Harga Syiiling Ron95 Bakal Dihapuskan


Had harga harga petrol RON95 mungkin dihapuskan apabila kerajaan melaksanakan subsidi bersasar untuk RON95 yang dijangka terhad kepada penerima Bantuan Sara Hidup (BSH).

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail memberitahu taklimat media bahawa kerajaan akan memutuskan sama ada harga siling itu akan dikekalkan atau tidak.


Pada bulan Februari, kerajaan mengumumkan bahawa harga petrol RON95 akan dihadkan pada RM2.08 untuk semua pengguna tanpa mengira sebarang kenaikan harga minyak global.

“Kami mempunyai dua pilihan.

“Kabinet belum memutuskan perkara ini lagi.

“Kami juga akan menentukan sama ada subsidi yang disasarkan akan berdasarkan pada harga semasa, atau pada sistem harga apungan,” katanya.

Dilaporkan bahawa kerajaan sedang mencari formula subsidi petrol yang disasarkan untuk memberi manfaat kepada penerima BSH, dan bantuan tersebut akan dikreditkan dalam bentuk tunai secara terus ke dalam akaun mereka yang layak setiap bulan.

Saifuddin berkata kementerian itu merancang untuk menggunakan data BSH untuk memuktamadkan bilangan mereka yang layak mendapat bantuan itu dan kini sedang menunggu maklumat terkini dari sekretariat BSH sebelum ia boleh diteruskan.

Isu dengan kaedah “perbankan”, katanya, pada masa ini, kira-kira 10% individu dalam pangkalan data tersebut tidak mempunyai akaun bank.

Kementerian itu telah terlibat dengan beberapa bank untuk membantu individu-individu ini, yang kebanyakannya tinggal di kawasan luar bandar, membuka akaun bank untuk tujuan ini.

“Sekiranya Kabinet bersetuju bahawa kaedah ini adalah yang terbaik, kita akan menyalurkan dana kepada penerima pada akhir setiap bulan.

“Kami berminat untuk menggunakan kaedah ini, berbanding kaedah lain yang telah dicadangkan,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Jika kaedah itu terbukti berjaya, beliau berkata, ia akan diperluaskan kepada subsidi masa depan yang lain, seperti minyak masak dan tepung.

“Penjimatan yang kami dapat dari bentuk pengeluaran yang lebih cekap ini boleh digunakan untuk membolehkan lebih banyak rakyat Malaysia menikmati subsidi petrol – terutamanya kumpulan M40.

“Ini adalah rancangan jangka panjang,” katanya.

Ditanya bilakah subsidi akan berkuatkuasa, beliau berkata kementerian sedang menunggu pangkalan data BSH yang dikemas kini, yang sepatutnya siap “tidak lama lagi”.

“Mereka sedang mengemaskini data dan berada di peringkat akhir.

“Kami mahu memastikan data itu boleh dipercayai – yang layak perlu dimasukkan dan mereka yang tidak sepatutnya mendapat bantuan mesti dikeluarkan,” katanya.

KREDIT: STARONLINE

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2019/04/harga-syiiling-ron95-bakal-dihapuskan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Ph Bakal Hapuskan Harga Siling Ron95 Tidak Lama Lagi

Kerajaan Ph Bakal Hapuskan Harga Siling Ron95 Tidak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 347 hits
KUALA LUMPUR Harga siling untuk petrol RON95 boleh dihapuskan apabila subsidi kerajaan yang dijangka terhad kepada penerima Bantuan Sara Hidup berkuat kuasa Ketika taklimat kepada media pada Isnin Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Eh...
Belum Ada Keputusan Penghapusan Had Paras Harga Ron95 Kata Menteri Viralhancing

Belum Ada Keputusan Penghapusan Had Paras Harga Ron95 Kata Menteri Viralhancing

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 292 hits
Kabinet masih belum membuat sebarang keputusan akhir berkenaan penghapusan had paras harga petrol RON95 yang kini ditetapkan pada paras RM2 08 seliter kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Saifuddin Nasution Ismail Me...
Harga Minyak Petrol Minggu Ini Ron97 Naik 12 Sen Ron95 Diesel Kekal

Harga Minyak Petrol Minggu Ini Ron97 Naik 12 Sen Ron95 Diesel Kekal

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 530 hits
Tahniah kepada minyak RON97 kerana minggu ini ianya naik mendadak sebanyak 12 sen kepada RM2 80 seliter manakala rakan rakannya iaitu RON95 dan diesel masih kekal RM2 08 dan RM2 18 seliter Seperti biasa harga ini akan berkuat kuasa tengah m...
Kabinet Masih Belum Putuskan Hapus Paras Harga Ron95

Kabinet Masih Belum Putuskan Hapus Paras Harga Ron95

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 245 hits
PUTRAJAYA Kabinet masih belum membuat sebarang keputusan akhir berkenaan penghapusan had paras harga bagi petrol RON95 Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata harga seliter bagi p...
Harga Runcit Ron95 Dan Diesel Meningkat Kepada Rm2 50 Dan Rm2 46 Seliter

Harga Runcit Ron95 Dan Diesel Meningkat Kepada Rm2 50 Dan Rm2 46 Seliter

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 427 hits
Sedar mahupun tidak harga runcit bagi RON97 dilihat terus meningkat dari minggu ke minggu Apa punca kenaikan ini Jika dilihat dari kemaskini harga runcit minyak bagi 20 hingga 26 April ini RON97 hadapi kenaikan 12 sen kepada RM2 80 seliter ...
Google Bakal Menambah Sokongan Mod Pembacaan Pada Chrome Di Desktop

Google Bakal Menambah Sokongan Mod Pembacaan Pada Chrome Di Desktop

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 228 hits
Google nampaknya akan menambah sokongan Mod Pembacaan atau Reader Mode pada pelayar web Chrome di desktop tidak lama lagi Buat masa ini ciri ini telah mula diuji pada Chrome Canary menandakan ia bakal diperkenalkan pada pelayar web Chrome v...
Ibu Menyusu Mungkin Hari Ini Kamu Penat Tapi Mungkin Bakal Jadi Tiket Ke Syurga Kelak

Ibu Menyusu Mungkin Hari Ini Kamu Penat Tapi Mungkin Bakal Jadi Tiket Ke Syurga Kelak

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 463 hits
Bingkisan buat semua ibu ibu yang sedang berjuang dan berusaha menyempurnakan penyusuan anakmu hari ini kalian rasa kalian penat sangat penat Hari ini kalian rasa sakit sangat sakit Hari ini kalian rasa lenguh sangat lenguh Hari ini kalian ...
Redmi Y3 Bakal Hadir Dengan Bateri 4000mah Dan Sokongan Kalis Percikan Air

Redmi Y3 Bakal Hadir Dengan Bateri 4000mah Dan Sokongan Kalis Percikan Air

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 287 hits
Redmi Y3 adalah peranti keempat Redmi sejak sub jenama Redmi diumumkan Februari lepas Redmi Y3 memfokuskan kamera swafoto di mana secara tidak langsung ini adalah peranti yang sesuai untuk penggunaan media sosial Y should your phone s batte...
Eksklusif Apa Yang Menarik Bakal Muncul Dalam Playstation 5

Eksklusif Apa Yang Menarik Bakal Muncul Dalam Playstation 5

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 348 hits
Telah banyak laporan dan buah mulut dari ramai orang dan akhirnya pihak Sony sendiri telah mendedahkan tentang beberapa perkara berkaitan PlayStation 5 Mark Cerny iaitu seorang Lead System Architect untuk PS5 telah ditemuramah secara eksklu...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord