Kerja Rumah Bukan Semua Ibu Mengandung Sesuai Buat Boleh Semak List Ini


Kerja-kerja rumah bukan semuanya sesuai dilakukan oleh ibu mengandung. Memanglah wanita dan urusan rumah tangga tidak dapat dipisahkan namun ketika mengandung, eloklah kalau kerja-kerja itu dilakukan oleh suami atau ahli keluarga yang lain.
Kerja Rumah Bukan Semua Ibu Mengandung Sesuai Buat Sebenarnya tubuh wanita semasa mengandung menjadi lebih sensitif dan memerlukan penjagaan daripada seberang tekanan mahupun kecederaan. Sehubungan itu, ada beberapa jenis kerja rumah yang sepatutnya dihindari ketika hamil, terutamanya bagi anda yang pernah mengalami keguguran, mempunyai tanda-tanda kelahiran pramatang, plasenta praevia, tekanan darah tinggi dan lain-lain.

Walaupun begitu, kerja-kerja rumah yang biasa dilakukan seperti mengemas, mengelap, menyapu atau vakum adalah selamat dilakukan. Kerja rumah jenis ini juga boleh dianggap sebagai senaman ringan yang bagus untuk tahap kecergasan diri.
Berikut adalah senarai kerja rumah yang patut anda elakkan.
Boleh Semak List Ini 1. Cuci tandas
Memcuci tandas boleh mendatangkan bahaya apabila bahan pencuci yang anda gunakan terlalu banyak bahan yang boleh membuatkan permukaan lantai tandas menjadi licin. Dibimbangi anda tergelincir ketika membersihkannya.
Selain daripada itu, bahan pencuci yang mengandungi bahan kimia yang kuat baunya dan ‘tajam’ pun kurang selamat untuk digunakan oleh ibu hamil semasa menmbersihkan tandas.
Kredit foto: Pixabay Namun begitu, jika terpaksa mencuci tandas, lakukan ala kadar sahaja. Sekadar memastikan ia kelihatan bersih. Pastikan juga anda menggunakan bahan pencuci yang diperbuat daripada bahan selamat seperti cuka, perahan lemon dan baking soda mahupun produk pencuci organik.
2. Angkat barang berat
Memasuki trimester ketiga, ada segelintir ibu hamil akan mengalami nesting instinct. Perubahan hormon menyebabkan anda mudah rimas dan asyik mahu mengemas.
Walaupun keterujaan anda untuk mengemas rumah membuak-buak, beringat selalu ketika melakukannya. Elakkan mengangkat atau mengalihkan benda berat kerana ia boleh menyebabkan risiko  kecederaan.
Kredit foto: Pexels Malah ketika mengangkat barang yang sederhana berat seperti bakul baju pun anda perlu mempraktikkan postur tubuh yang betul.
3. Gantung langsir
Perut ibu hamil yang semakin membesar mengalami perubahan graviti tubuh. Oleh sebab itu, keseimbangan tubuh lebih sukar dikawal dan risiko untuk terjatuh atau tergelincir adalah sangat tinggi.
Kredit foto: Pexels Oleh itu, kerja-kerja yang memerlukan aktiviti memanjat tangga, meja atau kerusi, seelok-eloknya dilakukan oleh orang lain dan bukannya anda.
4. Cuci najis kucing
Memelihara kucing boleh mendedahkan individu kepada toksoplasmosis, sejenis parasit yang dipindahkan melalui najis kucing. Sekiranya menjangkiti ibu hamil, parasit ini boleh mendedahkan kandungan kepada masalah kesihatan yang serius. Dalam masa yang sama ia turut menjejaskan tahap kesihatan anda sendiri.
Kredit foto: Pexels Ada baiknya, jika anda tidak melalukan rutin mencuci dan membuang najis kucing jika membelanya. Biarkan ahli keluarga lain yang melakukannya. Nasihatkan juga ahli keluarga yang mencuci dan membuang najis kucing untuk memakai sarung tangan dan mencuci tangan sebersih-bersihnya menggunakan sabun antiseptik.
5. Mengecat
Kebanyakan jenis bahan kimia seperti varnish, cat dan pelarut mengandungi komponen berasaskan petroleum. Ia dikhuatiri boleh menyebabkan masalah kesihatan kepada ibu hamil apabila menghidunya.
Kredit foto: Pexels Kajian mendapati semua bahan ini termasuklah racun pembasmi serangga perosak (piperonyl butoxide) mampu mengganggu perkembangan bayi dalam kandungan. Oleh itu, jauhi segala jenis aktiviti yang boleh mendedahkan anda kepada bahan kimia sebagai langkah yang paling selamat.
Kredit foto (top image): Pexels
 
 
The post Kerja Rumah Bukan Semua Ibu Mengandung Sesuai Buat, Boleh Semak List Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kerja-rumah-bukan-semua-ibu-mengandung-sesuai-buat-boleh-semak-list-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Mengandung Boleh Makan Durian Kecuali Yang Ada Masalah Kesihatan Banyak Kebaikan Untuk Tubuh

Ibu Mengandung Boleh Makan Durian Kecuali Yang Ada Masalah Kesihatan Banyak Kebaikan Untuk Tubuh

papar berkaitan - pada 1/3/2024 - jumlah : 107 hits
Ibu yang boleh makan kerana durian banyak manfaatnya untuk kesihatan Menurut pakar perubatan janin Dr Patrick Chia durian boleh dimakan oleh tetapi dalam kuantiti terhad sahaja yang didiagnos dengan perlu elakkan makan kerana kandungan gula...
Ibu Mengandung Boleh Ke Makan Paracetamol Ada Kesan Tak Pada Bayi Dalam Kandungan

Ibu Mengandung Boleh Ke Makan Paracetamol Ada Kesan Tak Pada Bayi Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 15/3/2024 - jumlah : 81 hits
Ramai masih tertanya tanya sama ada mereka boleh makan atau tidak Seperti yang kita ketahui mudah terdedah pada semua ubat yang diambil oleh si ibu Menurut Malaysian Pharma paracetamol adalah dalam kelas ubat yang dikenali sebagai analgesik...
Senarai Semak Pengenalpastian Bising Berlebihan Di Tempat Kerja

Senarai Semak Pengenalpastian Bising Berlebihan Di Tempat Kerja

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 363 hits
Senarai Semak Pengenalpastian Bising Berlebihan Di Tempat Kerja Tahukah anda bahawa semua tempat kerja adalah wajib menjalankan pengenalpastian bising berlebihan ditempat kerja Mungkin ada yang masih keliru mengapa syarikat yang BUKAN KILAN...
Contoh Senarai Semak Pemeriksaan Tempat Kerja Jkk

Contoh Senarai Semak Pemeriksaan Tempat Kerja Jkk

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 100 hits
Contoh Senarai Semak Pemeriksaan Tempat Kerja JKK Adakah anda sedang mencari Contoh Senarai Semak Pemeriksaan Tempat Kerja untuk Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan ditempat kerja anda Sekiranya tempat kerja anda mempunyai 40 orang dan k...
Ibu Hamil Ramai Yang Alami Masalah Pedih Ulu Hati Cegah Sebelum Makin Teruk Boleh Cuba Tip Ini

Ibu Hamil Ramai Yang Alami Masalah Pedih Ulu Hati Cegah Sebelum Makin Teruk Boleh Cuba Tip Ini

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 95 hits
adalah masalah yang sering dialami oleh pada masa masa tertentu ketika mereka Situasi ini berlaku terutama semasa trimester kedua dan ketiga ketika hamil Keadaan ini juga dikenali sebagai pencernaan asid Ia merupakan kerengsaan atau sensasi...
Ibu Bapa Amp Dua Adik Maut Kemalangan Anak Sulung Jadi Yatim Piatu Sekelip Mata Dah Tak Boleh Peluk Tunggu Di Syurga Ye

Ibu Bapa Amp Dua Adik Maut Kemalangan Anak Sulung Jadi Yatim Piatu Sekelip Mata Dah Tak Boleh Peluk Tunggu Di Syurga Ye

papar berkaitan - pada 4/3/2024 - jumlah : 104 hits
Nahas membabitkan lima sekeluarga di Kilometer 76 5 Jalan Kota Bharu Gua Musang dekat Kampung Pahi Kelantan mengundang rasa sebak masyarakat Ia selepas hanya seorang daripada mereka iaitu Attar Azim Syukran Jamil 9 terselamat manakala empat...
Ibu Hamil Berhati Hatilah Salah Posisi Tidur Boleh Sebabkan Bayi Mati Mengejut

Ibu Hamil Berhati Hatilah Salah Posisi Tidur Boleh Sebabkan Bayi Mati Mengejut

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 79 hits
Ibu ibu berhati hatilah ketika tidur Jika salah mama boleh membahayakan dalam kandungan Posisi tidur memberikan impak besar kepada janin dalam kandungan Silap kedudukan boleh buat bayi mati dalam kandungan Menginjak ke trimester kedua dan k...
Nota Jangan Cabar Islam Ditabur Di Luar Rumah Ibu Bapa Nga

Nota Jangan Cabar Islam Ditabur Di Luar Rumah Ibu Bapa Nga

papar berkaitan - pada 8/3/2024 - jumlah : 109 hits
malaysiakini comDiterbitkan Mar 7 2024 3 21 PMSalinan nota bertulis tangan memberi amaran Menteri Perumahan dan Tempatan Nga Kor Ming supaya jangan cabar Islam bertaburan di luar kediaman ibu bapanya di Ayer Tawar Perak Ibunya yang menemui ...
Ibu Mengandung Yang Ingin Berpuasa Di Bulan Ramadan Ini Tip Penting Yang Perlu Diambil Tahu

Ibu Mengandung Yang Ingin Berpuasa Di Bulan Ramadan Ini Tip Penting Yang Perlu Diambil Tahu

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 129 hits
yang ingin berpuasa di bulan bukanlah suatu perkara baru Malah isu ini sering diperkatakan Hampir setiap tahun pasti ada saja golongan ibu hamil yang bimbang dengan keadaan diri juga bayi setiap kali menjelang Ibu Mengandung Yang Ingin Berp...
Poster Hari Ibu 2024 Contoh Poster Dengan Background Menarik

Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira

Lumira Eka Heights Menawarkan Kediaman Selesa Dengan Sentuhan Moden

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Jenazah Siti Hawa Mohamad Isa Selamat Dikebumikan Mangsa Lemas Kereta Terjunam Dalam Tali Air



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Presiden Pbsnt Kongsi Perkembangan Terkini Akhyar Rashid

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

Jaringan Tunggal Hidalgo Bantu Sri Pahang Fc Kutip Tiga Mata Tewaskan Kelantan Darul Naim Fc

Ziarah Kubur Arwah Mak Pah