Terkini Kerajaan Setuju Potong Gaji Menteri Sebanyak 20 Datuk Seri Anwar Ibrahim



Terkini : Kerajaan Setuju Potong Gaji Menteri Sebanyak 20% – Datuk Seri Anwar Ibrahim.Makluman terbaru diterima dari Petaling jaya, Jemaah Menteri telah bersetuju untuk memotong gaji bulanan mereka sebanyak 20%, kata PM, Anwar Ibrahim.
Melalui sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Jemaah Menteri pertama, perdana menteri  telah berkata, dasar itu akan diperiksa semula selepas ekonomi negara kembali pulih.
Menurutnya lagi, ini bagi menunjukkan kerajaan perpaduan pimpinannya prihatin akan dengan permasalahan yang dihadapi oleh rakyat.
“(Potong gaji) sehingga ekonomi pulih, mungkin tiga tahun kita akan kaji semula. Potong gaji ini memang tidak wajar, tetapi saya berterima kasih terhadap kesediaan mereka (menteri) melakukan sedikit pengorbanan. – Sumber FMT
Terkini : Kerajaan Setuju Potong Gaji Menteri Sebanyak 20% – Datuk Seri Anwar Ibrahim “Ada orang kata Anwar tak ambil gaji perdana menteri, dia ambil gaji menteri kewangan…tak betul, gaji ini satu saja,” katanya yang menegaskan tidak akan menerima sebarang gaji.
Selepas melihat bebanan yang dihadapi rakyat, Anwar dalam kempen pilihan raya umum ke-15 (PRU15) lalu  telah berjanji tidak akan mengambil gaji sebagai perdana menteri, jika Pakatan Harapan (PH) membentuk kerajaan baharu. Ia merupakan satu contoh pemimpin yang menjiwai rakyat.
Manakala,ketua Penerangan PH dan PKR, Fahmi Fadzil telah turut berjanji tidak akan mengambil gaji sekiranya gabungan itu menang PRU15. Beliau dilantik menteri komunikasi digital di bawah Jemaah Menteri kerajaan perpaduan dibawah Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Ikuti telegram semasa mengenai pengumuman dan info semasa rasmi kerajaan:

Potong Gaji Menteri Adalah Jalan Yang Patut Dilakukan Ataupun Tidak? Potong gaji Menteri adalah jalan yang patut dilakukan ataupun tidak sebenarnya?. Sememangnya gaji seorang menteri adalah merupakan antara gaji yang terbesar diterima jika menjawab sebarang menteri dalam pelbagai bidang. Bahkan gaji Menteri boleh diklasifikasikan sebagai gaji bertaraf T20. Dan persoalannya mengapakah gaji menteri boleh mencapai sebesar itu?
Peranan Menteri Amatlah Besar Serta Berat Tanggungjawab Sinonimnya jawatan seorang Menteri sememangnya apa tugas yang berat serta besar tanggungjawabnya iaitu untuk menguruskan hal ehwal pentadbiran dalam urusan negara ataupun negeri serta perlu memberi tumpuan kepada pelbagai cabang-cabang yang perlu dan penting para menteri tekan-tekan.
Berkenaan tugas besar mereka adalah untuk memastikan rakyat dalam keadaan terjamin sejahtera serta selamat dalam pelbagai aspek. Ini adalah kerana rakyat sudah memberi kepada mereka mandat untuk mentadbir dengan berintegriti dan telus. Sebagai seorang Menteri perlulah menjalankan tanggungjawab dengan sempurna dan pastikan juga usaha mereka mendapatkan hasil kepada rakyat.
Menteri Perlu Sentiasa Turun Padang Untuk Melihat Rakyat Satu tindakan yang betul bagi seorang Menteri perlulah dan sentiasa turun padang untuk melihat sekeliling keadaan dan kehidupan oleh rakyat setempat. Menteri perlu mengesan dan menyemak perkara yang perlu mereka lakukan untuk rakyat agar mereka dapat hidup dengan selesa dan mencukupi keperluan harian.
Seorang Menteri perlu melalui beberapa aspek untuk menyelesaikan masalah bermula daripada mengesan masalah lalu membuat pembolehubah dan seterusnya Membuat kesimpulan apakah yang terbaik untuk membantu Rakyat.
Kini kerajaan Malaysia yang baharu telah dibentukkan melalui pembentukan kerajaan perpaduan yang dipimpin oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku Perdana Menteri ke 10. Datuk Anwar Ibrahim telah menjalankan tugas dengan baik setakat ini bila beliau dilihat sebagai seorang yang faham dan kerana keadaan situasi yang dihadapi oleh rakyat. Oleh itu beliau telah bersepakat selepas mengadakan mesyuarat pertama hari ini dan para jemaah telah setuju untuk memotong gaji sebanyak 20% daripada pendapatan gaji mereka.
Baca juga :
Rakyat Malaysia Bakal Menerima Bantuan Sara Hidup , Manifesto Pakatan Harapan  Senarai Barisan Kabinet Kerajaan Perpaduan Datuk Seri Anwar Ibrahim Bantuan Motosikal Kepada Rakyat Malaysia Dari Kerajaan Selangor | Mohon Segera Sebelum 7 Disember 2022 Potong Gaji, Adakah Ekonomi Akan Membaik? Sememangnya potong gaji Menteri bukanlah satu jalan untuk menjadikan ekonomi Malaysia terus mengukuh dan membaik. Tapi ianya adalah simbolik untuk para pemimpin menunjukkan dan meluahkan bahawa mereka ini memahami dan prihatin terhadap kesusahan Rakyat yang sedang menghadapi pelbagai bebanan hidup.
Terlihat bagus dan baik apabila seorang pemimpin rela untuk tidak bersenang-lenang dalam masa yang sama rakyat di dalam kesusahan dan memerlukan bantuan. Dato’ Seri Anwar Ibrahim juga telah mengeluarkan pandangan beliau dan mengutarakan bahawa Sebelum menjadi kerajaan beliau telah menegaskan bahawa untuk tidak mengambil gaji Perdana Menteri sekiranya berjaya menjadi Perdana Menteri.
Dan kini beliau telah menunaikan apa yang beliau katakan sebelum ini mengenai tidak mengambil gaji, jadi fokus utama Datuk Seri Anwar Ibrahim pula adalah tertumpu kepada kebajikan dan kepentingan Rakyat. Beliau juga telah mengeluarkan kenyataan bahawa beliau mengambil masa selama 2 minggu untuk mengkaji dan merangka bagi menguruskan Hal ehwal kepentingan dan keperluan rakyat agar dapat memastikan rakyat Malaysia yang susah dapat dibantu saya memerlukan dapat dipenuhi.
Bersama kita mengharapkan kerajaan yang diakui oleh YDP Agong ini terus stabil dan kekal memerintah untuk membantu dan memberi yang terbaik kepada negara tercinta Malaysia.
Sertai Telegram info semasa dan terkini rakyat Malaysia disini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2022/12/kerajaan-setuju-potong-gaji-menteri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih Dua Dekad Berjuang Ini 10 Fakta Tentang Datuk Seri Anwar Ibrahim Perdana Menteri Ke 10 Malaysia

Lebih Dua Dekad Berjuang Ini 10 Fakta Tentang Datuk Seri Anwar Ibrahim Perdana Menteri Ke 10 Malaysia

papar berkaitan - pada 25/11/2022 - jumlah : 317 hits
Teka teki siapa yang bakal dilantik menjadi Perdana Menteri Malaysia Ke 10 berakhir apabila Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah berkenan melantik Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim se...
Datuk Seri Anwar Ibrahim Angkat Sumpah Perdana Menteri Ke 10

Datuk Seri Anwar Ibrahim Angkat Sumpah Perdana Menteri Ke 10

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 152 hits
courtesy of RTM tv1 video courtesy of MalaysiaGazette Datuk Seri Anwar Ibrahim angkat sumpah Perdana Menteri ke 10 5 petang hari ini
Perdana Menteri Ke 10 Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim

Perdana Menteri Ke 10 Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 236 hits
Akhirnya terjawab juga Siapakah Perdana Menteri Malaysia Ke 10 selepas 3 hari berakhir Datuk Seri Anwar Ibrahim telah dipilih sebagai Perdana Menteri Malaysia ke 10 harini Perlantikan ahli Parlimen Tambun itu mendapat perkenan Yang di Pertu...
Cadangan Kabinet Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim 2022

Cadangan Kabinet Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim 2022

papar berkaitan - pada 2/12/2022 - jumlah : 238 hits
Cadangan Penstrukturan Semula Dan Penamaan Calon Calon Menteri Melibatkan Kementerian Kementerian Dan Portfolio Portfolio Di Jabatan Perdana Menteri A Cadangan Penstrukturan Semula Portfolio Perdana Menteri Timbalan Perdana Menteri Timbalan...
Menteri Setuju Potong Gaji 20 Kata Anwar

Menteri Setuju Potong Gaji 20 Kata Anwar

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 117 hits
freemalaysiatoday com December 5 2022 3 46 PMAnwar Ibrahim mempengerusikan mesyuarat Jemaah Menteri pertamanya hari ini Turut hadir dua timbalannya Ahmad Zahid Hamidi dan Fadillah Yusof PETALING JAYA Jemaah Menteri bersetuju memotong gaji b...
Tahniah Dato Seri Anwar Ibrahim Perdana Menteri Malaysia Ke 10

Tahniah Dato Seri Anwar Ibrahim Perdana Menteri Malaysia Ke 10

papar berkaitan - pada 25/11/2022 - jumlah : 274 hits
TAHNIAH DATO SERI ANWAR IBRAHIM PERDANA MENTERI MALAYSIA KE 10 Assalammualaikum semua Setelah mengikuti perkembangan Pilihan Raya Umum Ke 15 sejak Penamaan Calon pada 5 November 2022 Sebagai Rakyat Malaysia ini adalah detik paling Ruby teru...
Hiburan Fizz Fairuz Hairan Anwar Ibrahim Tak Ambil Gaji Pm Menteri Kewangan Kalau Aku

Hiburan Fizz Fairuz Hairan Anwar Ibrahim Tak Ambil Gaji Pm Menteri Kewangan Kalau Aku

papar berkaitan - pada 7/12/2022 - jumlah : 113 hits
Susulan daripada pelantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri ke 10 figura politik itu ada mengumumkan bahawa beliau tidak akan mengambil gaji sebagai PM dan juga portfolionya sebagai Menteri Kewangan Malah kerajaan juga bers...
Anwar Ibrahim Umumkan Menteri Malaysia Dipotong Gaji 20 Persen Tiap Bulan

Anwar Ibrahim Umumkan Menteri Malaysia Dipotong Gaji 20 Persen Tiap Bulan

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 113 hits
Perdana Menteri Malaysia Anwar Ibrahim menyampaikan para menteri dalam pemerintahannya sepakat dengan pemotongan gaji 20 persen setiap bulan
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation