Kes Musa Aman Dan Tommy Thomas



1. Musa didakwa oleh peguam negara yang dilanik kerajaan PH berhubung pindaan dana di luar negara yang berlaku antara 2004 hingga 2008.
2. Kes Musa ini tidak pernah didakwa di luar negara walaupun pindaan dana itu berlaku di luar negara dan bukan dalam Malaysia.
3. Malah, pihak anti-rasuah Hong Kong (ICAC) telah berkali-kali menjawab kerajaan Malaysia termasuk kerajaan PH Malaysia bahawa tiada kes yang boleh didakwa ke atas Musa mengenai pindaan dana ini. Sehingga awal tahun ini, ICAC masih tetap dengan pendirian tiada unsur kesalahan rasuah berhubung kes Musa walaupun berulang-kali ditanya oleh pihak SPRM dan pendakwa raya kerajaan PH.
4. Peguam negara sendiri mengaku dia adalah lantikan politik masa dia letak jawatan selepas kerajaan PH.
“Jawatan sebagai AG (Peguam Negara) adalah menerusi lantikan politik yang dilakukan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.” kata Tommy.
“4 March 2020: Tommy Thomas letak jawatan kerana perubahan pemerintahan politik”
https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/03/661842/tommy-thomas-letak-jawatan-kerana-perubahan-pemerintahan-politik
5. Tommy juga pernah kata dia tidak akan derharka pada PH.
May 18, 2020: “I would have betrayed the trust the prime minister and the Pakatan Harapan government had reposed in me,” he said.
https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2020/05/18/i-wouldnt-have-agreed-to-discharge-for-riza-says-former-ag/
6. Surat-surat berhubung nyah beku akaun bank taikun developer yang telah terdedah baru-baru ini juga membuktikan Tommy bertindak berdasarkan arahan Guan Eng serta PM7 dan bukanlah neutral.
7. Selepas jawatan Ketua Menteri Musa Aman dirampas oleh PH selepas PRU14 walaupun dia telah angkat sumpah, Musa Aman telah mencabar keputusan Yang Dipertuan Negeri Sabah melantik Shafie Apdal sebagai Ketua Menteri 48 jam selepas Musa angkat sumpah untuk jawatan yang sama.
8. Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu telah menetapkan keputusan kes ini pada 7 November, 2018.
“7 November keputusan siapa Ketua Menteri yang sah
https://www.bharian.com.my/berita/kes/2018/10/490440/7-november-keputusan-siapa-ketua-menteri-yang-sah
Tapi DUA HARI SEBELUM keputusan hakim untuk kes tersebut yang akan menentukan siapa adalah Ketua Menteri Sabah yang sah, SPRM, pihak berkuasa atas sebab-sebab yang hanya mereka ketahui, telah membuat keputusan untuk menangkap dan mendakwa Musa Aman.
“05 Nov 2018: Former Sabah chief minister Musa Aman charged with 35 counts of corruption”
https://www.channelnewsasia.com/news/asia/former-sabah-chief-minister-musa-aman-arrested-macc-10898334
Ini jelas menujukkan ‘Political persecution’ dan pendakwaan berniat jahat.
9. Fakta ini, diperkukuhkan lagi apabila, pada 5 Mac, 2019, Timbalan Pendakwa Raya telah melalui penyataan bertulis fakta yang memihak kepada pembelaan yang mengesahkan keputusan yang dibuat oleh bekas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani bahawa tiada kes ke atas Musa Aman.
10. Walaupun Musa didakwa pada 5 Nov 2018, kes dia tidak pernah melepasi fasa pengurusan kes dan tidak pernah dibicara sehari pun sehingga kini kerana ia telah ditangguh berulang kali oleh pendakwa raya dengan alasan mereka sedang menunggu bukti baru.
11. Malah Mus telah dibebaskan untuk 5 daripada dakwaan ke atasnya pada 18 Oktober 2019 masa kerajaan PH kerana pendakwa raya gagal mendapat bukti baru.
“Justice Collin Lawrence Sequerah had earlier rejected the prosecution’s application, led by Datuk Umar Saifuddin Jaafar, to withdraw the five charges not amounting to acquittal. Umar applied for the discharge not amounting to acquittal, as there are “still pending evidence over the remaining charges.”
“18 Oktober 2019: Musa Aman acquitted of five out of 35 corruption charges”
https://www.theedgemarkets.com/article/musa-aman-acquitted-five-out-35-corruption-charges
12. Keputusan untuk mendakwa Musa masa kerajaan PH adalah berdasarkan bukti-bukti dan hasil siasaan sama yang telah dipertimbangkan oleh Abdul Gani mantan Peguam Negara, Tun Abd Majid bin Dato’ Haji Tun Hamzah, mantan Ketua Bahagian Pendakwaan, Tan Sri Abu Kassim Mohammad, mantan Ketua Pesuruhjaya SPRM, dan Datuk Seri Mustafar Ali mantan Pengarah Bahagian Siasatan SPRM.
Keputusan untuk tiada kes untuk didakwa masa itu juga dipersetujui oleh seluruh Panel Penilaian Operasi SPRM.
(Entah apa telah terjadi kepada Panel Peniliaian Operasi SPRM yang merupakan check and balance untuk menilai keputusan SPRM untuk dakwa atau tidak mendakwa kes berprofil tinggi. Panel ini diperkenalkan pada tahun 2009 masa saya jadi PM tetapi selepas PRU14, panel ini seperti tidak berjalan lagi di bawah kerajaan PH.)
13. Secara tambahan, pihak pembelaan juga telah memfailkan Afidavit baru dari mantan Peguam Negara Abdul Gani Patail yang mengesahkan kes ke atas Musa Aman adalah tidak berasas.
14. Berhubung ini, saya rasa ada perlunya untuk PAC atau badan yang bebas untuk meneliti kes-kes yang didakwa atau digugur masa Tommy jadi Peguam Negara untuk menilai sama ada keputusannya masa itu ada unsur campurtangan politik dan jika dia pernah bertindak berdasarkan arahan yang haram.
15. Apalah terlalu mudah untuk Tommy untuk membuat keputusan nak dakwa sesiapa walaupun bukti langsung tak cukup atau tiada asa tetapi ia amat menyusahkan dan membebankan sesiapa yang dituduh oleh dia.
Sumber : FB Najib Razak
The post Kes Musa Aman dan Tommy Thomas appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/06/09/kes-musa-aman-dan-tommy-thomas/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=kes-musa-aman-dan-tommy-thomas

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akmal Nasir Apa Yang Kita Boleh Buat Susulan Pengguguran Pertuduhan 46 Kes Musa Aman

Akmal Nasir Apa Yang Kita Boleh Buat Susulan Pengguguran Pertuduhan 46 Kes Musa Aman

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 267 hits
Kita tidak mahu pertuduhan rasuah dan penyelewengan melibatkan orang politik tiada kesudahan Paling mudah beranikah setiap Ahli Parlimen Perikatan Nasional isytihar harta Hakikatnya akauntabiliti MP perlu kepada rakyat Kemudiannya kita perl...
Teliti Semula Kes Kes Yang Didakwa Digugur Oleh Tommy Thomas

Teliti Semula Kes Kes Yang Didakwa Digugur Oleh Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 247 hits
Najib Razak KUALA LUMPUR Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara atau badan bebas lain dicadangkan supaya meneliti kes kes yang didakwa atau yang digugurkan oleh Tan Sri Tommy Thomas Ia perlu untuk menilai semula sama ada keputusan yang dibuat s...
Pendakwa Raya Digesa Buat Rayuan Kes Musa Aman

Pendakwa Raya Digesa Buat Rayuan Kes Musa Aman

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 278 hits
Pendakwa raya digesa buat rayuan kes Musa Aman SHAH ALAM Ahli Jawatankuasa Parti Amanah Nasional Faiz Fadzil menggesa pendakwa raya membuat rayuan terhadap keputusan membebaskan bekas Ketua Menteri Sabah Tan Sri Musa Aman atas 46 kes pertud...
Kes Musa Aman Sudah Tutup Masa Ph Buka Balik Kes Lge Masih Panas Jelas Tunggu

Kes Musa Aman Sudah Tutup Masa Ph Buka Balik Kes Lge Masih Panas Jelas Tunggu

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 376 hits
Ada beza kes Musa dengan LGEKUALA LUMPUR Pengguguran kes melibatkan dua figura politik iaitu bekas Ketua Menteri Sabah Tan Sri Musa Aman dan bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng bukan kes yang serupa dan tidak sesuai untuk dijadikan kayu uku...
Matthias Chang Tommy Thomas Mahathir Mukhriz Again

Matthias Chang Tommy Thomas Mahathir Mukhriz Again

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 249 hits
From Another Brick in the Wall Din Gila calls AKJ s patriot national hero a Kerbau Gila They were Mahathir s former dynamic duo and mischief makers to destabilise Dato Najib s government using the 1MDB debacle Both Dato Khairuddin Abu Hassa...
Afidavit Orang Mahathir Sendiri Yang Membebaskan Musa Aman

Afidavit Orang Mahathir Sendiri Yang Membebaskan Musa Aman

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 402 hits
AFIDAVIT GHANI PATAIL BEBASKAN MUSA AMAN Pejabat Peguam Negara menarik semula pertuduhan ke atas bekas Ketua Menteri Sabah Tan Sri Musa Aman setelah menerima afidavit yang difailkan oleh bekas Peguam Negara Tan Sri Abdul Ghani Patail pada 6...
Musa Aman Received Kickbacks Not Donations

Musa Aman Received Kickbacks Not Donations

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 246 hits
I refer to former Sabah chief minister Musa Aman s lawyer Amer Hamzah Arshad s statement published yesterday in Malaysiakini under the title As the title suggests Amer claimed that Musa is innocent Reason All the money he received were bona...
The Acquittal Of Musa Aman Stinks To High Heaven

The Acquittal Of Musa Aman Stinks To High Heaven

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 354 hits
The shocking acquittal of scandal ridden former Sabah chief minister Musa Aman from massive corruption charges has rattled the Malaysian political scene He was acquitted of all the 46 charges of receiving kickbacks from 16 logging companies...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api