Kes Rasuah Rm 2 Juta Ku Nan Dijatuhkan Hukuman Penjara 12 Bulan Denda Rm2 Juta


The Reporter



Mahkamah Tinggi di sini hari ini menjatuhkan hukuman penjara 12 bulan dan denda RM2 juta atau penjara enam bulan terhadap Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor selepas mendapatinya bersalah atas pertuduhan menerima rasuah RM2 juta daripada seorang ahli perniagaan pada 2016.


Hakim Mohamed Zaini Mazlan dalam penghakimannya berkata, "Tertuduh dijatuhkan hukuman 12 bulan dan denda RM2 juta. Sekiranya ingkar, dia perlu menjalani hukuman penjara enam bulan lagi. Hukuman itu akan bermula dari tarikh penghakiman.".


Hakim berkata, Tengku Adnan bukanlah pegawai tinggi kerajaan dan ahli politik pertama yang disabitkan dengan kesalahan dan semua orang adalah sama di bawah undang-undang. Beliau tidak menafikan yang Tengku Adnan telah berkhidmat untuk negara selama beberapa tahun tetapi undang-undang perlu ditegakkan bagi memberi pengajaran kepada yang lain. 


Terdahulu, peguam kepada Tengku Adnan, Datuk Tan Hock Chuan meminta penangguhan pelaksanaan hukuman dan menyatakan anak guamannya itu melakukan kesalahan pertama dan memberi sumbangan besar kepada negara sebelum ini iaitu 17 tahun berkhidmat di Kabinet dan Parlimen.


Tan juga meminta mahkamah untuk tidak menjatuhkan hukuman penjara tetapi memberikan denda kurang dari RM2,000 agar anak guamnya itu dapat mengekalkan kedudukannya sebagai Ahli Parlimen Putrajaya. 


Tan berkata, mahkamah harus mempertimbangkan majoriti tipis di Parlimen di mana kerajaan sedia ada pada waktu ini akan terjejas sekiranya tertuduh hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen. 


Hakim kemudian bertanya kepada peguam berkenaan, apakah mahkamah harus mementingkan perkembangan politik di negara ini dan Tan menjawab, perkembangan politik tidak seharusnya menjadi perhatian tetapi untuk tujuan menjatuhkan hukuman, keputusan dari mahkamah akan memberikan kesan. 


Selain itu, Tan memberitahu mahkamah bahawa anak guamnya menghidap darah tinggi dan kolestrol tinggi dan bergantung kepada ubat-ubatan sejak sekian lama. Menggunakan alasan itu, Tan memohon anak guamnya tidak dikenakan hukuman penjara. 


Timbalan Pendakwa Raya, Julia Ibrahim bagaimanapun membantah dan menegaskan bahawa hukuman yang dipinta oleh pihak pembelaan tidak sesuai dalam kes tersebut. 


"Dalam kata-kata tertuduh sendiri, RM2 juta itu hanya wang saku kepadanya. Hukuman itu perlu agar menjadi pengajaran kepada yang lain untuk tidak mengulanginya," katanya. 


Julia juga mengatakan, Ahli Parlimen datang dan pergi untuk setiap pilkihan raya umum atau kecil dan kedudukan itu akan mempunyai penggantinya. 


Hakim kemudian bertanya kepada pendakwaraya apakah jumlah denda yang sesuai untuk dikenakan dan Julia menjawab, "tidak kurang dari jumlah yang dikenakan terhadapnya."


Dia juga memberi contoh kes rasuah bekas menteri besar Selangor, Dr Mohamad Khir Toyo yang dijatuhi hukuman penjara satu tahun kerana rasuah pada tahun 2011. 


Tan kemudian berdiri dan menjawab, usia dan kesihatan anak guamnya itu yang perlu dipandang. 


"Alasan utama saya untuk meminta mahkamah tidak menjatuhkan hukuman penjara bukan kerana hilang kelayakan, tetapi usia dan kesihatannya," katanya. 


Sumber: The Star


December 21, 2020 at 06:10AM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2020/12/kes-rasuah-rm-2-juta-ku-nan-dijatuhkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penjara 12 Bulan Denda Rm2 Juta Bertabahlah Ku Nan

Penjara 12 Bulan Denda Rm2 Juta Bertabahlah Ku Nan

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 284 hits
Tengku Adnan Tengku Mansor dijatuhkan hukuman penjara 12 bulan dan denda RM2 juta dalam sabitan kes rasuah RM2 juta Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Mohamed Zaini Mazlan menjatuhkan keputusan itu semasa prosiding mahkamah terbuka pagi ini...
Mahkamah Tinggi Sampaikan Keputusan Kes Rasuah Rm2 Juta Ku Nan 9 Pagi Ini

Mahkamah Tinggi Sampaikan Keputusan Kes Rasuah Rm2 Juta Ku Nan 9 Pagi Ini

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 307 hits
270 total views 270 views today KUALA LUMPUR 21 Dis Semua mata kini tertumpu kepada Hakim Mahkamah Tinggi Mohamed Zaini Mazlan yang akan menyampaikan penghakimannya terhadap kes rasuah RM2 juta dihadapi bekas Menteri Wilayah Persekutuan Dat...
Berita Video Mengarut Denda Rm2 Juta Minta Dikurangkan Kepada Rm2 Ribu

Berita Video Mengarut Denda Rm2 Juta Minta Dikurangkan Kepada Rm2 Ribu

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 222 hits
Tetapi yang lebih mengejutkan dalam pembelaan oleh peguam Ku Nan semalam beliau memohon mahkamah menjatuhkan hukuman denda kurang RM2 000 sahaja Ambil RM2 juta merayu pulang RM2 ribu Mengarutlah katanya dalam satu hantaran Facebooknya hari ...
Tengku Adnan Didapati Bersalah Terima Rasuah Rm2 Juta

Tengku Adnan Didapati Bersalah Terima Rasuah Rm2 Juta

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 238 hits
Firdaus AzilDisember 20 2020 Tengku Adnan didapati bersalah atas pertuduhan menerima rasuah RM2 juta daripada ahli perniagaan Tan Sri Chai Kin Kong Gambar failKUALA LUMPUR Bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Man...
Mahkamah Rm2 Juta Masuk Poket Ku Nan Sendiri

Mahkamah Rm2 Juta Masuk Poket Ku Nan Sendiri

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 188 hits
67 total views 67 views today KUALA LUMPUR 21 Dis Mahkamah Tinggi di sini memutuskan bahawa RM2 juta yang diberikan Tan Sri Chai Kin Kong kepada Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor tersimpan di dalam akaun Tadmansori Holdings Sdn Bhd untu...
Bicara Kes Rasuah Guan Eng Bermula Jun 2021

Bicara Kes Rasuah Guan Eng Bermula Jun 2021

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 293 hits
Pada 3hb Julai 2020 yang lalu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menegaskan agensi itu tidak pernah menutup atau berhenti melakukan siasatan berhubung projek terowong dasar laut di Pulau Pinang Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Azam Bak...
Mekanik Belasah Lelaki Pedo Sampai Mati Ketika Untuk Selamatkan 2 Kanak Kanak Berdepan Hukuman Penjara 15 Tahun

Mekanik Belasah Lelaki Pedo Sampai Mati Ketika Untuk Selamatkan 2 Kanak Kanak Berdepan Hukuman Penjara 15 Tahun

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 221 hits
Seorang mekanik yang membelasah pedofilia sehingga mati ketika menyelamatkan kanak akan cari menjadi mangsanya didakwa atas kesalahan membunuh Vladimir Sankin 34 berdepan dengan hukuman penjara 15 tahun selepas membunuh Vladimir Zaitsev 54 ...
Dalam Kes Ku Nan Adpakah Kita Mempunyai Dua Sistem Yang Berbeza

Dalam Kes Ku Nan Adpakah Kita Mempunyai Dua Sistem Yang Berbeza

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 232 hits
Pelbagai pihak ketika ini menggesa Jabatan Peguam Negara memberi penjelasan yang tuntas mengenai penarikan semula kes rasuah yang melibatkan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor Pembebasan kes rasuah berprofil tinggi yang melibatkan sogoka...
Najib Ku Nan Antara Kes Berprofil Tinggi Tahun Ini

Najib Ku Nan Antara Kes Berprofil Tinggi Tahun Ini

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 256 hits
freemalaysiatoday comNajib Razak dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta manakala Tengku Adnan Tengku Mansor dijatuhkan hukuman penjara 12 bulan dan denda RM2 juta atas pertuduhan rasuah KUALA LUMPUR Keputusan beberapa kes ...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan