Tiada Pilihan Kerajaan Kini Wajib Turunkan Harga Minyak




Berikutan penurunan harga minyak dunia yang berterusan sehingga kini, satu-satunya pemimpin dalam Pakatan Harapan yang ada bersuara menuntut agar kerajaan menurunkan harga minyak ialah Rafizi Ramli.


Pada 11 Disember lalu, beliau mengatakan, akibat penurunan harga minyak itu, harganya di pasaran tempat sepatutnya diturunkan 10 sen daripada RM2.20 kepada RM2.10 seliter.


Hari ini, dengan harga minyak terus menurun, bekas Ahli Parlimen Pandan itu tampil sekali lagi menuntut kerajaan agar meniru cara kiraan sewaktu era BN dahulu untuk membolehkan rakyat menikmati penurunan sebanyak 20 sen iaitu hanya RM2.00 seliter.


Kenapa pemimpin-pemimpin lain dalam Pakatan Harapan senyap saja, sedangkan sewaktu BN jadi kerajaan dulu, mereka cukup bising apabila harga minyak naik?


Sudah dapat jawatan dan kedudukan, apakah mereka anggap penurunan 20 sen seliter itu tiada nilai apa-apa?


Bukankah dengan harga pasaran sepatutnya hanya RM2.00 seliter, tetapi kerajaan masih menjualnya dengan RM2.20 seliter, ini bermakna harga minyak sekarang lebih tinggi berbanding harga pasaran dan kerajaan bagaikan mencekik poket rakyat?


Tidak malukah kerajaan yang kononnya berjiwa rakyat, tetapi bersikap demikian rupa?


Memang janji Pakatan Harapan sebelum PRU14 ialah untuk menstabilkan harga minyak.  Untuk itulah maka sebaik mengambil alih kerajaan, harga minyak ditetapkan pada kadar RM2.20 sen seliter. Janji itu tidak lain ialah demi keselesaan rakyat semata-mata.


Jika difahami dengan teliti, janji menstabilkan harga minyak itu bermakna kerajaan hanya akan menampung subsidi apabila harganya meningkat. 


Kerajaan yang bertanggungjawab dan mahu membela rakyat tidak boleh membiarkan harga minyak terlalu tinggi kerana ia akan menyusahkan kehidupan mereka.


Oleh itu, apabila harga minyak meningkat, tindakan menstabilkan harga dengan cara memberi subsidi harus dilakukan.


Tetapi, ia tidak bermakna kerajaan hanya perlu berdiam diri saja dan tidak berbuat apa-apa apabila harga minyak dunia sudah turun.


Kerajaan tidak boleh berniaga dan tidak sepatutnya mengaut keuntungan daripada rakyat. Sebaliknya fungsi kerajaan ialah berkhidmat, membela dan memberi kesenangan kepada rakyat.


Ini kerana wujudnya kerajaan itu sendiri adalah kerana dipilih oleh rakyat. Rakyat adalah tuan sebenarnya, manakala kerajaan dan pemimpin sekadar hamba yang mesti memberi khidmat kepada rakyat.


Oleh itu, apabila harga minyak turun, faedahnya mesti dikembalikan kepada rakyat dengan mereka wajib menikmati harganya yang lebih rendah juga. 


Sesuai dengan penurunan harga minyak dunia, harganya untuk rakyat juga wajib diturunkan. Cuma, sama ada mahu meniru cara  kiraan era BN dulu atau apa-apa kaedah yang lain, tidak perlulah semakan harga harus dilakukan seminggu sekali misalnya. Tempoh semakan sebaik-baiknya sebulan atau tiga bulan sekali kerana ia lebih menggambarkan keprihatinan kerajaan terhadap rakyat.


Tidak kira sama ada meniru cara kiraan era BN atau tidak, apa saja kaedah yang boleh memberi manfaat kepada rakyat, Pakatan Harapan tidak harus malu-malu untuk meniru atau mencontohinya.


Yang kerajaan patut malu ialah sementara harga minyak dunia telah menurun, tetapi  masih juga tak malu-malu menjualnya kepada rakyat pada harga yang tinggi.


Kalau begitu, macam mana nak dapat undi lagi? (ShahbudinHusin 23/12/2018)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/12/tiada-pilihan-kerajaan-kini-wajib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Umum Turunkan Harga Minyak Mulai 1 Januari 2019

Kerajaan Umum Turunkan Harga Minyak Mulai 1 Januari 2019

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 319 hits
KERAJAAN akan menyelaraskan harga runcit produk petroleum termasuk RON95 kepada harga lebih rendah mulai 1 Januari ini berikutan penetapan harga jualan runcit produk petroleum secara bulanan dan sejajar dengan trend penurunan harga pasaran ...
Kenapa Kerajaan Ph Tidak Turunkan Harga Petrol Kata Rafizi Hancing

Kenapa Kerajaan Ph Tidak Turunkan Harga Petrol Kata Rafizi Hancing

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 401 hits
Kerajaan PH perlu turunkan harga petrol sepatutnya harga boleh turun RM0 20 sen seliter kata RafiziHarga minyak mentah jatuh mendadak minggu ini Saya telah menyuarakan minggu lepas bahawa keadaan harga minyak mentah yang jatuh mendadak meme...
Kerajaan Semak Belanjawan 2019 Jika Harga Minyak Mentah Kurang As 50 Setong Kata Guan Eng

Kerajaan Semak Belanjawan 2019 Jika Harga Minyak Mentah Kurang As 50 Setong Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 453 hits
December 23 2018 10 07 AMPeningkatan inventori minyak mentah selain unjuran pengeluaran minyak syal menjejaskan harga minyak yang diburukkan oleh jualan menyeluruh dalam sektor kewangan KUALA LUMPUR Kerajaan hanya akan menyemak Belanjawan 2...
Harga Semasa Ron95 Sepatutnya Rm1 90 Kerajaan Tidak Turunkan Harga Ron95

Harga Semasa Ron95 Sepatutnya Rm1 90 Kerajaan Tidak Turunkan Harga Ron95

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 370 hits
Rakyat pula beri subsidi pada kerajaan Harga sebenar RON95 RM1 90 Belanjawan 2019 diumumkan oleh Guan Eng dengan andaian harga minyak dunia Brent pada harga US 72 satu tong pada awal bulan lepas tetapi selepas itu harga minyak dunia telah t...
Harga Ron 95 Sepatutnya Rm 1 90 Kini Rakyat Pula Beri Subsidi Kepada Kerajaan Malaysiabaru

Harga Ron 95 Sepatutnya Rm 1 90 Kini Rakyat Pula Beri Subsidi Kepada Kerajaan Malaysiabaru

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 346 hits
Rakyat pula beri subsidi pada kerajaan Harga sebenar RON95 RM1 90 Belanjawan 2019 diumumkan oleh Guan Eng dengan andaian harga minyak dunia Brent pada harga US 72 satu tong pada awal bulan lepas tetapi selepas itu harga minyak dunia telah t...
Kerajaan Berjaya Turunkan Harga Telur 2 Sen

Kerajaan Berjaya Turunkan Harga Telur 2 Sen

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 448 hits
Kerajaan Berjaya Turunkan Harga Telur 2 Sen Berita yang pasti menggembirakan seluruh rakyat Malaysia Tetapi semua itu seperti melepas batuk di tangga sahaja Sebabnya atas perhatian admin sepanjang 3 bulan ini harga telur yang dulunya bawah ...
Kerajaan Ph Kutip Cukai Minyak Bukan Lagi Beri Subdisi

Kerajaan Ph Kutip Cukai Minyak Bukan Lagi Beri Subdisi

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 300 hits
Harga minyak dunia jatuh sejak dua bulan lalu KUALA LUMPUR Kerajaan Pakatan Harapan diminta menjelaskan kedudukan harga semasa petrol RON95 yang dianggap mahal memandangkan harga minyak dunia jatuh sejak dua bulan lalu Pada masa ini penggun...
Ron95 Kerajaan Tak Perlu Turunkan

Ron95 Kerajaan Tak Perlu Turunkan

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 285 hits
Manifesto PH stabilkan harga petrol runcit Tak perlu turun atau naik Penetapan semula hanya elok dibuat SETIAP enam bulan Sekali berdasarkan purata dan jangkaan Turun atau naik jika kerap sekadar menganggu harga barang Pengguna lain Lebih t...
Januari Pertamina Turunkan Harga Premium Hingga Pertamax

Januari Pertamina Turunkan Harga Premium Hingga Pertamax

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 255 hits
Kementerian Energi Sumber Daya Mineral menyatakan PT Pertamina paling lambat menurunkan harga Bahan Bakar Minyak non subsidi pada Januari 2018 Jika tidak instansi tersebut akan memanggil sebelum menjatuhkan sanksi
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang