Teliti Semula Kes Kes Yang Didakwa Digugur Oleh Tommy Thomas


Wartawan MalaysiaGazette Najib Razak KUALA LUMPUR – Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) atau badan bebas lain dicadangkan supaya meneliti kes-kes yang didakwa atau yang digugurkan oleh Tan Sri Tommy Thomas.
Ia perlu untuk menilai semula sama ada keputusan yang dibuat semasa menjadi Peguam Negara sebelum ini ada unsur-unsur campur tangan politik atau bertindak berdasarkan arahan haram.
Datuk Seri Najib Razak  mengusulkan perkara itu selepas mahkamah membebaskan Tan Sri Musa Aman daripada 46 tuduhan rasuah hari ini.
Ahli Parlimen Pekan itu berkata, Musa didakwa oleh Peguam Negara yang dilantik kerajaan Pakatan Harapan (PH) berhubung pindaan dana di luar negara yang berlaku antara 2004 hingga 2008.
Bagaimanapun kes Musa ini tidak pernah didakwa di luar negara walaupun pindaan dana itu berlaku di luar negara dan bukan dalam Malaysia.
Malah, pihak berkuasa anti-rasuah Hong Kong (ICAC) telah berkali-kali menjawab kerajaan Malaysia termasuk kerajaan PH bahawa tiada kes yang boleh didakwa ke atas Musa mengenai pindaan dana ini.
Sehingga awal tahun ini, ICAC masih tetap dengan pendirian tiada unsur kesalahan rasuah berhubung kes Musa walaupun berulang-kali ditanya oleh pihak SPRM dan pendakwa raya kerajaan PH.
Bagaimanapun, katanya, surat-surat berhubung nyah beku akaun bank taikun pemaju hartanah yang telah terdedah baru-baru ini membuktikan Tommy bukanlah neutrak kerana bertindak berdasarkan arahan Lim Guan Eng serta Tun Dr Mahathir Mohamad.
Ini diperkukuhkan dengan tindakan PH merampas jawatan Ketua Menteri Sabah daripada Musa walaupun beliau sudah mengangkat sumpah.
Musa telah mencabar keputusan Yang di-Pertuan Negeri Sabah yang melantik Shafie Apdal sebagai Ketua Menteri 48 jam selepas Musa angkat sumpah untuk jawatan yang sama.
Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu telah menetapkan keputusan kes pada 7 November 2018.
Tetapi, kata Najib, dua hari sebelum keputusan hakim untuk menentukan siapa adalah Ketua Menteri Sabah yang sah, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, pihak berkuasa atas sebab-sebab yang hanya mereka ketahui, telah membuat keputusan untuk menangkap dan mendakwa Musa.
”Ini jelas menujukkan ‘political persecution’ (pendakwaan politik) dan pendakwaan berniat jahat,” kata beliau.
Fakta ini, jelasnya, diperkukuhkan lagi apabila pada 5 Mac, 2019, Timbalan Pendakwa Raya melalui penyataan bertulis fakta yang memihak kepada pembelaan yang mengesahkan keputusan yang dibuat oleh bekas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani bahawa tiada kes ke atas Musa.
Walaupun Musa didakwa pada 5 Nov 2018, kes dia tidak pernah melepasi fasa pengurusan kes dan tidak pernah dibicara sehari pun sehingga kini kerana ia telah ditangguh berulang kali oleh pendakwa raya dengan alasan mereka sedang menunggu bukti baru.
Malah Musa telah dibebaskan untuk lima daripada dakwaan ke atasnya pada 18 Oktober 2019 masa kerajaan PH kerana pendakwa raya gagal mendapat bukti baru.
”Keputusan untuk mendakwa Musa masa kerajaan PH adalah berdasarkan bukti-bukti dan hasil siasaan sama yang telah dipertimbangkan oleh Abdul Gani mantan Peguam Negara, Tun Abd Majid bin Dato’ Haji Tun Hamzah, mantan Ketua Bahagian Pendakwaan, Tan Sri Abu Kassim Mohammad, mantan Ketua Pesuruhjaya SPRM, dan Datuk Seri Mustafar Ali mantan Pengarah Bahagian Siasatan SPRM.
”Keputusan untuk tiada kes untuk didakwa masa itu juga dipersetujui oleh seluruh Panel Penilaian Operasi SPRM.
”Pihak pembelaan juga telah memfailkan Afidavit baru dari mantan Peguam Negara Abdul Gani Patail yang mengesahkan kes ke atas Musa Aman adalah tidak berasas,” jelasnya.
Najib berkata, cadangan yang dibuat itu selepas mengambil kira Tommy terlalu mudah membuat keputusan mahu mendakwa sesiapa walaupun bukti langsung tidak cukup sehingga membebankan individu yang kena tuduh. – MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/06/teliti-semula-kes-kes-yang-didakwa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Musa Aman Dan Tommy Thomas

Kes Musa Aman Dan Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 406 hits
1 Musa didakwa oleh peguam negara yang dilanik kerajaan PH berhubung pindaan dana di luar negara yang berlaku antara 2004 hingga 2008 2 Kes Musa ini tidak pernah didakwa di luar negara walaupun pindaan dana itu berlaku di luar negara dan bu...
Dap Pertahan Tommy Thomas Dalam Isu Lepas Akaun Taikun

Dap Pertahan Tommy Thomas Dalam Isu Lepas Akaun Taikun

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 416 hits
GEORGE TOWN Ramkarpal Singh daripada DAP mempertahankan keputusan bekas peguam negara Tommy Thomas melepaskan akaun seorang taikun perniagaan yang dibekukan membabitkan dana haram didakwa diterima daripada bekas perdana menteri Najib Razak ...
Ramkarpal Comes To Defence Of Tommy Thomas

Ramkarpal Comes To Defence Of Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 200 hits
DAP s Ramkarpal Singh today defended former attorney general Tommy Thomas s decision to unfreeze an account of a business tycoon involving alleged illicit funds received from former prime minister Najib Razak The Bukit Gelugor MP said Thoma...
Tommy Thomas Guan Eng Betul Dap

Tommy Thomas Guan Eng Betul Dap

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 237 hits
Biro Undang undang DAP mempertahankan keputusan bekas peguam negara Tommy Thomas melepaskan akaun seorang taikun perniagaan yang dibekukan membabitkan dana haram didakwa diterima daripada bekas perdana menteri Najib Razak Menurut pengerusi ...
Pas Lodges Macc Report Against Guan Eng Tommy Thomas Over Tycoon S Bank Accounts

Pas Lodges Macc Report Against Guan Eng Tommy Thomas Over Tycoon S Bank Accounts

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 226 hits
Penang PAS deputy youth chief Abdul Razib Abdul Rahim speaking to reporters outside the MACC headquarters in Penang today GEORGE TOWN Penang PAS lodged a report against former finance minister Lim Guan Eng and former attorney general Tommy ...
Apa Kes Pelakon Didakwa Menggoda Wanita Yang Sudah Berkahwin

Apa Kes Pelakon Didakwa Menggoda Wanita Yang Sudah Berkahwin

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 1904 hits
Apa Kes Pelakon didakwa menggoda wanita yang sudah berkahwin KUALA LUMPUR Pelakon Muhammad Shah Radhi Hazvee didakwa hari ini di Mahkamah Majistret Ampang kerana menggoda seorang wanita yang sudah berkahwin dengan niat untuk melakukan hubun...
Ditindas 22 Bulan Oleh Ph Zahid Harap Pendidikan Tahfiz Dilaksanakan Semula

Ditindas 22 Bulan Oleh Ph Zahid Harap Pendidikan Tahfiz Dilaksanakan Semula

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 216 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menzahirkan harapan agar pendidikan tahfiz di semua peringkat yang sebelum ini tertangguh selama 22 bulan ekoran peralihan kerajaan Persekutuan akan kembali dilaksana dan diteruskan Katanya bel...
R Sivarasa Di Panggil Pdrm Petanda Awal Kes Ltte Di Buka Semula

R Sivarasa Di Panggil Pdrm Petanda Awal Kes Ltte Di Buka Semula

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 444 hits
Penghujung bulan Mac lalu Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin memaklumjkan kerajaan akan meyemak semula pembebasan 12 individu yang dikaitkan dengan kumpulan Pembebasan Harimau Tamil Eelam Beliau memberi jaminan akan berbincang dengan pega...
Sprm Pulau Pinang Terima Laporan Terhadap Lim Guan Eng Tommy Thomas

Sprm Pulau Pinang Terima Laporan Terhadap Lim Guan Eng Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 447 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Pulau Pinang hari ini menerima satu laporan yang dibuat terhadap seorang bekas menteri dan bekas peguam negara kerana didakwa melakukan salah guna kuasa ketika dalam kerajaan Laporan itu dibuat aktivis...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah