Ibu Mengandung Yang Ingin Berpuasa Di Bulan Ramadan Ini Tip Penting Yang Perlu Diambil Tahu


Ibu mengandung yang ingin berpuasa di bulan Ramadan bukanlah suatu perkara baru. Malah isu ini sering diperkatakan. Hampir setiap tahun pasti ada saja golongan ibu hamil yang bimbang dengan keadaan diri juga bayi setiap kali Ramadan menjelang.
Ibu Mengandung Yang Ingin Berpuasa Di Bulan Ramadan Hampir kebanyakan ibu mengandung mahu berpuasa namun terdapat beberapa kebimbangan yang sentiasa difikirkan. Tahap kekuatan diri dan kesihatan bayi dalam kandungan mungkin antara penyebab kebimbangan ini. Ramai juga yang tertanya-tanya mengenai risiko berpuasa kepada bayi dalam kandungan.

WANITA HAMIL BOLEH BERPUASA JIKA MAMPU
Ramai juga wanita yang hamil tidak berpuasa kerana bimbangkan keselamatan bayi mereka yang masih di dalam rahim. Ketahuilah bahawa selagi wanita yang hamil itu masih mampu berdiri dan menjalankan rutin kerja sehariannya, Insya Allah, Allah akan menyelamatkan bayi mereka. Ibadah puasa tidak sesekali menyebabkan bayi mereka berada dalam bahaya.
Tidak dapat dinafikan apabila tidak mengambil makanan atau minuman untuk jangka masa yang agak lama ketika berpuasa menyebabkan seorang wanita yang hamil itu menjadi lebih letih.
Bagaimanapun bukankah tujuan berpuasa untuk merasakan diri kita letih supaya kita lebih mensyukuri nikmat kesihatan dan limpahan rezeki yang banyak sebelum ini. Adalah digalakkan wanita yang hamil meneruskan puasa kerana bayi yang berada dalam rahim tidak pernah mengalami kekurangan nutrisi.

Ini Tip Penting Yang Perlu Diambil Tahu Mereka akan tetap mendapat nutrisi pemakanan walaupun ibu mereka berpuasa kerana nutrisi-nutrisi itu bukan dibekalkan dari makanan yang diambil tetapi dari simpanan yang banyak di dalam organ hati. Apatah lagi dalam ibadah puasa hanya berlangsung kira-kira 14 jam dan kemudian kita dibenarkan makan dan minum ketika berbuka puasa.
Cuma jika wanita yang hamil itu merasakan diri mereka tidak sihat, pening, rasa seperti hendak pitam, kabur penglihatan atau mengalami tanda-tanda lain yang membimbangkan, maka berbukalah dan dapatkan pemeriksaan doktor.

Selalunya hal-hal ini berlaku apabila tubuh badan mereka sedang berusaha untuk menyesuaikan dengan rutin pemakanan yang berbeza di bulan Ramadan.
“Wanita hamil dan menyusui, jika takut terhadap anak-anaknya, maka mereka berbuka dan memberi makan seorang miskin.” (HR. Abu Dawud, dishahihkan oleh Syaikh Al Bani dalam Irwa’ul Ghalil).
Wanita yang hamil dinasihatkan oleh doktor untuk tidak berpuasa, boleh meninggalkan puasanya, contohnya wanita hamil mengalami komplikasi kehamilan atau mengalami penyakit yang sedia ada sebelum hamil lagi.
Wanita yang risau tentang pergerakan anaknya dalam rahem yang sedikit juga boleh meninggalkan puasa.
Antara sebab lain ialah tidak minum air yang mencukupi. Salah satu cara untuk mengetahui bahawa seseorang itu tidak minum air secukupnya apabila air kencingnya menjadi sedikit, pekat, berbau dan berwarna keruh.
Sumber: Dr Zubaidi Hj Ahmad
Artikel berkaitan:
The post Ibu Mengandung Yang Ingin Berpuasa Di Bulan Ramadan, Ini Tip Penting Yang Perlu Diambil Tahu appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-mengandung-yang-ingin-berpuasa-di-bulan-ramadan-ini-tip-penting-yang-perlu-diambil-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Susu Banyak Tubuh Bertenaga Walau Ibu Berpuasa Ini Tip Kenyangkan Anak Ketika Bulan Ramadan

Susu Banyak Tubuh Bertenaga Walau Ibu Berpuasa Ini Tip Kenyangkan Anak Ketika Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 15/3/2024 - jumlah : 119 hits
Bagi ibu yang ketika berpuasa masalah yang sering dibimbangkan ialah tentang bekalan untuk anak Ibu yang menyusukan pastinya lebih letih dan merasa lapar ketika Sebenarnya anda tidak perlu pun meninggalkan ibadah berpuasa asalkan ada penget...
Ibu Hamil Yang Ingin Berpuasa Ini Tip Ketika Bersahur Berbuka Serta Perkara Perlu Elakkan

Ibu Hamil Yang Ingin Berpuasa Ini Tip Ketika Bersahur Berbuka Serta Perkara Perlu Elakkan

papar berkaitan - pada 18/3/2024 - jumlah : 121 hits
Bagi yang ingin ketika di bulan pastikan anda serta mengamalkan pemakanan yang sihat ketika Ini bagi memastikan anda dan kandungan berada dalam keadaan baik Ibu Hamil Yang Ingin Berpuasa Ibu yang hamil ketika bulan Ramadan hendaklah berwasp...
17 Koleksi Ucapan Whatsapp Selamat Berpuasa Di Bulan Ramadan Untuk Yang Terdekat

17 Koleksi Ucapan Whatsapp Selamat Berpuasa Di Bulan Ramadan Untuk Yang Terdekat

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 149 hits
Selain itu Allah juga membuka pintu keampunan yang sangat lebar bagi hamba hamba Nya yang ingin memohon ampunan dosa dan ingin bertaubat kembali ke jalan yang Allah redhai Jadi jom kita selongkar kata kata ucapan selamat menunaikan ibadah p...
6 Adab Berpuasa Pada Bulan Ramadan

6 Adab Berpuasa Pada Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 72 hits
Bukan sahaja memasuki rumah orang kita perlu berada tetapi apabila kita memasuki bulan Ramadan juga perlu beradab Jadi jom tengok 6 adab berpuasa pada bulan Ramadan Tahun ini rata rata umat Islam seluruh dunia termasuk Malaysia hanya menyam...
Raikan Suasana Bulan Ramadan Di The Light Hotel Penang S Semarak Nusantara

Raikan Suasana Bulan Ramadan Di The Light Hotel Penang S Semarak Nusantara

papar berkaitan - pada 6/3/2024 - jumlah : 139 hits
Raikan Suasana Bulan Ramadan Di The Light Hotel Penang s Semarak NusantaraPulau Pinang Malaysia 29 Februari 2024 The Light Hotel Penang yang terkenal dengan layanan yang luar biasa dan hebat masakannya dengan sukacitanya mengumumkan Bufet R...
25 Ucapan Salam Ramadan Selamat Menyambut Bulan Puasa 2024

25 Ucapan Salam Ramadan Selamat Menyambut Bulan Puasa 2024

papar berkaitan - pada 5/3/2024 - jumlah : 119 hits
Ucapan Salam Ramadan Selamat Menyambut Bulan Puasa 2024 Ramadhan adalah merupakan bulan suci dalam agama Islam Ini adalah bulan kesembilan dalam kalender Islam Pada bulan ini umat Islam akan berpuasa bermula daripada fajar sehinggalah matah...
Semenit Paham Beda Banget Ini Kebiasaan Orang Arab Selama Bulan Ramadan

Semenit Paham Beda Banget Ini Kebiasaan Orang Arab Selama Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 59 hits
Ternyata budaya orang Arab dan Indonesia berbeda saat menjalani aktivitas di bulan Ramadan
Niat Puasa Di Bulan Ramadan Dalam Pelbagai Bahasa Di Dunia

Niat Puasa Di Bulan Ramadan Dalam Pelbagai Bahasa Di Dunia

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 146 hits
Niat puasa untuk Tahun 2024 buat ingatan semua dalam pelbagai bahasa Ada bahasa jawa bahasa inggeris bahasa arab dan lain lainBahasa InggerisI m fasting tomorrow s intention to perform the fard in the month of Ramadan this year because Alla...
Mabuk Ketika Hamil Buat Mama Serik Nak Mengandung Lagi Nah Cuba Tip Ini

Mabuk Ketika Hamil Buat Mama Serik Nak Mengandung Lagi Nah Cuba Tip Ini

papar berkaitan - pada 4/3/2024 - jumlah : 97 hits
atau loya dan muntah semasa kehamilan adalah perkara biasa semasa peringkat awal kehamilan Sekurang kurangnya 60 peratus daripada akan mengalami simptom mabuk hamil seperti hilang selera makan atau alah kepada bau persekitaran mahupun indiv...
Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Apa Itu Wang What Is Money

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Perutusan Negara Isu Dalam Dan Luar Negara Malam Ini

Mood Rajin Nak Pakai Inai Kuku

Duit Dalam Akaun Bank Arwah Hilang Sebelum Tuntutan Pusaka Selesai

Makanan Kucing Terbaik Kenapa Kucing Perlukannya

Al Ikhsan Sports Spend And Win

Cuci Karpet