Kerana Berbeza Kanak Kanak Albino Ini Dibunuh Dan Badan Dikerat Untuk Pemujaan Ilmu Hitam


Nairobi- Seorang remaja lelaki albino yang berusia 15 tahun ditemui dalam keadaaan menyayat hati setelah hilang selama seminggu, kata jurucakap persatuan albino tempatan pada Ahad lalu.
Mangsa dibunuh dan beberapa bahagian badannya dikerat dipercayai untuk digunakan dalam aktiviti ritual.
Golongan Albino yang mempunyai gangguan genetik mempunyai kulit berwarna cerah dan berambut kuning kerana ketiadaan pigmen dikatakan menjadi sasaran pengamal ilmu hitam di beberapa negara di Afrika.
Remaja tersebut ditemui mati pada Sabtu lalu tidak jauh dari kampung halamannya, iaitu di barat laut negara itu berhampiran sungai Rusizi yang memisahkan Burundi dengan Republik Demokratik Congo.
“Remaja albino itu dibunuh kejam.. Pembunuhnya memotong kaki kanannya di bahagian lutut, lengan kanan dan lidahnya,” kata Kassim Kazungu, ketua persatuan Albinos Without Borders tempatan.
Sejak 2008, lebih daripada 20 orang albino dibunuh di Burundi dengan kes terakhir melibatkan kanak-kanak albino perempuan berusia 5 tahun yang ditemui dalam keadaan serupa selepas diculik dari rumahnya.
Kazungu berkata, seorang kanak-kanak albino lelaki berusia 4 tahun dilaporkan hilang sejak Oktober tahun lalu di kampung Cendajuri berhampiran sempadan Tanzania, tetapi dia tidak meletakkan harapan mangsa ditemui dalam keadaan hidup.
Beberapa orang pakar percaya permintaan bagi anggota tubuh albino di Tanzania menjadi galakan kepada pembunuhan dan serangan ke atas albino di kawasan berhampiran sempadan itu.
Mangsa diserang lelaki tidak dikenali yang bertindak memotong lengannya. (Sumber: Global Disability Organisation) Ada antara pengamal ilmu hitam mempercayai kononnya bahagian tubuh tertentu manusia albino mampu digunakan untuk menarik kekayaan.
Amalan ritual tradisi Nyawa golongan albino di negara-negara Afrika sering menjadi buruan pengamal ilmu hitam sehingga ada yang sanggup menggali kubur individu albino yang telah meninggal semata-mata untuk tujuan ritual.
Golongan ini dilabelkan dengan istilah yang merendahkan, antaranya inkawu yang bermaksud ‘babun putih’, isishawa yang bermakna ‘manusia yang terkena sumpahan’ dan zeruzeru yang membawa maksud ‘menyerupai hantu’.
Istilah zeruzeru kerapkali digunakan di Tanzania, negara yang mencatatkan kematian golongan albino tertinggi di Afrika.
Menurut laporan Under The Same Sun (UTSS), persatuan albino Kanada-Tanzania, ritual tersebut merupakan amalan tradisi turun temurun antaranya dalam kalangan kelompok berikut;
Suku Maasai (Kenya dan Tanzania) Suku Maasai membunuh bayi albino dengan meletakkan bayi tersebut di hadapan kandang lembu. Apabila tiba masa untuk meragut rumput, lembu-lembu yang kelaparan akan berlari keluar dari kandang dan menginjak bayi tersebut.
Menurut kepercayaan mereka, jika bayi itu selamat, maka benarlah dia anak kepada si bapa dan jika bayi itu maut, hakikatnya adalah sebaliknya.
Puak Sukuma (Tanzania) Pada zaman dahulu, puak ini dikatakan membunuh bayi mereka yang menghidap albino sejurus selepas lahir. Setelah dibunuh, bayi tersebut akan digunakan untuk ritual sihir.
Lama kelamaan, bomoh dalam kelompok berkenaan menasihatkan agar bayi albino tidak terus dibunuh, namun dibiarkan membesar menjadi dewasa dan dikebumikan hidup-hidup bersama ketua suku berkenaan yang mati.
Mereka mempercayai kelompok albino sebagai pengiring ketua mereka ke dunia selepas mati. Disebabkan kematian ketua merupakan perkara yang jarang berlaku, individu albino dalam suku berkenaan paling ramai berbanding suku lain di kawasan itu.
Monumen dibina bagi memperingati albino yang menjadi mangsa bunuh. (Kredit: Face 2 Face Africa) Suku Chagga (Tanzania) Suku ini secara tradisionalnya membiarkan bayi albino di semak dan hutan untuk mati. Amalan ini dilakukan berikutan kepercayaan bahawa bayi tersebut merupakan makhluk lain yang bukan manusia.
Suku Digo (Tanzania) Suku ini membunuh bayi albino dengan menjatuhkan bayi tersebut ke dalam tasik. Mereka percaya jika bayi tersebut timbul di bahagian kanan tasik, bayi tersebut akan hidup manakala jika timbul di bahagian kiri tasik, bayi tersebut akan mati. UTSS berkata tiada bayi yang terselamat dalam acara tersebut.
Menurut laporan UTSS kepada United Nation (UN), walaupun ritual ini dilakukan pada masa lalu, masih ada kemungkinan ia masih diamalkan di kawasan-kawasan pedalaman terutamanya dalam kalangan suku yang mempunyai pengurangan individu albino.
Sumber: Japan Times, Global Disability Organisation, Face2face Africa


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/08/20/kerana-berbeza-kanak-kanak-albino-ini-dibunuh-dan-badan-dikerat-untuk-pemujaan-ilmu-hitam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
30 Tahun Tinggalkan Zaman Kanak Kanak Tabika Dulu Berbeza Dengan Sekarang

30 Tahun Tinggalkan Zaman Kanak Kanak Tabika Dulu Berbeza Dengan Sekarang

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 1214 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan rakan sekalian Post hari ni tiada kena mengena dengan makanan yer Sahaja nak mengimbau kembali zaman masa kecil kecil dahulu Zaman tidak pernah nak fikir pasal su...
Peminat Susu Mommy Sekali Minum 4 5oz Patutlah Badan Anak Betty Rahmad Semangat

Peminat Susu Mommy Sekali Minum 4 5oz Patutlah Badan Anak Betty Rahmad Semangat

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 427 hits
Kebanyakan bayi bila nampak kelibat susu mereka akan nampak teruja Maklumlah sejak lahir terbiasa minum susu ibu tahu bagaimana lazat rasanya anak kepada pelakon Betty Rahmad ini juga teruja bila nampak susu ibu Anak sulung Betty Ardy Wira ...
Lebih Banyak Dari Tki Diaspora Minta Pemerintah Bentuk Badan Pengelola Khusus

Lebih Banyak Dari Tki Diaspora Minta Pemerintah Bentuk Badan Pengelola Khusus

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 207 hits
Dino Patti Djalal menyampaikan sejumlah aspirasi dari diaspora Indonesia Salah satunya usul agar pemerintah dapat membentuk Badan Nasional Diaspora Badan ini dinilai penting karena dapat menjadi koordinator diaspora Indonesia Menurut dia se...
Izinkan Alat Sadap Diaudit Badan Siber Kpk Minta Hanya Sebatas Mesin

Izinkan Alat Sadap Diaudit Badan Siber Kpk Minta Hanya Sebatas Mesin

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 220 hits
Yang paling penting kita selamat dari data nya Itu kan standarisasi untuk keamanan sebenarnya standarisasi keamanan agar kita bisa menghadapi perang siber kata dia
Dipenjara Berat Badan Nunung Naik 9 Kilogram

Dipenjara Berat Badan Nunung Naik 9 Kilogram

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 191 hits
Komedian Nunung kini tengah mendekam di balik jeruji besi Menurut pengakuan sang putra berat badan Nunung justru naik saat dipenjara mencapai sembilan kilogram
Turun Berat Badan Hanya Dengan Air Putih

Turun Berat Badan Hanya Dengan Air Putih

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 341 hits
Hilang Berat Badan 20KG Dalam Tempoh 2 Bulan Hanya Dengan Minum Air PutihGadis Ini Membuktikannya Dan Berkongsi CaranyaGadis yang bernama ini telah berkongsikan bagaimana dia berjaya mengurangkan berat sebanyak 20kg dalam masa 2 bulan mener...
Aku Akan Pisahkan Kepala Babi Kau Dari Badan Kau Terima Ugutan Bunuh Setpol Lim Kit Siang Buat Laporan Polis

Aku Akan Pisahkan Kepala Babi Kau Dari Badan Kau Terima Ugutan Bunuh Setpol Lim Kit Siang Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 339 hits
Setiausaha Politik kepada Lim Kit Siang Syahredzan Johan menerima ugutan bunuh daripada seorang lelaki bernama Zuhir Razak yang mahu mencari memenggal kepalanya Berdasarkan kenyataan ugutan itu Zuhir berkata Kau usir Dr Zakir Naik aku akan ...
Bolehkah Menunda Mandi Besar Setelah Berhubungan Badan Ini Penjelasannya

Bolehkah Menunda Mandi Besar Setelah Berhubungan Badan Ini Penjelasannya

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 167 hits
Berhubungan badan adalah salah satu hal yang wajar dilakukan oleh sepasang suami istri untuk menyalurkan kebutuhan biologisnya secara halal Setelah itu hal yang diwajibkan bagi mereka adalah mandi besar atau janabah untuk menyucikan diri me...
5 Jenis Regangan Badan Boleh Diamalkan Untuk Tidur Malam Yang Nyenyak

5 Jenis Regangan Badan Boleh Diamalkan Untuk Tidur Malam Yang Nyenyak

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 507 hits
5 Regangan Badan Untuk Tidur Malam Yang Nyenyak 1 Modified Hurdler StretchBaik untuk mereka yang duduk lama ketika di pejabat untuk melepaskan tekanan dibahagian otot pinggang dan pinggul Lakukan seperti gambar diatas nafas perlahan dan tah...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu