Kerajaan Ph Bisu Desakan Netizen Sekat Kemasukan Rakyat China Hantar Saki Baki Pulang


Malaysiakini melaporkan terdapat seorang kanak-kanak yang disyaki mempunyai coronorvirus telah dilarikan keluar dari Hospital di Johor. Ibubapa kanak-kanak warga China tersebut enggan mengikuti nasihat doktor supaya anak mereka dikuarantinkan. Saya berharap agar kerajaan mengambil langkah menyekat terus kemasukan warga China dalam tempoh berjaga-jaga ini.

Beberapa negara dilihat mengambil tindakan tegas bagi mengekang penularan wabak coronarvirus yang sedang melanda China. Filipina dilaporkan menghantar pulang hampir 500 pelancong China yang mendarat di Kalibu (CNNPhilippines). The Jakarta Post pula mengesahkan bahawa pihak berkuasa Indonesia membatalkan semua penerbangan yang berasal dari Wuhan.

Kerajaan Hong Kong pula mengisytiharkan darurat dalam menangani isu ini. Semua sekolah ditutup manakala laluan masuk melalui keretapi dan penerbangan dari Wuhan disekat dari semasa ke semasa (Harian Metro). Rusia turut mengenakan tindakan yang sama. The Moscow Times melaporkan bagaimana penerbangan dari Wuhan ke Rusia ditangguhkan bagi mengekang penularan wabak ini.

Pada hakikatnya tindakan ini selaras dengan hadith Nabi. Rasulullah pernah menyarankan agar jangan memasuki kawasan yang ditimpa wabak dan orang yang berada di dalam kawasan wabak tersebut dilarang meninggalkan tempat tersebut. Ini bertujuan bagi mengekang penularan dan kebinasaan.

al-Imam al-Bukhari merekodkan riwayat berkenaan Saidina Umar yang bermusafir ke negeri Syam. Beliau kemudian dimaklumkan tentang wabak penyakit yang menimpa tempat yang dituju tersebut. Salah seorang sahabat bernama Abdul Rahman ibn Auf menasihatkan:


إن عندي في هذا علما سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «إذا سمعتم به في أرض فلا تقدموا عليها، وإذا وقع بأرض وأنتم بها فلا تخرجوا فرارا منه».

“Sesungguhnya aku mempunyai ilmu tentang perkara ini. Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda: Sekiranya kamu mendengar tentang sesuatu wabak di satu tempat maka janganlah kamu memasukinya, manakala sekiranya wabak tersebut telah melanda sesuatu tempat, jangan pula kamu meninggalkan tempat tersebut (bagi mengawal penularan).”

Mendengar nasihat Abdul Rahman ibn Auf ini, Saidina Umar memuji Allah kerana keputusan yang beliau buat selari dengan hadith Nabi iaitu menghentikan hasrat untuk meneruskan perjalanan ke tempat yang ditimpa wabak tersebut.

Ketika menghuraikan hadith ini, al-Imam Ibn Hajar menjelaskan bahawa tidak seharusnya bagi Muslim mendedahkan diri mereka kepada kebinasaan. Setiap langkah mesti diambil bagi mememlihara nyawa setiap kita. Ini selaras dengan firman Allah:

وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ

“Dan janganlah kamu menghumbankan diri kamu dengan tanganmu sendiri kepada kebinasaan.”

Terkini, menurut Menteri Kesihatan, tiga pelancong China didapati positif coronarvirus sedang dirawat di Hospital Sungai Buloh. Perkembangan ini amat membimbangkan, ia memberikan seribu satu kemungkinan yang boleh berlaku pada negara ini.

Tindakan tegas yang diambil oleh kerajaan Filipina, Indonesia, Hong Kong dan Rusia boleh dijadikan iktibar betapa menjaga nyawa rakyat adalah keutamaan yang tidak boleh dikompromi. Tidak timbul isu diskriminasi warga China untuk datang ke Malaysia.

Malah menurut The Telegraph UK, kerajaan China sendiri menyekat hampir 20 juta penduduk Wuhan dari berhubung dengan bandar lain. Ini tidak bukan bagi menjaga keselamatan jiwa manusia. Andai sekiranya China sendiri menyekat rakyatnya dari berhubung dengan bandar lain, mengapa tidak kita juga mengambil tindakan yang sama?

Dr Sanusi


Semoga Allah memelihara Malaysia.

Dr. Ahmad Sanusi Azmi

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2020/01/kerajaan-ph-bisu-desakan-netizen-sekat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Akhirnya Kerajaan Gantung Kemasukan Rakyat China Ke Malaysia

Terkini Akhirnya Kerajaan Gantung Kemasukan Rakyat China Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 358 hits
Selepas mengikuti perkembangan wabak virus corona dengan rapat akhirnya Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad telah membuat kenyataan akhbar untuk menggantung sementara waktu kemasukan rakyat China dari Wilayah Wuhan Hubei dan semua kawas...
Akhirnya Kerajaan Ph Akur Desakan Netizen Visa Evisa Bagi Dari China Digantung Sementara

Akhirnya Kerajaan Ph Akur Desakan Netizen Visa Evisa Bagi Dari China Digantung Sementara

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 385 hits
Slow Yea memang slow Asyik bermain wayang sehingga meresahkan netizen Malah kerajaan PH gagal menenangkan rakyat dengan membiarkan saja maklumat yang dikatakan tidak sahih bertebaran Maksud kami menyangkal semula berita tidak sahih dengan f...
Duta China Ke Malaysia Kecewa Negeri Sabah Sekat Kemasukan Rakyat China

Duta China Ke Malaysia Kecewa Negeri Sabah Sekat Kemasukan Rakyat China

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 249 hits
Negeri Sabah sebelum ini menjadi satu satunya negeri dalam Malaysia yang telah membuat keputusan untuk sekat kemasukan pelancong dari China ke negeri itu dengan menggantung sementara semua penerbangan berjadual dan dicarter dari China ke Sa...
Sekat Masuk Semua Pelancong China Bawa Pulang Rakyat Malaysia

Sekat Masuk Semua Pelancong China Bawa Pulang Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 316 hits
Oleh DATUK SERI ISMAIL SABRI YAAKOB KETUA PEMBANGKANGADAKAH kerajaan hanya mementingkan Tahun Melawat Malaysia 2020 sehingga sanggup mempertaruhkan nyawa rakyat negara ini Walaupun kerajaan akhirnya akur dengan tekanan rakyat yang mahu seka...
177 560 Rakyat Sign Petisyen Desak Putrajaya Sekat Kemasukan Pelancong China

177 560 Rakyat Sign Petisyen Desak Putrajaya Sekat Kemasukan Pelancong China

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 377 hits
Satu petisyen online telah dilancarkan untuk menggesa kerajaan menyekat kemasukan pelancong China yang telah ditandatangani 177 570 rakyat Malaysia Muhammad Zaim Yusran Mohd Zaidy yang melancarkan petisyen itu berkata ia amat penting bagi m...
Coronavirus Kerajaan Harus Sekat Kemasukan Pelancong China Noraini Ahmad

Coronavirus Kerajaan Harus Sekat Kemasukan Pelancong China Noraini Ahmad

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 314 hits
Wanita UMNO Malaysia mendesak kerajaan pusat pimpinan Pakatan Harapan untuk segera menghalang kemasukan Pelancong China khususnya dari Wuhan bagi membendung penularan wabak coronavirus Jelas ketuanya Datuk Dr Noraini Ahmad Kerajaan seharusn...
China Tak Benar Malaysia Guna Pesawat Tentera Bawa Pulang Rakyat

China Tak Benar Malaysia Guna Pesawat Tentera Bawa Pulang Rakyat

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 208 hits
MALAYSIAKINI Pesawat tentera Malaysia tidak dibenarkan masuk ke China untuk membawa pulang rakyat Malaysia yang terperangkap di wilayah Hubei yang dilanda wabak koronavirus kata Menteri Luar Negeri Saifuddin Abdullah Malah Kementerian Perta...
Najib K Jaan Sekat Kemasukan Dari China Hong Kong Ketika Sars

Najib K Jaan Sekat Kemasukan Dari China Hong Kong Ketika Sars

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 206 hits
MALAYSIAKINI Kerajaan pernah menghalang pengunjung daripada China dan Hong Kong daripada masuk ketika penularan wabak Sindrom Pernafasan Akut Teruk kata bekas perdana menteri Najib Razak Najib berkata ia berlaku pada 2003 iaitu ketika tempo...
Kemasukan Pelawat Negara China Wuhan Hubei Di Sekat

Kemasukan Pelawat Negara China Wuhan Hubei Di Sekat

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 672 hits
Sejak bermulanya panik dunia tentang wabak Virus dari Wuhan China netizen di Malaysia mula bimbang ia akan turut menyerang Malaysia Ramai yang tahu Singapura telah punyai Kes CoronaVirus dan ia terlalu dekat Malaysia Akhirnya semalam pihak ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte