Kencing Manis Ketika Hamil Mari Semak Langkah Mengawal Dan Cegah Diabetes


Diabetes atau biasanya dipanggil Gestational Diabetes Mellitus (GDM) yang merupakan satu keadaan serius berlaku kepada wanita hamil apabila paras glukosa darah lebih tinggi dari paras mereka yang hamil normal.
Mengikut pengalaman penulis, sebaik disahkan menghidap GDM, doktor mengarahkan untuk menyuntik insulin sehari sekali sebelum tidur. 

Doktor memaklumkan untuk menyuntik insulin sama ada pada peha atau perut kerana kawasan ini selalunya lebih tebal selain perlu mengikuti dan mengamalkan diet khas. Hasilnya, berat badan hanya naik empat kilogram sahaja sepanjang sembilan bulan kehamilan.
Di sini, penulis kongsikan sedikit tip daripada Dr Hamid Arshat antara langkah-langkah mengawal dan mencegah diabetes;

Kredit foto: Medlife

1. Ikuti nasihat doktor yang merawat
Jika diarahkan makan ubat saperti Metformin atau lain-lain, perlu patuh. Pantau kandungan gula dalam darah, mudah dilakukan dirumah setelah diajar kakitangan klinik. Buat beberapa ujian, selepas puasa, selepas makan dan dua jam selepas makan.

2. Kawal pemakanan khususnya gula, karbohidrat dan manisan
Nasi, mi, roti, kuih-kuih, nasi lemak, roti canai, aiskrim dan lain-lain kesemuanya mengandungi karbohidrat dan gula. Kurangkan kuantiti makanan dan makan ikut jadual bagi sarapan, makan tengah hari dan malam. Lebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan serta lauk berasaskan protein.

3. Makanan yang perlu dikurangkan
- Jauhkan minuman soda, jus dalam tin, kotak atau botol kerana kandungan gula terlalu tinggi.
- Jauhkan makanan yang mengandungi gluten seperti gandum, germa gandum, barli dan bijirin. Gluten mencetuskan keradangan dan meningkatkan hormon steroid, sekali gus menyebankan tahap gula meningkat.
- Jauhkan susu lembu tanpa pasteur kerana kandungan A1 kasein yang sama tindakannya seperti gluten. Anda boleh menukar kepada susu kambing.
- Jauhkan minyak soya, minyak canola dan minyak jagung. Minyak kelapa dan kelapa sawit lebih baik.
- Jauhkan produk GMO seperti soya dan jagung diimport dari luar negara.- Jauhkan semua minuman keras.

4. Makanan yang disyorkan
- Makanan yang mengandungi fiber. Sayur tempatan seperti sawi, kangkung, pucuk ubi, keledek dan pucuk paku, nanas atau oat.- Makanan yang mengandungi kromium seperti brokoli, raw cheese, kacang hijau dan kacang panjang.- Magnesium seperti bayam, badam, yogurt, protein, ikan-ikan berminyak seperti salmon, makerel, tuna, daging lembu tanpa lemak, ayam organik.- Lemak-lemak baik - Minyak kelapa- Makanan rendah gula, kekacang, biji labu, kuaci, buah beri, avokado.

5. Supplemen, gantian gula, herba
Beberapa jenis makanan tambahan dan herba tempatan yang bertindak menurunkan glukos dalam darah;
a. Kayu Manis (cinnamon)Kajian menunjukkan ia mengurangkan glukos, LDL cholesterol dan triglycerides disamping meningkatkan HDL cholesterol dalam darah.
b. Peria (bitter gourd)Kajian menunjukkan peria boleh mengawal glukos dalam darah dan meningkatkan insulin sensitivity. Ia juga boleh bantu mencegah komplikasi diabetes seperti rosak buah pinggang, rosak mata, saraf dan salur darah. Di pasaran terdapat jualan kapsul dan tablet peria.
c. Alpa Lipoic acidIni satu jenis antioksida yang membantu metabolisme glukos, meningkatkan insulin sensitivity, dan mencegah kerosakan saraf (diabetic neuropathy). Sumber utama adalah daripada brokoli, bayam dan tomato.
d. Fish oil 1000 mg setiap hariIa membantu meningkatkan insulin sensitivity dan mengurangkan keradangan. Bertindak mengawal kolestrol dan meningkatkan HDL, seklai gus membantu mengawal diabetes.
e. Gantian gulaSweetener atau pemanis P3 - Berasal dari gula tebu dan diproses dengan teknologi Nano. Glycemic index sifar (zero). Boleh didapati di pasar raya seperti Mydin. Sesuai untuk gantian gula. 
Stevia. Sejenis tumbuhan kecil berasal dari Amerika Selatan. Daunnya sangat manis, tetapi sangat rendah nilai glycemic index. Pengganti gula yang dapat mengawal kandungan glukos dalam darah.
g. Minuman Teh hijau (green tea)Teh hijau punya banyak khasiat kesihatan kerana kandungan antioksida, polyphenols dan catechins. Teh hijau dianggap satu minuman yang memanjangkan umur kerana memperlahankan kematian sel-sel dan tisu-tisu. Ia juga mengawal glukos dan kolestrol dalam darah. Minumlah lima cawan setiap hari.
h. Herba tempatanBeberapa jenis herba tempatan berkesan mengawal glukos dan kolestrol dalam darah. Misalnya, daun betawali, ulam raja, hempedu bumi, sambung nyawa, ginseng, pecah kaca dan lain-lain. Daun-daun yang menghijau boleh dimakan sebagai ulam atau direbus dengan air panas atau dikeringkan dan jadikan air teh.

6. Senaman, kawal kegemukan, rehat dan tidur secukupnya.
Sangat penting untuk melakukan senaman 30-40 minit setiap hari untuk menggunakan glukos sebagai bahan tenaga. Cukupkan tidur lima hingga tujuh jam setiap hari dan beri masa untuk merehatkan tubuh dan mental kita. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kinistylo.blogspot.com/2018/12/kencing-manis-ketika-hamil-mari-semak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pra Eklampsia Amaran Bahaya Sebelum Dapat Sawan Ketika Hamil Ibu Hamil Selepas 20 Minggu Perlu Berhati Hati

Pra Eklampsia Amaran Bahaya Sebelum Dapat Sawan Ketika Hamil Ibu Hamil Selepas 20 Minggu Perlu Berhati Hati

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 308 hits
Pra eklampsia adalah keadaan yang disebabkan oleh kehamilan dan ianya berlaku pada trimester kedua kehamilan lazimnya selepas 20 minggu kehamilan Pra eklampsia berkaitan dengan tekanan darah yang tinggi bengkak yang berlaku secara tiba tiba...
Selain Manis Segar 8 Buah Kaya Potasium Ini Bisa Cegah Tekanan Darah Tinggi

Selain Manis Segar 8 Buah Kaya Potasium Ini Bisa Cegah Tekanan Darah Tinggi

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 369 hits
Hipertensi bisa dicegah dengan mengonsumsi buah Yang paling baik adalah memilih buah dengan kadar potasium tinggi Hipertensi merupakan kondisi kelainan dinding arteri yang membuat tekanan darah meningkat melebihi batas normal Tekanan darah ...
Mineral Yang Bermanfaat Dalam Suplemen Untuk Kencing Manis

Mineral Yang Bermanfaat Dalam Suplemen Untuk Kencing Manis

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 320 hits
Mineral Yang Bermanfaat Dalam Suplemen Untuk Kencing Manis Suplemen Untuk Kencing Manis Dikongsikan kebaikan dan manfaat mengamalkan Bio Mineral untuk kesihatan tubuh badan yang optimum seterusnya ianya sangat baik dan dikenali sebagai supl...
6 Langkah Mudah Perbaiki Postur Tubuh Ketika Duduk

6 Langkah Mudah Perbaiki Postur Tubuh Ketika Duduk

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 246 hits
Bekerja dalam waktu lama di kantor terutama dalam kondisi duduk bisa membuat postur tubuh kamu menjadi buruk Kebiasaan postur tubuh yang tak tepat merupakan salah satu penyebab utamanya Postur duduk yang benar ini dapat bermanfaat pada kese...
Ketika Hamil Waspadai Produk Perawatan Kulit Tertentu

Ketika Hamil Waspadai Produk Perawatan Kulit Tertentu

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 199 hits
Kondisi kulit ibu hamil berbeda beda Ada yang kulitnya lebih kering sensitif iritasi atau gampang gatal Jadi pertama tama hindari produk yang membuat kulit kering ujar Anesia Tania seorang dokter kulit dan kecantikan saat ditemui beberapa w...
Makan Banyak Karbohidrat Bisa Buat Ibu Hamil Lebih Sehat

Makan Banyak Karbohidrat Bisa Buat Ibu Hamil Lebih Sehat

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 228 hits
Sebuah penelitian terbaru yang dilakukan di University of North Carolina di Chapel Hill menyebut bahwa terdapat suatu nutrisi yang harus dikonsumsi ibu hamil untuk memastikan kesehatan Dilansir dari Her kandungan yang sangat dibutuhkan ibu ...
Tak Lalu Makan Nasi Doktor Sarankan Wanita Hamil Gantikan Dengan Minuman Tambahan

Tak Lalu Makan Nasi Doktor Sarankan Wanita Hamil Gantikan Dengan Minuman Tambahan

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 514 hits
Siapa yang mengalami alahan teruk di awal kehamilan pasti tahu berapa seksanya hendak makan Lagi lagi bila tak lalu makan nasi sedangkan perut rasa lapar yang amat Boleh menitis airmata Betul tak Kalau tak lalu makan nasi atau tak sukakan b...
Jadi Ibu Hamil Biasa Aja Itu Nggak Dosa Nggak Perlu Harus Ikut Ikutan Yang Ada Di Social Media

Jadi Ibu Hamil Biasa Aja Itu Nggak Dosa Nggak Perlu Harus Ikut Ikutan Yang Ada Di Social Media

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 337 hits
Jangan gampang latah sama apa yang lagi populer di Instagram ya bumil Kesehatanmu lo SemuaBisaJadiPenulis
Ibu Hamil Mudah Terkena Carpal Tunnel Syndrome Kebas Sakit Menyengat Jari Tangan Akibat Saraf Tertekan

Ibu Hamil Mudah Terkena Carpal Tunnel Syndrome Kebas Sakit Menyengat Jari Tangan Akibat Saraf Tertekan

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 347 hits
Carpal Tunnel Syndrome atau Sindrom Terowong Karpus memang menyakitkan Wanita hamil tidak terkecuali Perkongsian daripadamemberikan kesedaran kepada kesakitan yang mungkin dianggap biasa tetapi sebenarnya perlu diberikan perhatian Sehinggak...
Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Zim Zim Ala Kazim

Fella Aufiyya Pengalaman Kedua Bersalin Secara Normal



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Suburban Villa By Nach Zel Architekti In Prague Czech Republic

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Cops To Release Photofit Of Suspect Who Splashed Footballer With Acid

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Jangan Salah Ambil Vitamin C Ini Yang Terjadi Nanti