Kereta Baru Atau Lama Yang Lebih Mudah Diselenggara Semestinya Kereta Yang Ada Banyak Barang Aftermarket


Adakah kereta baharu boleh lari dari kerosakkan sepertimana yang terjadi pada kereta lama?

Kerosakkan tetap ada bezanya model atau jenama sahaja yang selalu memeningkan mana tidaknya orang ini kata jenama A orang sana kata jenama B tapi yang membayar bulanan adalah kita belum kira kos kerosakkan yang bakal menghantui diri.

Kereta baru mungkin ada jaminan kerosakkan tapi demi menjaga tempoh jaminan itu haruslah bertahan untuk melayan kos mahal di pusat servis yang terpilih, manakala jika kereta lama pula haruslah kena rajin jumpa pomen periksa itu dan ini kena bukan rezeki kita rosak bahagian lain tapi pomen baiki bahagian lain.

Harga barang beli sendiri murah tapi bila suruh runner pomen beli jadi mahal pula. Nak atau tidak terpaksa akur tapi kalau ada rakan atau saudara sila minta bantuan untuk mencari spareparts.


Kereta ini tidak kira baru atau lama pemilik haruslah berdisplin bagi memastikan kenderaan diselenggara mengikut jadual. Lain pula jika pemilik kenderaan mempunyai ilmu pengetahuan automotif ia sangatlah membantu sebabnya bila ada pengetahuan automotif sedikit sebanyak kita tahu apa kerosakkan sebenar dan terus beritahu pomen.

Lagi cantik jika pergi bengkel korang sudah siap sedia dengan barang gantian spareparts, pomen pun tak pening kepala dan tidak perlu markup harga barang. Mana tidaknya korang ingat pomen tu ada masa ke nak hidupkan motorsikal untuk cari barang kecuali berbayar.

Kepada pemilik kereta baru sebenarnya anda tidak perlu pun mengikut cadangan jadual servis sepertimana yang disyorkan kerana setiap kereta ada ketahanan dia masing-masing walaupun jenama yang sama itu namanya rezeki pemilik.

Ada pemilik kereta baru terima dengan kurang permasalahan manakala ada pemilik lain terima dengan pelbagai masalah dan sentiasa kena pergi pusat servis berdekatan untuk kejar jaminan.


Tahukah anda harga aircond service terpilih juga sangatlah mahal sedangkan mereka hanya membersihkan habuk dan buat pertukaran penapis paling serius pun servis compressor aircond  dan penat lelah ketika membuka bolts screw.

Manakala jika korang abaikan selama beberapa tahun boleh jadi aircond tak sejuk dan akan mula berbunyi cit cit atau sebagainya sekaligus menandakan ia perlu ditukar seketul berjumlah RM600-RM700 di pasaran tidak termasuk kos pemasangan.

Ada pengguna kereta betul-betul hanya ingin jadi pengguna iaitu kerja dia hanya menjaga minyak hitam sahaja sedangkan ada pelbagai minyak yang harus kita selenggara contoh minyak power stereng, minyak brake dan minyak compressor aircond.

Begitu juga kena periksa bahagian suspension adakah ia masih berfungsi atau tidak contoh absorber mounting, rubber bushing dan lain-lain yang berkaitan. Bila rubber bushing tidak ditukar mungkin kereta akan membuai dan diganggu dengan pelbagai bunyi.

Perkara yang paling menghantui pemilik kenderaan adalah bilamana ada bunyi cit cit, crekk crekk di bahagian enjin depan haa disitu kita tidak tahu adakah tali sawat, alternator, compressor aircond mahupun pulley akhir sekali timing belt.


Ramai yang syorkan jika nak tukar timing belt haruslah tukar sekali waterpump salah satu sebab yang munasabah adalah bahagian ini sangat susah untuk dibuka atau paling tepat ia duduk bersebelahan dan kalau boleh sekali jalan buat pertukaran dan upah bermula dari RM250.

Penulis ada beberapa tips cara mana nak kesan punca bunyi cit cit di bahagian enjin tapi tidak sempat nak tulis dalam posting ni dan mungkin akan kongsikan di posting lain.

Akhir kata kalau boleh senangkan kerja pomen dan saling merendah diri dengan pemilik kenderaan lain kerana tidak kira kita pemilik kereta baru atau lama suatu hari pasti akan menempuhi kerosakkan yang sama jam tu baru kita boleh tahu adakah hebat berjimat atau hebat keluar duit.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2020/08/kereta-baru-atau-lama-yang-lebih-mudah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baru Mula Online Bisnes Nak Tahu Macam Mana Nak Pos Banyak Barang Sekaligus Dengan Mudah Begini Caranya

Baru Mula Online Bisnes Nak Tahu Macam Mana Nak Pos Banyak Barang Sekaligus Dengan Mudah Begini Caranya

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 312 hits
Semasa dalam tempoh PKP ni pasti ramai antara kita yang putus mata pencarian kan Mungkin ada yang dibuang kerja diberi cuti tanpa gaji dan ada syarikat yang terpaksa ditutup Ramai yang nak buat bisnes online tapi bukannya senang Banyak bend...
Sejauh Mana Fokus Anak 3 6 Tahun Lambat Atau Cepat Buat Aktiviti Ini Baru Mudah Faham

Sejauh Mana Fokus Anak 3 6 Tahun Lambat Atau Cepat Buat Aktiviti Ini Baru Mudah Faham

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 339 hits
Kanak kanak usia 5 tahun ke bawah susah nak fokus adalah perkara normal Ini kerana daya fokus setiap anak itu berbeza beza Jangan terkejut jika anda lihat anak anak hanya boleh beri fokus tak sampai seminit pun bila buat satu satu perkara T...
Video Bengang Beratur Lama Lelaki Ini Mengamuk Barang Dapur Orang Depan Banyak

Video Bengang Beratur Lama Lelaki Ini Mengamuk Barang Dapur Orang Depan Banyak

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 390 hits
Hormat menghormati antara satu sama lain dan bertolak ansur merupakan kunci utama kita hidup bermasyarakat Selain itu kesabaran juga sangat mahal nilainya seseorang yang tidak boleh mengawal kesabaran akan mudah naik marah walaupun puncanya...
Covid 19 Kkm Tak Tolak Kemungkinan Laksana Pkpd Atau Pkp Secara Lokal Jika Kes Baru Terus Meningkat Di Kawasan Terlibat

Covid 19 Kkm Tak Tolak Kemungkinan Laksana Pkpd Atau Pkp Secara Lokal Jika Kes Baru Terus Meningkat Di Kawasan Terlibat

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 259 hits
Putrajaya 23 Julai Kementerian Kesihatan tidak menolak kemungkinan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan atau PKP secara lokal jika kes baru COVID 1 selepas ini Dalam kemaskini mereka KKM berkata pelaksanaan PKP itu mungkin...
Jangan Berlengah Lagi Lebih Baik Mahathir Cepat Cepat Tubuh Parti Baru

Jangan Berlengah Lagi Lebih Baik Mahathir Cepat Cepat Tubuh Parti Baru

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 222 hits
Dalam ucapannya di Program Jelajah Bersatu Blackout di Kedah Sabtu lalu Tun Mahathir Mohamad dilaporkan berkata sama ada beliau akan menubuhkan sebuah parti baru atau tidak hanya akan diputuskan selepas 7 Ogos depan 7 Ogos adalah hari di ma...
Roti Kukus Cheese Leleh Buat Sarapan Atau Minum Petang Dengan Anak Guna Bahan Mudah Je Rasa Terbaik

Roti Kukus Cheese Leleh Buat Sarapan Atau Minum Petang Dengan Anak Guna Bahan Mudah Je Rasa Terbaik

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 639 hits
Makanan yang dibuat di rumah sememangnya adalah yang terbaik untuk seisi keluarga Lebih lebih lagi air tangan mama untuk anak anak mesti cepat je licin makanan yang terhidang Untuk sarapan atau minum petang bersama anak anak dan keluarga ma...
Segerakan Pelan Baharu Ransangan Ekonomi Atau Lebih Ramai Menganggur

Segerakan Pelan Baharu Ransangan Ekonomi Atau Lebih Ramai Menganggur

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 180 hits
Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan dan situasi wabak Covid 19 yang masih belum reda menyukarkan ekonomi untuk pulih seperti sedia kala Ahli Parlimen Alor Setar Chan Ming Kai berkata satu pelan ransangan ekonomi yang baharu perlu digerakkan ...
Belum Ada Pengganti Hafreez Adam Akui Lebih Berhati Hati Dalam Mencari Cinta Baru

Belum Ada Pengganti Hafreez Adam Akui Lebih Berhati Hati Dalam Mencari Cinta Baru

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 316 hits
Setelah melalui episod putus tunang tempoh hari pelakon Hafreez Adam mengakui dia kini masih solo dan belum menjumpai pengganti yang baru Namun lain pula buat bekas tunangnya Zara Zya yang secara terbuka memberitahu umum bahawa dirinya kini...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11