Kerajaan Yang Lemah Jadi Faktor Kes Covid 19 Terus Meningkat Analisa Negara Dunia Buktikannya


 


Kerajaan yang lemah jadi faktor kes Covid-19 terus meningkat, analisa negara dunia buktikannya. Kenyataan Pakar penyakit berjangkit yang diiktiraf Badan Kesihatan Sedunia (WHO), Dr Adeeba Kamarulzaman memberi gambaran yang tepat senario krisis Covid-19 di Terengganu dan juga di Malaysia.

Kita perhatikan, dimana wujud kerajaan yang lemah seperti di Bolivia, Peru dan Afrika Selatan, maka di situlah masalah Covid-19 kekal dan bertambah.

Di negara negara ini juga terdapat sikap dwi standard iaitu antara dua darjat di mana rakyat hilang hormat kepada SOP kerajaan yang dlkuatkuasa secara tidak adil.

Contohnya di Terengganu, nyawa rakyat diperjudikan demi perniagaan namun tiada kompaun dikenakan terhadap pengurusan perniagaan hotel kerajaan yang bersalah.

Kenyataan YB Khairy semalam masalah rakyat tidak patuh SOP amat tepat tetapi ia mesti disertai juga patuh SOP dari pihak kerajaan.

Rakyat bosan melihat banyak pihak VIP dan kerajaan yang terlepas denda melanggar SOP yang melibatkan risiko nyawa.

Nampaknya pembukaan pintu pelancongan tempatan di Terengganu mulai 1 September lebih menjadi keutamaan kerajaan bukannya keselamatan rakyat.

Berita Hotel Primula milik kerajaan Negeri Terengganu, masih beroperasi pada 5 September walaupun jangkitan pertama Covid-19 bermula 16 Ogos dan kes positif mencecah 35 pekerja sebelum notis penutupan dikeluarkan amat mengejutkan dan mendukacitakan.

Kalau hotel swasta, hanya dua atau tiga orang jangkitan sudah diarahkan ditutup.

Itu pun hanya berlaku selepas puluhan pekerja hotel mengadu kepada kami dan satu aduan rasmi kepada KKM yang mengeluarkan arahan segera untuk tutup.

Hari ini selepas sebulan mula merebak Covid-19 di Primula dan 10 hari selepas KKM mengarahkan seluruh hotel ditutup, masih tidak ada pengumuman saman atau apa apa tindakan denda ke atas hotel kerajaan tersebut.

Inilah yang dimaksudkan oleh Dr Adeeba amalan atau sikap dwi standard antara dua darjat oleh kerajaan yang hanya menghukum rakyat biasa dan tidak kepentingan kerajaan.

Kerana rakyat anggap kerajaaan tidak serius bertindaklah diantara sebabnya kebelakangan ini tahap Covid19 di Terengganu telah meningkat sekitar 900 jangkitan berbanding sekitar 100 sahaja dahulu.

Kami mendesak Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin mengambil tindakan tegas atas insiden Hotel Primula yang melibatkan kluster Primula seramai 35 orang jangkitan, dengan 22 orang lagi masih menunggu keputusan ujian. Hari ini pula puluhan yang telah diuji minggu lepas, diminta diuji semula pada Rabu 15 September..

Ramai pekerja dan ahli keluarga mereka dalam ketakutan seperti laporan sebuah portal terkemuka yang telah menemubual mereka.

Laporan ada juga menyebut EXCO Kesihatan Negeri Dr Alias Razak menyatakan mereka hanya mengikut arahan dari KKM seolah olah KKM pula yang tidak menjalankan tugas pemantauan walhal KKM hanya bertindak mengikut maklumat yang disampaikan kepada mereka oleh pihak hotel. Adakah maklumat terperinci di berikan oleh hotel kepada KKM?

KJ selaku Menteri Kesihatan yang baru perlu berlaku tegas dan adil memastikan denda dan hukuman setimpal dikenakan kepada hotel yang bersalah walaupun ianya milik kerajaan.

Tidak berapa lama dahulu beberapa anak muda rider FoodPanda di Terengganu telah di saman ribuan ringgit kerana makan pada waktu rehat tanpa penjarakkan mengikut SOP. Bagaimana pula saman denda dengan hotel jutaan ringgit milik kerajaan Negeri?

Isu Hotel Primula melibatkan setakat ini sekurang kurangnya 35 kes positif tidak termasuk 3 keluarga di rumah dan kenapa selepas 10 hari masih tiada hukuman denda dikenakan sebagai contoh seriusnya penguatkuasaan SOP Kerajaan mengatasi COVID19?

Seperti kenyataan pakar penyakit berjangkit seperti Dr Adeeba, jika kerajaan lemah dan mengenakan denda hukuman dua darjat, rakyat tidak akan mengambil serius SOP dan masalah COVID 19 akan sukar diatasi.

Rakyat menaruh harapan tinggi kepada Khairy Jamaluddin agar membetulkan persepsi ini dan membuktikan seriusnya kerajaan mengatasi Covid19 demi negara tercinta menjelang hari Malaysia 2021.

RAJA KAMARUL BAHRIN SHAH
Pengerusi PAKATAN HARAPAN Terengganu
Pengerusi AMANAH Terengganu.




Sumber:



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/kerajaan-yang-lemah-jadi-faktor-kes.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
76 000 Kes Penceraian Sejak Pandemik Covid 19 Kerajaan Perlu Bertindak Ketua Wanita Umno Kota Melaka

76 000 Kes Penceraian Sejak Pandemik Covid 19 Kerajaan Perlu Bertindak Ketua Wanita Umno Kota Melaka

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 199 hits
Ketua Wanita UMNO Bahagian Kota Melaka Datuk Haryaty Hamdzah mencadangkan kepada Kerajaan Keluarga Malaysia untuk mengadakan satu kajian menyeluruh mengenai punca terhadap masalah kes cerai yang tinggi direkodkan sejak pandemik Covid 19 Ini...
95 1 Kes Baharu Covid 19 Di Sabah Kategori 1 2 Masidi

95 1 Kes Baharu Covid 19 Di Sabah Kategori 1 2 Masidi

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 234 hits
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Masidi Manjun KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi Manjun berkata 95 1 daripada jumlah keseluruhan kes baharu di negeri itu adalah dalam kategori satu dan dua Katanya dar...
15 669 Kes Positif Baharu Covid 19 Hari Ini Penurunan 3 Hari Berturut Turut

15 669 Kes Positif Baharu Covid 19 Hari Ini Penurunan 3 Hari Berturut Turut

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 187 hits
Dr Noor Hisham Abdullah Kes harian tunjuk penurunan ke 15 669 kes Selangor kembali jumlah tertinggi PUTRAJAYA Angka penularan COVID 19 di negara ini terus mencatatkan penurunan tiga hari berturut turut apabila sebanyak 15 669 kes baharu dil...
Cepatnya Kes Covid 19 Jadi 2 Juta Di Malaysia

Cepatnya Kes Covid 19 Jadi 2 Juta Di Malaysia

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 192 hits
Cepatnya kes Covid 19 jadi 2 juta di Malaysia Malaysia mengambil masa selama 547 hari untuk mencecah kes melebihi sejuta sejak negara kali pertama dilanda pandemik Covid 19 pada 25 Januari 2020 Mengikut rekod kes pertama negara adalah memba...
17 Delta 2 Beta Kes Jangkitan Covid 19 Baharu Di Sabah

17 Delta 2 Beta Kes Jangkitan Covid 19 Baharu Di Sabah

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 253 hits
19 Kes Jangkitan Varian Membimbangkan di Sabah KKM mengatakan dalam facebooknya hari ini bahawa kes kes baru itu dikesan antara 31 Ogos dan 13 September Kes kes tersebut adalah sebahagian daripada 61 kes jangkitan Varian membimbangkan 59 De...
16 073 Kes Baharu Covid 19 Rekod Tertinggi 24 813 Kes Sembuh

16 073 Kes Baharu Covid 19 Rekod Tertinggi 24 813 Kes Sembuh

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 142 hits
Dr Noor Hisham Abdullah PUTRAJAYA Kementerian Kesihatan melaporkan 16 073 kes baharu Covid 19 dalam tempoh 24 jam lalu dengan bilangan kes sembuh mengatasi jumlah jangkitan baharu Bilangan pesakit yang discaj dari hospital mencapai rekod ti...
Tahanan Di Depot Imigresen Punca Kes Meningkat Mendadak Di Kota Kinabalu

Tahanan Di Depot Imigresen Punca Kes Meningkat Mendadak Di Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 264 hits
GAMBAR hiasan Kes meningkat kepada 449 Kota Kinabalu Pengesanan kes Covid 19 dalam kalangan tahanan Depot Imigresen Kota Kinabalu menjadi penyumbang daerah Kota Kinabalu mencatatkan kenaikan jumlah kes paling tinggi di Sabah hari ini Juruca...
Sabah Rekod 55 Kes Kematian Covid 19 Hari Ini

Sabah Rekod 55 Kes Kematian Covid 19 Hari Ini

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 239 hits
Terkini Sabah catat 55 rekod kematian jangkitan Covid 19 1 Kluster tempat kerja dicatatkan di Sandakan Hari ini Jumlah itu merangkumi 20 wanita 19 bukan warganegara 29 kes kematian dan 37 pesakit komorbiditi KOTA KINABALU Sebanyak 55 kes ke...
Mangsa Banjir Di Sabah Terus Meningkat Malam Ini

Mangsa Banjir Di Sabah Terus Meningkat Malam Ini

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 250 hits
Mangsa Banjir Di Sabah Terus Meningkat Malam Ini KOTA KINABALU 21 Sept Sejumlah 54 mangsa banjir daripada 17 keluarga dipindahkan di dua daerah di negeri ini setakat malam ini berbanding 34 mangsa daripada lapan keluarga petang tadi menurut...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree