Kerajaan Campuran Dibentuk Anwar Ada Masalah Integriti Yang Kritikal


agendaily.com11.12.2022
Jajaran baharu yang dirancang Zahid Hamidi dengan cikgu, Anwar.
Tidak kisah lah apa jua jenis kerajaan yang ingin Perdana Menteri mahu rakyat gelarkan ketika ini, namun yang pastinya pada mata rakyat ia adalah sebuah kerajaan yang mempunyai masalah integriti yang kritikal.

Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak boleh memaksa rakyat untuk memanggil kerajaan ini jenis apa, malah rakyat tidak lagi bodoh kerana mereka boleh mencari buku Perlembagaan di Kinokuniya atau pun di MPH Bookstore untuk memahami sama ada wujud atau tidak sebenarnya kerajaan perpaduan seperti yang diwar-warkan kepada umum ketika ini.

Kerajaan perpaduan adalah sebuah bentuk pentadbiran yang tidak mempunyai blok pembangkang dan semua parti berada dalam kerajaan, tetapi situasi tersebut tidak berlaku walaupun cuba diusahakan pada mulanya.

Namun, bukan jenis apa kerajaan ini yang lebih penting kepada rakyat kerana apa yang lebih mustahak adakah kerajaan ini mempunyai integriti dan bersih untuk rakyat boleh harapkan untuk membawa perubahan.

Namun, isu integriti adalah masalah kritikal yang sedang dihadapi kerajaan Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) ini.

Bagaimana rakyat mahu mempercayai kerajaan ini akan mempunyai integriti apabila Anwar sendiri mengabaikan prinsipnya dengan melantik Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai Timbalan Perdana Menteri (TPM).

Malah, rakyat juga berasa lucu apabila buat kali pertama dalam sejarah negara mahu pun dunia, seorang pemimpin kanan negara akan terpaksa turun naik mahkamah bagi menghadapi pertuduhan kes rasuah yang sedang berjalan.

Langkah melantik Zahid sebagai TPM bukan lah suatu tindakan luar kotak tetapi adalah satu keputusan tidak ada otak pernah dilakukan seorang pemimpin negara.

Realitinya, kerajaan yang sedang memerintah ketika ini sedang berdepan defisit kepercayaan dan rakyat tidak melihat komitmen reformasi apa yang boleh dilakukan keranan pemimpin dipilih masih terpalit dengan puluhan kes rasuah.

Alasan lantikan dibuat kerana mengikut hierarki parti adalah terlalu dangkal dan tidak memperlihatkan kesungguhan di pihak kerajaan yang semasa kempen pilihan raya lalu berdegar-degar bercakap mengenai soal reformasi dan melawan rasuah.

Lebih jelas kerajaan ini berdepan masalah integriti apabila lagu “Aduh Malaysia” yang menjadi bahan kempen PH kononnya untuk melawan kumpulan penyamun dalam UMNO juga sudah tidak lagi dimainkan dalam ceramah-ceramah politik gabungan politik tersebut.

Nampaknya pemimpin PH kini terpaksa menjaga hati rakan strategik baharu mereka untuk semata-mata kekal berkuasa, masing-masing tidak mahu hilang jawatan.

Tidak tahan dengan kritikan dalam platform media sosial, khususnya di Tik Tok, kerajaan baharu di bawah PH-BN terpaksa mengambil langkah drastik untuk mengurangkan kandungan politik yang tidak memihak kepada kerajaan.

Pelbagai aduan diterima daripada pengguna Tik Tok yang mendakwa akaun mereka disekat susulan tindakan terbaharu Menteri Komunikasi, Fahmi Fadzil yang mengarahkan pengendali aplikasi tersebut supaya menurunkan kandungan yang didakwa wujud unsur provokasi.

Ironinya, sebelum menjadi kerajaan, PH yang paling lantang menuntut kebebasan bersuara tetapi kini nampaknya mereka pula yang membelakangi prinsip tersebut dan bertindak seakan kuku besi.

Adakah ini corak pentadbiran baharu selepas PH-BN bekerjasama, tidak boleh menerima kritikan?

Sukar untuk kerajaan campuran PH-BN ini menepis kritikan dan kecaman daripada orang ramai apabila mereka sendiri yang seakan memberi bola tanggung untuk dikecam.

Tidak mudah untuk mendapatkan kepercayaan rakyat kerana sebelum ini doktrin tersebut dicipta oleh mereka sendiri dan kini mereka mahu rakyat bertukar mengikut citarasa sama para politikus pula.

Rakyat bukan seperti ahli politik yang sekejap boleh bertukar pendirian hanya kerana jawatan sama, rakyat masih mempunyai maruah tidak menjilat perasuah hanya semata-mata untuk berjaya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/12/kerajaan-campuran-dibentuk-anwar-ada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Lantikan Kabinet Bukan Ganjaran Sokong Bentuk Kerajaan

Anwar Lantikan Kabinet Bukan Ganjaran Sokong Bentuk Kerajaan

papar berkaitan - pada 28/11/2022 - jumlah : 116 hits
Anne MuhammadPUTRAJAYA Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata sebarang pelantikan dalam kabinetnya tidak akan dibuat sebagai ganjaran bagi sokongan membentuk kerajaan Anwar berkata ini selaras dengan hasratnya untuk mengurangkan saiz Kabinet...
Terkini Kerajaan Setuju Potong Gaji Menteri Sebanyak 20 Datuk Seri Anwar Ibrahim

Terkini Kerajaan Setuju Potong Gaji Menteri Sebanyak 20 Datuk Seri Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 158 hits
Terkini Kerajaan Setuju Potong Gaji Menteri Sebanyak 20 Datuk Seri Anwar Ibrahim Makluman terbaru diterima dari Petaling jaya Jemaah Menteri telah bersetuju untuk memotong gaji bulanan mereka sebanyak 20 kata PM Anwar Ibrahim Melalui sidang...
Fakta Bukan Auta Dap Kuasai Kerajaan Jika Anwar Jadi Pm Telah Tertolak Dengan Sendirinya

Fakta Bukan Auta Dap Kuasai Kerajaan Jika Anwar Jadi Pm Telah Tertolak Dengan Sendirinya

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 125 hits
Termasuk Perdana Menteri Anwar Ibrahim yang turut memegang jawatan Menteri Kewangan barisan kabinet yang diumumkan semalam adalah berjumlah 28 orang Daripada jumlah tersebut 8 daripada PKR 6 daripada UMNO 4 daripada DAP 3 daripada PBB 2 dar...
Kabinet Kerajaan Perpaduan Memiliki 67 Berugama Islam Jadi Apa Masalah Lebai

Kabinet Kerajaan Perpaduan Memiliki 67 Berugama Islam Jadi Apa Masalah Lebai

papar berkaitan - pada 4/12/2022 - jumlah : 107 hits
Sampai bila isu perkauman dan agama mahu dijadikan modal politik oleh parti Pas Tidakkah baik jika Pas terus mebawa isu RUU 355 jika pun telah lupa kepada agenda hukum Hudud Pas telah diberi peluang memerintah beberapa negeri namun gagal me...
Kritikal Bagi Anwar Peroleh Sokongan Majoriti Dua Pertiga Penganalisis

Kritikal Bagi Anwar Peroleh Sokongan Majoriti Dua Pertiga Penganalisis

papar berkaitan - pada 16/12/2022 - jumlah : 86 hits
malaysiakini comIsnin ini Anwar Ibrahim dijangka berdepan satu lagi ujian getir yang akan menentukan sama ada pelantikan beliau selaku perdana menteri ke 10 diterima dengan sokongan dua pertiga ahli Dewan Rakyat atau sebaliknya Usul undi pe...
Anwar Alu Alukan Komitmen Warisan Sokong Kerajaan Perpaduan

Anwar Alu Alukan Komitmen Warisan Sokong Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 27/11/2022 - jumlah : 154 hits
PERDANA Menteri Anwar Ibrahim mengalu alukan komitmen pemimpin Parti Warisan yang menyokong usaha pembentukan dan kestabilan kerajaan perpaduan yang diterajui beliau Perdana menteri menerusi catatan di Twitter beliau hari ini berkata komitm...
Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Apa Itu Wang What Is Money

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Duit Dalam Akaun Bank Arwah Hilang Sebelum Tuntutan Pusaka Selesai

Makanan Kucing Terbaik Kenapa Kucing Perlukannya

Al Ikhsan Sports Spend And Win

Cuci Karpet

Lambstongues The Benefits Of Plastic Downspouts Over Metal Alternatives

Beyond The High Exploring The Therapeutic Uses Of Thca Flower In Houston