Kerusi Parlimen Kuantan Panas Mca Sailang Peluang Umno Wakili Bn Bertanding Pru 15


Menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-15,  Parlimen Kuantan kini tiba-tiba 'panas' kembali apabila terdengar 'desas desus' MCA mahu kekal bertanding di kerusi itu. 
Sejak kelmarin, tersebar 'khabar angin' bahawa MCA kemungkinan bertanding sekali lagi di kerusi itu susulan ura-ura kegagalan mengekalkan kerusi Parlimen Raub pada kali ini. 
Malah difahamkan, calon MCA yang diwar-warkan akan bertanding di Parlimen Kuantan kali ini ialah Timbalan Menteri Belia Dan Sukan Senator Dato' Sri Ti Lian Ker. Sejak sebulan yang lalu, beliau juga dilaporkan kelihatan dalam beberapa program di Parlimen Kuantan. Sebelum ini kelibat beliau banyak di Parlimen Raub. 
Senator Dato' Sri Ti Lian KerTi yang juga merupakan bekas ADUN Indera Mahkota, kini adalah Ahli Jawatankuasa Pusat MCA. Makanya, potensi untuk beliau dipilih agak cerah sebenarnya. 
Pada PRU-14 lalu, calon MCA yang  bertanding di kerusi Parlimen Kuantan ialah Datuk Wong Kean Hwee. Beliau hanya me dapat 13,677 undi berbanding calon PAS,  Cikgu Sulaiman Md Derus 14,696. Kerusi itu dimenangi oleh calon PKR iaitu Fuziah Salleh yang meraih 22,807 undi dengan majoroti sebanyak 8,111 undi.
Untuk rekod, Fuziah mengekal kerusi tersebut untuk penggal ketiga. Sebelum ini pada PRU-13 BN diwakili oleh calon dari UMNO iaitu Datuk Muhamed Suffian Awang. Beliau mendapat 21,319 undi berbanding Fuziah Salleh 25,834, majoriti 4,515 undi.
Pada PRU-12, Fuziah mengalahkan calon BN dari MCA iaitu Datuk Fu Ah Kiow dengan majoriti 1,826 sahaja. Fuziah mendapat 18, 398 undi, sementara calon MCA itu hanya mendapat 18,796 undi.
Berdasarkan kepada senario semasa, UMNO dilaporkan sudah bersiap siaga untuk meletakkan calon mereka di kerusi itu pada PRU-15 ini. Malah, UMNO sejak dari awal sudah mula turun padang mendekati rakyat dengan berbagai program dan aktiviti yang dijalankan mereka.
Calon popular yang dilaporkan akan diangkat ialah Ketua UMNO Bahagian Kuantan sendiri iaitu Dato' Sri Ab Hamid Nazahar. Malah, pada Januari lalu UMNO dengan jelas telah menyuarakan hasrat untuk bertanding di Parlimen Kuantan pada PRU-15 ini nanti.
UMNO mahu kerusi Parlimen Kuantan'Namun dengan perkembangan terbaharu ini, ia sudah pasti merencatkan persiapan yang telah dilakukan oleh parti itu. Banyak suara akar umbi yang mendesak supaya pucuk pimpinan parti bersuara dan segera membuat keputusan terhadap isu ini.
Sebarang kesilapan percaturan akan memberi kelebihan kepada parti lawan terytamanya Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam mempertahankan kerusi tersebut.
Malah, lebih panas lagi pada PRU-15 ini sudah pasti Perikatan Nasional (PN) juga akan meletakkan calon mereka. Justeru, pucuk pimpinan Barisan Nasional (BN) harus bersedia menghadapi segala kemungkinan. Jika UMNO bertanding, mungkin peluang lebih cerah kerana sejak awal lagi mereka sudah bekerja.
Tindakan 'Sailang' pasti akan merugikan BN sebenarnya. Pepatah Melayu mengatakan, takut nanti 'yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran'. 
Namun, jika MCA yang bertanding maka ramai gusar akan  berlaku 'undi protes' yang menyebabkan BN terlepas lagi untuk merampas kerusi tersebut daripada Pakatan Harapan (PH) untuk penggal keempat. Segalanya terletak ditangan pucuk pimpinan tertinggi BN untuk menentukannya. #PahangDaily
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2022/05/kerusi-parlimen-kuantan-panas-mca-mahu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Dan Bersatu Kelantan Sudah Bincang Agihan Kerusi Pru 15

Pas Dan Bersatu Kelantan Sudah Bincang Agihan Kerusi Pru 15

papar berkaitan - pada 29/4/2022 - jumlah : 121 hits
Pas dan Bersatu Kelantan sudah bincang agihan kerusi PRU 15 Parti Bersatu dan PAS Kelantan telah mengadakan perbincangan di peringkat negeri berhubung pengagihan kerusi bagi kedua parti politik itu untuk menghadapi Pilihan Raya Umum Ke 15 P...
Sekarang Paling Sesuai Buat Pru Bukan Pemilihan Umno Tok Mat

Sekarang Paling Sesuai Buat Pru Bukan Pemilihan Umno Tok Mat

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 129 hits
Sekarang paling sesuai buat PRU bukan pemilihan Umno Tok Mat Sekarang adalah masa paling sesuai untuk mengadakan pilihan raya umum ke 15 bukan pemilihan Umno kata Mohamad Hasan Timbalan presiden Umno itu berkata sekiranya diadakan pemilihan...
Umno Terengganu Lebih Yakin Pas Mungkin Tumbang Pru 15

Umno Terengganu Lebih Yakin Pas Mungkin Tumbang Pru 15

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 143 hits
MOHD SAYUTI OMARPengerusi Umno Terengganu Ahmad Said kata parti itu tidak akan berpakat dengan mana mana pihak dalam pilihan raya akan datang dan akan meletakkan calon di semua 32 kerusi Dewan Undangan Negeri dan lapan kerusi Parlimen Hari ...
Umno Lulus Pinda Perlembagaan Tangguh Pemilihan Lepas Pru

Umno Lulus Pinda Perlembagaan Tangguh Pemilihan Lepas Pru

papar berkaitan - pada 16/5/2022 - jumlah : 179 hits
malaysiakini comUmno hari ini berjaya meminda perlembagaan parti mereka bagi membolehkan pemilihan ditangguhkan selama enam bulan selepas pilihan raya umum Cadangan pindaan itu mendapat sokongan sebulat suara membabitkan kira kira 2 58O per...
Pas Umno Dah Tak Tidur Sebilik Ceraikan Lafaz Talak Tiga

Pas Umno Dah Tak Tidur Sebilik Ceraikan Lafaz Talak Tiga

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 164 hits
mykmu net8 5 2022Bagi mengelak salah faham tentang status kewujudan Muafakat Nasional Veteran Umno menyarankan supaya kerjasama antara Umno dan PAS itu dimatikan secara rasmi kata Setiausahanya Mustapha Yaakub Justeru pihaknya mendesak agar...
Talam Dua Muka Dan Tak Setia Dua Hujah Presiden Umno Tolak Berbaik Semula Dengan Pas

Talam Dua Muka Dan Tak Setia Dua Hujah Presiden Umno Tolak Berbaik Semula Dengan Pas

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 175 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan pandangan PAS yang masih menganggap konsep penyatuan ummah digagaskan parti itu dan Umno di bawah payung Muafakat Nasional adalah formula terbaik bagi menghadapi pilihan raya umum ke 15 sebagai t...
Umno Perlu Lupakan Kerjasama Dengan Pas Pada Pru15 Kata Zahid

Umno Perlu Lupakan Kerjasama Dengan Pas Pada Pru15 Kata Zahid

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 355 hits
Umno perlu lupakan kerjasama dengan PAS pada PRU15 kata Zahid Dikemas kini 10 minit yang lalu Diterbitkan pada 7 May 2022 10
Mastermind Pushing For Melaka Cm To Quit Says Umno Man

Mastermind Pushing For Melaka Cm To Quit Says Umno Man

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 157 hits
Rospandi Leman admitted that there is some form of coercion from certain quarters for Sulaiman Md Ali to sign a resignation letter PETALING JAYA Speculation about the purported resignation of the Melaka chief minister took a new twist when ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa

Khutbah Jumat Kewajiban Kita Terhadap Palestina

Bercakap Dengan Diri Sendiri Sebagai Terapi Diri