Kerajaan Umum Turunkan Harga Minyak Mulai 1 Januari 2019



KERAJAAN akan menyelaraskan harga runcit produk petroleum termasuk RON95 kepada harga lebih rendah mulai 1 Januari ini berikutan penetapan harga jualan runcit produk petroleum secara bulanan dan sejajar dengan trend penurunan harga pasaran minyak dunia ketika ini.


Loading... Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, berkata, perkara itu akan memberikan kelebihan kepada pengguna jika harga minyak dunia sedang naik, namun disebabkan trend harga minyak adalah menurun, maka kerajaan bersedia menukarkan asas penetapan harga jualan runcit produk petroleum secara mingguan.

"Ini bermakna kaedah penetapan harga secara bulanan di bawah Mekanisme Harga Automatik (APM) akan digantikan dengan penetapan harga jualan runcit secara mingguan dalam keadaan harga minyak dunia menurun.

"Penetapan harga jualan runcit produk petroleum secara mingguan akan dilaksanakan mulai 1 Januari 2019 bagi membolehkan pengguna menikmati perubahan harga yang lebih cepat selaras dengan perubahan harga petroleum di pasaran dunia.

"Justeru, harga runcit produk petroleum dijangka turun mulai 1 Januari 2019 dan sekiranya trend penurunan harga minyak sedunia diteruskan, maka harga minyak runcit akan diturunkan setiap minggu," katanya dalam satu kenyataan, hari ini, lapor Harian Metro.

Bermula 7 Jun lalu, kerajaan mengekalkan harga runcit petrol RON95 dan diesel masing-maisng pada paras RM2.20 seliter dan RM2.18 seliter.

Guan Eng berkata, timbul persoalan apa akan berlaku jika harga minyak dunia naik semula kerana ia akan memperlihatkan kenaikan harga minyak runcit yang akan turut naik setiap minggu.

Katanya, dalam keadaan itu, kenaikan harga minyak runcit akan dikawal dan dihadkan kepada RM2.20 seliter untuk RON95 dan RM2.18 untuk diesel.

"Pengekalan harga ini adalah sehingga pelaksanaan pemberian subsidi petrol RON95 secara bersasar dilaksanakan pada 2019.

"Ini selaras dengan manifesto Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) Pakatan Harapan untuk meningkatkan kesejahteraan ekonomi rakyat dengan membolehkan rakyat menerima faedah penurunan harga minyak tetapi membantu golongan B40 dengan subsidi bersasar apabila harga minyak naik," katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysianupdate.com/2018/12/kerajaan-umum-turunkan-harga-minyak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Harga Minyak Akan Diselaraskan Setiap Minggu Mulai Januari 2019

Harga Minyak Akan Diselaraskan Setiap Minggu Mulai Januari 2019

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 253 hits
Harga Minyak Akan Diselaraskan Setiap Minggu Mulai Januari 2019 Kerajaan dalam satu kenyataan media hari ini memutuskan untuk menyeleraskan harga runcit petrol RON95 dan diesel setiap minggu susulan penurunan harga minyak mentah global Menu...
Kerajaan Semak Belanjawan 2019 Jika Harga Minyak Mentah Kurang As 50 Setong Kata Guan Eng

Kerajaan Semak Belanjawan 2019 Jika Harga Minyak Mentah Kurang As 50 Setong Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 176 hits
December 23 2018 10 07 AMPeningkatan inventori minyak mentah selain unjuran pengeluaran minyak syal menjejaskan harga minyak yang diburukkan oleh jualan menyeluruh dalam sektor kewangan KUALA LUMPUR Kerajaan hanya akan menyemak Belanjawan 2...
Tiada Pilihan Kerajaan Kini Wajib Turunkan Harga Minyak

Tiada Pilihan Kerajaan Kini Wajib Turunkan Harga Minyak

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 194 hits
Berikutan penurunan harga minyak dunia yang berterusan sehingga kini satu satunya pemimpin dalam Pakatan Harapan yang ada bersuara menuntut agar kerajaan menurunkan harga minyak ialah Rafizi Ramli Pada 11 Disember lalu beliau mengatakan aki...
Harga Minyak Petrol Ron95 Ron97 Diesel Januari 2019

Harga Minyak Petrol Ron95 Ron97 Diesel Januari 2019

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 327 hits
Bermula tahun 2019 kerajaan Malaysia melaksanakan sistem penentuan harga minyak menggunakan kaedah pengapungan terkawal berasaskan harga minyak mentah dunia sepertimana yang diamalkan sejak tahun 2017 Harga runcit bahan api minyak petrol RO...
Thailand Umum Marijuana Weed Halal Mulai 2019

Thailand Umum Marijuana Weed Halal Mulai 2019

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 175 hits
Thailand luluskan penggunaan ganja untuk perubatan sebagai hadiah Tahun Baharu Hadiah 2019 ganja halal di Thailand BANGKOK Thailand meluluskan ganja untuk penggunaan penyelidikan dan perubatan hari ini dan muncul sebagai negara pertama di r...
Harga Minyak Dunia Terus Merosot Sentuh Titik Terendah Sejak Januari 2016

Harga Minyak Dunia Terus Merosot Sentuh Titik Terendah Sejak Januari 2016

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 117 hits
Sentimen suram di antara para pedagang minyak datang bersamaan dengan berlanjutnya aksi jual di pasar saham karena para investor mempertahankan pandangan bearish pada pertumbuhan ekonomi di tahun mendatang
Stesen Minyak Mungkin Beroperasi Cuma 18 Jam Bermula Januari 2019

Stesen Minyak Mungkin Beroperasi Cuma 18 Jam Bermula Januari 2019

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 205 hits
Nampaknya para pengguna perlu bersedia dan peka dengan perubahan yang bakal dibuat dimana stesen minyak seluruh Malaysia bakal beroperasi 18 jam sehari berbanding 24 jam Cadangan ini dibuat oleh pemilik stesen minyak sebagai langkah untuk m...
Skim Perlindungan Nasional B40 Mulai 1 Januari 2019

Skim Perlindungan Nasional B40 Mulai 1 Januari 2019

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 221 hits
PUTRAJAYA Skim Perlindungan Nasional B40 yang menawarkan perlindungan insurans dan takaful kesihatan secara percuma kepada golongan berpendapatan rendah yang berkelayakan akan dilaksanakan bermula 1 Januari ini Menteri Kewangan Lim Guan Eng...
Kukuh Dan Meyakinkan Tapi Menimbulkan Persoalan

Geran Khas Prihatin 2 0 Semakan Status Kelayakan Permohonan

Anwar Ibrahim Perdana Menteri Baru

Penduduk Meratapi Penutupan Perkhidmatan Bas

Aqilah Sudah Sedar

Touch N Go Sistem Tol Yang Dah Ketinggalan Zaman

Kini Dia Juga Ibu Saya Bagi Tahun 2020 Sahaja Kim Mikyung Dah Bawa Watak Mak Dalam 5 Drama Ini

Betul Ke 19 Orang Umno Yang Bersetuju Anwar Menjadi Pm Najib Belum Bersuara Dalam Isu Ini Kenapa



Info Dan Sinopsis Drama Sekali Ku Jatuh Cinta TV1

Kenapa Kerajaan Singapura Menghalang Wanita Muslim Bertudung

Semua Yang Anda Perlu Tahu Tentang Kebocoran Dokumen Sulit FinCEN

Biodata Penyanyi Ashira Aziz Peserta Gegar Vaganza Musim 7 GV7 2020

5 Negara Yang Mengalami Diaspora Kaum Unik


Mencari Angka Penggenap Di Parlimen

Perjuangan Pas Cukup Mudah

Now Respect You Are One Of Malaysian Best Bbnu Azwan Ali Dah Berbaik Dengan Naim Siap Promote Lagu Baharu Purnama

Lenovo X1 Carbon

Kpt Tidak Tangguh Daftar Masuk Pelajar Universiti Kolej

Dipenjara 3 Tahun Rompak Warga Emas Kerana Isteri Ingin Bersalin