Lupus Hutan Simpan Aktivis Label Kerajaan Selangor Angkuh


Faiz ZainudinPada Feb tahun lalu, kira-kira 300 penduduk Orang Asli berhimpun di hadapan bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah membantah cadangan pemansuhan status HSKLU.PETALING JAYA: Kumpulan aktivis dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) alam sekitar meluahkan kekecewaan mereka terhadap Menteri Besar Selangor Amirudin Shari yang masih mempertimbangkan rancangan untuk memansuhkan Hutan Simpan Kuala Langat Utara (HSKLU) untuk tujuan pembangunan.
Presiden Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam (Peka) Shariffa Sabrina Syed Akil berkata, kenyataan terbaharu Amirudin yang mahu pembangunan di kawasan terbabit diteruskan jelas menunjukkan beliau tidak mengendahkan lebih 40,000 bantahan yang dibuat pelbagai pihak.
Ia juga jelas menunjukkan menteri besar dan kerajaan negeri, termasuk wakil rakyat di kawasan terbabit, tidak lagi mementingkan rakyat dalam isu pemansuhan HSKLU, katanya.
“Peka berpendapat bukan sahaja menteri besar Selangor, tetapi Ahli Parlimen Kuala Langat dan ramai lagi Exco kerajaan negeri bersikap angkuh dengan kuasa dan seolah-olah menjadi ‘budak suruhan’ syarikat pembangunan hartanah,” katanya kepada FMT.
 
 
Shariffa Sabrina Syed Akil.


Beliau juga kecewa dengan sikap wakil rakyat, khususnya Ahli Parlimen Kuala Langat Xavier Jayakumar yang tidak lagi lantang mempertahankan kawasan hutan simpan itu, termasuk melindungi masyarakat Orang Asli di situ.
Katanya, kerajaan Selangor pimpinan Pakatan Harapan (PH) juga membelakangkan aspirasi dan hasrat rakyat selepas diberi kuasa.
Beliau berkata, menteri besar sepatutnya menggugurkan cadangan pembangunan di kawasan hutan simpan itu selaras dengan keputusan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor 11 Nov lalu yang meluluskan usul menggesa kerajaan negeri mempertahankan status pewartaan hutan simpan dan memeliharanya dengan baik.
Sementara itu, seorang Tok Batin, Raman Pahat dari kawasan itu, meluahkan kekecewaannya atas keputusan kerajaan negeri yang mahu meneruskan pembangunan HSKLU.
Katanya, bagi masyarakat Orang Asli, hutan adalah kehidupan, sumber ekonomi dan makanan, tempat tinggal, dan masa depan anak cucu mereka.
“Ia akan menjejaskan lebih 500 Orang Asli,” katanya, yang tidak menolak kemungkinan mengheret kes itu ke mahkamah.
Katanya lagi, majoriti Orang Asli di situ juga akan menolak PH dalam pilihan raya akan datang jika nasib mereka tidak dibela.
“Sekalipun kawasan itu hendak dibangunkan, kami minta kerajaan negeri jangan abaikan nasib ekonomi masyarakat kami.
“(Contohnya) dalam Belanjawan negeri, sebut sahaja nak beri bantuan kepada Orang Asli, tetapi sampai sekarang tidak nampak.
“Sekadar umum sahaja kata (bantuan) berpuluh-puluh ribu, tetapi sampainya tidak,” katanya ketika dihubungi.
Feb tahun lalu, FMT melaporkan kira-kira 300 penduduk Orang Asli mengadakan himpunan membantah cadangan memansuhkan status HSKLU di hadapan bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, yang menempatkan pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor.
Isu hutan simpan ini turut mendapat perhatian Menteri Alam Sekitar dan Air Tuan Ibrahim Tuan Man yang meminta kerajaan Selangor mengekalkannya bagi memastikan kelestarian alam di negeri itu terus terpelihara, di samping berperanan sebagai kawasan tadahan air.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/01/lupus-hutan-simpan-aktivis-label.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Selangor Kena Saman Konspirasi Tamat Kontrak Projek Tanam Semula Hutan

Kerajaan Selangor Kena Saman Konspirasi Tamat Kontrak Projek Tanam Semula Hutan

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 224 hits
Sebuah syarikat dan lima anak syarikatnya telah mengheret kerajaan negeri Selangor ke mahkamah atas tuduhan konspirasi menamatkan kontrak projek penanaman semula hutan simpan yang telah berlangsung sejak tahun 2001 Mega Forest Plantation Ma...
Kerajaan Pas Terengganu Patut Contohi Selangor Beli Sendiri Vaksin Covid 19

Kerajaan Pas Terengganu Patut Contohi Selangor Beli Sendiri Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 196 hits
January 28 2021 PKR Terengganu menggesa kerajaan negeri itu mencontohi usaha pentadbiran Selangor membeli vaksin Covid 19 untuk kegunaan rakyat yang berkaitan Pengerusinya Azan Ismail berkata usaha mendapatkan vaksin Covid 19 tersebut perlu...
Bantuan Kerajaan Selangor Untuk Pd

Bantuan Kerajaan Selangor Untuk Pd

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 181 hits
KERAJAANSELANGOR SENTIASA MEMBANTU NEGERI NEGERI LAIN JUGAMenerima bantuan dari Dato Menteri Besar Selangor berupa barangan keperluan asas untuk diedarkan ke beberapa keluarga yang terkesan dengan dampak wabak Saya ucap terima kasih dan ins...
Semua Mp Adun Selangor Terima Peruntukan Khas Kerajaan Negeri

Semua Mp Adun Selangor Terima Peruntukan Khas Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 214 hits
Kesemua 22 Ahli Parlimen dari Selangor dan 56 Ahli Dewan Undangan Negeri tidak kira dari kerajaan mahupun pembangkang menerima peruntukan bagi melaksanakan Program Mesra Rakyat dan membantu meringankan beban rakyat ketika Perintah Kawalan P...
Mb Perak Arah Henti Kerja Kuari Hutan Simpan Segari

Mb Perak Arah Henti Kerja Kuari Hutan Simpan Segari

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 523 hits
Oleh SAYED HESHAM IDRIS SAARANI MOHAMADIPOH Kerajaan negeri mengarahkan semua aktiviti kuari di kawasan Hutan Simpan Segari Melintang di Pantai Remis yang memusnahkan ekosistem hutan termasuk Air Terjun Tanjung Batu dihentikan Menteri Besar...
Kerajaan Selangor Perlu Tetapkan Dasar Jelas Henti Susahkan Rakyat Noh

Kerajaan Selangor Perlu Tetapkan Dasar Jelas Henti Susahkan Rakyat Noh

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 250 hits
Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor Tan Sri Noh Omar bersama Presiden Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan serdahana Malaysia Datuk Mohd Ridzuan Abdullah bertanyakan dengan peniaga semasa membuat lawatan selepas pembukaan semula pasar...
Panas Bekas Timbalan Menteri Soal Kerajaan Pn Mana 150 000 Laptop Untuk Pelajar Miskin

Panas Bekas Timbalan Menteri Soal Kerajaan Pn Mana 150 000 Laptop Untuk Pelajar Miskin

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 253 hits
BILAKAH Kementerian Pendidikan akan mengagihkan 150 000 komputer riba yang diperuntukkan untuk murid miskin seperti yang dibentangkan dalam Belanjawan 2021 soal bekas timbalan menteri pendidikan Teo Nie Ching Ahli Parlimen Kulai itu berkata...
Kerajaan Muhyiddin Ada Ramai Katak Politik Kata Shahrir

Kerajaan Muhyiddin Ada Ramai Katak Politik Kata Shahrir

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 196 hits
Bekas ahli parlimen Johor Baru Shahrir Samad menyifatkan tuntutan saman yang dibawa oleh 10 pengundi Gombak terhadap ahli parlimen mereka Azmin Ali sebagai jalan menentang kedurjanaan politik Dalam kenyataan di Facebook veteran Umno itu men...
Kerajaan Pn Jadi Tidak Cekap Sepanjang Darurat

Kerajaan Pn Jadi Tidak Cekap Sepanjang Darurat

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 224 hits
Kerajaan Perikatan Nasional yang telah pun sedia dipertikaikan sejak ditubuhkan pada Mac 2020 berkemungkinan akan semakin tidak cekap dan lembab sepanjang tempoh darurat Menurut Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Terengganu Azan Isma...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah

Fiersa Besari April Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu

Lelaki Diganggu Oleh Pemandu Selepas Mengekori Kenderaannya

Indonesia Kaji Semula Tadbir Urus Pekerja Asing