Kerjasama Pkr Umno Boleh Tapi Tidak Jawatan Pm Kata Pkr Kepada Zahid


agendadaily.com
Johari Abdul perlekeh cita-cita Zahid Hamidi jadi Perdana Menteri.

PKR menafikan jawatan Perdana Menteri (PM) akan diberikan kepada UMNO sekiranya jajaran baharu dibentuk, ia selepas Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dikatakan memberitahu Ahli Majlis Tertinggi (MT) akan diberikan jawatan nombor satu kerajaan itu.

Bagaimanapun, PKR mengalu-alukan sebarang bentuk kerjasama dengan UMNO dalam jajaran baharu yang sedang dirancang atas alasan untuk menyelamatkan negara, kata Ketua Whip Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Johari Abdul yang juga mendakwa Presidennya, Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah memiliki sokongan 90 Ahli Parlimen (MP).

“Pada saat ini, Anwar sudah jelas memiliki sokongan lebih 90 Ahli Parlimen yang membentuk PH (Pakatan Harapan) berbanding UMNO yang sekadar memiliki bilangan 38 kerusi.

“Sudah tentu, kalau dilihat dari segi jumlah kerusi Parlimen, Presiden PKR itu memiliki kelebihan dilantik sebagai PM baharu oleh Seri Paduka Baginda berbanding yang lain,” kata lapor sebuah portal.

Awal hari ini, Agenda Daily melaporkan Utusan Online mendakwa Zahid memberitahu Ahli-Ahli MT bahawa UMNO akan diberi jawatan PM dalam jajaran baharu disertainya.

Portal tersebut berkata keyakinan itu dinyatakan semasa pertemuan dengan ahli MT, ia selepas spekulasi Zahid dikatakan sedang cuba membawa UMNO untuk menarik sokongan daripada kerajaan Perikatan Nasional (PN).

“Mungkin sebab itu, majoriti ahli MT memberi sokongan kepada Ahmad Zahid untuk menarik sokongan terhadap kerajaan PN,” kata sumber itu.

Sementara itu, Ketua Penerangan PKR, Datuk Seri Shamsul Iskandar Mat Akin juga teruja sekiranya dapat membentuk jajaran baharu dengan UMNO kerana mempunyai persefahaman antara satu sama lain.

“PH (Pakatan Harapan), BN (Barisan Nasional) dan UMNO akan dapat membentuk kerajaan bersama berasaskan persefahaman satu matlamat dan objektif yang perlu dicapai,” ujarnya.

Sebelum ini, seorang ahli MT, Datuk Zahidi Zainul Abidin mendakwa Zahid menukar sokongannya kepada Anwar selepas gagal menjadi Timbalan Perdana Menteri dalam kerajaan PN.

Terdahulu, Zahid menerusi kenyataan Biro Politik UMNO selepas bermesyuarat pada 21 Jun lalu mengeluarkan satu kenyataan memberi tempoh 14 hari kepada kerajaan PN untuk memanggil sidang Parlimen atau berdepan tindakan tegas daripada parti tersebut.

Tempoh tersebut akan berakhir pada 7 Julai ini dan spekulasi mengatakan Zahid merancang untuk mendesak Menteri dan Ahli Parlimen UMNO yang memegang jawatan dalam kerajaan meletakan jawatan mereka serta-merta.

Sebelum ini, Zahid dikatakan akan bekerjasama dengan Anwar untuk membentuk kerajaan bersama DAP dalam rakaman perbualan antara keduanya yang viral.

Walaupun menafikannya, Zahid dan Presiden PKR itu sama-sama tidak membuat laporan polis mengenainya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/07/kerjasama-pkr-umno-boleh-tapi-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenyataan Muhyiddin Zahid Letak Jawatan Palsu Kata Pembantu

Kenyataan Muhyiddin Zahid Letak Jawatan Palsu Kata Pembantu

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 209 hits
malaysiakini comDiterbitkan 10 Jul 2021 7 14 pmDikemaskini 7 26 pmDua kenyataan berasingan yang mendakwa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi letak jawatan adalah palsu menurut pembantu kedua dua pemimpin it...
Rancangan Zahid Supaya Umno Tolak Jawatan Nombor 2 Kerajaan Kini Sia Sia

Rancangan Zahid Supaya Umno Tolak Jawatan Nombor 2 Kerajaan Kini Sia Sia

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 271 hits
On Jul 7 2021 Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dijangka akan memberi tekanan kepada Ismail Sabri Yaakob ketika pemimpin parti itu bermesyuarat secara maya dalam Majlis Tertinggi Umno malam ini dilihat sebagai usaha terakhir beliau agar part...
Pkr Kata Jajaran Baharu Bergantung Keputusan Zahid Hamidi

Pkr Kata Jajaran Baharu Bergantung Keputusan Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 153 hits
PKR kata Jajaran Baharu bergantung keputusan Zahid Hamidi Persoalan sama ada pembentukan jajaran baharu UMNO bersama Pakatan Harapan boleh berlaku dalam tempoh terdekat atau sebaliknya bergantung kepada keputusan Datuk Seri Ahmad Zahid Hami...
Zahid Beritahu Umno Akan Diberi Jawatan Pm Dalam Jajaran Baharu

Zahid Beritahu Umno Akan Diberi Jawatan Pm Dalam Jajaran Baharu

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 210 hits
Ahli Ahli Majlis Tertinggi diberitahu Presidennya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bahawa UMNO akan diberi jawatan Perdana Menteri dalam jajaran baharu disertainya lapor Utusan Online Portal tersebut berkata keyakinan itu dinyatakan semasa per...
Tidak Dapat Jadi Tpm Punca Zahid Sokong Anwar Kata Ahli Mt Umno

Tidak Dapat Jadi Tpm Punca Zahid Sokong Anwar Kata Ahli Mt Umno

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 304 hits
agendadaily comAhli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Zahidi Zainul Abidin mengingatkan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengenai keputusan PAU 2020 yang menolak Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan DAP Gagal untuk menjadi T...
Mca Mic Umno Sabah Game Zahid Hamidi Hahaha Letak Jawatan Jela Buat Malu Jer

Mca Mic Umno Sabah Game Zahid Hamidi Hahaha Letak Jawatan Jela Buat Malu Jer

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 183 hits
Rakan rakan Umno dalam komponen BN tidak akan menyokong keputusan Majlis Tertinggi Umno semalam yang mengumumkan akan menarik sokongan terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Sebaliknya mereka merancang untuk terus menyokong kerajaan Peri...
Sediakah Zahid Lepas Jawatan Presiden Untuk Tunjuk Umno Bersih

Sediakah Zahid Lepas Jawatan Presiden Untuk Tunjuk Umno Bersih

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 215 hits
agendadaily com8 7 2021Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Zahidi Zainul AbidinAhli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Zahidi Zainul Abidin berpendapat Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi akan menjadi punca pengundi menolak UMNO pada Pilihan Raya Umum Ke 1...
Umno Tidak Dilantik Tpm Modal Zahid Ajak Keluar Pn Kata Nazri

Umno Tidak Dilantik Tpm Modal Zahid Ajak Keluar Pn Kata Nazri

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 203 hits
UMNO tidak dilantik TPM modal Zahid ajak keluar PN kata Nazri Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi didakwa menggunakan alasan kegagalan UMNO dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri sebagai asas parti itu mahu menarik sokongan darip...
Panas Nazri Kata Zahid Patut Dipecat Dari Umno

Panas Nazri Kata Zahid Patut Dipecat Dari Umno

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 201 hits
July 6 2021 Tindakan disiplin termasuk memecat Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai Presiden UMNO boleh diambil selepas jelas melanggar dasar parti itu Bercakap kepada Utusan Malaysia Ahli Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Mohamed Nazri...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024