Kes Bunuh Adik Aisyah Mendedahkan Kepincangan Institusi Rumah Tangga



Seluruh negara digemparkan dengan kes pembunuhan seorang kanak-kanak perempuan bernama Nur Aisyah Aleya Abdullah, 3 tahun, yang dipercayai menjadi mangsa kekejaman seorang lelaki bersama isterinya semasa ibu mangsa pergi bekerja di kedai makan. Lebih menyedihkan apabila siasatan polis membongkar keadaan hidup keluarga Aisyah yang terdiri daripada seorang ibu tunggal berbangsa asing - ibunya pula menjalin hubungan sulit dengan suspek yang sudah berkahwin

Kes Culik Bertukar Menjadi Kes Bunuh
Pada mulanya kes adik Aisyah bermula sebagai kes culik setelah polis menerima laporan daripada ibu kanak-kanak itu bahawa Aisyah telah diculik oleh teman lelakinya di bawah jagaan lelaki tersebut. Media melaporkan ibu Aisyah, Rosmaliah Samo, 31 tahun, yang juga seorang warga Indonesia, pergi ke kediaman teman lelakinya (suspek warganegara Malaysia yang sudah berkahwin dan tinggal bersama isterinya yang bekerja sebagai seorang jururawat) di kuarters Hospital Langkawi untuk mencari anaknya. Suspek membeitahu Rosmaliah bahawa Aisyah telah diserahkan kepada orang lain untuk dijaga. Namun Rosmaliah berasa tidak sedap hati lalu segera membuat laporan polis.

Laporan kes culik Aisyah Aleya serta foto suspek dan isteri
Selepas hampir sebulan, polis menemui bahagian tengkorak kepala mangsa yang memiliki cebisan rambut di dalam hutan di Gunung Raya. Mangsa dipercayai mati dibunuh kira-kira tiga minggu lalu sebelum mayatnya dibuang di kawasan sebuah gaung menuju ke puncak gunung tersebut. Berdasarkan siasatan, suspek lelaki telah menyumbat mayat kanak-kanak itu ke dalam beg pakaian lalu membuang di Gunung Raya, namun lama-kelamaan mayat itu dipercayai dimakan binatang liar di kawasan itu dan hanya tinggal tengkorak kepala.

Polis menemui beberapa titisan darah mangsa di atas tilam toto di rumah suspek. Suspek bersama isterinya telah melarikan diri ke Ampang, Selangor, sebelum berjaya diberkas oleh pihak polis.

Riak wajah pilu anggota polis siasatan yang menemui cebisan tengkorak adik Aisyah di kaki Gunung Raya sangat menyentuh hati dan sukar dilupakan.
Kematian Mangsa Membongkar Sisi Gelap Hubungan Ibu

Rosmaliah mengakui dia menjalinkan hubungan sulit dengan suspek selama empat bulan sebelum dibawa pulang ke rumahnya di kuarters Hospital Langkawi. Suspek, 37 tahun, memperkenalkan Rosmaliah sebagai rakan kepada isterinya, 40 tahun, yang bekerja sebagai jururawat di hospital berkenaan. Sepanjang dia tinggal bersama mereka, hubungan Rosmaliah dengan isteri suspek sangat baik sehingga wanita itu terjumpa balasan mesej WhatsApp mesra antara suspek dengan Rosmaliah.

Walaupun Rosmaliah pernah nampak suspek mendera Aisyah dengan menampar, memukul, mencucuh puntung rokok, mencurah air panas hingga melecur serta menyuapkan cili ke mulut mangsa, Rosmaliah masih meneruskan hubungan sulitnya dengan suspek dan tidak berbuat apa-apa untuk melindungi Aisyah kerana dia sendiri takut dipukul oleh suspek.

Rosmaliah Samo, ibu Aisyah, menunjukkan foto Aisyah dalam telefon bimbitnya
Cerminan Institusi Rumah Tangga Yang Rosak
Ramai netizen yang meluahkan perasaan terkejut dengan laporan media berkenaan hubungan ibu si mangsa dengan suspek dan isterinya serta keadaan persekitaran yang dilalui oleh mangsa sebelum mati dibunuh. Sukar nak dihadamkan jenis hubungan antara mereka semua yang terlibat. 
Antara persoalan yang bermain di fikiran:
1. Keluarga jenis apa yang sesuka hati membenarkan orang luar masuk ke rumah dan tinggal bersama mereka tanpa segan silu? Terutama sekali apabila orang luar itu ialah warga asing yang tidak berapa dikenali.
2. Lelaki jenis apa yang selamba membawa perempuan masuk ke rumah? Sedangkan lelaki bujang membawa masuk wanita tidak dikenali ke rumah pun sudah dikira perbuatan tidak bermoral, apatah lagi lelaki yang sudah berkahwin dan masih ada isteri membuat perkara sebegitu.
3. Perempuan jenis apa yang membiarkan suaminya sendiri bawa balik perempuan lain ke rumah sehingga sanggup membenarkan perempuan itu tinggal sebumbung bersama dan bersekedudukan rapat dengan suaminya? Paling pelik apabila Rosmaliah menceritakan pada media bahawa isteri suspek pernah memberitahunya suspek pernah membawa perempuan lain pulang dan tinggal bersama mereka di kuarter sebelum ini.
4. Ibu jenis apa yang sanggup meninggalkan anak dengan orang yang dia tahu sering memukul anaknya? Sedih bila mengenangkan anak kecil tersebut ditampar beberapa kali oleh suspek di depan ibunya yang pengecut dan kemaruk cinta dengan lelaki tak berguna itu. Lebih-lebih lagi apabila suspek sendiri mempunyai seorang anak lelaki berusia 4 tahun.
5. Perempuan jenis apa yang tak malu menjalin hubungan mesra dengan suami orang yang menumpangkan dia tempat tinggal selama ini? Ia seperti keadaan melepaskan anjing tersepit dan membiarkan anjing itu bermain dengan telefon bimbit anda dalam rumah.
Memang pelik dan menakutkan. Ia mencerminkan kepincangan institusi kekeluargaan yang makin menjadi-jadi dalam masyarakat setempat. Batas hubungan sesama lelaki dan wanita tidak dititikberatkan. Akhirnya terjadi konflik cinta di mana individu tidak malu merampas pasangan orang lain, dan yang dah berkahwin pun tidak segan-silu bergaul bebas dengan bukan mahram. Tidak hairan sekiranya rumahtangga sedemikian boleh terjebak dengan dosa-dosa lain diikuti oleh bala dengan izin Tuhan. Paling menyedihkan apabila orang lain menjadi mangsa kepada kerakusan pihak tidak bertanggungjawab dalam rumah tangga

Sama Tapi Tak Serupa
Apa yang menarik tentang kes adik Aisyah ini ialah kebetulan pada Ogos tahun 2013 di Rawang,  Selangor, terdapat satu laporan kes culik seorang kanak-kanak perempuan bernama Aisyah Wan Exsan, juga berusia 3 tahun. Seperti dalam kes Aisyah Aleya, Aisyah Wan dilaporkan telah diculik oleh suspek yang merupakan teman lelaki ibu kanak-kanak itu. Dalam kes tersebut, ibu mangsa merupakan seorang guru Matematik yang telah menjalin hubungan cinta dengan suspek yang baru dikenalinya selama beberapa minggu melalui Facebook.

Foto adik Aisyah Wan Exsan ketika ditemui dalam keadaan selamat di Balai Polis Nibong Tebal, Pulau Pinang.
Ibu Aisyah, Arbaiyah Md Zin, berusia 30-an, melaporkan anaknya diculik di Jusco Rawang. Apa yang berlaku sebenarnya ialah Arbaiyah telah menyerahkan Aisyah kepada suspek untuk dijaga serta memberikan sekali memberi wang tunai RM25,000 kepada lelaki berkenaan untuk pelaburan perniagaan emas. Arbaiyah turut memberikan suspek sijil kelahiran Aisyah kerana mereka berdua merancang untuk pergi berbulan madu bersama kanak-kanak itu selepas mereka berkahwin. Setelah suspek tidak memunculkan diri untuk mengembalikan Aisyah kepadanya seperti dijanjikan, Arbaiyah mula buat laporan polis.


Poster #FindAisyah yang ditular melalui laman media sosial ketika itu.
Apa yang membezakan kes Aisyah Wan Exsan daripada kes Aisyah Aleya ialah dia ditemui selamat dan dalam keadaan tidak diapa-apakan di Balai Polis Nibong Tebal, Pulau Pinang. Menurut Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang pada masa itu, SAC Mazlan Kesah berkata kanak-kanak tiga tahun itu diserahkan kepada polis oleh seorang wanita warga emas yang memperkenalkan dirinya sebagai ibu kepada lelaki yang melarikan kanak-kanak itu. Tidak banyak diketahui tentang suspek berkenaan dan dia masih gagal dijejaki.

Dua Aisyah dengan kisah yang hampir sama, namun hanya seorang sahaja yang menemui pengakhiran cerita menggembirakan.
Jagalah Hubungan Rumah Tangga

Institusi rumah tangga merupakan unit sosial yang paling kecil namun yang paling penting dijaga agar dapat membina keharmonian dalam masyarakat. Kepimpinan rumah tangga yang baik mampu mengukuhkan kasih sayang, mengatasi konflik dengan berkesan dan bergerak ke arah matlamat yang sama iaitu kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Justeru itu, jagalah institusi perkahwinan dengan mengamalkan sikap hormat-menghormati antara pasangan, taat setia dan tidak curang pada pasangan, menjaga batas pergaulan bersama orang luar dan tidak menghampiri zina. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.yunfila.com/2019/03/kes-bunuh-adik-aisyah-mendedahkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suspek Kes Bunuh Nur Aisyah Kaki Pukul

Suspek Kes Bunuh Nur Aisyah Kaki Pukul

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 917 hits
NORLIDA AKMAR IDROS 06 Mac 2019 6 54 PM LANGKAWI Ibu kandung kepada kanak kanak perempuan Nur Aisyah Aleya Abdullah 3 menggambarkan teman lelakinya yang ditahan
Hamil Di Luar Nikah Asisten Rumah Tangga Di Tangsel Bunuh Bayi Yang Baru Dilahirkan

Hamil Di Luar Nikah Asisten Rumah Tangga Di Tangsel Bunuh Bayi Yang Baru Dilahirkan

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 438 hits
Pelaku menghabisi nyawa sang bayi karena merasa malu lantaran bayi yang dilahirkan itu berasal dari hubungan gelap
Berang Ditegur Kerap Menumpang Di Rumah Kekasih Suspek Libas Parang Pada Adik Kekasihnya

Berang Ditegur Kerap Menumpang Di Rumah Kekasih Suspek Libas Parang Pada Adik Kekasihnya

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 502 hits
Berang ditegur kerap menumpang di rumah kekasih suspek libas parang pada adik kekasihnyaRemaja lelaki berusia 18 tahun luka di bahagian perut betis kanan dan pergelangan tangan kiri selepas dilibas dengan parang oleh teman lelaki kakaknya D...
12 Kronologi Rumah Tangga Aliff Aziz Bella Astillah Afifah Nasir Oktavia Manrose

12 Kronologi Rumah Tangga Aliff Aziz Bella Astillah Afifah Nasir Oktavia Manrose

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 831 hits
Kembali kecoh di media sosial apabila pelakon Aliff Aziz sekali lagi dipalit dengan kontroversi curang kepada isterinya yang bernama Bella Astillah Semalam Bella secara terang terangan memuat naik sebuah kenyataan di laman Instagram meluahk...
Esdm Bangun 78 126 Jaringan Gas Rumah Tangga Di 18 Kabupaten Kota

Esdm Bangun 78 126 Jaringan Gas Rumah Tangga Di 18 Kabupaten Kota

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 216 hits
Direktur Jenderal Minyak dan Gas Bumi Kementerian ESDM Djoko Siswanto mengatakan pembangunan jaringan gas dilakukan dalam rangka mendukung program diversifikasi energi dari Bahan Bakar Minyak ke Bahan Bakar Gas
Siti Aisyah Didakwa Bunuh Lelaki Korea Lepas Tapi

Siti Aisyah Didakwa Bunuh Lelaki Korea Lepas Tapi

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 590 hits
SITI AISYAH selepas dilepas tanpa dibebaskan daripada pertuduhan membunuh lelaki Korea Utara Kim Jong nam di Mahkamah Tinggi Shah Alam di sini hari ini UTUSAN ONLINESiti Aisyah lepas tanpa dibebaskan daripada tuduhan bunuh Jong namSHAH ALAM...
Jaga Rumah Tangga Sendiri Usah Sibuk Ganggu Umno Pas

Jaga Rumah Tangga Sendiri Usah Sibuk Ganggu Umno Pas

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 277 hits
Oleh Siti Fatimah Ishak 06 03 2019Terlalu gatal jaga perihal orang lain kain isteri koyak tak perasanBANGI 29 Jamadilakhir 1440H Rabu Tak usah sibuk komen kerjasama UMNO PAS sebagai sumbang mahram bukan atas dasar cinta atau lain lain Ramai...
Mama Mai Ambik Adik Kronologi Kehilangan Adik Aisyah Aleya Rupa Rupanya

Mama Mai Ambik Adik Kronologi Kehilangan Adik Aisyah Aleya Rupa Rupanya

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 606 hits
Mama Mai Ambik Adik Ibu mimpikan Nur Aisyah Aleya Rupa Rupanya Anaknya Sudah Tiada Ketika Itu Kata kata budak lelaki berusia empat tahun bahawa anaknya sudah mati membuatkan Rosmaliah Samo 32 mengesyaki anaknya sudah meninggal dunia pada 22...
Menteri Jonan Kebutuhan Rumah Tangga Tak Akan Ganggu Produksi Gas

Menteri Jonan Kebutuhan Rumah Tangga Tak Akan Ganggu Produksi Gas

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 259 hits
Jonan mengatakan jika 65 juta rumah tangga di Indonesia menggunakan gas bumi hanya membutuhkan pasokan gas bumi 2 juta kaki kubik per hari sementara produksi gas bumi nasional 7 500 MMSCFD
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang