Kerajaan Selangor Kena Saman Konspirasi Tamat Kontrak Projek Tanam Semula Hutan



 
Sebuah syarikat dan lima anak syarikatnya telah mengheret kerajaan negeri Selangor ke mahkamah atas tuduhan konspirasi menamatkan kontrak projek penanaman semula hutan simpan yang telah berlangsung sejak tahun 2001.
Mega Forest Plantation Management Sdn Bhd dan lima yang lain memfailkan saman itu di Mahkamah Tinggi di Shah Alam hari ini.
Syarikat lain yang disenaraikan sebagai plaintif ialah Megafores Nursery Sdn Bhd, sebuah syarikat usaha sama dengan kerajaan negeri; dan anak syarikat Mega-Forestindah Paya Sdn Bhd, Mega-Foresternak Sdn Bhd, Megaforest Ideal Feed Sdn Bhd, dan Mega Forest Plantation Sdn Bhd.
Firma undang-undang Tetuan Akram Hizri & Azmir memfailkan tuntutan saman tersebut yang menamakan kerajaan negeri Selangor, Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS), Jabatan Perhutanan negeri, dan syarikat Trieco Green Sdn Bhd dan General Gadget Solution Sdn Bhd.
Ketika dihubungi hari ini, peguam mewakili enam plaintif, Hizri Hasshan berkata saman itu difailkan kerana penamatan kontrak berkaitan dengan pengurusan hutan lestari berkenaan didorong oleh unsur politik tertentu.
“Terdapat beberapa elemen politik ketika MB (menteri besar) Selangor berubah kepada Khalid Ibrahim (setelah pilihan raya ke-12 pada 8 Mac 2008).
“Kerajaan negeri cuba keluar daripada projek itu dan membatalkan kontrak yang terlibat,” dakwa peguam itu.


 
Hizri mendakwa anak guamnya hanya mengetahui kontrak penghutanan semula ditamatkan tahun ini.
Perkara pokok tuntutan saman itu merangkumi perjanjian sewa dan konsesi yang ditandatangani pada 22 Februari 2001, yang melibatkan tanah rizab seluas 5,000 hektar di Hutan Simpan Rantau Panjang dan 5,000 hektar Hutan Simpan Bukit Tarek, di Ulu Selangor.
Perjanjian tersebut dilakukan berdasarkan penghutanan semula di mana kawasan pokok Akasia Mangium di kedua hutan simpan akan diganti dengan Sentang, Jati dan spesies pokok lain yang dipersetujui oleh Jabatan Perhutanan Selangor. Konsesi itu bagi tempoh selama 60 tahun.
Mega Forest Plantation Management pada kenyataan media hari ini berkata saman tersebut dikemukakan setelah anak syarikat kerajaan negeri mengakhiri perjanjian usaha sama itu.
 

Isu tadbir urus k’jaan negeri PH
Plaintif mendakwa perjanjian itu ditamatkan atas alasan pelaburan mereka tidak sah kerana tidak menerima lampu hijau daripada menteri kewangan pada tahun 2001.
“Syarikat Mega Forest Plantation mempertikaikan mengapa perkara ini hanya dibangkitkan pada masa kini dan bagaimana keperluan perundangan tersebut tidak disemak oleh kerajaan negeri sedangkan semua perjanjian diteliti dan diluluskan oleh Kamar Penasihat Undang-Undang Negeri Selangor pada ketika itu.
“Tindakan kerajaan negeri ini didakwa seolah-olah dirancang untuk mengusir pelabur selepas jutaan ringgit dibelanjakan untuk kos penanaman semula kawasan hutan simpan.
“Perkara ini jelas melibatkan isu integriti dan tadbir urus kerajaan negeri yang kini diterajui Pakatan Harapan,” dakwa firma itu.
Menurut salinan pernyataan tuntutan saman, enam syarikat itu memohon mahkamah mengisytiharkan defendan-defendan “secara bersesama telah melakukan tort konspirasi (conspiracy to injure) untuk menafikan hak-hak plaintif-plaintif di bawah perjanjian usahasama dan tort campurtangan tidak sah (tort of unlawful interference) terhadap perniagaan plaintif-plaintif.”
Mereka meminta pengisytiharan bahawa Jabatan Perhutanan Selangor dan Trieco Green menandatangani kontrak tidak sah yang merupakan konspirasi untuk memusnahkan aset (pokok ditanam semula) yang diusahakan oleh pihak plaintif.
Plaintif menuntut perintah mahkamah untuk mendapatkan ganti rugi atas kehilangan aset di tanah yang terlibat dengan kadar pasaran semasa, antara lain.
Mereka juga meminta perintah sementara mahkamah untuk menahan pihak defendan daripada melakukan pembalakan, menceroboh atau menjual aset tersebut, sementara menunggu keputusan tuntutan saman tersebut.
Tindakan undang-undang ini ditetapkan untuk pengurusan kes pada 1 Mac di Mahkamah Tinggi Shah Alam.
The post Kerajaan Selangor kena saman – konspirasi tamat kontrak projek tanam semula hutan appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/02/01/kerajaan-selangor-kena-saman-konspirasi-tamat-kontrak-projek-tanam-semula-hutan/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=kerajaan-selangor-kena-saman-konspirasi

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lupus Hutan Simpan Aktivis Label Kerajaan Selangor Angkuh

Lupus Hutan Simpan Aktivis Label Kerajaan Selangor Angkuh

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 183 hits
Pada Feb tahun lalu kira kira 300 penduduk Orang Asli berhimpun di hadapan bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah membantah cadangan pemansuhan status HSKLU PETALING JAYA Kumpulan aktivis dan pertubuhan bukan kerajaan alam sekitar melua...
Anak Menteri Elit Umno Hampir 99 99 Peratus Hidup Main Kontrak Projek Kerajaan

Anak Menteri Elit Umno Hampir 99 99 Peratus Hidup Main Kontrak Projek Kerajaan

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 313 hits
SYED AKBAR ALIFFitnah Soalannya bukan kalau Ketua Pemuda Umno Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki terlibat politik wang atau tidak terlibat politik wang Jangan tukar cerita Soalannya hang ada berapa banyak biji kereta Hang punyai kereta mewah jeni...
Semua Mp Adun Selangor Terima Peruntukan Khas Kerajaan Negeri

Semua Mp Adun Selangor Terima Peruntukan Khas Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 213 hits
Kesemua 22 Ahli Parlimen dari Selangor dan 56 Ahli Dewan Undangan Negeri tidak kira dari kerajaan mahupun pembangkang menerima peruntukan bagi melaksanakan Program Mesra Rakyat dan membantu meringankan beban rakyat ketika Perintah Kawalan P...
Kerajaan Perlu Semak Semula Pertumbuhan Kdnk 7 5 Tahun 2021

Kerajaan Perlu Semak Semula Pertumbuhan Kdnk 7 5 Tahun 2021

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 248 hits
Kerajaan darurat Perdana Menteri Muhyiddin Yassin diminta untuk mengkaji semula sasaran pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar bagi tahun 2021 Bendahari Agung KEADILAN Lee Chean Chung berkata sasaran pertumbuhan 7 5 sebagaimana yang dinyat...
Kerajaan Boleh Nilai Semula Gst Tambah Baik Pelaksanaan Midf

Kerajaan Boleh Nilai Semula Gst Tambah Baik Pelaksanaan Midf

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 317 hits
BernamaMIDF berkata kadar inflasi pada purata 2 3 peratus tiga tahun sebelum GST dan tidak jauh berbeza dengan purata 2 7 peratus yang dicatatkan selama tiga tahun selepas GST Gambar fail KUALA LUMPUR Kerajaan boleh menilai semula Cukai Bar...
Peniaga Pasar Malam Bungkus Mahu Kerajaan Benarkan Semula Operasi

Peniaga Pasar Malam Bungkus Mahu Kerajaan Benarkan Semula Operasi

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 305 hits
Oleh NOOR HASLIZA NUSI PENIAGA pasar malam di Pulau Pinang merayu kerajaan membenarkan semula operasi perniagaan biarpun dengan SOP yang lebih ketat GEORGETOWN Pelaksanaan Pe rintah Kawalan Pergerakan 2 0 sejak 13 Januari lalu mem beri tamp...
Zahid Bangkit Semula Isu Kapasiti Terhad Presiden Umno Dalam Kerajaan

Zahid Bangkit Semula Isu Kapasiti Terhad Presiden Umno Dalam Kerajaan

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 223 hits
February 2 2021 11 45 AMPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata walaupun ada beberapa ahli Parlimen Umno dan Barisan Nasional dilantik sebagai menteri dan timbalan beliau mengingatkan ia bukanlah bersifat partisan PETALING JAYA Ahmad Zahid...
Kerajaan Selangor Perlu Tetapkan Dasar Jelas Henti Susahkan Rakyat Noh

Kerajaan Selangor Perlu Tetapkan Dasar Jelas Henti Susahkan Rakyat Noh

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 250 hits
Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor Tan Sri Noh Omar bersama Presiden Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan serdahana Malaysia Datuk Mohd Ridzuan Abdullah bertanyakan dengan peniaga semasa membuat lawatan selepas pembukaan semula pasar...
Kerajaan Kaji Semula Terhadap Waktu Operasi Kedai Makan Tak Terhad Hingga 8 00 Malam

Kerajaan Kaji Semula Terhadap Waktu Operasi Kedai Makan Tak Terhad Hingga 8 00 Malam

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 210 hits
KUALA LUMPUR Putrajaya melalui Majlis Keselamatan Negara dan Kementerian Kesihatan akan mengkaji semula waktu operasi premis makanan supaya tidak lagi terhad hingga 8 malam seperti ditetapkan SOP Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob berkata ka...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Resepi Udang Berempah Kurma

The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses