Kerajaan Amerika Bakal Kehabisan Duit Menjelang Oktober


 
September 10, 2021 Kerajaan Amerika Syarikat (AS) akan mengalami masalah wang tunai pada Oktober ini kecuali Kongres meluluskan peningkatan had pinjaman persekutuan.
Setiausaha Perbendaharaan AS, Janet Yellen, semalam berkata kesimpulan itu dicapai berasaskan perbelanjaan semasa dan maklumat terkini yang sedia ada.
“Berdasarkan keadaan semasa, sumber kewangan sekarang dan langkah bagi menambah dana akan habis digunakan pada bulan depan,” katanya.

Setiausaha Perbendaharaan Amerika Syarikat (AS), Janet Yellen, dengan Naib Presiden AS, Kamala Harris, berdiri di belakangnya.
Kongres menangguhkan peningkatan had hutang sejak 2019 dan tempoh itu menjadikan kadar keberhutangan negara mencecah AS$28 trilion (RM116.23 trilion).
Ia memaksa Perbendaharaan AS mengambil ‘langkah luar biasa’ untuk terus membiayai operasi kerajaan tanpa melanggar had ditetapkan.
Dalam surat kepada Speaker Kongres, Nancy Pelosi, Yellen memberi amaran bahawa jika siling tidak dinaikkan, AS tidak akan dapat memenuhi kewajipannya untuk pertama kali dalam sejarah negara.
Hutang dan defisit negara meningkat ketika pandemik COVID-19 selepas Washington meluluskan tiga rang undang-undang perbelanjaan besar bertujuan mengurangkan kerosakan akibat kesannya terhadap ekonomi.
Menaikkan had hutang tidak meningkatkan perbelanjaan tetapi hanya membenarkan Perbendaharaan AS membiayai projek yang sudah diluluskan oleh Kongres.
Tanpa kenaikan, AS boleh menghadapi masalah tunai yang tidak pernah berlaku sebelumnya.
Kongres kini sedang mempertimbangkan rancangan infrastruktur bernilai AS$1.2 trilion (RM4.99 trilion) selain rancangan perbelanjaan sosial besar-besaran bernilai AS$3.5 trilion (RM14.5 trilion), yang akan mendorong perbelanjaan lebih tinggi.
Ketika ini kedua-dua Dewan iaitu Kongres dan Senat dikuasai Parti Demokrat diketuai Presiden AS, Joe Biden, namun masih memerlukan sokongan anggota Parlimen Republik untuk menaikkan had pinjaman itu.
Setakat ini, parti pembangkang menyatakan mereka menentang cadangan itu.
Pada satu sidang media, Pelosi memberikan sedikit butiran bagaimana Demokrat merancang mendapatkan sokongan untuk kenaikan kadar siling itu dan menegaskan ‘ia harus terjadi’ walau apa pun berlaku.
Menaikkan had hutang menjadi isu bagi Kongres sejak beberapa tahun kebelakangan ini dan kebuntuan berlaku pada 2011 apabila S&P Global Ratings menurunkan kadar hutang negara AS lebih rendah daripada penarafan AAA.
Berita Penuh : https://www.bharian.com.my/dunia/amerika/2021/09/861660/akan-kehabisan-dana-menjelang-oktober


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/kerajaan-amerika-bakal-kehabisan-duit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketua Pembangkang Bakal Diberikan Status Menteri Sprm Perlu Dirombak

Ketua Pembangkang Bakal Diberikan Status Menteri Sprm Perlu Dirombak

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 151 hits
Datuk Zaharin mengulas tentang Setiausaha Politik yang dilihat sebagai terlajak kaya dengan membeli 2 biji kereta secara tunai Beliau juga menyentuh khabar angin mengatakan Ketua Pembangkang bakal dinaikkan setaraf dengan menteri
Parlimen Malaysia Bakal Saksikan Lebih Banyak Transformasi

Parlimen Malaysia Bakal Saksikan Lebih Banyak Transformasi

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 201 hits
BH ONLINE Parlimen Malaysia Foto NSTP Osman Adnan KUALA LUMPUR Parlimen Malaysia yang menginjak usia 62 tahun hari ini bakal melalui transformasi sekali gus mengangkat martabat dan kedudukannya sebagai badan penggubal undang undang tertingg...
Campuran Dua Vaksin Covid 19 Bakal Dilaksanakan Thailand

Campuran Dua Vaksin Covid 19 Bakal Dilaksanakan Thailand

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 124 hits
Campuran dua vaksin Covid 19 bakal dilaksanakan Thailand Thailand akan melaksanakan pelan vaksinasi menggunakan kaedah campuran dua jenis vaksin Covid 19 seawal Oktober dalam usaha negara ini membendung penularan wabak itu Pengarah Bahagian...
Mimi Lana Bakal Berkahwin

Mimi Lana Bakal Berkahwin

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 169 hits
Mimi Lana bakal berkahwin Kalau ada berita gembira saya pasti akan kongsikan Mimi Lana pakai inai Pelakon Mimi Lana mengesahkan dia belum menamatkan zaman bujang apabila gambar dia memakai inai dan duduk di atas pelamin pagi tadi tular Menu...
Musim Ke 3 Dr Romantic Bakal Kembali Dengan Han Sukkyu Ahn Hyoseop Ini Respon Sbs

Musim Ke 3 Dr Romantic Bakal Kembali Dengan Han Sukkyu Ahn Hyoseop Ini Respon Sbs

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 327 hits
Pernah dengat tak mengenai musim ketiga Dr Romantic yang dikhabarkan bakal memulakan tak lama lagi ARTIKEL BERKAITAN Terbaru khabar angin itu kembali berterbangan di dalam industri drama Korea Katanya drama perubatan popular itu akan kembal...
12 Finalis Hero Remaja 2021 Bakal Menemui Anda Pada 11 September Ini

12 Finalis Hero Remaja 2021 Bakal Menemui Anda Pada 11 September Ini

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 171 hits
Hero Remaja kembali lagi dalam edisi yang ke 11 dengan kehadiran Scha Alyahya dan Dato Rosyam Nor sebagai juri tetap program pencarian Hero Remaja 2021 dan Shaza Bae bergandingan dengan Nadhir Nasar sebagai hos sepanjang program ini yang ak...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

App Inarah

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Masih Beraya



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life