Kerajaan Ph Bakal Hapuskan Harga Siling Ron95 Tidak Lama Lagi


KUALA LUMPUR – Harga siling untuk petrol RON95 boleh dihapuskan apabila subsidi kerajaan, yang dijangka terhad kepada penerima Bantuan Sara Hidup (BSH), berkuat kuasa.
Ketika taklimat kepada media pada Isnin, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata kerajaan akan memutuskan sama ada harga siling itu dikekalkan atau tidak.
Pada Februari, kerajaan mengumumkan harga petrol RON95 dihadkan pada kadar RM2.08 untuk semua pengguna tanpa mengira kenaikan harga minyak global.
“Kami mempunyai dua pilihan.
“Kabinet belum memutuskan perkara ini lagi.
“Kami juga akan menentukan sama ada subsidi yang disasarkan akan berdasarkan pada harga terkurung semasa, atau pada sistem harga apungan,” katanya seperti dilaporkan The Star.
Dilaporkan bahawa kerajaan sedang mencari kaedah untuk memperkenalkan subsidi petrol yang disasarkan bagi memberi manfaat kepada penerima BSH, dan perbankan dalam bentuk wang secara terus ke dalam akaun mereka yang layak setiap bulan.
Saifuddin berkata kementerian merancang menggunakan BSH bagi memuktamadkan bilangan mereka yang layak mendapat bantuan itu dan sedang menunggu maklumat terkini daripada sekretariat BSH sebelum ia boleh diteruskan.
Katanya, buat masa ini terdapat sedikit isu dalam kaedah “perbankan” kerana kira-kira 10 peratus individu dalam pangkalan data tidak mempunyai akaun bank.
Kementerian, katanya, telah bekerjasama dengan beberapa bank untuk membantu individu-individu terbabit yang kebanyakannya berada di kawasan luar bandar membuka akaun bank untuk tujuan ini.
“Sekiranya Kabinet bersetuju bahawa kaedah ini adalah yang terbaik, kita dapat segera menyalurkan dana kepada penerima pada akhir setiap bulan.
“Kami berminat untuk menggunakan kaedah ini, antara kaedah lain yang telah dicadangkan,” katanya kepada pemberita, di sini, hari ini.
Jika kaedah itu terbukti berjaya, beliau berkata ia akan diperluaskan kepada subsidi masa depan yang lain, seperti minyak masak dan tepung.
“Penjimatan yang kami dapat dari bentuk pengeluaran yang lebih cekap ini boleh digunakan untuk membolehkan lebih banyak rakyat Malaysia menikmati subsidi petrol – terutamanya kumpulan M40 (40 peratus pertengahan).
“Ini adalah rancangan jangka panjang,” katanya.
Ditanya bilakah subsidi akan berkuat kuasa, beliau berkata kementerian sedang menunggu pangkalan data BSH yang dikemas kini, yang sepatutnya siap “tidak lama lagi”.
“Mereka sedang membersihkan data dan berada di peringkat akhir
“Kami mahu memastikan data itu boleh dipercayai – yang sepatutnya perlu dimasukkan dan mereka yang tidak sepatutnya mendapat bantuan mesti dikeluarkan,” katanya.


Sumber: cempedakcheese.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/04/kerajaan-ph-bakal-hapuskan-harga-siling.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Harga Syiiling Ron95 Bakal Dihapuskan

Harga Syiiling Ron95 Bakal Dihapuskan

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 315 hits
Had harga harga petrol RON95 mungkin dihapuskan apabila kerajaan melaksanakan subsidi bersasar untuk RON95 yang dijangka terhad kepada penerima Bantuan Sara Hidup Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Saifuddin ...
Sultan Nazrin Titah Kerajaan Segera Atasi Kenaikan Harga Makanan

Sultan Nazrin Titah Kerajaan Segera Atasi Kenaikan Harga Makanan

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 309 hits
Sultan Perak Sultan Nazrin Shah menggesa kerajaan Pakatan Harapan segera atasi isu kenaikan harga barang makanan Foto The Star Sultan Perak Sultan Nazrin Shah hari ini bertitah agar kerajaan segera merangka langkah langkah strategik untuk m...
Harga Runcit Ron95 Dan Diesel Meningkat Kepada Rm2 50 Dan Rm2 46 Seliter

Harga Runcit Ron95 Dan Diesel Meningkat Kepada Rm2 50 Dan Rm2 46 Seliter

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 421 hits
Sedar mahupun tidak harga runcit bagi RON97 dilihat terus meningkat dari minggu ke minggu Apa punca kenaikan ini Jika dilihat dari kemaskini harga runcit minyak bagi 20 hingga 26 April ini RON97 hadapi kenaikan 12 sen kepada RM2 80 seliter ...
Harga Minyak Petrol Minggu Ini Ron97 Naik 12 Sen Ron95 Diesel Kekal

Harga Minyak Petrol Minggu Ini Ron97 Naik 12 Sen Ron95 Diesel Kekal

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 521 hits
Tahniah kepada minyak RON97 kerana minggu ini ianya naik mendadak sebanyak 12 sen kepada RM2 80 seliter manakala rakan rakannya iaitu RON95 dan diesel masih kekal RM2 08 dan RM2 18 seliter Seperti biasa harga ini akan berkuat kuasa tengah m...
Kerajaan Ph Johor Goyang Mukhriz Bakal Presiden Ppbm

Kerajaan Ph Johor Goyang Mukhriz Bakal Presiden Ppbm

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 1195 hits
Kemelut antara Mahathir dengan Din Pagoh belum lagi reda malah di khabarkan semakin panas Din Pagoh di katakan telah minta maaf dari Mahathir tapi respon Atok ialah Sorry No Cure yer lah tahu jer lah Atok tu macam2 dia boleh buat kalau nak ...
Kerajaan Ph Bakal Kerajaan Sepenggal Suatu Analisa

Kerajaan Ph Bakal Kerajaan Sepenggal Suatu Analisa

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 354 hits
1 Suatu ketika dahulu aku pernah menulis bagaimana PH boleh terus kekal berkuasa dalam tempoh yang lama selepas memenangi pilihan raya Namun tatkala usia kerajaan PH semakin hampir menyambut ulang tahun yang pertamanya aku yakin kerajaan PH...
Kabinet Masih Belum Putuskan Hapus Paras Harga Ron95

Kabinet Masih Belum Putuskan Hapus Paras Harga Ron95

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 240 hits
PUTRAJAYA Kabinet masih belum membuat sebarang keputusan akhir berkenaan penghapusan had paras harga bagi petrol RON95 Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata harga seliter bagi p...
Belum Ada Keputusan Penghapusan Had Paras Harga Ron95 Kata Menteri Viralhancing

Belum Ada Keputusan Penghapusan Had Paras Harga Ron95 Kata Menteri Viralhancing

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 288 hits
Kabinet masih belum membuat sebarang keputusan akhir berkenaan penghapusan had paras harga petrol RON95 yang kini ditetapkan pada paras RM2 08 seliter kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Saifuddin Nasution Ismail Me...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis