Kes Adib Pdrm Sangkal Keluarkan Kenyataan Bercanggah Dengan Mahkamah Koroner


KUALA LUMPUR, 13 Julai – Polis Diraja Malaysia (PDRM) menyangkal dakwaan tidak menghormati dan mengeluarkan kenyataan bercanggah dengan keputusan mahkamah koroner berhubung kes kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim.
Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador dalam satu kenyataan memaklumkan tiada fakta yang terpesong, tidak benar dan menyimpang pada sidang media dibuatnya, Jumaat lepas (10 Julai).
“Segala fakta yang diberikan adalah hasil siasatan serta dapatan terkini dan ia bukan untuk menyanggah hasil daripada keputusan inkues.
“Sehingga kini, kes Allahyarham Muhammad Adib tidak pernah ditutup, masih diteruskan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan,” katanya.
Kenyataan itu dikeluarkan selepas keluarga Allahyarham Muhammad Adib melalui barisan peguamnya mendakwa PDRM jelas tidak menghormati serta bercanggah dengan keputusan mahkamah koroner.
Abdul Hamid menegaskan sehingga kini, tiada saksi yang benar-benar dapat menyatakan telah melihat Allahyarham Muhammad Adib dipukul dan kesemua keterangan yang diperoleh adalah bersifat ‘hearsay’ serta berupa pendapat.
“Usaha masih dijalankan bagi mengenal pasti pelaku-pelaku jenayah ini jika ada. Beberapa isu perlu disiasat dengan lebih lanjut ekoran daripada keputusan inkues.
“Sekiranya benar berlaku serangan sepertimana yang dinyatakan berdasarkan pendapat saksi dan pakar, pasti wujud kesan-kesan serangan dan pasukan siasatan masih memperhalusi perkara ini bagi mendapatkan suspek sebenar,” katanya.
Dalam pada itu, beliau berkata pasukan siasatan juga sedang menjalankan siasatan lanjut ke atas saksi kerana didapati tidak konsisten dalam tiga peringkat rakaman percakapan sebelum ini.
“Begitu juga saksi-saksi lain yang telah memberikan keterangan dalam inkues kerana ada antara mereka yang mendedahkan maklumat atau keterangan baharu yang perlu disiasat terlebih dahulu.
“Isu ‘dying declaration’ perlu disiasat lanjut oleh pasukan siasatan kerana ia dikemukakan semasa inkues tanpa dicabar atau dinilai kredibiliti serta kesahihannya. PDRM boleh terus menjalankan sisatan melalui pelbagai sudut dan pendekatan bagi menyiasat segala kemungkinan dan seterusnya menyelesaikan kes ini.
“Tangkapan akan dibuat sekiranya terdapat bukti dan keterangan baharu sepertimana yang telah dilakukan sebelum kerajaan memutuskan untuk inkues dijalankan,” jelasnya.
Muhammad Adib, 24, yang bertugas sebagai anggota bantuan kecemasan Jabatan Bomba dan Penyelamat Subang Jaya, mengalami kecederaan parah dalam rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya pada 27 Nov 2018 dan meninggal dunia di Institut Jantung Negara selepas 21 hari menerima rawatan.
Pada 27 Sept tahun lepas, Mahkamah Koroner Shah Alam memutuskan kematian Muhammad Adib, adalah akibat perbuatan jenayah yang dilakukan lebih dua atau tiga individu tidak diketahui.
 
— BERNAMA
The post Kes Adib: PDRM Sangkal Keluarkan Kenyataan Bercanggah Dengan Mahkamah Koroner appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/07/14/kes-adib-pdrm-sangkal-keluarkan-kenyataan-bercanggah-dengan-mahkamah-koroner/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rentasan 709 Barisan Peguam Bidas Percanggahan Kenyataan Kpn Terhadap Kes Kematian Adib

Rentasan 709 Barisan Peguam Bidas Percanggahan Kenyataan Kpn Terhadap Kes Kematian Adib

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 255 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 7091 PEMIMPIN KAYA RAKYAT MISKIN KATA ANWAR 2 PERLUKAH BATAS KEBEBASAN MEDIA 3 ADIB MANGSA POLITIK BIGOTRY 4 BUY MUSLIM FIRST ITU RETORIK POLITIK
Berita Utama Kes Adib Malang Jika Kpn Belakangi Bukti Mahkamah

Berita Utama Kes Adib Malang Jika Kpn Belakangi Bukti Mahkamah

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 278 hits
BANGI 20 Zulkaedah 1441H Ahad Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador seolah olah membelakangi bukti yang diberikan dalam mahkamah ketika mengulas mengenai kes kematian anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim Kesal dengan t...
Dia Nak Keluarkan Kenyataan Apa Apa Ke Lantak Dialah Lufya Omar Tampil Buka Mulut Isu Cerai

Dia Nak Keluarkan Kenyataan Apa Apa Ke Lantak Dialah Lufya Omar Tampil Buka Mulut Isu Cerai

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 548 hits
Mengakui bahawa apa yang dimaklumkan oleh bekas suaminya Dr Che Hafiz mengenai status perkahwinan mereka itu adalah benar pelakon Lufya Omar menyatakan dirinya masih belum berkesempatan untuk melihat sendiri kenyataan secara terperinci yang...
Keluarga Arwah Adib Dukacita Dengan Pdrm

Keluarga Arwah Adib Dukacita Dengan Pdrm

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 185 hits
HARAKAH DAILY KELUARGA arwah Adib meletakkan harapan yang sangat tinggi agar Polis Diraja Malaysia menjalankan siasatan dengan bersungguh sungguh dan telus bagi mencari dan menangkap pembunuh arwah Adib sesuai dengan dapatan terperinci Mahk...
Tular Isu Yang Dibincangkan Oleh Caprice Dan Fynn Jamal Pu Azman Keluarkan Kenyataan Berkaitan Dengan Isu Berkenaan

Tular Isu Yang Dibincangkan Oleh Caprice Dan Fynn Jamal Pu Azman Keluarkan Kenyataan Berkaitan Dengan Isu Berkenaan

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 799 hits
Penceramah selebriti Pencetus Ummah Azman ada memberikan penerangan mengenai isu perbuatan yang tidak senon0h yang sedang h4ngat diperkatakan ketika ini dari sudut pandang Islam Menurut PU Azman individu yang tidak bertanggungjawab akan dih...
Keluarga Adib Bidas Kenyataan Igp Bantah Cadangan Kaji Semula Sebab Kematian

Keluarga Adib Bidas Kenyataan Igp Bantah Cadangan Kaji Semula Sebab Kematian

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 295 hits
Keluarga Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim menyatakan bahawa mereka tidak bersetuju dengan cadangan Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador untuk membentuk pasukan petugas baru untuk memeriksa kembali semua aspek kematian anggota bomba ber...
Kertas Siasatan Kes Adib Sedang Dilengkapkan

Kertas Siasatan Kes Adib Sedang Dilengkapkan

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 234 hits
Tidak bersuara tidak bermakna kita melupakan Ohmedia yakin rakyat Malaysia masih menantikan keadilan ke atas kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim yang masih belum ada kesudahannya Terbaru Huzir Mohamed yang merupakan Pengarah Ja...
Kes Adib Polis Cadang Tubuh Pasukan Kajian Semula

Kes Adib Polis Cadang Tubuh Pasukan Kajian Semula

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 226 hits
KUALA LUMPUR 10 JULAI Polis Diraja Malaysia bercadang untuk menubuhkan Pasukan Kajian Semula bagi menyiasat kesemua aspek kes kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador berkata pasukan itu ...
Bagaimana Kes Adib

Bagaimana Kes Adib

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 171 hits
Nizam Aka Mana pergi walaun walaun yang siang malam menuntut bela kematian Allahyarham Adib dulu Kononnya PH sembunyikan pembunuh Sekarang kamu dah jadi KERAjaan apa lagi heret keluarlah pembunuh itu Nak tanya Pas ni belah adib atau belah k...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris