Kesian Tengok Anak Sakit Gigi Boleh Cuba Rawat Guna Tip Ini


Gigi terbentuk dalam pelbagai saiz, bentuk dan lokasinya di rahang. Perbezaan ini membolehkan gigi berfungsi bersama-sama untuk membantu anda mengunyah, bercakap dan tersenyum.

Malahan gigi juga membantu memberikan wajah terbentuk. Pada setiap kelahiran, seseorang biasanya mempunyai 20 gigi bayi (primer), yang mana mula terhasil pada usia kira-kira 6 bulan.

Kemudian ianya tertanggal atau tercabut pada pelbagai masa sepanjang zaman kanak-kanak. Menjelang umur 21, kesemua 32 gigi kekal biasanya terhasil.
Apabila ia berlaku… Sakit gigi (pulpitis) adalah apabila pulpa di dalam gigi menjadi meradang dan dijangkiti. Pulpa adalah bahagian lembut di dalam gigi yang mempunyai saluran darah dan saraf.
Apa punca sakit gigi pada kanak-kanak?
Sakit gigi sering berlaku selepas kecederaan pada gigi. Bentuk yang paling biasa untuk kecederaan gigi adalah dari rongga. Ia adalah lubang dalam gigi atau dengan bahasa mudah keadaan gigi berlubang. Satu rongga sering disebabkan kebersihan gigi yang lemah.
Gula dan kanji dalam makanan membolehkan bakteria di dalam mulut merosakkan gigi. Bakteria di dalam mulut memakan gula dan kanji dan membuat asid yang boleh dimakan melalui gigi. Ini membawa kepada kerosakan gigi.
Apakah simptom sakit gigi pada kanak-kanak?
Setiap kanak-kanak mungkin merasakan simptom yang sedikit berbeza.
Tetapi di bawah adalah simptom yang paling biasa bagi keadaan sakit gigi:
Sakit yang berterusan, berdenyut dalam gigi Sakit gigi menjadi lebih teruk apabila ianya disentuh Sakit gigi semakin buruk dengan makanan atau cecair panas atau sejuk Rahang sekitar gigi terjejas bengkak/sakit Demam Secara amnya letih dan berasa teruk (malaise) Bagaimanakah mendiagnosis sakit gigi pada kanak-kanak?
Pembekal penjagaan kesihatan anak anda sering boleh mendiagnosis sakit gigi dengan sejarah kesihatan lengkap dan pemeriksaan anak anda.
Dia mungkin akan merujuk anak anda kepada doktor gigi untuk penilaian dan penjagaan. Ketika di doktor gigi, anak anda mungkin melakukan X-ray.
Sinar X menghasilkan imej tisu dalaman, tulang, dan gigi. Doktor gigi juga boleh memeriksa rongga menggunakan peranti yang dipanggil transilluminator. Ia tidak menggunakan radiasi.
Simptom sakit gigi mungkin kelihatan seperti masalah kesihatan atau pergigian yang lain. Pastikan anak anda berjumpa pembekal penjagaan kesihatannya atau doktor gigi untuk diagnosis.
Bagaimanakah merawat sakit gigi pada kanak-kanak?
Jika anak anda mengalami sakit gigi, anda perlu membuat temu janji dengan doktor pergigian am atau pediatrik di kawasan anda. Rawatan akan bergantung kepada simptom, umur, dan kesihatan umum anda. Ia juga bergantung kepada keterukan keadaannya.
Selain itu, anda boleh memberikan bantuan sementara dengan rawatan di rumah.
Rawatan boleh merangkumi:
Bilasan air garam suam
Pastikan anak anda berkumur dan membilas mulutnya dengan air suam yang dicampur dengan garam. Ini kerana garam berfungsi untuk membunuh bakteria, sementara air suam dapat membantu meringankan rasa sakit dan mengurangkan bengkak dalam gusi. Anda boleh melakukan ini berulang kali sepanjang hari.
Minyak bunga cengkih
Sapu beberapa titisan minyak cengkih ke dalam bola kapas sehingga sedikit basah, kemudian sapukan langsung ke gigi untuk meringankan rasa sakit. Minyak cengkih boleh membantu menenangkan sakit gigi dan membuatkan mati rasa atau kebas pada mulut di sekeliling gigi. Anda juga boleh memerah beberapa titis ke dalam bahagian minyak kelapa dan berkumur dengan campuran itu.
Minyak kelapa itu sendiri boleh mengurangkan pembentukan plak, melawan penyakit gusi dan mencegah kerosakan gigi, jadi walaupun anda tidak mengalami sakit gigi, anda boleh menggunakannya.
Ubat sakit bukan preskripsi
Mengambil ubat melegakan kesakitan OTC boleh membantu meredakan kesakitan, tetapi sila ikuti dos yang disyorkan untuk kanak-kanak.
Tuam sejuk
Tuam sejuk di luar pipi anak anda boleh membantu rasa sakit dan melegakan bengkak jika sakit gigi disebabkan oleh trauma atau kecederaan dan bukannya kerosakan gigi atau plak.
Hidrogen peroksida
Bilas sedikit hidrogen peroksida dengan air dan berkumur seperti cecair mulut. Ia boleh membawa anda melegakan dan menangkis gingivitis. Walau bagaimanapun, anda perlu berhati-hati bahawa anak anda tidak menelan atau memakannya kerana ia boleh menyebabkan masalah perut.
Pudina
Tumbuhan aromatik ini sering digunakan untuk mengurangkan sakit kepala, selesema dan loya dan ia juga boleh menyembuhkan sakit gigi.
Cuba kaedah ini:
Letakkan daun pudina segar pada gigi anda. Biarkan kantung teh pudina sehingga ia panas, kemudian tekan pada gigi. Campurkan minyak pati pudina dengan minyak cengkih, sapu pada satu bola kapas dan letakkannya pada gigi untuk menentang kerengsaan untuk merawat sakit gigi. Bawang putih
Untuk meringankan sakit gigi, bawang putih boleh digunakan sebagai antibiotik semula jadi.Anda boleh mencincang halus bawang putih, menghancurkannya dan, setelah membiarkannya selama 10 atau lebih minit, sapu terus ke kawasan terjejas itu.
Selepas satu atau dua minit, bilas mulut anda dengan air garam suam, jika boleh.
Lain-lain kaedah untuk merawat sakit gigi adalah:
Antibiotik Penyingkiran gigi Menghidapi infeksi penuh nanah (abses), jika diperlukan Penampalan mudah, jika diperlukan Pembedahan untuk mengeluarkan pulpa yang meradang dari bahagian tengah gigi (saluran akar) Sekiranya jangkitannya teruk, anak anda mungkin dirawat di hospital. Dia mungkin memerlukan antibiotik melalui tiub IV (intravena). (Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza. Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.
The post Kesian Tengok Anak Sakit Gigi? Boleh Cuba Rawat Guna Tip Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kesian-tengok-anak-sakit-gigi-boleh-cuba-rawat-guna-tip-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Berdepan Ragam Anak Enggan Makan Sabar Ibu Cuba 5 Tip Bijak Ini Dahulu

Ibu Berdepan Ragam Anak Enggan Makan Sabar Ibu Cuba 5 Tip Bijak Ini Dahulu

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 343 hits
Amalan pemakanan yang tidak sihat boleh menyebabkan anak susah makan Jom ketahui cara yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah tabiat makanan anak ini Tabiat pengambilan makanan anak Memastikan anak mendapat makanan berkhasiat dan seimb...
Sekiranya Anak 2 Tahun Belum Sambung Ayat Lagi Skil Ini Kena Tengok Boleh Ke Belum

Sekiranya Anak 2 Tahun Belum Sambung Ayat Lagi Skil Ini Kena Tengok Boleh Ke Belum

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 221 hits
Sepatutnya umur berapa anak saya akan mula bersedia nak menyambung ayat Ini antara yang ramai ibu bapa nak tahu kan Di awal usia anak setahun biasanya anak akan mula mengeluarkan satu patah perkataan Perkembangan ini dah dianggap normal Con...
5865 Gusar Lihat Anak Terlantar Sakit Harian Metro 16 08 2021

5865 Gusar Lihat Anak Terlantar Sakit Harian Metro 16 08 2021

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 252 hits
Petaling Jaya Hati bapa mana tidak sedih dan gusar apabila melihat keadaan anak yang terlantar akibat lumpuh sejak Februari lalu Hanya ikhtiar dan berdoa kepada Tuhan dapat dilakukan Ismail Bakar 62 buat anak sulungnya Muhamad Iszwan 34 yan...
Banyak Khasiat Buah Naga Untuk Bayi Anak Pun Jarang Sakit

Banyak Khasiat Buah Naga Untuk Bayi Anak Pun Jarang Sakit

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 314 hits
Apabila anak masuk usia 6 bulan pasti ibu ibu tak sabar nak beri bayi makan makanan pejal kan Contohnya buah buahan Dalam banyak banyak buah pernah tak anda terfikir manfaat dan kebaikan buah naga untuk bayi Ini kerana nutrisi yang terkandu...
Resipi Mudah Naikkan Berat Anak Pisang Caramel Hanya Guna 3 Bahan Sahaja

Resipi Mudah Naikkan Berat Anak Pisang Caramel Hanya Guna 3 Bahan Sahaja

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 431 hits
Pisang Karamel merupakan juadah ringan atau pencuci mulut yang mudah disediakan Bahan bahan yang perlu disediakan pun sangat mudah Hanya menggunakan 3 bahan sahaja Kalau sebelum ini kita buatkan untuk keluarga yang lebih dewasa kali ini apa...
Resipi Makaroni Cheese Goreng Versi Bayi Simple Boleh Tambah Berat Anak

Resipi Makaroni Cheese Goreng Versi Bayi Simple Boleh Tambah Berat Anak

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 427 hits
Jika mama pening untuk naikkan berat badan anak mama boleh cuba letak keju sebagai makanan tambahan dalam menu yang anak mama makan dan mama akan lihat hasilnya memandangkan keju sangat tinggi kandungan lemaknya Kalau mama buntu mama boleh ...
Ajar Anak Untuk Tak Kongsi Sudu Straw Yang Sama Dengan Kawan Punca Anak Mudah Jatuh Sakit

Ajar Anak Untuk Tak Kongsi Sudu Straw Yang Sama Dengan Kawan Punca Anak Mudah Jatuh Sakit

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 233 hits
Punca penyakit berjangkit boleh disebabkan oleh pelbagai keadaan Antara penyebab penyakit yang paling biasa adalah kerana organisma seperti bakteria virus kulat atau parasit Punca penyakit berjangkit Sememangnya terdapat banyak organisma hi...
Cuba Petua Buang Angin 4 Bahan Ni Redakan Mak Mak Selalu Sakit Badan Lenguh Lenguh

Cuba Petua Buang Angin 4 Bahan Ni Redakan Mak Mak Selalu Sakit Badan Lenguh Lenguh

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 336 hits
Selepas melahirkan anak tidak dinafikan kita selalu menghadapi masalah lenguh lenguh badan angin dan sebagainya Selain menjaga pemakanan senaman dan pengambilan suplemen yang tepat petua tradisional dan orang orang lama juga tidak kurang he...
Tersalah Ukur Bacaan Boleh Jadi Tak Tepat Doktor Kongsikan Cara Betul Guna Pulse Oximeter

Tersalah Ukur Bacaan Boleh Jadi Tak Tepat Doktor Kongsikan Cara Betul Guna Pulse Oximeter

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 407 hits
Di saat kita sedang berdepan dengan pandemik yang mengancam semua dan kes Covid 19 yang semakin menampakkan kebimbangan ada baiknya kita mempersiapkan diri dengan menyediakan beberapa jenis ubat ubatan dan peralatan yang wajib disimpan di r...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

App Inarah

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Masih Beraya



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life