Kes Kanak Kanak Dijangkitan Covid 19 Makin Parah Bayi Usia 1 Tahun Cetus Kluster Baru


Kes indeks membabitkan kanak-kanak kini dilihat semakin membimbangkan dan yang terbaharu seorang bayi perempuan berusia setahun menjadi punca tercetusnya Kluster Kampung Morak Palekbang di Tumpat, Kelantan.

Menurut laporan dari Harian Metro, Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, sehingga kini kluster berkenaan sudah menjangkiti 34 individu.
“Kes indeks bagi kluster ini ialah bayi perempuan warganegara Malaysia berusia setahun yang mempunyai gejala sejak 22 Julai lalu.
“Kes ini kemudiannya dilaporkan positif Covid-19 pada 26 Julai dan sehingga kini seramai 51 individu yang juga kontak rapat sudah disaring.
“Nama kluster ini merujuk kepada lokaliti penularan kes dilaporkan berlaku iaitu di Kampung Morak di Palekbang, Tumpat,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dr Noor Hisham berkata, hari ini terdapat 35 kluster baharu yang dikesan oleh Kementerian Kesihatan (KKM) yang membabitkan 20 kluster komuniti, 14 di tempat kerja serta satu aktiviti keagamaan.
Mengulas mengenai kluster lain yang dikesan hari ini, Dr Noor Hisham berkata, tiga kluster membabitkan aktiviti ziarah, dua disebabkan rentas negeri serta satu berpunca daripada majlis pengebumian.
Katanya, bagi kluster ziarah ketika perayaan, beliau berkata, sehingga kini ia sudah menjangkiti 92 individu. Kluster berkenaan dikenali sebagai Kluster Kampung Changgong Melawi (Kelantan), Kluster Kampung Belimbing Jeli (Kelantan) dan Kampung Belum Baru (Perak dan Kelantan).
Bagi dua kluster rentas negeri, Dr Noor Hisham berkata, ia dikenali sebagai Kampung Tanah Lot Merchang di Terengganu dan Pahang iaitu kes indeks mempunyai sejarah rentas negeri bagi menghadiri satu majlis perkahwinan dan sudah menjangkiti 43 individu.
“Kluster kedua pula dikenali sebagai Kluster Samak Melintang di Perak dan sudah menjangkiti 14 individu.
“Kluster membabitkan majlis pengebumian pula dikenali sebagai Kluster Kampung Bersia Lama di Hulu Perak yang kini sudah menjangkiti 46 individu,”.
Kredit: Harian Metro
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza. Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.
The post Kes Kanak-Kanak Dijangkitan Covid-19 Makin Parah, Bayi Usia 1 Tahun Cetus Kluster Baru appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kes-kanak-kanak-dijangkitan-covid-19-makin-parah-bayi-usia-1-tahun-cetus-kluster-baru/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Hari Bersidang 70 Kes Covid 19 Cetus Kluster Parlimen

4 Hari Bersidang 70 Kes Covid 19 Cetus Kluster Parlimen

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 245 hits
RIBUT TIDAK MENJADI NYIOR CONDONG TEGAK KEMBALI1 Bidalan orang tua tua bila nyior condong bukan sahaja kera kura kura pun suka meniti 2 Sedikit polemik berlaku di parlimen pada 26 Julai baru baru ini sudah kita nampak bagaimana pihak pihak ...
Budak 7 Tahun Positif Covid 19 Hadir Kenduri Cetus Kluster

Budak 7 Tahun Positif Covid 19 Hadir Kenduri Cetus Kluster

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 206 hits
Budak positif Covid 19 hadir kenduri cetus kluster di Kelantan PUTRAJAYA Hasil saringan individu bergejala ke atas seorang kanak kanak lelaki berusia tujuh tahun yang disahkan positif Covid 19 hari ini mencetuskan satu lagi kluster baharu m...
China Lapor 76 Kes Baru Covid 19 Kenaikan Harian Tertinggi Sejak Januari

China Lapor 76 Kes Baru Covid 19 Kenaikan Harian Tertinggi Sejak Januari

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 186 hits
Petugas kesihatan melakukan ujian saringan COVID 19 besar besaran di wilayah Nanjing China Foto AFP BEIJING China melaporkan 76 kes baru COVID 19 pada Ahad naik daripada 32 kes sehari sebelumnya sedang bandar Nanjing memulakan ujian kedua s...
Ayah Baru Saja Tutup Usia Irwansyah Berusaha Tegar Saat Kondisi Ibu Memburuk Karena Covid 19

Ayah Baru Saja Tutup Usia Irwansyah Berusaha Tegar Saat Kondisi Ibu Memburuk Karena Covid 19

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 227 hits
Sudah mengupayakan berbagai cara dan melakukan yang terbaik untuk sang ibu kini Irwan hanya bisa berserah diri pada Tuhan dan berjuang lewat doa
Juruwang Bank Cetus Kluster Baru Di Kota Belud

Juruwang Bank Cetus Kluster Baru Di Kota Belud

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 196 hits
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri Datuk Seri Masidi Manjun KOTA KINABALU Pemeriksaan hubungan rapat terus menyumbang kepada kes baru harian Covid 19 di Sabah dengan 949 kes jangkitan direkodkan pada 4 Ogos Menteri Kerajaan Temp...
19 Bayi Antara 1 166 Kes Covid 19 Baharu Di Sabah

19 Bayi Antara 1 166 Kes Covid 19 Baharu Di Sabah

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 242 hits
Masidi berkata secara keseluruhan 89 kanak kanak dijangkiti COVID 19 termasuk 19 bayi berusia bawah setahun Gambar hiasan KOTA KINABALU Sabah mencatatkan pertambahan 1 166 kes COVID 19 baharu hari ini termasuk 19 bayi berusia bawah setahun ...
Pergi Hospital Nak Bersalin Buat Swab Positif Covid Ibu Tak Sempat Peluk Bayi Baru Lahir

Pergi Hospital Nak Bersalin Buat Swab Positif Covid Ibu Tak Sempat Peluk Bayi Baru Lahir

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 305 hits
Siapa sangka hasrat seorang ibu Izzati Najah Amran 26 untuk menatap wajah anak sulungnya tidak kesampaian apabila meninggal dunia akibat jangkitan Covid 19 Izzati Najah menghembuskan nafas terakhir pada jam 3 58 petang kelmarin di Hospital ...
Kanak Kanak Bayi Dijangkiti Covid 19 Meningkat

Kanak Kanak Bayi Dijangkiti Covid 19 Meningkat

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 187 hits
Pada masa ini 218 kanak kanak dalam kategori satu dan dua Covid 19 sedang menjalani rawatan di Pengkalan Chepa KOTA BHARU Seramai 200 orang kanak kanak ditempatkan di 12 buah Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid 19 di Kelantan sejak dua minggu...
282 Kes Babit Bayi Kanak Kanak Remaja Di Sabah Semalam

282 Kes Babit Bayi Kanak Kanak Remaja Di Sabah Semalam

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 270 hits
Jurucakap perkembangan harian Covid 19 Sabah Datuk Masidi Manjun Kota Kinabalu Seorang wanita warga emas yang mempunyai sejarah perjalanan merentas daerah untuk mendapatkan rawatan kesihatan mencetuskan kluster baharu berkaitan jangkitan da...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris