Kerajaan Tidak Boleh Terlalu Terbuka Benar Ambil Pekerja Asing Kata Menteri


BernamaMenteri Sumber Manusia M Saravanan bercakap kepada pemberita sewaktu menyertai operasi penguatkuasaan bersepadu pematuhan peraturan di bawah Akta Pekerja 1995 dan Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 di Bangsar, malam tadi.KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak boleh mengambil pendekatan terlalu terbuka dalam aspek pengambilan tenaga kerja asing ketika ini, kata Menteri Sumber Manusia M Saravanan.
Beliau berkata, ketika ini fokus kerajaan dan kementerian itu adalah menyediakan peluang pekerjaan untuk warga tempatan khususnya dalam tempoh negara masih bergelut dengan impak penularan wabak Covid-19.
Jelas beliau, buat masa ini dasar pembekuan pengambilan tenaga kerja asing dan penutupan pintu sempadan negara masih diteruskan, justeru kajian terperinci mengenai pengambilan pekerja asing untuk beberapa sektor perlu dibuat terlebih dahulu.
“Mengenai isu ini (tenaga kerja asing) kami akan mengadakan mesyuarat bersama beberapa kementerian, termasuk KDN (Kementerian Dalam Negeri) pada 29 Mac ini dan kami turut minta agensi terlibat menyediakan kertas kerja untuk diperhalusi.
“Kami tidak boleh ambil pendekatan terlalu terbuka, kajian yang mendalam perlu dibuat terlebih dahulu supaya tidak membawa keburukan (peluang pekerjaan) kepada warga tempatan,” katanya selepas menyertai operasi penguatkuasaan bersepadu di Bangsar, malam tadi.
Sebelum ini, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Mohd Khairuddin Aman Razali dilaporkan berkata, rundingan akan dibuat dengan KDN dan Kementerian Sumber Manusia bagi mendapatkan tenaga pekerja asing susulan keperluan mendesak di sektor perladangan.
Mengenai operasi bersepadu itu, Saravanan berkata, kira-kira 70 premis perniagaan diperiksa bagi memastikan pematuhan peraturan di bawah Akta Pekerja 1995 (Akta 265) dan Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).
Beliau berkata, operasi itu dibuat bagi memastikan kebajikan pekerja dijaga khususnya dalam aspek pematuhan prosedur operasi standard (SOP) mencegah penularan wabak itu.
Ini kerana lebih banyak sektor ekonomi dibenarkan beroperasi ketika perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) di Kuala Lumpur.
Operasi itu disertai kira-kira 200 pegawai dan anggota penguat kuasa daripada pelbagai agensi, termasuk Majlis Keselamatan Negara, Kementerian Kesihatan dan Jabatan Imigresen.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/03/kerajaan-tidak-boleh-terlalu-terbuka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Annuar Musa Terdesak Nak Jaga Jawatan Menteri Dalam Kerajaan Pn Kata Anwar

Annuar Musa Terdesak Nak Jaga Jawatan Menteri Dalam Kerajaan Pn Kata Anwar

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 197 hits
March 7 2021 Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan kenyataan bekas Setiausaha Agung Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa yang mendakwa UMNO kini seperti sudah berada di bawah pengaruhnya sebagai tindakan terdes...
Kerajaan Beri 110 Sokongan Kepada Grs Kata Muhyiddin

Kerajaan Beri 110 Sokongan Kepada Grs Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 204 hits
Muhyiddin bersama pemimpin pemimpin GRS hadir pada majlis makan malam gabungan itu di Kota Kinabalu sebentar tadi KOTA KINABALU Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata kerajaan pusat akan memberikan sokongan 110 kepada kerajaan Sabah yang ...
Pulau Pinang Boleh Guna Air Selut Kata Sanusi

Pulau Pinang Boleh Guna Air Selut Kata Sanusi

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 219 hits
Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor membayangkan kemungkinan Pulau Pinang terpaksa menggunakan air selut jika kerajaan negeri itu berkeras enggan membayar caj air mentah kepada Kedah Ini kerana kata beliau kerajaan Kedah sedang meran...
Gara Gara Engan Diperiksa Pekerja Warga Asing Lompat Pagar

Gara Gara Engan Diperiksa Pekerja Warga Asing Lompat Pagar

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 289 hits
331 total views 331 views today HULU TERENGGANU Seorang pekerja asing melarikan diri dengan melompat pagar kerana enggan menjalani pemeriksaan Jabatan Imigresen Malaysia Terengganu dalam operasi di sebuah tapak pembinaan di Kampung Pulau Ku...
Umno Saja Tak Boleh Berkuasa Ppbm Pun Perlu Muafakat Demi Orang Melayu Kata Rais

Umno Saja Tak Boleh Berkuasa Ppbm Pun Perlu Muafakat Demi Orang Melayu Kata Rais

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 278 hits
Rais Yatim berkata setiap parti perlu ada jiwa bekerjasama dan memajukan negara bersama selain berpendapat mana mana orang Melayu yang tidak rela bekerjasama kedudukan kebangsaannya boleh dipersoal JELEBU Umno dan PPBM perlu bermuafakat dem...
Anak 6 Tahun Boleh Baca Suku Kata Mudah Bagus Jika Belum Sila Ambil Perhatian

Anak 6 Tahun Boleh Baca Suku Kata Mudah Bagus Jika Belum Sila Ambil Perhatian

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 280 hits
Cabaran pendidikan hari ini memerlukan anak anak bersedia dari aspek mental dan fizikal Jika dulu anak anak di peringkat sekolah rendah balik je sekolah boleh bermain keliling kampung namun hari ini keadaan itu dah tak sama Dek kerana persa...
Menteri Menteri Kerajaan Tebuk Atap Berlagak Sombong

Menteri Menteri Kerajaan Tebuk Atap Berlagak Sombong

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 215 hits
ARIF ATANPresiden AMANAH Mohamad Sabu menyifatkan pemimpin kerajaan Perikatan Nasional berlagak sombong susulan taklimat Ahli Ahli Parlimen pembangkang hari ini Ahli Parlimen Kota Raja itu berkata pertemuan diketuai Ketua Pembangkang Datuk ...
Masih Terlalu Awal Tubuh Rci Siasat Kartel Polis Timbalan Menteri Kdn

Masih Terlalu Awal Tubuh Rci Siasat Kartel Polis Timbalan Menteri Kdn

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 303 hits
Masih terlalu awal untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat dakwaan kewujudan kartel dalam Polis Diraja Malaysia kata Timbalan Menteri Dalam Negeri I Dr Ismail Mohamed Said Beliau berkata semuanya masih terkawal dan setak...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord