Guan Eng Dakwa Darurat Bolehkan Kerajaan Beri Tender Rundingan Terus



Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng mendakwa perintah darurat membolehkan perdana menteri meluluskan sebarang undang-undang tanpa melalui Parlimen, bahkan menangkap sesiapa yang tidak disukai.
Bahkan, kontrak perolehan kerajaan yang besar juga dapat diberikan melalui tender rundingan terus tanpa mengamalkan tender terbuka.
Sedangkan, tender secara terus atau rundingan terus telah disebut sebagai penyebab utama amalan rasuah dan penyalahgunaan kuasa oleh Transparency International.
Bekas Menteri Kewangan itu menambah, Parlimen yang digantung tidak lagi dapat menuntut akauntabiliti tentang pemberian kontrak tanpa tender terbuka daripada kerajaan ini.
”Dengan menggantung dan membungkam Parlimen, Muhyiddin tidak lagi takut bahawa dia sudah kehilangan majoriti Parlimennya, dengan hanya 109 daripada 220 Ahli Parlimen yang menyokong pentadbirannya.
”Lebih teruk lagi, perintah darurat membolehkannya meluluskan apa sahaja undang-undang yang beliau suka tanpa melalui Parlimen, atau bahkan menangkap sesiapa sahaja yang tidak disukainya,” katanya dalam satu kenyataan di sini.
Tambah beliau, sekatan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sudah terbukti memadai untuk menangani lonjakan jangkitan Covid-19.
Oleh itu, beliau mempersoalkan bagaimana dengan menggantung Parlimen dan memberikan Tan Sri Muhyiddin Yassin kuasa darurat boleh membantu untuk menang dalam perang terhadap Covid-19.
Hakikatnya, tiada apa-apa langkah tambahan di bawah kuasa darurat yang tidak diperuntukkan di bawah perundangan sedia ada mahupun PKP.
Beliau turut mempersoalkan bagaimana rungutan rakyat, terutama dalam kalangan Perusahaan Kecil Sederhana yang terkesan akibat sekatan dapat ditangani.
”Saya telah menerima banyak aduan tentang kesukaran perniagaan untuk mendapatkan kelulusan untuk beroperasi dalam tempoh sekatan kerana mereka tidak dianggap sebagai perkhidmatan perlu.
”Walaupun saya setuju bahawa sektor pembinaan adalah perkhidmatan perlu yang harus terus beroperasi, terdapat banyak kes Covid-19 dalam kalangan pekerja di sektor pembinaan. Namun, terdapat banyak perniagaan lain yang mempunyai sedikit atau bahkan tidak ada kes Covid-19, tetapi masih tidak dibenarkan beroperasi hanya kerana mereka tidak diklasifikasikan sebagai perkhidmatan perlu,” ujarnya.
Justeru, soalnya, apakah logik di sebalik melarang perniagaan yang tidak diklasifikasikan sebagai perkhidmatan perlu dan bebas daripada Covid-19 daripada beroperasi, berbanding industri perkhidmatan perlu yang mencatatkan sebilangan besar kes Covid-19.
Guan Eng berkata, walaupun kerajaan komited untuk menyelamatkan nyawa, ini tidak seharusnya dengan mengorbankan perniagaan yang mematuhi protokol standard kesihatan dan merekodkan hanya sedikit kes Covid-19.
Tambahan pula, katanya, dengan ketiadaan tawaran bantuan kewangan atau pakej rangsangan ekonomi baharu, perniagaan kecil sudah menderita dan tidak patut dilarang beroperasi, jika mereka merekodkan hanya sedikit kes Covid-19.
Jika tidak, kerajaan harus bertanggungjawab kerana menyebabkan lebih banyak penutupan perniagaan dan kehilangan pekerjaan, tambah Guan Eng. MG

The post Guan Eng dakwa darurat bolehkan kerajaan beri tender rundingan terus appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/01/14/guan-eng-dakwa-darurat-bolehkan-kerajaan-beri-tender-rundingan-terus/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=guan-eng-dakwa-darurat-bolehkan-kerajaan-beri-tend

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Letak Jawatan Dalam Kerajaan Jika Umno Berprinsip Kata Guan Eng

Letak Jawatan Dalam Kerajaan Jika Umno Berprinsip Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 240 hits
malaysiakini comDiterbitkan 8 Jan 2021 2 57 pmLim Guan EngUmno kini dilihat berperanan seperti pembangkang kata Lim Guan Eng namun parti itu tetap tidak akan dilihat berprinsip selagi kekal bersama kerajaan Perikatan Nasional Menurut setiau...
Darurat Kerajaan Tidak Akan Mencampuri Urusan Mahkamah Badan Kehakiman Akan Terus Berfungsi Sepanjang Darurat

Darurat Kerajaan Tidak Akan Mencampuri Urusan Mahkamah Badan Kehakiman Akan Terus Berfungsi Sepanjang Darurat

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 223 hits
2 432 total views 2 432 views today Badan kehakiman akan dijamin terus berfungsi untuk menegakkan hukum dan keadilan sepanjang tempoh darurat dikuatkuasakan Menurut Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin kerajaan tidak akan mencampuri seb...
Mahfuz Desak Kerajaan Perjelas Isu Projek Rundingan Terus Lebih Rm100 Juta

Mahfuz Desak Kerajaan Perjelas Isu Projek Rundingan Terus Lebih Rm100 Juta

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 188 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONMenteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz didesak untuk menjelaskan dokumen berkaitan projek rancangan tebatan banjir di Melaka yang telah diluluskan tanpa melalui proses pemberian tender yang sepatutnya Ahl...
Kerajaan Boleh Disaman Jika Langgar Hak Asasi Ketika Darurat Kata Bekas Hakim

Kerajaan Boleh Disaman Jika Langgar Hak Asasi Ketika Darurat Kata Bekas Hakim

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 242 hits
Bekas hakim Gopal Sri Ram berkata kerajaan boleh mengemukakan saman atau disaman bagi tindakan ketika darurat PETALING JAYA Tindakan undang undang boleh diambil terhadap kerajaan ketika darurat jika hak asasi seseorang dilanggar termasuk un...
Tidak Ada Yang Baru Dalam Pakej Rangsangan Putrajaya Kata Guan Eng

Tidak Ada Yang Baru Dalam Pakej Rangsangan Putrajaya Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 202 hits
PAKEJ rangsangan terbaru Putrajaya merupakan kitar semula dari apa yang ditawarkan dalam Belanjawan 2021 dan tidak ada apa yang baru untuk rakyat Malaysia kata Lim Guan Eng Dalam satu kenyataan media bekas menteri kewangan itu berkata bahaw...
Dah Jadi Doktor Pun Bingung Lagi Kenapa Kerajaan Guna Ordinan Darurat

Dah Jadi Doktor Pun Bingung Lagi Kenapa Kerajaan Guna Ordinan Darurat

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 272 hits
Benda simple tapi buat buat bingung Tindakan kerajaan untuk mempercepatkan dan tiada dolak dalih daripada pihak swasta Sebab tu kerajaan darurat supaya semua fasiliti dalam negara dapat diguna secara cepat dan tiada kompromi Ke korang nak d...
Terkini Kerajaan Mungkin Pertimbang Perintah Darurat Untuk Kendalikan Covid 19

Terkini Kerajaan Mungkin Pertimbang Perintah Darurat Untuk Kendalikan Covid 19

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 235 hits
by on 1 11 2021 04 23 00 PmSHAH ALAM Perintah darurat mungkin akan segera digunakan untuk mengendalikan lonjakan kes Covid 19 yang membimbangkan Memetik laporan The Star banyak sumber di Putrajaya mengatakan bahawa krisis Covid 19 dan keper...
Ph Tolak Darurat Dakwa Muhyiddin Cuba Selamatkan Diri

Ph Tolak Darurat Dakwa Muhyiddin Cuba Selamatkan Diri

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 226 hits
Majlis Presiden Pakatan Harapan menolak alasan yang diberikan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mahu melaksanakan darurat berkuat kuasa hingga 1 Ogos bagi membendung penularan Covid 19 Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ...
Kerajaan Pimpinan Muhyiddin Berada Dalam Kegilaan Anwar Sedia Cabar Proklamasi Darurat

Kerajaan Pimpinan Muhyiddin Berada Dalam Kegilaan Anwar Sedia Cabar Proklamasi Darurat

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 257 hits
KUALA LUMPUR Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mencabar proklamasi darurat yang dilaksanakan oleh kerajaan di mahkamah Kenyataan itu menyusul selepas tiga hari Ahli Parlimen Port Dickson itu mencadangkan semua ahli Parlimen me...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened