Kesihatan Mental Sebagai Pengguna Dunia Digital


Assalamualaikum dan salam sejahtera,
lama sungguh aku tidak menulis di ruangan ini, inilah laman web peribadi yang menjadi medan ujikaji aku suatu ketika dahulu. Sejak domain ini didaftarkan pada tahun 2005, ada banyak kali cabaran dan rintangan yang dialami. Semuanya sebahagian daripada kisah dalam lipatan sejarah kehidupan seorang Eizil.
Sudah banyak bulan aku hidup dalam dunia di belakang tabir, bercuti sejenak dari hiruk pikuk dunia digital, hanya beraktiviti dalam ruangan yang lebih terhad, semuanya untuk mengembalikan kesihatan mental yang terjejas akibat banyak faktor sejak beberapa tahun ini.
Memahami situasi yang sedang dihadapi Sejujurnya, aku sudah hampir lupa apa yang pernah aku coretkan dalam blog eizil.com ini, walaupun telah lebih 1000 artikel yang diterbitkan dalam ruangan ini, namun akibat rentetan peristiwa yang aku hadapi, ketika aku menulis ini, aku cuba untuk mengingat kembali apa yang ada dalam blog ini tanpa membuat sebarang rujukan.
Buat masa ini, tiada yang jelas dalam fikiran, begitulah keadaan bila lama ditinggalkan dan tidak sempat untuk membuat rujukan semula dalam blog peribadi aku sendiri.
Aku menulis kali ini bukanlah untuk meminta simpati, namun aku sekadar ingin berpesan, kesihatan fizikal dan mental ini adalah perkara yang sangat penting untuk kita pelihara, usah jadi seperti aku yang terlajak dalam memastikan kesihatan fizikal dan mental dalam keadaan terbaik.
Dunia digital yang sangat kejam Mahu atau tidak, dunia digital ini sangatlah kejam, terutama dengan perkembangan semasa, kita dapat lihat bagaimana netizen begitu rakus mengecam apa sahaja yang mereka ingin kecam, semua ini untuk memberikan kepuasan sementara sahaja.
Menjalankan aktiviti dalam platform digital dengan penuh rasa negatif ini sebenarnya tidak membantu kita, bahkan kita akan terjerumus dalam situasi yang tidak sihat secara sedar ataupun tidak sedar. Kebebasan bersuara itu ada had nya, ajaran agama Islam perlukan kita santuni dalam kehidupan.
Jika semua kita ingin pukul sama rata hanya disebabkan fahaman politik yang tak membawa begitu banyak faedah, bagaimana kita sebagai umat Islam ingin menjawab di kemudian hari kelak.
Memohon bantuan daripada yang pakar Ini perkara yang seharusnya dilakukan, andai kita mula rasakan perubahan dalam banyak aktiviti seharian kita seperti sudah tidak ada mood untuk melakukan sesuatu yang pernah kita gemari, semakin banyak menyendiri, rasa tidak keruan dan seumpamanya.
Perkara pertama yang kita perlu lakukan adalah mengakui kita sedang mempunyai masalah, apabila kita telah sedar dan mampu untuk mengakui kita sedang menghadapi masalah, perkara seterusnya adalah untuk mendapatkan bantuan agar masalah itu diselesaikan.
Berbulan-bulan aku melalui perkara ini sebelum tersedar dan mendapatkan bantuan daripada doktor yang merupakan kenalan semasa di zaman sekolah dahulu. Perkara yang biasanya boleh disiapkan 2 hari, jadi 2 minggu, ada yang berlanjutan sehingga 2 bulan. Sesuatu yang tidak akan difahami kecuali mereka yang telah melaluinya.
Bercerita dengan kelompok yang tidak faham, hanya akan memburukkan keadaan. Mereka akan memberikan nasihat-nasihat yang sebenarnya tidak membantu apa-apa pun, kerana mereka tidak memahami.
Ikutkan ada banyak dalam kepala ni nak dicurahkan, tapi aku berhenti dahulu setakat ini, ada kesempatan, kita bertemu dalam artikel yang lain pula.
The post Kesihatan Mental Sebagai Pengguna Dunia Digital first appeared on Eizil.com.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.eizil.com/kesihatan-mental-sebagai-pengguna-dunia-digital/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aaron Chia Soh Wooi Yik Dinobatkan Sebagai Juara Dunia Badminton 2022

Aaron Chia Soh Wooi Yik Dinobatkan Sebagai Juara Dunia Badminton 2022

papar berkaitan - pada 28/8/2022 - jumlah : 190 hits
Selepas bertahun tahun menunggu dan terus mencuba buat pertama kali dalam sejarah Malaysia kini sudah mempunyai Juara Dunia dalam sukan badminton menerusi gandingan Aaron Chia dan Soh Wooi Yik daripada acara beregu lelaki Gandingan beregu l...
Setelah Sekian Lama Hidup Dalam Dunia Digital

Setelah Sekian Lama Hidup Dalam Dunia Digital

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 135 hits
Memang lama sungguh aku tak menulis di sini kononnya sibuk dengan urusan lain Padahal inilah tempat aku membina pelbagai projek yang akhirnya berjaya memberikan hasil yang lazat dan ada ketikanya lumayan Tahun 2022 ni aku akan usahakan untu...
Saya Tak Akan Hidup Sebegitu Luna F Kongsi Pandangan Isu Kesihatan Mental Sendiri

Saya Tak Akan Hidup Sebegitu Luna F Kongsi Pandangan Isu Kesihatan Mental Sendiri

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 170 hits
Lama kita tak dengar mengenai perkembangan kumpulan f kan Terbaru seorang ahli kumpulan itu Luna yang berkongsi mengenai kesihatan mental ARTIKEL BERKAITAN Pada tahun 2020 dia berkongsi bahawa dia menghidapi Panic Disorder selepas kehilanga...
Jika Pemohon Bantuan Bkm Telah Meninggal Dunia Siapakah Wakil Yang Layak Didaftarkan Sebagai Wakil

Jika Pemohon Bantuan Bkm Telah Meninggal Dunia Siapakah Wakil Yang Layak Didaftarkan Sebagai Wakil

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 153 hits
Sekiranya salah seorang dari ahli keluarga anda adalah pemohon bantuan BKM dan telah meninggal dunia serta tidak mendaftarkan wakil jadi siapakah wakil yang layak untuk didaftarkan sebagai wakil Menurut Soalan Lazim FAQ Bantuan Keluarga Mal...
Potret Unik Stadion Piala Dunia 2022 Al Thumama Desainnya Mirip Peci

Potret Unik Stadion Piala Dunia 2022 Al Thumama Desainnya Mirip Peci

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 134 hits
Menyambut perhelatan Piala Dunia 2022 Qatar sebagai tuan rumah membangun stadion megah yang diberi nama Al Thumama Uniknya stadion ini memiliki bentuk unik mirip seperti peci Yakni penutup kepala khas pria Timur Tengah Berikut potretnya
Baru Berusia 24 Tahun Dah Ada Kelayakan Mengajar Tahfiz Seluruh Dunia Remaja Ini Pemegang Syahadah Ula Al Fateh

Baru Berusia 24 Tahun Dah Ada Kelayakan Mengajar Tahfiz Seluruh Dunia Remaja Ini Pemegang Syahadah Ula Al Fateh

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 134 hits
Bukan calang calang kehebatan anak muda berusia 24 tahun ini iaitu Iman Mohd Asri apabila terpilih untuk memegang gelaran Syahadah Ula al Fateh ketika di usia remajanya Syahadah Ula adalah peringkat tertinggi untuk seorang hafiz dan hafizah...
Sekjen Liga Muslim Dunia Serangan Terhadap Salman Rushdie Tidak Dibenarkan Islam

Sekjen Liga Muslim Dunia Serangan Terhadap Salman Rushdie Tidak Dibenarkan Islam

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 105 hits
Salman Rushdie dinilai menistakan Islam setelah menulis buku Ayat Ayat Setan pada 1988
Hiburan Dunia Nak Kiamat Dah Harga Rumah Terlalu Mahal Netizen Setuju Lebih Baik Sewa Daripada Tambah Hutang

Hiburan Dunia Nak Kiamat Dah Harga Rumah Terlalu Mahal Netizen Setuju Lebih Baik Sewa Daripada Tambah Hutang

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 153 hits
Setiap individu pastinya mempunyai impian untuk memiliki rumah sendiri terutamanya golongan muda masa kini Namun melihatkan faktor ekonomi yang merosot saban tahun harga aset seperti rumah juga semakin melonjak tinggi dan membuatkan mereka ...
Pemeriksaan Dna Pertama Dunia Cegah Risiko Kanser Penyakit Jantung Dilancarkan

Pemeriksaan Dna Pertama Dunia Cegah Risiko Kanser Penyakit Jantung Dilancarkan

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 95 hits
AUSTRALIA melancarkan pemeriksaan DNA yang pertama di dunia bagi mencegah risiko kanser dan penyakit jantung menurut Universiti Monash Australia Projek Monash School of Public Health and Preventive Medicine itu didakwa sebagai kajian pemeri...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11