Kerajaan Tak Perlu Berkokok Untuk Isytihar Kejayaan Ph Kata Pm


Kow Gah Chie & Alyaa Alhadjri 
     
WAWANCARA| Banyak pencapaian kerajaan PH dicapai meskipun janji-janji pilihan raya setahun lalu belum dapat dipenuhi semuanya, kata Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad

Dalam wawancara khas bersama media sempena ulang tahun pertama pentadbiran PH hari ini,

Mahathir berkata dalam situasi negara yang begitu mencabar, gabungan parti pemerintah itu tetap menunjukkan prestasi yang baik.

"Kami tidak akan menjerit sepanjang masa, tetapi ini pencapaiannya," katanya kepada wartawan di pejabatnya di Putrajaya pada Isnin.

"Saya fikir kita buat dengan baik memandangkan keadaan (negara ketika ini)," kata Mahathir, merujuk kepada hutang negara yang bernilai RM1 trilion dan kontrak projek mega yang dikaji semula.

Mengulas lanjut, Mahathir berkata selepas mengambil alih Putrajaya, PH mendapati terdapat masalah lebih besar daripada apa yang disangkakan sebelum ini.

Hal itu, katanya, berlaku kerana PH - sebelum memenangi PRU ke-14 pada 9 Mei tahun lalu - tidak mendapat matlumat yang lengkap.

Ditanya mengenai pencapaian PH, Mahathir berkata ia adalah gabungan parti pemerintah itu sendiri yang masih memilih beliau sebagai pemimpinnya.

"Pertama, tiada ada siapa yang jangkakan kita akan menang. Mereka kata gabungan ini (PH) rapuh dan kita akan hancur dengan cepat.

"Tetapi itu tidak berlaku, kami telah bersama-sama, bekerja bersama dan kami sangat bersatu. Kami mempunyai satu objektif, iaitu untuk membawa Malaysia kembali menjadi apa yang kita kenali sebelum ini.

"Kabinet yang kami bentuk telah melakukan tugas dengan baik, walaupun banyak anggota kabinet yang sangat baru," katanya sambil mengakui terdapat masalah telah timbul apabila barisan kabinetnya itu masih berfikiran pembangkang.

"Negara ini, saya fikir, masih berasa gembira dengan perubahan kerajaan. Perubahan kerajaan adalah sesuatu yang rakyat mahu dan kita telah mencapai matlamat itu," kata Mahathir.

Menurut Mahathir, PH juga telah mencapai matlamatnya untuk memerangi rasuah dalam kerajaan.

"Kami telah menegaskan bahawa undang-undang yang ditegakkan dan kami menerima pemisahan kuasa, tidak ada peraturan undang-undang sebelum ini dan orang ramai boleh ditahan atas tuduhan yang mencurigakan. Sekarang, apa-apa tuduhan ke mahkamah," katanya.

Mahathir juga berkata keupayaan kerajaan untuk menjimatkan lebih daripada RM30 bilion dalam kos pembinaan selepas rundingan semula projek Rangkaian Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dan pemulihan projek Bandar Malaysia adalah pencapaian terbesar PH.

Bagaimanapun, Mahathir berkata PH tidak dapat memenuhi janji-janji pilihan rayanya untuk menghapuskan tol di lebuh raya kerana mengetahui implikasi pampasan yang perlu diberikan kepada pemegang konsesi hanya selepas mengambil alih kerajaan.

"Untuk Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) sahaja, kita perlu membayar RM30 bilion (untuk membeli lebuh raya). Persoalannya, adakah kita akan menggunakan wang itu hanya untuknya atau ada yang lebih penting?" soal Mahathir.

"Sekiranya kita hendak membina lebuh raya ... sektor swasta tidak akan melabur. Ini akan meningkatkan masalah kewangan kita," katanya.

Difahamkan kerajaan perlu mengeluarkan RM130 bilion hingga RM145 bilion untuk mengambil alih semua 29 lebuh raya bertol di negara ini dan juga memerlukan sehingga RM2.5 bilion untuk mengekalkan lebuh raya sedia ada untuk setiap tahun.

Putrajaya kini sedang berunding dengan Gamuda Bhd untuk memperoleh konsesi bagi empat lebuh raya.

Lebuh raya tersebut ialah Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP), Sistem Lebuhraya Trafik KL Barat (Sprint Expressway), Lebuhraya Shah Alam (Kesas) dan Terowong Smart.

Dalam temu bual yang sama, Mahathir juga mengakui bahawa kerajaannya gagal memansuhkan hukuman mati.

"Kita perlu mengkaji bagaimana kita akan melaksanakan hukuman mati, sebagai contoh," katanya.

Kerajaan sebelum ini memutuskan untuk menghapuskan hukuman mati pada Oktober 2018 dan merancang untuk meminda undang-undang yang berkaitan di Parlimen pada Mac tahun ini.

Bagaimanapun, pada awal bulan ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Liew Vui Keong, berkata kerajaan masih dalam perbincangan mengenainya dan akan putuskan dalam masa terdekat.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/05/kerajaan-tak-perlu-berkokok-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih Mudah Ambil Alih Kepimpinan Ketika Kerajaan Stabil Kata Anwar

Lebih Mudah Ambil Alih Kepimpinan Ketika Kerajaan Stabil Kata Anwar

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 300 hits
April 29 2019 12 18 AMPresiden PKR Anwar Ibrahim ketika berucap dalam satu majlis makan malam amal anjuran PKR Kuala Langat malam ini KUALA LANGAT Selepas 5 hari menolak untuk menjadi menteri kewangan Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata adal...
Apa Kata Kerajaan Ph Hapuskan Sjkc Sjkt Demi Semangat Malaysia Yang Baru

Apa Kata Kerajaan Ph Hapuskan Sjkc Sjkt Demi Semangat Malaysia Yang Baru

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 376 hits
Kerajaan juga harus berani hapuskan SJKC maupun Tamil dulu sebelum hapuskan matrikulasi yang mana dikatakan bersesuaian dengan keadaan sekarang dan juga permintaan Gerakan Mana orang Orang Melayu tak nak minta macam macam ka dengan kerajaan...
Kerajaan Perkenal Hala Tuju Baru Ekonomi Negara Kata Dr M

Kerajaan Perkenal Hala Tuju Baru Ekonomi Negara Kata Dr M

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 360 hits
Hala tuju baru ekonomi negara itu mengambil pendekatan Kemakmuran Bersama iaitu dengan meningkatkan kuasa beli rakyat danmenghapuskan jurang pendapatan antara kelas dan kaum PUTRAJAYA Kerajaan akan perkenalkan hala tuju baru ekonomi negara ...
Ahli Ppbm Jangan Kecewa Jika Tiada Jawatan Kerajaan Kata Dr Mahathir

Ahli Ppbm Jangan Kecewa Jika Tiada Jawatan Kerajaan Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 255 hits
Foto oleh BernamaPUTRAJAYA Pemimpin dan anggota Parti Pribumi Bersatu Malaysia perlu akur bahawa tiada jaminan untuk mereka mengisi jawatan tertinggi dalam institusi kerajaan serta mendapat nikmat dan ganjaran setelah menjadi kerajaan kata ...
Kerajaan Ph Bersih Kata Guan Eng

Kerajaan Ph Bersih Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 283 hits
Gambar Lim Guan Eng ditangkap kerana rasuah Kerajaan Pakatan Harapan adalah sebuah kerajaan bersih yang akan memastikan setiap ringgit dibelanjakan dapat dilihat hasilnya oleh rakyat tanpa berlaku ketirisan penyelewengan salah laku dan amal...
Setahun Jadi Kerajaan Dr Mahathir Senaraikan Kejayaan Dan Kesilapan Ph

Setahun Jadi Kerajaan Dr Mahathir Senaraikan Kejayaan Dan Kesilapan Ph

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 209 hits
Setahun jadi kerajaan Dr Mahathir senaraikan kejayaan dan kesilapan PH nbsp
Peralihan Kuasa Dr M Kepada Anwar Tidak Lebih 3 Tahun Kata Pemuda Pkr

Peralihan Kuasa Dr M Kepada Anwar Tidak Lebih 3 Tahun Kata Pemuda Pkr

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 418 hits
May 10 2019 8 31 AM 5 minute read Anwar Ibrahim akan menggantikan Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri seperti yang dipersetujui pemimpin PH PETALING JAYA Pemimpin Pemuda PKR memberi amaran sebarang langkah untuk menangguhkan garis m...
Viral Video Deteksi Uang Palsu Gunakan Bensin Ini Kata Bi

Viral Video Deteksi Uang Palsu Gunakan Bensin Ini Kata Bi

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 171 hits
Uang tersebut berdasarkan pengakuan pengunggah videonya diambil dari sebuah ATM Tetapi saat mengisi bahan bakar di sebuah SBPU di Kediri seorang petugas mencurigai salah satu uang pecahan Rp 50 000 tersebut palsu
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Utilizing Crowdfunding For Business

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Gaji 2005 Yuran Pengalaman 2016

The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons