara-Caranya:
Bawa MyKad bagi Warganegara Malaysia dan isi Borang Permohonan KWSP 9N (AHL).Bawa Lampiran A – Notis Akuan Pelepasan Caruman Kerajaan Berhubung Dengan Pengeluaran Pekerja Berpencen.Bawa Bukti Pengesahan Taraf Pesara.Pembayaran Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli.
9. Skim Pelaburan Ahli

Skim ini membolehkan ahli memindahkan sebahagian simpanan Akaun 1 untuk membuat pelaburan bagi menambah dan meningkatkan simpanan persaraan untuk menyara kehidupan semasa persaraan.

Ahli boleh melaburkan simpanan tidak melebihi 30% daripada jumlah yang melebihi Simpanan Asas dalam Akaun 1 melalui Institusi Pengurusan Dana (IPD) yang dilantik.

Cara-caranya:
Borang Permohonan KWSP 9N (AHL)Borang KWSP 9N (AHL) boleh diperolehi daripada IPD yang dipilih oleh ahli untuk tujuan pelaburan.Kad Pengenalan Diri; MyKad/Kad Pengenalan Tentera/Kad Pengenalan Pemastautin Tetap (MyPR); ATAU Kad Pengenalan Polis DAN Surat Pengesahan Majikan menyatakan no. Polis dan no. Kad Pengenalan Diri merujuk kepada orang yang sama (jika tidak memiliki MyKad/ Kad Pengenalan Polis yang tidak tertera no.Kad Pengenalan Diri); ATAUPasport. Jika ahli bukan warganegara Malaysia yang menjadi ahli KWSP sebelum 1 Ogos 1998.
10. Pengeluaran Membina/Membeli Rumah

Pengeluaran ini membolehkan ahli mengeluarkan simpanan Akaun 2 untuk membiayai pembelian sebuah rumah.

Ini membolehkan ahli memiliki sekurang-kurangnya sebuah rumah sebagai tempat perlindungan apabila bersara.

Cara-Caranya:
Bawa MyKad bagi Warganegara Malaysia dan isi Borang Permohonan KWSP 9C (AHL).Bawa Surat Perjanjian Jual Beli (Tarikh perjanjian tidak melebihi 3 tahun dari tarikh permohonan).Bawa Surat Kelulusan Pinjaman Perumahan (sekiranya kelulusan pinjaman kurang daripada setahun).Bawa Surat Perjanjian Bina Rumah (Tarikh perjanjian tidak melebihi 3 tahun dari tarikh permohonan).Bawa Suratan Hakmilik Tanah atas nama penjual/pemilik tanah.Pembayaran Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli.
11. Pengeluaran Simpanan Melebihi RM 1 Juta

Pilihan kepada ahli yang mempunyai simpanan melebihi RM1.05 juta mengeluarkan lebihan simpanan berkenaan untuk diuruskan sendiri oleh ahli.

Cara-caranya:
Bawa MyKad bagi Warganegara Malaysia atau isi Borang Permohonan KWSP 9B (AHL).Pembayaran Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli.
12. Pengeluaran Ansuran Bulanan Pinjaman Perumahan

Pengeluaran simpanan Akaun 2 untuk membiayai ansuran bulanan pinjaman perumahan bagi tujuan pembelian atau pembinaan rumah.

Cara-caranya:
Bawa MyKad bagi Warganegara Malaysia dan isi Borang Permohonan KWSP 9P (AHL).Bawa Penyata Baki Pinjaman Perumahan mengikut format yang ditetapkan oleh KWSP ATAU Penyata Baki Pinjaman Perumahan Dari Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA) (Tarikh penyata baki tidak melebihi 3 bulan dari tarikh permohonan diterima).Pembayaran Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli.
13. Pengeluaran Kematian

Pengeluaran penuh akaun ahli oleh penama/wasi/pentadbir pusaka/waris terdekat ahli apabila berlaku kematian ke atas ahli KWSP.

Cara-caranya:
Bawa Sijil Kematian Ahli.Bawa Kad Pengenalan Diri Pemohon dan isi Borang Permohonan KWSP 9KM (AHL)Pembayaran Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli.
14. Pengeluaran Perumahan Fleksibel

Pengeluaran Perumahan Fleksibel adalah proses menghadang atau mengenepikan sebahagian simpanan dalam Akaun 2 ahli ke Akaun Pengeluaran Perumahan Fleksibel bagi membolehkan ahli mendapatkan pinjaman perumahan yang lebih tinggi untuk membeli, membina rumah.

Berdasarkan konsep ini, caruman bulanan kepada KWSP dianggap sebagai pendapatan.

Dengan ini, ahli boleh mendapat jumlah pinjaman yang lebih tinggi kerana penilaian kredit (credit assessment) ke atas pendapatan bersih turut mengambilkira caruman KWSP (bahagian pekerja dan majikan).

15. Pengeluaran Kesihatan

Pengeluaran ini membolehkan ahli mengeluarkan simpanan Akaun 2 untuk membiayai kos rawatan perubatan penyakit kritikal dan atau pembelian peralatan bantuan kesihatan yang diluluskan oleh lembaga kwsp yang dihidapi oleh ahli atau ahli keluarga yang dibenarkan.

Cara-caranya:
Bawa MyKad bagi Warganegara Malaysia dan isi Borang Permohonan KWSP 9D (AHL).Bawa Laporan Perubatan Asal Dari Institusi Perubatan.Bawa Surat Pengesahan Majikan Mengenai Tanggungan Kos Rawatan.Bawa Kad Pengenalan Diri pesakit.Bawa Bukti Pertalian di antara pemohon dan pesakit (sekiranya pemohon bukan pesakit).Bawa Bil Rawatan Pesakit Luar/Discaj Wad (Final Bill’) DAN Resit Bayaran Asal dari Pusat Perubatan (sekiranya bayaran telah dibuat).Pembayaran Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli.
16. Pengeluaran Haji

Kerajaan melalui pembentangan Bajet 2013 pada 28 September 2012 telah memperkenalkan inisiatif Pengeluaran Haji kepada ahli KWSP untuk membuat pengeluaran simpanan dari Akaun 2 untuk menunaikan ibadah Haji.

17. Pengeluaran Perumahan PR1MA

Pengeluaran ini Membantu Ahli KWSP Memiliki Sebuah Rumah Di Bawah Skim Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PR1MA) Dengan Memanfaatkan Simpanan KWSP Ahli Sedia Ada Serta Caruman Bulanan Di Masa Depan.

KWSP turut memperkenalkan Permohonan Secara Hassle Free dan dibawah konsep pengendalian permohonan secara Hassle Free, ahli pemegang MyKad yang hadir di kaunter KWSP TIDAK PERLU mengisi borang permohonan bagi pengeluaran berikut:
Pengeluaran Umur 50/55/60 & Simpanan Melebihi RM1Juta.Pengeluaran Pekerja Berpencen/Pesara Pilihan.Pengeluaran Mengurang/Menyelesaikan Baki Pinjaman Perumahan.Pengeluaran Ansuran Bulanan Pinjaman Perumahan.Keperluan dokumen sokongan bagi pengeluaran di atas tertakluk kepada syarat dan prosedur semasa.
Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Cara Waris Menuntut Khairat Kematian ASNBAdakah Anda Sudah Layak Membayar Zakat Pendapatan?
sumber: mingguanwanita



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/01/17-jenis-pengeluaran-kwsp.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Haid Tak Datang Tapi Tak Hamil Boleh Buat Tulang Rapuh 7 Puncanya Perlu Diambil Serius

Haid Tak Datang Tapi Tak Hamil Boleh Buat Tulang Rapuh 7 Puncanya Perlu Diambil Serius

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 254 hits
Haid yang sepatutnya datang setiap bulan sudah lama tidak datang Bila ujian kehamilan negatif Risaunya mama apa yang sedang berlaku adakah ia satu penyakit Kebimbangan tentu singgah di minda para ibu apabila saat saat itu tidak kunjung tiba...
Cikgu Boleh Tak Kalau Saya Tak Beli Dulu Buku Log Tu Mak Saya Belum Mampu Lagi Bisik Si Murid Tapi Respon Gurunya

Cikgu Boleh Tak Kalau Saya Tak Beli Dulu Buku Log Tu Mak Saya Belum Mampu Lagi Bisik Si Murid Tapi Respon Gurunya

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 294 hits
The ReporterMenjadi pendidik nampak mudah di mata orang tetapi hanya yang menggalas amanah itu tahu bebanan yang digalas Tugas seorang guru bukan hanya mendidik malahan juga kadangkala perlu bertukar watak menjadi seperti seorang ibu atau b...
Doktor Kongsi 10 Tip Naikkan Paras Hb Ibu Hamil Anemia Rupanya Ada Jenis Makanan Boleh Gagalkan Usaha

Doktor Kongsi 10 Tip Naikkan Paras Hb Ibu Hamil Anemia Rupanya Ada Jenis Makanan Boleh Gagalkan Usaha

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 411 hits
Hb rendah semasa mengandung memang bukan perkara asing Walau pun ia banyak berlaku tidak bermakna ia boleh dipandang remeh Ada kalangan ibu yang buntu selepas mencuba pelbagai cara tapi paras Hb tidak naik ulasan pakar O G ini mungkin memba...
Awas Anak Tindik Telinga Terlalu Awal Berisiko Tinggi Kena Jangkitan Kuman 4 Tips Ini Boleh Elak Bernanah

Awas Anak Tindik Telinga Terlalu Awal Berisiko Tinggi Kena Jangkitan Kuman 4 Tips Ini Boleh Elak Bernanah

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 434 hits
Tindik telinga adalah satu kebiasaan dalam masyarakat kita Tapi tahukah anda yang tindikkan anak terlalu awal boleh menyebabkan risiko tinggi terjadinya jangkitan kuman Anting anting merupakan perhiasan yang lazim digunakan oleh wanita di s...
Meneran Lebih Awal Semasa Proses Kelahiran Boleh Menyebabkan Rahim Jatuh Kenali 10 Lagi Punca

Meneran Lebih Awal Semasa Proses Kelahiran Boleh Menyebabkan Rahim Jatuh Kenali 10 Lagi Punca

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 427 hits
Wanita khususnya yang sudah melalui proses kelahiran mempunyai risiko untuk mengalami rahim jatuh Lebih berbahaya jika ia berlaku tanpa disedari dan seterusnya menggugat kesihatan rahim Dr Siti Aishah Daud Pakar Perbidanan Sakit Puan Subang...
2 Beradik Ekzema Teruk Ibu Kurangkan Makanan Manis Untuk Kawal Tapi Ubat Tak Boleh Putus

2 Beradik Ekzema Teruk Ibu Kurangkan Makanan Manis Untuk Kawal Tapi Ubat Tak Boleh Putus

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 445 hits
2 adik beradik ini mengalami ekzema dan kisah mereka pernah tular Setelah menerima rawatan yang ditanggung Datin Eina Azman suami keadaan kedua duanya semakin baik Nurul suami anak anak ersama Datin Eina Azman suaminya ketika peringkat awal...
Tempat Pembuangan Undi Yang Barisan Nasional Boleh Menang Ditutup Awal

Tempat Pembuangan Undi Yang Barisan Nasional Boleh Menang Ditutup Awal

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 354 hits
Ramai yang bersungut mengatakan mengapa Suruhanjaya Pilihanraya membuat ketetapan menutup pintu tempat pembuangan undi pelbagai waktu Ya kami faham memang terdapat mana tempat pengundian di mana pengundinya tidak ramai dan proses undian aka...
Koleksi Kuih Muih Tradisi Yang Pelik Tapi Sedap Boleh Cuba Ni

Koleksi Kuih Muih Tradisi Yang Pelik Tapi Sedap Boleh Cuba Ni

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 1042 hits
Tahukah korang bahawa negara kita kaya dengan makanan tradisional yang sedap namun jarang diketengahkan terutamanya di negeri negeri di Pantai Timur seperti Kelantan Terengganu dan Pahang Rata ratanya banyak menggunakan bahan utamanya santa...
Aku Tak Tutup Aurat Tapi Aku Jaga Solat Boleh Ke Rileks Media

Aku Tak Tutup Aurat Tapi Aku Jaga Solat Boleh Ke Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 433 hits
Antara mengerjakan solat dan juga menutup aurat yang mana lagi penting Adakah tidak menutup aurat tetapi menjaga solat lebih baik berbanding menutup aurat tetapi tidak solat Ada sebahagian antara mereka yang mendakwa bahawa Walaupun saya ti...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis

Maaflah Biarlah Benak Ubi Tapi Betul Hafidz Roshdi Pertahan Tindakan Tak Hadir Mahkamah Bidas Balik Teguran Shuhada

Packing Barang Kucing Kesayangan