Kereta Terbang Malaysia Sembang Atau Realiti



Tahukah anda, penciptaan kereta terbang bukan satu perkara baharu.

Terdahulu, adik-beradik Wright telah mencipta kapal terbang dan berjaya mendaratkannya di dataran Kitty Hawk, New York pada 1903.
  Kini, negara maju seperti Jerman, Rusia dan China dikatakan telah menghabiskan sejumlah dana yang cukup besar untuk merealisasikan teknologi kereta terbang. 

Justeru, bukan menjadi idea gila apabila kereta terbang mahu diwujudkan di Malaysia.

Baru-baru ini, negara membuka satu lembaran sejarah baharu apabila Aerodyne Groupmemperkenalkan prototaip Vector yang tidak mustahil satu hari nanti menjadi sistem pengangkutan udara nasional.

Pengarah Kanan Perundingan dan Pembangunan Perniagaan Aerodyne Group, Imtyaz Mohd Azzat berkata, Vector berupa kenderaan berkonsep dron.

Ujarnya, Vector direka untuk membawa penumpang, penghantaran kargo dan pengawasan dan ia bukannya sebuah kereta terbang.





Adakah kereta terbang yang diuar-uarkan benar menepati konsep kereta terbang atau sekadar dron yang digembar-gemburkan?

Masih ada yang keliru dan tertanya-tanya apa sebenarnya akan diperkenalkan oleh kerajaan- kereta terbang atau dron?

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke menjelaskan bahawa kereta terbang diuar-uarkan adalah sejenis dron dan memerlukan kelulusan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM).





Walaupun menerima pelbagai maklum balas negatif masyarakat, Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof membuktikan ia mampu direalisasikan.





Kementerian Pembangunan Usahawan menjelaskan bahawa kereta terbang atau Super Drone sudahpun ditinjau menterinya di Subang dan Menteri Pembangunan Usahawan, Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof bercadang melakukan ujian memandu dan menaiki ‘kereta terbang’ di Subang.

Namun, pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) tidak meluluskan ujian penerbangan UAS E-Hang 216 (EH216) atau ‘kereta terbang’yang telah dijadualkan seperti dilaporkan Harian Metro.





Ini kerana  menurut CAAM, lokasi percubaan penerbangan di Hangar UNIKL MIAT Subang adalah kurang 200 meter dari laluan trafik pesawat dan helikopter komersial.

Ia juga berada dalam kawasan Zon Kawalan Terminal Lapangan Terbang Subang yang berada di bawah pemantauan ketat Kawalan Trafik Udara.

Malah, rupa-rupanya demonstrasi penerbangan yang membabitkan EH216 sebelum ini adalah sesi penerbangan haram kerana tidak mendapat kelulusan CAAM.





Untuk rekod, Super dron atau ‘Kereta terbang’ yang bakal diuji dan dinaiki Menteri Pembangunan Usahawan ini, adalah ciptaan bersama syarikat tempatan dan China.

Dikenali sebagai Super Dron, ia menggunakan teknologi Kecerdasan Buatan (AI) dan bakal menjadi revolusi pengangkutan udara pertama di dunia.





Super Dron itu dihasilkan menerusi usaha sama EastCap Bhd dengan dua syarikat dari China iaitu EHang Intelligent Equipment (Guangzhou) dan Strong Rich Holdings Limited.

Terkini, kenderaan super dron atau ‘kereta terbang’ UAS E-Hang 216 (EH216) dijangka melakukan penerbangan pertamanya di negara Maldives tidak lama lagi selepas gagal dipandu uji di Subang pada Khamis (211119) lalu.





Siapa sangka idea kereta terbang yang menjadi bahan jenaka pada masa kini berkemungkinan merupakan sesuatu yang penting pada masa depan.

Walau apapun cabarannya, menteri perlu mengambil positif dengan setiap cabaran dan kritikan kerana ia adalah asam garam untuk berjaya dan menutup mulut pengkritik.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://informasisantaiku.blogspot.com/2019/11/kereta-terbang-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kereta Terbang Pertama Malaysia Jalani Sesi Ujian Penerbangan Khamis Ini

Kereta Terbang Pertama Malaysia Jalani Sesi Ujian Penerbangan Khamis Ini

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 336 hits
Menteri Pembangunan Usahawan Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof semalam memaklumkan Parlimen bahawa sesi pandu uji kereta terbang pertama Malaysia akan diadakan Khamis ini Menurut laporan Sinar Harian beliau sendiri akan turut serta sebagai peng...
Dron Vs Kereta Terbang Wayang Kerajaan Ph Atau Untuk Kroni

Dron Vs Kereta Terbang Wayang Kerajaan Ph Atau Untuk Kroni

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 360 hits
1 Sekarang kita tahu bahwa kereta terbang yang dibangga banggakan oleh kerajaan PH DAP hanyalah dron 2 Dron itu 100 buatan negara asing syarikat China Beijing Yi Hang Creation Science Technology Co namanya EHang 216 3 Struktur dron itu tida...
Kereta Terbang Atau Drone Menteri Terus Diasak Gamatkan Dewan Rakyat

Kereta Terbang Atau Drone Menteri Terus Diasak Gamatkan Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 296 hits
Isu mengenai kereta terbang terus menjadi persoalan dan terus dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Pembangkang hari ini dengan Menteri Pembangunan Usahawan Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof terus diasak mengenai perkara berkenaan Speaker Dewan Rakya...
Kereta Terbang Atau Dron Mana Satu Yang Betul

Kereta Terbang Atau Dron Mana Satu Yang Betul

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 306 hits
Astro Awani Kata Anthony Loke kereta terbang yang diumumkan Mohd Redzuan Yusof merupakan sejenis dron dan perlu mendapat kelulusan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia sebelum diterbangkan KUALA LUMPUR Ramai yang keliru dan tertanya tan...
Ujian Penerbangan Kereta Terbang Malaysia Akan Dilakukan Pada Minggu Ini

Ujian Penerbangan Kereta Terbang Malaysia Akan Dilakukan Pada Minggu Ini

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 381 hits
https ift tt 37lnR51 Kereta terbang merupakan salah satu perkara yang dinantikan ramai pengguna seluruh dunia apatah lagi dengan tahun 2020 yang menjelang tiba Selari dengannya sejak beberapa bulan lepas Lanjutan daripadanya kini ia dikongs...
Cabutan Bertuah 9 Buah Kereta Dari Honda Malaysia

Cabutan Bertuah 9 Buah Kereta Dari Honda Malaysia

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 245 hits
Sebanyak 9 buah kereta Honda kepada rakyat Malaysia yang bertuah seperti Jazz BR V City Petrol City Hybrid HR V Hybrid Petrol HR V Civic CR V dan Accord Kempen ini memperingati kejayaan Honda Malaysia untuk mencapai 900 000 unit jualan pada...
Redzuan Kecewa Proses Birokrasi Halang Pandu Uji Kereta Terbang

Redzuan Kecewa Proses Birokrasi Halang Pandu Uji Kereta Terbang

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 274 hits
Menteri Pembangunan Usahawan Redzuan Yusof kecewa dengan proses birokrasi mengatakan ia merosakkan rancangannya untuk memandu uji kereta terbang Bercakap kepada FMT beliau berkata amat mengecewakan apabila pembangunan ekosistem untuk inovas...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah