Kenyataan Mccbchst Biadap Persoal Enakmen Jenayah Syariah


harakahdaily.net
April 5, 2024
Khalil Abdul Hadi
KUALA LUMPUR: Tindakan Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao (MCCBCHST) yang mempersoalkan tindakan Dewan Undangan Negeri Kelantan meluluskan kembali enakmen jenayah syariah yang telah dibatalkan oleh Mahkamah Persekutuan baru-baru ini adalah satu kenyataan yang biadap.

Menurut Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Muhammad Khalil Abdul Hadi, hal ini adalah kerana ianya merupakan hak orang-orang Islam untuk melaksanakannya, bukan sahaja hak untuk bersolat, membina masjid, berpuasa dan sebagainya, malah hak untuk mereka dihukum dengan hukuman yang berlandaskan kepada syariat Islam.

“Apa yang berlaku ialah satu pelanggaran hak yang sangat ketara yang perlu diberi perhatian”,

“Perkara yang diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan adalah undang-undang dan enakmen hanya untuk orang Islam, tidak melibatkan orang bukan Islam. Sepatutnya pihak berkenaan yang begitu lantang membicarakan tentang 3R perlu memberikan perhatian kepada kenyataan ini”, katanya.

Oleh yang demikian, menurutnya lagi, tidak timbul isu melanggar keputusan Mahkamah Persekutuan kerana pihak Mahkamah berperanan untuk menjatuhkan hukuman, walaupun Dewan Undangan Negeri berperanan untuk menggubal undang-undang ataupun enakmen.

“Jadi, apa yang dilakukan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan adalah satu tindakan yang wajar, kerana ianya adalah satu tanggungjawab kepada setiap orang Islam untuk berhukum dengan hukum syarak”, ujarnya.

Tambahnya lagi, tidak timbul isu pertindihan antara hukuman syarak dengan hukuman mahkamah sivil kerana ianya merupakan satu realiti yang sangat berbeza.

“Mereka yang dihukum dalam mahkamah syariah adalah berasaskan kepada roh Al-Quran dan As-Sunnah, mereka yang dihukum di mahkamah syariah mestilah mengikut syariat Islam”

“Sebagai contoh, hakim mestilah seorang Islam, saksi-saksi mestilah orang Islam. Perbicaraan mestilah mengikut cara Islam, hukuman dan cara ianya dihukum mestilah mengikut syariat Islam”, katanya.

Hal ini berbeza dengan apa yang dilaksanakan di mahkamah sivil kerana walaupun hukumannya adalah sama dengan mahkamah syariah, namun ‘rohnya’ tidak Islam.

“Hakim tidak semestinya orang Islam, saksi-saksi tidak semestinya orang Islam, cara penghukuman tidak semestinya mengikut cara Islam. Jadi ianya satu perkara yang sangat jelas tentang perbezaan antara mahkamah syariah dan mahkamah sivil”, tambah beliau.

Oleh itu, beliau percaya apa yang dilakukan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan adalah perkara yang sangat wajar dilakukan untuk mereka menegaskan tanggungjawab sebagai umat Islam menyimpulkan kembali simpulan-simpulan hukum-hakam Islam yang dirungkai.

Beliau juga sempat memetik ayat Al-Quran yang membawa maksud; “apa yang tidak boleh dilaksanakan semua, jangan ditinggalkan semua”, susulan dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan mereka tidak boleh untuk melaksanakan sepenuhnya undang-undang berkenaan.

“Allah SWT tidak akan bertanya adakah kamu berjaya melakukan keseluruhannya ataupun tidak, tetapi Allah SWT akan bertanya adakah kamu berusaha untuk melaksanakannya ataupun tidak”, tegasnya.
  – HARAKAHDAILY 5/4/2024

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/04/kenyataan-mccbchst-biadap-persoal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Jenayah Seksual Guru Pelajar Dalam Radar Kpm

Kes Jenayah Seksual Guru Pelajar Dalam Radar Kpm

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 329 hits
Kementerian Pendidikan menegaskan pihaknya memandang serius kes salah laku seksual yang didakwa melibatkan guru dan murid seperti dilaporkan PETALING JAYA Kes salah laku didakwa melibatkan guru dan pelajar yang dilaporkan berlaku di sebuah ...
Pdrm Berancang Menubuhkan Jabatan Baharu Untuk Menumpukan Jenayah Digital Dan Teknologi

Pdrm Berancang Menubuhkan Jabatan Baharu Untuk Menumpukan Jenayah Digital Dan Teknologi

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 79 hits
Polis Diraja Malaysia bercadang untuk menubuhkan jabatan baru yang akan menumpukan kepada cabaran kompleks berkaitan jenayah digital dan teknologi Ini diumumkan oleh ketua polis negara Tan Sri Razarudin Husain sebelum ini di Pusat Latihan P...
Amanah Pahang Persoal Tindakan Mokhtar Senik Cadang Tukar Nama Malaysia Jadi Tanah Melayu

Amanah Pahang Persoal Tindakan Mokhtar Senik Cadang Tukar Nama Malaysia Jadi Tanah Melayu

papar berkaitan - pada 23/3/2024 - jumlah : 77 hits
KUANTAN Parti Amanah Negara Pahang mempersoalkan niat sebenar pemimpin PAS Mokhtar Senik mencadangkan nama Malaysia ditukar kepada Tanah Melayu Pengerusinya Mohd Fadzli Mohd Ramly berkata tindakan pemimpin PAS itu yang sengaja cuba untuk me...
Kata Nak Berlakon 5 Bulan Keluar Running Man Ramai Persoal Kehilangan Jeon Somin

Kata Nak Berlakon 5 Bulan Keluar Running Man Ramai Persoal Kehilangan Jeon Somin

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 109 hits
Susah betul nak nampak Jeon So min selepas keluar Running Man Artikel Berkaitan Pun begitu jika ada yang mengikuti media sosial pelakon wanita tersebut pastinya akan dapat melihat beberapa entri di mana dia kelihatan senang menghabiskan mas...
Polis Cadang Kk Mart Pembekal Stoking Didakwa Pertuduhan Jenayah

Polis Cadang Kk Mart Pembekal Stoking Didakwa Pertuduhan Jenayah

papar berkaitan - pada 22/3/2024 - jumlah : 102 hits
Polis telah melengkapkan siasatan berhubung penjualan stoking dengan tulisan Allah di sebuah cawangan KK Mart di Bandar Sunway Selangor baru baru ini Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Mohd Shuhaily Mohd Zain pegawai telah...
Polis Cadang Pendakwaan Jenayah Pada Kk Mart Pembekal

Polis Cadang Pendakwaan Jenayah Pada Kk Mart Pembekal

papar berkaitan - pada 22/3/2024 - jumlah : 71 hits
Hariz MohdPolis telah melengkapkan siasatan berhubung penjualan stoking dengan tulisan Allah di sebuah cawangan KK Mart di Bandar Sunway Selangor baru baru ini Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Mohd Shuhaily Mohd Zain peg...
Govt Concludes Talks With States On Amendments To Syariah Courts Act

Govt Concludes Talks With States On Amendments To Syariah Courts Act

papar berkaitan - pada 24/3/2024 - jumlah : 103 hits
The government has concluded the engagement session with states on the proposed to the Syariah Courts Act 1965 which includes the proposal to increase penalties for syariah criminal offences Minister in the Prime Minister s Department Mohd ...
Political Islam Syariah Inspired Laws In Some Parts Of Malaysia Indonesia Worry Non Muslims

Political Islam Syariah Inspired Laws In Some Parts Of Malaysia Indonesia Worry Non Muslims

papar berkaitan - pada 1/4/2024 - jumlah : 130 hits
In a way PAS is just playing a game of reinforcing their brand at the end of the day They know that you know they cannot win because they cannot override the Federal Constitution Ms Hasyimah Ayuni has only recently taken an interest in Isla...
Pemikiran Terkini Tentang Ekonomi Syariah Inovasi Peluang Dan Tantangan

Pemikiran Terkini Tentang Ekonomi Syariah Inovasi Peluang Dan Tantangan

papar berkaitan - pada 6/4/2024 - jumlah : 113 hits
Ekonomi syariah adalah bagian penting dari sistem keuangan global yang semakin berkembang pesat Ini adalah bidang yang tidak hanya memahami prinsip prinsip ekonomi konvensional tetapi juga berupaya untuk menjalankan prinsip prinsip ekonomi ...
Apa Itu Wang What Is Money

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Masa Depan Pas Bukan Dalam Pn



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Mixue Boba Sundae

Bimbang Tentang Keselamatan Anak Anda Ketika Naik Motorsikal Dapatkan Helmet Ltd J

Penjawat Awam Cuba Bersama Remaja Bawah Umur Ditahan

Dr Mahathir Tidak Diberi Notis Prosiding Rci Batu Puteh Hari Ini

Pahang Antara Negeri Pertama Salurkan Sumbangan Secara Konsisten Hantar 30 Tan Barangan Keperluan Ke Gaza

Tebu Telur Setahun Di Raised Beds