Kenyataan Menteri Dalam Negeri Tentang Keputusan Usul Umno Mengelirukan




KUALA LUMPUR: Pengecualian diberi Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail daripada pematuhan Seksyen 13(1)(c)(iv) Akta Pertubuhan 1966 (Akta 832) kepada UMNO berhubung keputusan usul tambahan tidak mempertandingkan dua jawatan tertingginya pada pemilihan parti tahun ini mengelirukan.
Pengamal undang-undang, Dato' Shamsuddin Nawawi, berkata ia menimbulkan pelbagai tanda tanya apa sebab dan alasan utamanya pengecualian itu diberikan kepada UMNO.
"Kenyataan menteri mengelirukan. Sebab apa? pemahaman orang biasa bila dibaca dengan peruntukan dalam Akta Pertubuhan ialah kita bukan melaporkan apa yang berlaku pada Perhimpunan Agung UMNO (PAU) kepada menteri. Peruntukan (Akta 832) ialah apa yang berlaku dalam PAU dilapor kepada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS).
"Kedudukannya seolah-olah RoS membuat keputusan sudah berlakunya perlanggaran perlembagaan (UMNO). Menteri kata tidak mengapa, kita bagi pengecualian. Itulah seolah-olah yang kita nampak, lapor Berita Harian.
"Seksyen 70 (Akta 832) itu kuasa menteri. Kuasa menteri itu hanya datang apabila ada rayuan daripada pihak yang tidak berpuas hati," katanya ketika dihubungi hari ini.
Beliau berkata, bagi proses rayuan pula perlulah dikemuka semula kepada RoS dan agensi itu sendiri akan menentukan keputusan dan jika perlu baru dirujuk kepada menteri.
"Tapi sekarang ini mengapa terus pergi kepada menteri. Sepatutnya pergi ke RoS dulu untuk rayuan. RoS juga boleh buat keputusan tanpa ada rujukan kepada menteri. Sekarang yang saya faham, kenapa menteri bagi pengecualian.
"Keadaan dan kenyataan menteri janggal. Apa sebab dia bagi pengecualian itu. Atas keistimewaan apakah UMNO ini untuk diberi pengecualian. Boleh ke persatuan lain juga diberi pengecualian yang sama," katanya.
Shamsuddin berkata, penggunaan Seksyen 70 itu boleh dijadikan rujukan dan kes duluan pada masa depan, apatah lagi dalam isu pengecualian ini tiada sebab jelas dikemukakan.
"Adakah mereka (UMNO) merayu? dengan alasan apa. Adakah sebab kawan, maka kita bagi pengecualian? itu tak boleh. Mesti ada sebab yang boleh meyakinkan semua orang, jadi orang yang mengadu tidak akan 'complaint'.
"Apa alasan 'solid' yang UMNO bagi. Apa alasan UMNO supaya dia boleh dapat pengecualian itu. Adakah undang-undang itu bagi pengecualian secara automatik macam pengecualian cukai, itu mesti diumumkan. Ini tidak diumumkan pun," katanya.
Saifuddin dalam satu kenyataan pagi tadi, memaklumkan KDN memberi pengecualian daripada pematuhan Seksyen 13(1)(c)(iv) Akta Pertubuhan 1966 (Akta 832) kepada UMNO berhubung keputusan usul tambahan tidak mempertandingkan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden pada pemilihan parti tahun ini.
Beliau menjelaskan, keputusan itu diberi mengikut Seksyen 70 Akta 832 selepas kementeriannya meneliti mengenai ketetapan yang sudah dibuat oleh PAU 2022 daripada Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan pada 3 Mac lalu.
Seksyen 13(1)(c)(iv) Akta 832 antara lain memperincikan pertubuhan sudah melanggar secara bersengaja mana-mana peruntukan akta ini atau mana-mana peraturan yang dibuat di bawahnya atau mana-mana kaedahnya atau bahawa mana-mana ahli pertubuhan sudah lazim melanggar peruntukan seksyen 4(1) Akta Pertubuhan 1948 dengan apa-apa perbuatan atau penyebaran yang mana seksyen 3(1)(f) akta itu terpakai.
Sementara Seksyen 70 akta sama pula menjelaskan, menteri yang merujuk Menteri Dalam Negeri boleh menurut budi bicaranya dengan bertulis mengecualikan mana-mana pertubuhan yang didaftarkan di bawah akta ini daripada segala atau mana-mana jua daripada peruntukan-peruntukan akta ini. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.pahangdaily.net/2023/03/kenyataan-menteri-dalam-negeri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Umno Pekan Di Gesa Tolak Calon Ketua Bahagian Tidak Sealiran Dengan Pemimpin Negeri Amal Politik Dendam

Ahli Umno Pekan Di Gesa Tolak Calon Ketua Bahagian Tidak Sealiran Dengan Pemimpin Negeri Amal Politik Dendam

papar berkaitan - pada 22/2/2023 - jumlah : 185 hits
PEKAN Rata rata ahli UMNO yang ditemui disini menyatakan kegusaran seandainya Dato Sri Zamri Ramly menang jawatan Ketua UMNO Bahagian Pekan pada pemilihan parti kali ini Terdahulu Zamry telah mengesahkan akan bertanding jawatan yang kini di...
Ruu 355 Dibawa Ke Kabinet Untuk Keputusan Dasar Kata Menteri

Ruu 355 Dibawa Ke Kabinet Untuk Keputusan Dasar Kata Menteri

papar berkaitan - pada 14/3/2023 - jumlah : 343 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mohd Na im Mokhtar berkata ketika ini pihaknya sedang menyediakan kertas Jemaah Menteri berkaitan Akta 355 KUALA LUMPUR Pindaan Akta Mahkamah Syariah 1965 atau Akta 355 akan dibawa ke Jemaah Menteri untuk ...
Kenapa Sampai Menteri Perlu Override Keputusan Pegawai Ros

Kenapa Sampai Menteri Perlu Override Keputusan Pegawai Ros

papar berkaitan - pada 9/3/2023 - jumlah : 166 hits
Ketelusan itu apabila ia dibuat tanpa campurtangan daripada mereka yang lebih berkuasa sementara Reformasi itu perlu dilakukan secara adil dan saksama tanpa perlu takut berdepan demokrasi Pentadbir urus semestinya merujuk kepada perundangan...
Menteri Kdn Kata Belum Tengok Lagi Surat Ros Untuk Umno

Menteri Kdn Kata Belum Tengok Lagi Surat Ros Untuk Umno

papar berkaitan - pada 7/3/2023 - jumlah : 136 hits
agendaily com06 03 2023Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail masih belum melihat surat maklum balas Jabatan Pendaftaran Pertubuhan berhubung kelulusan terhadap usul tambahan Perhimpun...
Langsung Amanat Perdana Menteri Kepada Penjawat Awam Negeri Sabah I 28

Langsung Amanat Perdana Menteri Kepada Penjawat Awam Negeri Sabah I 28

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 130 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menyampaikan amanat Perdana Menteri kepada penjawat awam negeri Sabah di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah
Biar Lembaga Disiplin Umno Buat Keputusan Kata Shahelmey

Biar Lembaga Disiplin Umno Buat Keputusan Kata Shahelmey

papar berkaitan - pada 26/2/2023 - jumlah : 102 hits
ADUN Tanjung Keramat Shahelmey Yahya berkata beliau telah dipanggil Lembaga Disiplin Umno kerana ingkar arahan parti PUTATAN ADUN Tanjung Keramat daripada Umno Shahelmey Yahya menyerahkan kepada Lembaga Disiplin parti berhubung tindakannya ...
Apa Dah Jadi Dengan Umno Diheret Pula Menteri Kdn

Apa Dah Jadi Dengan Umno Diheret Pula Menteri Kdn

papar berkaitan - pada 8/3/2023 - jumlah : 130 hits
malaysiakini comDiterbitkan Mar 8 2023 12 12 PM Apa dah jadi dgn Umno ni begitu soal bekas naib presiden yang digantung keanggotaan parti Hishammuddin Hussein Anggota parlimen Sembrong itu berkata demikian dalam komen terhadap status bekas ...
Anwar Pertahan Umno Sokong Saifuddin Batal Keputusan Ros

Anwar Pertahan Umno Sokong Saifuddin Batal Keputusan Ros

papar berkaitan - pada 10/3/2023 - jumlah : 129 hits
agendaily com09 03 2023Bekas Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini Pengerusi PH dan Presiden PKR menyokong tindakan Senator Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail menyelamatkan UMNO Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memper...
Pas Yakin Tawan 10 Kerusi Umno Sapu Bersih 32 Dun Terengganu

Pas Yakin Tawan 10 Kerusi Umno Sapu Bersih 32 Dun Terengganu

papar berkaitan - pada 11/3/2023 - jumlah : 118 hits
freemalaysiatoday com 10 Mar 2023Pesuruhjaya PAS Terengganu Husain Awang berkata keyakinan berdasarkan perkembangan semasa di negeri itu Pada PRU14 PAS berjaya membentuk kerajaan Terengganu selepas menang 22 daripada 32 kerusi DUN PETALING ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara