Kerajaan Pn Perdaya Agong Sebaiknya Berundur Grm



Kerajaan Perikatan Nasional (PN) tidak perlu terus-terusan bermain isu teknikal sama ada mereka masih mempunyai sokongan selepas Umno menarik diri atau dalam hal Ordinan Darurat.
Bagi Koordinator Gabungan Reformis Malaysia (GRM), Mustaffa Kamil Ayub, tiba masanya untuk kerajaan PN berundur kerana pihak yang memperdaya Istana Negara dalam mengumumkan Ordinan Darurat telah dimansuhkan sedangkan Yang di-Pertuan Agong tidak mengetahuinya, tidak mungkin dapat memerintah dengan baik.
“GRM kesal dengan sikap kerajaan PN yang membelakangkan kuasa Yang di-Pertuan Agong. Adanya unsur penipuan terhadap Parlimen dan rakyat. Dan mereka mesti mengambil tanggungjawab sepenuhnya dalam peristiwa yang cukup memalukan ini. Kerajaan PN sewajarnya berundur,” kata Mustaffa dalam siaran media.
Meskipun, menurut beliau, kerajaan PN berpusing-pusing pada Perkara 40 Perlembagaan yang menegaskan Agong mesti mengikut nasihat Jemaah Menteri namun dalam isu Darurat, halnya berbeza.
“Ini saya kira ada tafsiran masing-masing di peringkat pejabat Perdana Menteri. Istana Negara telah mengungkapkan Perkara 150 dengan jelas bidangan kuasa Agong dalam suasana Darurat dan dalam konteks menjalankan sebuah negara Raja Berperlembagaan serta demokrasi berparlimen.
“Pastinya persefahaman antara kedua-dua elemen, eksekutif, Parlimen dan Yang di-Pertuan Agong perlu bergerak secara harmoni,” ujarnya.
Mustaffa juga menasihatkan kerajaan PN agar tidak lagi mengulangi propaganda lapuk era sebelum wujudnya media sosial dengan menyalahkan pihak Istana Negara terkhilaf dalam pentafsiran Perlembagaan.
Katanya pada era maklumat di hujung jari, rakyat boleh menyelidiki sendiri Perlembagaan Persekutuan dan menilai siapakah yang benar atau salah.
“Apabila berlaku sesuatu keadaan undang-undang dan apabila Agong bertitah meminta beberapa perkara yang memang di bawah kuasa Baginda dilakukan oleh kerajaan PN maka ini sesuatu yang serius. Dan ia telah sampai ke pengetahuan umum kerana hari ini media sosial bergerak cukup pantas dan rakyat mendapat maklumat secukupnya.
“Oleh yang demikian, ia tidak boleh disembunyikan dan rakyat mengetahui segala perkembangan dalam konteks Istana Negara, Parlimen, dunia politik yang ada, dan pelbagai perkembangana dunia lain.
“Walaupun pejabat PM menegaskan Perkara 40, namun saya kira dalam tafsiran yang banyak dan tradisi susila Raja Berperlembagaan dan adat susila, sudah pasti pihak Istana Negara mengeluarkan kenyataan ‘amat dukacita’ dan berlakunya ketidakpatuhan titah Baginda itu jelas dengan maksud satu perlanggaran yang memalukan telah berlaku.
“Kerajaan PN seharusnya mengambil tanggungjawab penuh atas apa yang terjadi,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32728

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Grm Kesal Kerajaan Pn Derhaka Agong

Grm Kesal Kerajaan Pn Derhaka Agong

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 220 hits
Sikap mendahului Yang di Pertuan Agong dalam memansuhkan Ordinan Darurat oleh kerajaan Perikatan Nasional ditentang keras oleh NGO NGO pro Reformasi Menurut Koordinator Gabungan Reformis Malaysia Mustaffa Kamil Ayub tidak sewajarnya Menteri...
Terkini Kerajaan Pn Tumbang Umno Serah Surat Tarik Sokongan Pada Agong

Terkini Kerajaan Pn Tumbang Umno Serah Surat Tarik Sokongan Pada Agong

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 203 hits
August 3 2021 Umno telah menyerahkan surat akuan yang mencukupi bagi menzahirkan penarikan sokongan terhadap Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri Presidennya Ahmad Zahid Hamidi berkata ia sekali gus menunjukkan kepimpinan Muhyiddin suda...
Umno Tidak Akan Pertahankan Kerajaan Pn Setia Bersama Agong

Umno Tidak Akan Pertahankan Kerajaan Pn Setia Bersama Agong

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 153 hits
UMNO membuat keputusan untuk tidak akan mempertahankan kerajaan Perikatan Nasional di bawah pimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Presidennya Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebaliknya menegaskan parti tersebut akan setia bersa...
Terkini Peja Kata Agong Boleh Tubuh Kerajaan Minoriti

Terkini Peja Kata Agong Boleh Tubuh Kerajaan Minoriti

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 204 hits
August 4 2021 Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berpandangan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah boleh mempertimbangkan kaedah penubuhan kerajaan minoriti...
Kerajaan Tiada Majoriti Tidak Boleh Nasihat Agong Dr Aziz Bari

Kerajaan Tiada Majoriti Tidak Boleh Nasihat Agong Dr Aziz Bari

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 146 hits
Kerajaan Perikatan Nasional seharusnya menyegerakan sidang khas Parlimen membahaskan usul Undi Percaya kepada Perdana Menteri Mahiaddin Yassin Menurut pakar undang undang Perlembagaan Dr Aziz Bari sekiranya kerajaan PN telah kehilangan majo...
Kalau Kerajaan Derhaka Agong Tidak Terima Pm Menghadap Sampai Tiga Kali Seminggu Kata Annuar

Kalau Kerajaan Derhaka Agong Tidak Terima Pm Menghadap Sampai Tiga Kali Seminggu Kata Annuar

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 183 hits
Annuar Musa menyifatkan tuduhan derhaka dicipta oleh orang yang mahu menjatuhkan kerajaan PETALING JAYA Annuar Musa menolak tuduhan pihak tertentu kononnya kerajaan telah derhaka kepada Yang di Pertuan Agong susulan pengumuman pembatalan Or...
Agong Kena Rujuk Kerajaan Apa Zuraida Melalut

Agong Kena Rujuk Kerajaan Apa Zuraida Melalut

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 220 hits
Kenyataan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Zuraida Kamaruddin yang membayangkan seolah olah Yang di Pertuan Agong terkhilaf dan perlu merujuk kerajaan Perikatan Nasional sebelum mengeluarkan kenyataan berhubung pemansuhan Ordin...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms