Kerjaaan Umum Sistem Deep Penilaian Penjawat Awam Bermula Tahun Ini


Kerjaaan Umum Sistem DEEP Penilaian Penjawat Awam Bermula Tahun Ini 50 Kerajaan Malaysia perkenalkan kaedah penilaian penjawat awam cara baharu iaitu melalui sistem DEEP. Ia diperkenalkan sebagai insitif tambah baik penilaian penjawat awam yang lebih adil dan saksama. Penjawat awam sentiasa dinilai dan seorang penjawat awam perlu menunjukkan kredibiliti selaku pekerja yang baik.
Kerajaan juga menegaskan bahawa kaedah baharu ini berupaya menilai penjawat awam terutama ketua jabatan menerusi Sistem Penilaian Prestasi Demerit (DEEP). Menurut Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Zuki Ali, perkara ini telah dipersetujui oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA). Katanya JPA akan menjadi penyelaras bagi sistem berkenaan.
Berkenaan Sistem DEEP Penilaian Penjawat Awam Apa Itu Sistem DEEP? Sistem DEEP adalah sistem penilaian prestasi demerit yang menilai penjawat awam dengan permulaan markah 100 peratus. Penilaian akan dibuat dengan adil dan saksama. Bagi setiap kegagalan dalam mencapai objektif prestasi akan dikenakan demerit serta dipotong mengikut skala. Pada akhirnya, jumlah terkumpul tersebut digunakan dalam penilaian kepimpinan dan KPI (Indeks Petunjuk Prestas).
Sistem DEEP ini dilaksanakan kepada semua penjawat awam dan tidak terkecuali kepada pihak Ketua Jabatan.
Kaedah Sistem DEEP Bukan untuk Menghukum Menurut KSN, kaedah ini bukanlah bertujuan untuk menghukum atau ‘penalised’ ketua jabatan. Oleh itu, terdapat juga kaedah untuk menyeimbangkan demerit yang dikenakan ini. Beliau juga berkata, tujuan diperkenalkan kaedah penilaian sistem DEEP adalah untuk memastikan prestasi penjawat awam dinilai secara adil berdasarkan keupayaan dan kesungguhan mereka melaksanakan tanggungjawab masing-masing.
Menurutnya lagi, kaedah ini diperkenalkan kerana ada antaranya penilaian terbabit sebelum ini dibuat secara ‘pukul rata’ sahaja ketika tiba masa untuk membuat penilaian prestasi penjawat awam pada hujung tahun.
Contoh Kaedah Penilaian Berdasarkan Sistem DEEP Menurut Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Zuki Ali memberi contoh berkenaan penilaian sistem DEEP yang mana dinilai dengan adil dan tidak secara semberono.
Contoh penilaian sistem DEEP:
Ali merupakan Ketua Jabatan. Pada awalnya diberi markah 100 peratus. Ianya sama seperti jawatan KSU (Ketua Setiausaha) danKP (Ketua Pengarah) diberi markah penuh sebelum demerit. Ali tidak mencapai KPI ataupun tugasan yang gagal dilaksanakan. Lalu markah Ali akan dipotong dan perkara ini JPA akan cakan dan melaksanakannya secara serta merta. Jenis penilaian ini bukan hanya untuk peringkat KSU atau KP, malah ketua jabatan, pegawai penilai turut diminta membuat perkara sama bagi memastikan penilaian yang dibuat itu mencapai objektif, adil serta bersifat progresif secara umum.
Sebagai contoh, Perdana Menteri ingin kemajuan projek (kerajaan) lalu diminta buat laporan, Namun laporan itu dibuat biasa, sekadar kemajuan dan tiada impak hanya sekadar tulis laporan.
Bagi penilaian bulan pertama adalah dimaafkan. Untuk bulan kedua akan diminta laporan yang lebih progresif dan daripada laporan itu akan dijadikannya sebagai panduan.
Oleh itu, melalui penilaian penjawat awam dibawah sistem DEEP ini dilihat akan memberi peningkatan kualiti kerja oleh penjawat awam bagi mengekalkan markah daripada demerit atau dipotong.
Panduan Pelaksanaan Sistem Penilaian Prestasi Pegawai Perkhidmatan Awam Malaysia Bagi penilaian sebelum ini, penjawat awam akan dinilai daripada pelbagai tapisan dalam mengukur prestasi. Prestasi adalah dinilai dengan markah mengikut skala dalam beberapa bahagian.
Berikut adalah merupakan skala nilai prestasi yang diperkenalkan:
Skala aspek penilaian prestasi kerja Skala aspek penialain penghasilan kerja Skala aspek pengetahuan dan kemahiran Skala aspek kualiti peribadi Skala aspek kegiatan dan sumbangan di luar tugas rasmi Jadual untuk skala penilaian prestasi:
TAHAPSKALAPENJELASAN10Sangat TinggiHasil kerja sentiasa melebihi tahap maksimum yang telah ditentukan9–Hasil kerja sentiasa menemui tahap maksimum yang telah ditentukan8–Hasil kerja kerapkali menemui tahap maksimum yang telah ditentukan7TinggiHasil kerja kadangkala menemui tahap maksimum yang telah ditentukan6SederhanaHasil kerja sentiasa melebihi tahap minimum yang telah ditentukan5–Hasil kerja kadangkala melebihi tahap minimum yang telah ditentukan4RendahHasil kerja kerapkali menemui tahap minimum yang telah ditentukan3–Hasil kerja kadangkala menemui tahap minimum yang telah ditentukan2Sangat RendahHasil kerja kerapkali dibawah tahap minimum yang telah ditentukan1–Hasil kerja sentiasa dibawah tahap minimum yang telah ditentukan Dengan pengenalan sistem penilaian penjawat awam baharu ia akan dinilai lebih adil dan saksama dalam sistem DEEP.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/02/sistem-deep.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penjawat Awam Dinilai Melalui Sistem Deep Bermula Tahun Ini Ksn

Penjawat Awam Dinilai Melalui Sistem Deep Bermula Tahun Ini Ksn

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 144 hits
PUTRAJAYA Semua penjawat awam akan dinilai menggunakan sistem Demerit Performance Evaluation bermula tahun ini kata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki Ali Beliau berkata pelaksanaan sistem DEEP telah dipersetujui Jabatan Perkhidmatan...
Kerajaan Umum Pelarasan Gaji Penjawat Awam Dipercepatkan

Kerajaan Umum Pelarasan Gaji Penjawat Awam Dipercepatkan

papar berkaitan - pada 7/2/2024 - jumlah : 202 hits
Berkenaan pelarasan gaji penjawat awam yang kerajaan Malaysia sebelum ini mengutarakan pandangan bahawa bakal ada kenaikan gaji penjawat awam yang terbaru selepas 12 tahun tiada pelarasan kenaikan gaji Kerajaan Malaysia amat prihatin dengan...
Penjawat Awam Maut Selepas Terjun Dari Tingkat 21

Penjawat Awam Maut Selepas Terjun Dari Tingkat 21

papar berkaitan - pada 18/2/2024 - jumlah : 198 hits
PETALING JAYA Seorang penjawat awam maut dipercayai terjun dari tingkat 21 di sebuah kondominium di sini semalam Polis menerima maklumat berhubung kejadian itu pada pukul 9 malam Ketua Polis Daerah Cheras Asisten Komisioner Zam Halim Jamalu...
Terbaik Pmx Ds Anwar Umumkan Berita Baik Kepada Penjawat Awam Pesara

Terbaik Pmx Ds Anwar Umumkan Berita Baik Kepada Penjawat Awam Pesara

papar berkaitan - pada 6/2/2024 - jumlah : 184 hits
PERHIMPUNAN WARGA KEMENTERIAN KEWANGAN BERSAMA YAB DATO SERI ANWAR IBRAHIM PERDANA MENTERI DAN MENTERI KEWANGAN
Hampir 18 Tahun Berkhidmat Cikgu Fadli Umum Bersara Sebagai Guru

Hampir 18 Tahun Berkhidmat Cikgu Fadli Umum Bersara Sebagai Guru

papar berkaitan - pada 7/2/2024 - jumlah : 65 hits
Pendidik dan juga aktivis sosial Cikgu Fadli umum bersara daripada kerjayanya sebagai seorang guru matematik apabila memuat naik perkongsian memaklumkan pengunduran tersebut Setiap yang bermula pasti berakhir Menerusi hantaran di Facebook r...
Diskriminasi Terhadap Guru Penjawat Awam Yang Tiada Vaksinasi Sidang Media Ppim 14 02 2024

Diskriminasi Terhadap Guru Penjawat Awam Yang Tiada Vaksinasi Sidang Media Ppim 14 02 2024

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 135 hits
Persatuan Pengguna Islam Malaysia mendapat aduan terdapat satu portal yang mengendalikan KPI kenaikan pangkat serta gaji guru dan sebagainya telah meletakkan syarat vaksinasi sebagai capaian KPI PPIM memandang serius isu ini dan ia jelas me...
Perselisihan Faham Keluarga Dipercayai Punca Penjawat Awam Maut Terjun Kondo

Perselisihan Faham Keluarga Dipercayai Punca Penjawat Awam Maut Terjun Kondo

papar berkaitan - pada 18/2/2024 - jumlah : 147 hits
Muhaamad Hafis Nawawimhafis mediaprima com myPENJAWAT awam ditemui maut dipercayai terjun dari tingkat 21 di sebuah kondominium di Cheras Kuala Lumpur Perselisihan faham antara keluarga dipercayai menjadi punca penjawat awam wanita terjun d...
Jadual Tarikh Bayaran Gaji Penjawat Awam 2024

Jadual Tarikh Bayaran Gaji Penjawat Awam 2024

papar berkaitan - pada 20/2/2024 - jumlah : 227 hits
Stay updated on the 2024 Civil Servants Salary Payment Schedule Plan your finances accordingly and mark these crucial dates on your calendar for a smooth financial year ahead
Sharifah Amani Umum Hamil Anak Pertama Lepas Dua Tahun Bernikah

Sharifah Amani Umum Hamil Anak Pertama Lepas Dua Tahun Bernikah

papar berkaitan - pada 5/2/2024 - jumlah : 97 hits
Pelakon versatil Sharifah Amani umum hamil anak pertama apabila memuat naik momen sewaktu memberitahu keluarga dan kenalan tentang berita gembira itu di Instagramnya Berita gembira selepas dua tahun Dapat dilihat reaksi keluarga dan rakan r...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Mulut Kering Ketika Bangun Tidur

Sijil Pemilikan Kenderaan Reka Bentuk Baru 2024

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Apakah Sebaik Baiknya Manusia