Kerjasama Pas Bersatu Bukan Gabungan Mengerunkan Katatok Him




KUALA LUMPUR – Kerjasama secara rasmi Pas dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dalam Perikatan Nasional (PN) bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU) ini, bukan gabungan yang mengerunkan.
Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra), Datuk Paduka Dr. Ibrahim Ali berkata, bagi Pas, Bersatu adalah tali hayat yang membolehkannya menumpang berada dalam kerajaan dan kekalkan jawatan yang dipegang mereka.
“Maklum, baru belajar untuk bermewah,” katanya kepada MalaysiaGazette hari ini.
Terdahulu, beliau menghadiri perjumpaan tertutup dengan kepimpinan Badan Perhubungan Putra Johor di Pejabat Putra Ayer Hitam, yang turut dihadiri Pengerusi Putra Johor, Prof. Madya Dr. Kamaruzaman Md. Jidi yang juga Ketua Putra Ayer Hitam.
Turut hadir ke perjumpaan itu, Ketua Pergerakan Wira Putra Malaysia, Nasrul Ali Hasan Abdul Latif.
Menurut bekas Ahli Parlimen Pasir Mas itu, beliau berpendapat kerjasama Pas dengan Bersatu tidak sekuat parti itu bersama Muafakat Nasional (MN), kerana parti yang ditubuhkan Tan Sri Muhyiddin Yassin itu tidak mempunyai akar umbi.
Bersatu juga pada dasarnya mempunyai jumlah ahli yang kecil, tetapi dilihat ramai kerana majoritinya dicuri dari UMNO.
“Kena ingat, ketika PRU14, Bersatu hanya menang 12 kerusi sahaja. Itu pun menang kerana sokongan undi masyarakat Cina dan India dari PKR, DAP dan Amanah ketika bersama dalam Pakatan Harapan (PH).
“Jika ada sedikit kekuatan pun kerana Bersatu menguasai kerajaan, maka bolehlah agensi dan peruntukan diguna bagi projek untuk habuan para penyokongnya.
“Sebelum ini Barisan Nasional (BN) dan UMNO juga menguasai kerajaan dan menguna apa saja kemudahan kerajaan, tetapi tidak semua berjaya, malah BN hilang kuasa pada PRU14,” katanya.
Bagi Pas pula, ujarnya, parti itu hanya ada kekuatan dan sokongan di Kelantan, Terengganu dan sedikit di Kedah.
Bagaimanapun, kebelakangan ini sokongan kepada Pas di negeri itu hanya daripada kalangan yang tegar dan kadernya sahaja.
“Dari segi orang ramai terutama pengundi atas pagar dan golongan muda sudah mula merungut serta tidak senang hati dengan Pas atas banyak sebab.
Di Kelantan pula, jelas kelihatan majoriti rakyat amat kecewa dengan pelbagai isu dan pemimpinnya yang cakap tak serupa bikin, menggunakan Islam untuk tujuan politik sahaja,” katanya.
Katanya, Pas juga tidak banyak sokongan di Johor, Melaka, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Selangor, Pahang, Perak, Penang dan Sabah.
“Sebab itu Pas tidak menang satu kerusi Parlimen pun, kecuali di Kelantan, Terenganu dan Kedah. Sememangnya ada undi Pas, tapi tidak besar impaknya, terutama dalam suasana politik sekarang.
“Pas juga tidak boleh mengharapkan undi dari Bersatu, apatah lagi di Pantai Timur dan utara, malah di semua negeri,” ujarnya.
Beliau berkata, ahli Bersatu yang dibeli dari UMNO dan ada yang daftar sekadar untuk mengharapkan bantuan, hanya isi borang ahli sahaja sehingga ada yang menjadi ahli kepada tiga, empat parti politik.
Maka kata Ibrahim, ukuran ahli bukan segala-galanya, tambah lagi naratif baru politik sudah berubah dan rakyat atau pengundi sudah terlalu cerdik.
“Bagi apa pun mereka ambil, tapi undi belum tentu. Ianya perkembangan yang sihat untuk demokrasi dan pembinaan negara bangsa serta ‘nation building’ yang berintegriti dan bermaruah.
Beliau yakin seruan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang agar NGO Islam dan Melayu dijemput menyertai PN demi penyatuan ummah dan kepentingan Islam Melayu hanya retorik sahaja.
Kata beliau, Pas sudah kelihatan cemas apabila UMNO menolak daripada menyertai PN, sekali gus memutus hubungan dengan parti Bersatu.
“Ia bukan ancaman perpaduan ummah atau kerana agenda bangsa dan Islam, tetapi bimbang dan khuatir akan kecundang dalam PRU15 nanti.
“Maka, terpaksalah terus beretorik dengan bunyi guruh di langit, tapi hujan tak turun. Ibarat kata pepatah, kita boleh tipu dan bohong pada rakyat dengan pelbagai helah, tetapi kita tidak boleh tipu rakyat sepanjang masa.
“Ketika PH dijatuhkan dan PN mendapat kuasa kononnya kerajaan Melayu Islam kembali berkuasa, namun sudah lebih setahun, mana hasil agenda Melayu dan Islam?,” soal beliau
Jelas ia berterusan dengan menang sorak kampung tergadai dan kononnya DAP telah dihumban, tetapi MCA diangkat darjatnya serta dilayan segala permintaan, ujarnya.
“Bagaimana agenda Melayu Islam? Apa sudah jadi dengan kalimah Allah, RUU355, Sekolah Satu Aliran, Biasiswa dan seribu satu masaalah yang dihadapi oleh umat Melayu dan pribumi.
“Bila angin bertiup kencang, buatlah apa pun pakatan atau gabungan, kebangkitan rakyat tidak boleh dihadang atau disekat, bahkan, rakyat serik dengan pemimpin serta parti hipokrit dan munafik,” katanya.
Menurut Ibrahim, rakyat ketika ini mencari alternatif dan pilihan baru serta menganggap kerjasama Bersatu dan Pas adalah hiasan barang antik yang sudah hilang harga diri.
Begitu juga, kata Ibrahim, calon yang melompat parti sukar untuk menang, sama ada dari UMNO mahupun PKR yang menyertai Bersatu.
“Sudah pasti, gelap masa depan PN dan Pas jika dapat kekal 18 kerusi pun kira bernasib baik,” katanya. – MalaysiaGazette




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2021/04/kerjasama-pas-bersatu-bukan-gabungan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengukuhan Kerjasama Bersatu Dan Pas Dalam Pn

Pengukuhan Kerjasama Bersatu Dan Pas Dalam Pn

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 292 hits
March 31 2021KENYATAAN media bersama Setiausaha Agung Bersatu dan Setiausaha Agung PAS Setelah mengikuti senario politik negara kepimpinan tertinggi Bersatu dan PAS diketuai Presiden Bersatu Tan Sri Dato Muhyiddin Mohd Yassin dan Presiden P...
Bersatu Pas Tegaskan Kerjasama Tolak Penjajaran Baru Lepas Pru

Bersatu Pas Tegaskan Kerjasama Tolak Penjajaran Baru Lepas Pru

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 401 hits
MalaysiakiniBersatu dan PAS hari ini menegaskan kerjasama dalam Perikatan Nasional bagi menghadapi pilihan raya umum ke 15 Dua parti Melayu itu juga menolak sebarang bentuk penjajaran baru untuk menubuhkan kerajaan selepas itu terutama yang...
Pau 2020 Memutuskan Tiada Kerjasama Pas Tetap Akan Berusaha Satukan Umno Bersatu

Pau 2020 Memutuskan Tiada Kerjasama Pas Tetap Akan Berusaha Satukan Umno Bersatu

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 261 hits
KANGAR Perhimpunan Agung UMNO 2020 yang berakhir semalam memutuskan tiada kerjasama bersama Parti Peribumi Bersatu Malaysia dalam Pilihan Raya Umum 15 akan datang dan akan bertanding atas logo Barisan Nasional Sungguhpun begitu Mursyidul Am...
Ika Umno Kerjasama Pas Kenapa Mic Tak Boleh Kerjasama Bersatu Soal Mic

Ika Umno Kerjasama Pas Kenapa Mic Tak Boleh Kerjasama Bersatu Soal Mic

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 288 hits
Presiden MIC SA Vigneswaran hari ini menegaskan parti itu berhak menentukan keputusan sendiri berhubung kerjasama politik demi kepentingan masyarakat India Dia mengulangi pendirian MIC yang akan terus menyokong kerajaan Perikatan Nasional y...
Pas Kukuh Kerjasama Dengan Bersatu Hadapi Pru15

Pas Kukuh Kerjasama Dengan Bersatu Hadapi Pru15

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 188 hits
60 total views 60 views today Kuala Lumpur Bersatu dan PAS akan terus mengukuhkan kerjasama dalam Perikatan Nasional bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke 15 dan menolak bentuk penjajaran baharu untuk menubuhkan kerajaan pasca PRU15 Setiausa...
Pelan Penyatuan Ummah Selepas Perjanjian Pas Bersatu

Pelan Penyatuan Ummah Selepas Perjanjian Pas Bersatu

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 317 hits
Saya dimaklumakan daripada sumber maklumat PAS tentang pengkhinatan UMNO terhadap Muafakat Nasional Maklumatkan ini disahkan sendiri daripada sumber UMNO sebagaimana dinyatakan oleh Annuar Musa bahawa UMNO menangguhkan beberapa kali pendaft...
Pas Bincang Dengan Bersatu Tanpa Restu Mn Kata Zahid Bincang Dengan Pkr Dalam Gelap Restu Siapa

Pas Bincang Dengan Bersatu Tanpa Restu Mn Kata Zahid Bincang Dengan Pkr Dalam Gelap Restu Siapa

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 177 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menganggap keputusan PAS untuk membincangkan agihan kerusi dengan Bersatu dibuat tanpa restu Umno dalam Muafakat Nasional Jelas Ahmad Zahid tindakan PAS itu jelas tidak dipersetujui oleh MN Sebarang keputusa...
Bersatu Tak Terhegeh Hegeh Macam Pas

Bersatu Tak Terhegeh Hegeh Macam Pas

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 263 hits
Sehina2 BERSATU dia x hegeh2 mcm PAS bila berunding dgn UMNO Walaupun ahli x ramai tp BERSATU boleh ugut UMNO lg Take it or leave it Kalo tngok komen2 atau posting geng2 BERSATU kt fb mrk selamba jer bedal UMNO PAS Katanya ahli ada 2 juta J...
Zahid Pas Runding Kerusi Dengan Bersatu Tanpa Restu Mn

Zahid Pas Runding Kerusi Dengan Bersatu Tanpa Restu Mn

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 150 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menganggap keputusan PAS untuk membincangkan agihan kerusi dengan Bersatu dibuat tanpa restu Umno dalam Muafakat Nasional Jelas Ahmad Zahid tindakan PAS itu bukan perbincangan yang dipersetujui oleh MN Sebar...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord