Kerajaan Derhaka Agenda Politik



Kerajaan derhaka agenda politik. Beberapa hari lalu berlaku krisis pentadbiran yang agak unik antara pihak Eksekutif (kabinet) yang dipimpin Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan institusi Yang di-Pertuan Agong, yang ketika ini Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah di atas takhta.
Krisis bermula apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan terlajak mengumumkan kerajaan telah menamatkan semua Ordinan Darurat mulai 21 Julai lalu dalam Sidang Khas Parlimen, Isnin lalu.
Oleh sebab pengumuman Takiyuddin dibuat secara spontan, ia menimbulkan persoalan adakah pembatalan itu mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong.
Setelah beberapa hari tiada penjelasan daripada Takiyuddin, Istana Negara mengambil pendekatan membuat kenyataan media menjelaskan bahawa Yang di-Pertuan Agong telah memaklumkan kepada kerajaan bahawa Ordinan Darurat (Pembatalan) 2021 (OD(P)2021) hendaklah dibentangkan di Parlimen untuk kelulusan.
Muncul tuduhan perdana menteri dan kerajaan derhaka kepada Yang di-Pertuan Agong kerana tidak akur dengan titah. Ia menimbulkan kekeliruan rakyat seolah-olah titah Seri Paduka dalam hal pentadbiran adalah sesuatu yang mutlak dan wajib dipatuhi.
Perbezaan pendapat cabang Eksekutif dan Yang di-Pertuan Agong bukan perkara baharu. Antara beberapa insiden jelas ialah ketika pentadbiran Perdana Menteri pertama, Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra dan Perdana Menteri keempat, Tun Dr Mahathir Mohamad.
Walaupun perbezaan pendapat pentadbiran Tunku Abdul Rahman dengan institusi raja-raja tidak besar, namun krisis 1983 dan 1993 semasa Dr Mahathir jauh lebih besar daripada apa yang berlaku hari ini.
Kabinet berpendapat nasihat mereka kepada Al-Sultan Abdullah untuk memperkenankan satu OD(P)2021 bagi menamatkan semua ordinan darurat lain berkuat kuasa 21 Julai lalu adalah sah mengikut Perkara 150 dan 40 Perlembagaan Persekutuan.
Perpecahan BN, Umno hanya dapat diperbaiki pada PRU15

Bagaimanapun, Yang di-Pertuan Agong berpendapat perkenan bagi Ordinan Darurat adalah di bawah bidang kuasa Seri Paduka secara mutlak mengikut Perkara 150 tanpa membabitkan Perkara 40.
Berdasarkan pendapat itu, Seri Paduka enggan memperkenankan OD(P)2021, sebaliknya menitahkan agar ia dibentang dan dibahaskan di Parlimen. Sesuatu yang menarik untuk dibahaskan ialah klausa 11 Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 2021 yang diperkenankan Januari lalu menyatakan fungsi dan kuasa kabinet kekal seperti diperuntukkan Perlembagaan Persekutuan.
Sebenarnya konsep penderhakaan kepada Yang di-Pertuan Agong dalam sistem hari ini tidak sama dengan seperti zaman kesultanan Melayu lama atau Hikayat Hang Tuah, di mana titah dan kata-kata raja adalah undang-undang.
Sudah tentu perbezaan tafsiran antara eksekutif dan Yang di-Pertuan Agong tidak sepatutnya berlaku jika kedua-dua pihak mempunyai sikap tolak ansur dan mementingkan kestabilan politik negara ketika pandemik berbanding hal lain. Namun, sekiranya tiada penyelesaian, maka Istana Negara boleh memohon semakan kehakiman bagi mendapat tafsiran sah dari segi undang-undang.
Serangan kerajaan derhaka bukanlah dalam konteks mahu mempertahankan institusi Yang di-Pertuan Agong itu sangat. Ia lebih kepada musuh-musuh politik kerajaan yang rapuh mengambil kesempatan mewujudkan keadaan tidak stabil dan menjatuhkan kerajaan.
Usaha menjatuhkan kerajaan bukan bermula Khamis lalu sebaik Istana Negara membuat kenyataan bertentangan dengan nasihat kabinet. Ia telah wujud sejak Oktober 2020 lagi didalangi beberapa individu yang mahu Datuk Seri Anwar Ibrahim dilantik sebagai perdana menteri.
Justeru, laungan perdana menteri derhaka bukan kerana bersifat melindungi institusi Yang di-Pertuan Agong tetapi lebih kepada mempergunakan institusi itu untuk merebut kuasa. Jika perbezaan pendapat mengenai tafsiran perlembagaan dalam hal darurat dianggap derhaka, maka Anwar adalah orang yang pertama derhaka kerana pada Januari lalu, beliau telah memfailkan kebenaran untuk memulakan semakan kehakiman bagi mencabar keputusan Yang di-Pertuan Agong untuk mengisytiharkan darurat.
*Ab Jalil Backer ialah Presiden Angkatan Karyawan Nasional (Akar)
Kerajaan derhaka agenda politik
Baca Artikel Menarik :
Lanjut sidang khas Parlimen, gesa Ku Li Jangan berhimpun atau tindakan akan diambil Penduduk kampung jerit minta Jokowi buka sekatan Muhyiddin berundurlah secara terhormat – Najib Razak Sajat diberi notis bankrap, gagal bayar ganti rugi Resepi kek coklat kukus laku keras Layari Laman Facebook MYKMU
Muhyiddin berundurlah secara terhormat – Najib Razak

The post Kerajaan derhaka agenda politik appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/08/01/kerajaan-derhaka-agenda-politik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mereka Cuma Ikut Kerajaan Pengkhianat Dan Derhaka Sahaja Siapa Derhaka

Mereka Cuma Ikut Kerajaan Pengkhianat Dan Derhaka Sahaja Siapa Derhaka

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 182 hits
Presiden MIC taasub kerajaan PN sampai tak endah institusi raja kata Khaleed August 2 2021 Mohamed Khaled Nordin berkata Presiden MIC SA Vigneswaran perlu memahami bahawa negara sedang berhadapan dengan krisis Perlembagaan PETALING JAYA Pre...
Kalau Selepas Mahiaddin Nyata Derhaka Ini Pun Tak Keluar Juga Daripada Kerajaan Eloklah Umno Dibubarkan Saja

Kalau Selepas Mahiaddin Nyata Derhaka Ini Pun Tak Keluar Juga Daripada Kerajaan Eloklah Umno Dibubarkan Saja

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 210 hits
Berikutan kemelut dan ketidaktentuan yang berpanjangan dalam kerajaan gagal pimpinan Mahiaddin Md Yasin terbaru dengan Yang Dipertuan Agong sendiri menunjukkan kemurkaan baginda UMNO akan mengadakan mesyuarat MT khasnya petang ini Mesyuarat...
Sudahlah Ahli Politik Kerajaan Langgar Sop Kini Pembangkang Juga Sama

Sudahlah Ahli Politik Kerajaan Langgar Sop Kini Pembangkang Juga Sama

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 217 hits
ismaweb net 3 8 2021Ada yang mula guna hujah berhimpun sebahagian daripada hak asasiBANGI 24 Zulhijjah 1442H Selasa Perarakan yang dilakukan oleh ahli politik pembangkang semalam hanya akan mencetuskan dampak yang negatif kepada persepsi ma...
Kalau Kerajaan Derhaka Agong Tidak Terima Pm Menghadap Sampai Tiga Kali Seminggu Kata Annuar

Kalau Kerajaan Derhaka Agong Tidak Terima Pm Menghadap Sampai Tiga Kali Seminggu Kata Annuar

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 183 hits
Annuar Musa menyifatkan tuduhan derhaka dicipta oleh orang yang mahu menjatuhkan kerajaan PETALING JAYA Annuar Musa menolak tuduhan pihak tertentu kononnya kerajaan telah derhaka kepada Yang di Pertuan Agong susulan pengumuman pembatalan Or...
5840 Gencatan Politik Bantu Kerajaan Tumpu Usaha Pulih Negara Berita Harian 04 08 2021

5840 Gencatan Politik Bantu Kerajaan Tumpu Usaha Pulih Negara Berita Harian 04 08 2021

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 313 hits
KUALA LUMPUR Gabungan 13 badan bukan kerajaan menggesa gencatan politik dilakukan segera oleh semua pihak bagi membolehkan kerajaan menumpukan usaha memulihkan ekonomi negara dan kesihatan rakyat dijalankan tanpa gangguan Langkah itu perlu ...
Terus Pertahan Kerajaan Pn Apa Lagi Pertahankan Mahiaddin Kedua2nya Adalah Tindakan Derhaka

Terus Pertahan Kerajaan Pn Apa Lagi Pertahankan Mahiaddin Kedua2nya Adalah Tindakan Derhaka

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 196 hits
Jika kita perhatikan sejak awal lagi penderhakaan terhadap titah Yang Dipertuan Agong ini bukan saja dilakukan oleh Mahiaddin Md Yasin tetapi juga melibatkan seluruh anggota kabinet kerajaan PN Dengan yang demikian Mahiaddin anggota kabinet...
Akibat Tebuk Atap Orang Kanan Azmin Dedah Rakyat Sudah Tidak Yakin Dengan Ahli Politik Kerajaan

Akibat Tebuk Atap Orang Kanan Azmin Dedah Rakyat Sudah Tidak Yakin Dengan Ahli Politik Kerajaan

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 145 hits
BAKAL MELINGKUP DI DUN SEBERANG JAYA KUBU KUAT PKR DI PENANGMenukar kepimpinan kerajaan bukanlah jalan penyelesaian terhadap segala masalah Malaysia pada ketika ini kerana ia tidak dapat membawa perubahan yang ketara Bagi ADUN Seberang Jaya...
Tarik Balik Darjah Pingat Pegawai Kerajaan Ahli Politik Rasuah Titah Sultan Selangor

Tarik Balik Darjah Pingat Pegawai Kerajaan Ahli Politik Rasuah Titah Sultan Selangor

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 239 hits
Sultan Sharafuddin Idris Shah mengingatkan bahawa rasuah dan penyalahgunaan kuasa adalah gejala yang boleh merosakkan masyarakat serta menjatuhkan negara PETALING JAYA Darjah dan bintang kebesaran serta pingat negeri Selangor dikurniakan ke...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools