Kerajaan Malaysia Tabur Janji Tipu Pelajar Genius Macam Saya Adi Putra


“Kerajaan Malaysia Tabur Janji, Tipu Pelajar Genius Macam Saya” – Adi Putra. Adi Putra genius matematik Malaysia yang disisihkan.
Genius Matematik, Adi Putra Abd Ghani, bukan nama baru yang perlu diperkenalkan, malah beberapa tahun lepas, beliau menggemparkan negara dengan kehandalan dan kepantasan melakukan kerja pengiraan matematik.
Kini pada usia 19 tahun, Adi masih meneruskan minatnya dalam ilmu matematik dan turut mencurahkan ilmunya di dalam dan luar negara, tetapi perlu berdikari, kerana kini dipinggir dan segala janji yang pernah ditabur kerajaan tidak ditepati.
Remaja yang pernah dinobatkan sebagai Tokoh Matematik Islam Abad ini oleh Universiti Riau, Indonesia pada 2009 setakat ini menghasilkan 235 formula matematik dan membukukan 12 formula tersebut dalam sebuah bukunya berjudul Seni Matematik Islam.
Malangnya, buku yang menjadi rujukan pelajar di peringkat rendah dan menengah di Brunei Darussalam itu, tidak mendapat pengiktirafan di Malaysia walaupun ternyata memberi alternatif untuk memudahkan pelajar.
“Kerajaan Malaysia Tabur Janji, Tipu Pelajar Genius Macam Saya” – Adi Putra
“Saya lancarkan buku itu di Pesta Buku Antarabangsa pada November 2011 di Pusat Dagangan Dunia Putra. Selepas pelancaran, saya mula guna buku itu mengajar di Brunei.
“Kerajaan Brunei ambil buku itu sebagai rujukan untuk sekolah rendah dan menengah,” katanya ketika ditemui The Malaysian Insider di kediamannya di Tanjung Malim, Perak.
“Saya kecewa juga, sebab kalau boleh, kita hendak kongsi ilmu kita dengan anak bangsa, negara kita. Itu yang kita utamakan dulu.
“Yang jadi masalah, apabila keputusan daripada ‘orang di atas’,” dakwanya.
“Bila saya mengajar di sekolah, untuk program motivasi, saya guna buku itu. Maklum balas dari guru dan murid memang bagus.
“Murid dan guru dapat belajar, menjadikan mereka suka dengan Matematik,” katanya.

“Banyak sejarah saya dengan kerajaan. Saya pun sudah malas. Terlalu banyak saya dijanji” – Adi Putra
Tokoh Matematik Islam Abad, Adi Putra Abd Ghani yang kini 19 tahun dijanjikan pelbagai perkara oleh kerajaan, segalanya hanya tinggal janji. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim.
Adi yang sering diundang untuk menyampaikan kuliah matematik, menyingkap kembali zaman kanak-kanaknya yang dirasakannya seperti dijadikan tikus makmal oleh program pembangunan pendidikan .
Katanya, walaupun banyak janji yang ditabur kerajaan untuk membangunkan program genius kanak-kanak suatu masa dahulu, namun ia sekadar janji tinggal janji.
“Saya seperti tikus makmal jadi bahan uji kaji. Itu apa yang saya rasa terjadi masa itu, sebab saya dijanji untuk membuat modul kanak-kanak genius.
“Ketika itu saya 6 tahun. Pagi saya di Sekolah Islam Antarabangsa, masa Sains, saya masuk darjah 5, Matematik, saya masuk darjah 6, Bahasa Inggeris, saya masuk darjah 3. Ia berlangsung lebih setahun.
“Tengahari masa pelajar lain rehat, saya kena pergi ke Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) untuk belajar A Level. Belajar 5 subjek – Fizik, Kimia, Biologi, Matematik, Matematik Tambahan,” katanya.
Bagaimanapun, kata Adi, beliau berhenti sekolah separuh jalan bagi menumpukan sepenuhnya kepada pengajian A Level di UIAM.
Tetapi yang menghairankannya, walaupun tamat pengajian, beliau mendakwa tidak dianugerahkan sijil oleh universiti berkenaan.
Terkilan kerana sehingga kini masih dipandang sepi kerajaan, remaja yang berazam untuk mencipta satelit ini tidak lagi mahu mengenang janji yang ditabur kerajaan sewaktu zaman awal kanak-kanaknya.
Katanya, menjadi harapannya agar sarjana mahu pun profesor yang arif dalam matematik dapat mengesahkan dan mengiktiraf kesemua 235 formula matematiknya.

Adi Putra ditipu kerajaan Malaysia
“Banyak sejarah saya dengan kerajaan. Saya pun sudah malas. Terlalu banyak saya dijanji,” katanya kepada The Malaysian Insider.
“Banyak sangat kejadian saya dengan kerajaan sampai saya sudah serik. Sebab itu saya sudah tidak kenal apa-apa, tidak suka cakap pasal politik, tidak sentuh pasal kerajaan. Saya sudah lalui semua itu.
“Saya mahu ahli falsafah dokumenkan dan sahkan formula saya. Formula saya dari ilham, dan ada yang dari zaman dahulu, seperti Al-Khawarizmi,” katanya merujuk tokoh Islam keturunan Parsi yang menguasai bidang matematik, geografi dan astronomi dan turut dikenali sebagai bapa algebra.
Luka lama yang masih disimpan anak muda ini apabila ubat yang cuba dikomersialkannya pada 2010, iaitu Penawar Stress dan Produk Minda, didakwa mengandungi bahan terlarang, steroid.
Katanya, segala dakwaan pihak berkenaan tidak benar kerana ubat berkenaan sudah diuji di makmal Universiti Teknologi Malaysia.
“Beberapa kali sebelum itu saya cuba minta pengesahan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), tetapi tidak pernah dapat.
“Selepas Adi jumpa KKM, mereka gugurkan tuduhan steroid, tetapi mendakwa ia tiada pengesahan KKM.
“Tidak sampai seminggu selepas itu, mereka beri saya pengesahan KKM. Ubat itu masih dijual, tetapi lepas kejadian itu, semuanya jatuh,” katanya.
Adi berkata, sudah tiba masanya Putrajaya membangunkan modul kanak-kanak genius di Malaysia bagi mengelak banyak tenaga pakar terus lari meninggalkan Malaysia.
Katanya, kehebatan orang Melayu dapat dilihat di negara asing yang bekerja di syarikat besar malah menuntut di universiti terkemuka dunia.
Katanya, kehebatan orang Melayu dapat dilihat di negara asing, di kalangan mereka yang bekerja di syarikat besar, malah menuntut di universiti terkemuka dunia.
“Orang Melayu kita bukan calang-calang. Di Nasa (Pusat Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan Amerika Syarikat), ramai orang Melayu.
“Universiti terkemuka dunia sekali pun, ramai pensyarah kita, pelajar kita. Masalahnya, mengapa kita jumpa mereka di luar?” soalnya, jelas kecewa dengan keadaan itu.
“Kita perlu ada satu modul untuk cerdik pandai di Malaysia. Bukan sedikit, tetapi ramai. Semua ada kelebihan masing-masing.
“Orang luar menghargai. Mereka nampak kebolehan orang Melayu yang hebat-hebat. Mereka yang hebat ditawarkan duduk di luar dengan gaji US dolar. Diberikan dana dan segala-galanya,” katanya.
Adi mendakwa, disebabkan itu, warga Malaysia yang cemerlang terus berada di luar negara dan hanya mereka di gred kedua dan ketiga berhajat pulang ke Malaysia.
“Kita tiada lagi pakar di Malaysia. Kalau kita teruskan, sampai bila pun kita tidak dapat kumpulkan satu kumpulan pakar, terutamanya dalam Sains dan Matematik.
“Wang bukan salah satu sebab mereka tidak balik. Ramai yang belajar di luar tetapi masih ada semangat perjuangan orang Melayu. (Tetapi) Mengapa mereka nak balik ke satu tempat yang mereka tidak dihargai pun?” soalnya.
Sumber: themalaysianinsider.com
The post “Kerajaan Malaysia Tabur Janji, Tipu Pelajar Genius Macam Saya” – Adi Putra appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/kerajaan-malaysia-tabur-janji-tipu-pelajar-genius-macam-saya-adi-putra/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Kau Genius Sangat Pergilah Ambik Spm Lelaki Ini Sound Adi Putra Jangan Salahkan Sistem Kalau Diri Dah Gagal

Kalau Kau Genius Sangat Pergilah Ambik Spm Lelaki Ini Sound Adi Putra Jangan Salahkan Sistem Kalau Diri Dah Gagal

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 435 hits
Pelajar genius Malaysia Adi Putra yang pernah menggemparkan Malaysia dengan kepintarannya menyelesaikan soalan Matematik dengan cepat dan mudah ketika berusia enam tahun pernah menjadi perhatian rakyat Malaysia Namun setelah beberapa tahun ...
Kalau Genius Sangat Daftar Saja Spm Netizen Tegur Adi Putra

Kalau Genius Sangat Daftar Saja Spm Netizen Tegur Adi Putra

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 519 hits
Kalau genius sangat daftar saja SPM Netizen tegur Adi PutraBaru baru ini media melaporkan remaja genius dalam subjek matematik Adi Putra Abdul Ghani meluahkan rasa kecewanya dengan sistem pendidikan di negara ini Dalam kenyataannya itu Adi ...
India Gov T Supports Malaysia In Addressing Temple Riots Wisma Putra

India Gov T Supports Malaysia In Addressing Temple Riots Wisma Putra

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 309 hits
The Indian government has expressed full support for the action taken by the Malaysian government in addressing the issue over the Sri Maha Mariamman temple According to Wisma Putra the Indian government also assured that they would not int...
Ptptn 300 Siswa Turun Ke Perjalanan Desak Kerajaan Ph Tunai Janji

Ptptn 300 Siswa Turun Ke Perjalanan Desak Kerajaan Ph Tunai Janji

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 250 hits
KUALA LUMPUR Lebih 300 mahasiswa hari ini turun ke jalanan bagi mendesak kerajaan Pakatan Harapan menunaikan janji berkaitan pembayaran semula pinjaman PTPTN Berpakaian serba hitam kumpulan itu memulakan perarakan pada jam 2 petang di Masji...
Lim Lian Geok Penghasut Yang Di Lucut Kerakyatan Oleh Kerajaan Malaysia Pada Era 60an

Lim Lian Geok Penghasut Yang Di Lucut Kerakyatan Oleh Kerajaan Malaysia Pada Era 60an

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 446 hits
Lim Lian Geok Penghasut Yang Di Lucut Kerakyatan Oleh Kerajaan Malaysia Pada Era 60anLim Lian Geok Penghasut Yang Di Lucut Kerakyatan Oleh Kerajaan Malaysia Pada Era 60an
Singapura Dakwa Kapal Kerajaan Malaysia 14 Kali Ceroboh Perairannya

Singapura Dakwa Kapal Kerajaan Malaysia 14 Kali Ceroboh Perairannya

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 239 hits
06 Disember 2018 9 36 PM SINGAPURA Singapura mendakwa bahawa kapal kapal Kerajaan Malaysia secara berterusan menceroboh perairan wilayahnya di Tuas dengan 14 kali pencerobohan setakat i
Mungkin Jho Low Tipu Malaysia Najib

Mungkin Jho Low Tipu Malaysia Najib

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 294 hits
SHAH ALAM Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak menolak kemungkinan Malaysia telah ditipu oleh jutawan kontroversi Low Taek Jho atau Jho Low Katanya tindakan perlu diambil terhadap beliau sekiranya didapati bersalah Kalau b...
Kerajaan Ph Terpaksa Panaskan Isu 1mdb Untuk Tutup Janji Janji Bohong Dr Puad

Kerajaan Ph Terpaksa Panaskan Isu 1mdb Untuk Tutup Janji Janji Bohong Dr Puad

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 202 hits
BATU PAHAT 26 Nov 8211 Kerajaan Pakatan Harapan amat bergantung harap kepada isu syarikat 1Malaysia Development Berhad untuk dimanipulasi bagi kekalkan kepercayaan rakyat kepada mereka setelah gagal menunaikan janji janji manifesto pilihan
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan

Terimalah Kekurangan Sahabat Kita



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Laporan Produksi Yufid Bulan Maret 2024

Mengenal Pafi Dan Peranan Pafi Dalam Industri Kesehatan

Panduan Membuat Salinan Iklan Media Sosial Dengan Alat Parafrase Ai

Singapore Travel Insurance For Europe What To Look For In A Comprehensive Policy

Shapellx Shapewear Your Guide To A Perfect Look

Enhancing Your Pubg Mobile Experience A Guide To Unknown Cash