Kenyataan Anwar Dan Mahathir




Sempena sambutan 9 Mei, hari dimana rakyat menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional dua tahun lalu, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan hari ini mereka telah lama menolak perbezaan, sengketa dan kemelut antara mereka demi rakyat.

“Dua tahun lepas, kami tidak berputus asa membawa suara rakyat.

“Hari ini juga sama. Kami telah lama menolak perbezaan, sengketa dan kemelut demi rakyat.

“Kami sudah berusia, masa kami sudah tidak lama,” kata Mahathir dan Anwar dalam kenyataan bersama mereka hari ini.

“Namun semangat perjuangan kami masih marak dalam jiwa setiap anak muda yang mengimpikan reformasi.

“Masanya telah tiba untuk kita bangkit semula dan berusaha mengembalikan mandat Rakyat ke pihak yang sepatutnya.

“Jangan sesekali kita lupakan tarikh keramat 9 Mei 2018. Tarikh jatuhnya institusi kleptokrat. Tarikh kemenangan rakyat. Tarikh lahirnya Malaysia Baharu,” kata mereka berdua dalam kenyataan bersama itu.

Kenyataan ini dibuat sehari selepas Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof memaklumkan beliau telah menerima usul yang dikemukakan oleh Tun Dr Mahathir untuk membuat undi tidak percaya kepada Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Dewan Rakyat 18 Mei ini.
 ---------------------------------------------------------------------

KENYATAAN BERSAMA

SEMPENA ULANGTAHUN KEDUA KEMENANGAN PAKATAN HARAPAN

9 Mei 2020

Hari ini adalah ulangtahun kedua hari yang paling bermakna dalam sejarah demokrasi negara. Pada 9 Mei 2018, kita saksikan perjalanan hampir 15 juta rakyat Malaysia dari setiap pelusuk negeri hingga ke seberang lautan, tanpa mengira kekangan hari bekerja telah menzahirkan suara mereka dalam undi untuk bangkit mempertahankan maruah negara. Mandat dari rakyat akhirnya telah diberi kepada Pakatan Harapan untuk mentadbir negara.

Dua tahun lepas, dunia menyaksikan sejarah terpahat dimana Malaysia telah membentuk sebuah kerajaan baharu yang menjunjung undang-undang, nilai moral dan tanggungjawab. Usaha keras mengejar demokrasi yang telah lama menjadi korban kerajaan terdahulu mula digerakkan. Dewan Rakyat mula diberi nafas baru. Reformasi institusi dan pentadbiran awam telah menjadi nadi utama negara. Agenda rakyat akhirnya jelas kelihatan. Anak muda mula menjadi tunjang. Negeri-negeri mula diberi perhatian saksama merentas fahaman politik. Pokoknya, semua ini menjadi keutamaan bagi kerajaan Pakatan Harapan.


9 Mei 2018 bukanlah satu peristiwa untuk memperingati penyatuan Mahathir atau Anwar. Ia adalah peristiwa yang jelas mengangkat nasib dan masa hadapan rakyat serta melawan ketidakadilan dalam negara. Suara dan harapan rakyat tidak boleh ditutup dengan cerita-cerita dongeng yang dibuat oleh Kerajaan Barisan Nasional yang dahulu.

Apabila Pakatan Harapan memerintah, kami pastikan demokrasi itu subur. Jika rakyat bersuara, wakil rakyat harus sahut dan tiada seorang pun dihalang bersuara dengan alasan ‘tindakan undang-undang’. Kebebasan bersuara: itu antara hadiah paling besar buat negara 2 tahun yang lalu. Rakyat sedar, bahawa tanggungjawab mentadbir negara ini adalah tanggungjawab bersama dan Ahli Parlimen hanyalah sekadar wadah yang membawa suara
rakyat.

Begitulah kuasa rakyat. Kami taat dan hormat.

Walau bagaimanapun, rakyat kini tahu bahawa sebilangan usaha reformasi institusi, undang-undang dan ekonomi ini terbantut akibat usaha pihak tertentu yang mempunyai matlamat mereka tersendiri. Akhirnya, mandat rakyat telah dikhianati dan Kerajaan Pakatan Harapan dijatuhkan pada Februari lalu tatkala wabak COVID-19 mula melanda negara. Kerajaan hari ini sanggup berbuat apa sahaja untuk mengumpul kuasa. Jawatan besar mula diagih, kuasa dan pangkat terus ditagih.

Memahami situasi ini, kami tidak mengiktiraf kerajaan hari ini. Prinsip kami jelas dari hari pertama kerajaan ini tertubuh, iaitu ia berdiri tanpa mandat rakyat. Ia tidak diperolehi secara sah menurut kertas undi di dalam pilihanraya. Ia didasari sikap tamak kepada pangkat dan jawatan semata-mata. Malah, tidak ada satupun pemimpin kerajaan hari ini yang berjanji untuk berkhidmat kepada rakyat.

Kami tidak sanggup untuk menggadaikan moral dan etika kami untuk menyokong kerajaan hari ini.

Kami tidak ingin mengkhianati rakyat yang menghabiskan berjam-jam untuk beratur di pusat mengundi, beratus ringgit untuk terbang pulang mengundi, mengambil cuti tanpa gaji untuk membawa suara mengubah nasib negara.

Dua tahun lepas, rakyat dari berbagai agama dan bangsa telah membantu usaha kami dengan memberi derma dan sumbangan, suara dan cadangan, harapan dan semangat hanya demi melihat perubahan yang lebih baik buat negara tercinta.

Dua tahun lepas, kami tidak berputus asa membawa suara rakyat. Hari ini juga sama. Kami telah lama menolak perbezaan, sengketa dan kemelut demi rakyat. Kami sudah berusia, masa kami sudah tidak lama. Namun semangat perjuangan kami masih marak dalam jiwa setiap anak muda yang mengimpikan reformasi. Masanya telah tiba untuk kita bangkit semula dan berusaha mengembalikan mandat Rakyat ke pihak yang sepatutnya.

Jangan sesekali kita lupakan tarikh keramat 9 Mei 2018. Tarikh jatuhnya institusi kleptokrat. Tarikh kemenangan rakyat. Tarikh lahirnya Malaysia Baharu.

YB Datuk Seri Anwar Ibrahim
Ketua Pembangkang
Ahli Parlimen Port Dickson

YB Tun Dr Mahathir Mohamad
Pengerusi BERSATU
Ahli Parlimen Langkawi





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/05/kenyataan-anwar-dan-mahathir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenyataan Bersama Dr Mahathir Anwar Sempena Ulang Tahun Pru14

Kenyataan Bersama Dr Mahathir Anwar Sempena Ulang Tahun Pru14

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 356 hits
Hari ini adalah ulangtahun kedua hari yang paling bermakna dalam sejarah demokrasi negara Pada 9 Mei 2018 kita saksikan perjalanan hampir 15 juta rakyat Malaysia dari setiap pelusuk negeri hingga ke seberang lautan tanpa mengira kekangan ha...
Mahathir Anwar Tidak Iktiraf Kerajaan Mereka Tak Sedar Rakyat Tak Iktiraf Mereka

Mahathir Anwar Tidak Iktiraf Kerajaan Mereka Tak Sedar Rakyat Tak Iktiraf Mereka

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 294 hits
KUALA LUMPUR Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan mereka tidak mengiktiraf kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana mendakwa ia tidak mendapat mandat rakyat Dalam kenyataan bersama Ahli Parlimen Langkawi ...
Masanya Telah Tiba Untuk Kita Bangkit Semula Anwar Mahathir

Masanya Telah Tiba Untuk Kita Bangkit Semula Anwar Mahathir

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 298 hits
Dua bulan selepas kerajaan Pakatan Harapan tumbang dan rakyat seolah olah melihat permusuhan kembali dua tokoh utama politik negara Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim hari ini kedua duanya mengeluarkan kenyataan bersama Kenyataan ulang tahun ke...
Ketua Pembangkang Masih Percayakah Lagi Anwar Pada Mahathir

Ketua Pembangkang Masih Percayakah Lagi Anwar Pada Mahathir

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 236 hits
YA que sera sera my way Maksudnya apa yang terjadi terjadilah Benarlah seperti mana tajuk lagu dendangan Doris Day penyanyi Amerika Syarikat pada 1956 itu yang sering diungkapkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa masa hadapan di luar kaw...
Setelah Tiada Lagi Pengkhianat Adu Domba Bodek Gandingan Anwar Dan Mahathir Pasti Lebih Kukuh

Setelah Tiada Lagi Pengkhianat Adu Domba Bodek Gandingan Anwar Dan Mahathir Pasti Lebih Kukuh

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 260 hits
Berdasarkan kesepakatan mengeluarkan kenyataan media bersama antara Tun Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim semalam jelas kini hubungan mereka berdua kembali bertaut semula Ternampak sekarang mereka akan bersatu bukan saja untuk bersama sama...
Mahathir S 18 May Bluff La Anwar S 16 September

Mahathir S 18 May Bluff La Anwar S 16 September

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 287 hits
By why is Mahathir doing this if he cannot really win the vote He really has no choice His son Mukhriz is facing the prospect of being ousted as the Kedah Menteri Besar for the second time in his life There have been cases in Malaysian hist...
Mahathir Anwar Too Little Too Late

Mahathir Anwar Too Little Too Late

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 259 hits
Dennis IgnatiusTo mark the second anniversary of that seminal event in Malaysian history the May 9th elections that brought Pakatan Harapan to power Dr Mahathir Mohamad and Anwar Ibrahim issued a rare joint statement recalling that momentou...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega

Wan Maimunah Meraung Dapat Panggilan Haji Tak Sangka Doa 2 Tahun Lalu Dimakbulkan