Kenapa Pasar Malam Semakin Kurang Meriah



Sekadar nk jelaskan pd bipoti yg berniaga pasar kenapa pasar malam makin sendu dan sendu. Bukan salah jin, bukan salah setan dan bukan salah bomoh. Nk bg alasan salah rafizi squidward pun x blh jgk.

1.  Harga bg sesetengah barang jualan hampir menyamai harga dikedai makan masakan panas, malah ade yg lebih mahal. Contoh nasi goreng rm4.50-6.00, rasa muak, kosong dan mcm nk pedajal pembeli, ayam dan sayur ade tu x wujud langsung dlm nasi goreng lepas kita bukak bungkusan dirumah. Klu harga camtu baik org mkn kt kedai tomyam dan kedai biasa je jauh lg sedap dan berkualiti masakannya.

2. Harga air balang rm3-6, hat ni betul2 mengarut. Milo pun campur serbuk koko, air soya rasa gula dan ais je lebih. Klu air yg ade lemon tu x rase mana pun lemon, pewarna biru saja lebih. 

3. Bagi yang jual makanan bergoreng banyak yang jual balik makanan yang x habis berhari2 dengan menggoreng semula, contohnye nugget, sosej, bebola, karipap, keropok lekor, pisang goreng dan lain2. Bila gigit sangat berminyak dan isinya berbau. 

4. Rasa yang x sedap, size hidangan yang kecik dan x padan dengan harga yang dibayar. Contoh nasi beriyani ayam rm10 ke atas, rasa x sedap dan size hidangan yg kecik. Baik aku beli nasi arab je kalau dh harga camtu.

5. Penyediaan yang kotor dan menggelikan pembeli, dgn bekas yg ade lumut hitam, peniaga pulak kejap2 main korek hidung, sapu2 mulut, sapu muke, baju kotor dan berkeladak dan seangkatan dgnnya.

6. Kurang adab bila orang tanya harga jawab mcm nak ajak bertumbuk. Dan liat nak senyum. Kalau aku pun xnk beli dgn muke gedebe 24jam camtu.

7. Kalau yg jual roti john pulak harga mcm biasa xnak kalah dgn brand2 yahudi mabok, contohnya roti john nk nmpk meriah ditaburnya sos2 cap ayam banyak2 bila orang makan x rasa ayam dan telor pun. Bila kikis suma sos kantoi telor senipis kertas a4 dan ayam secubit dua.

8. Orang tanya hrga terus memandai2 bungkus, bila orang tak nak beli sbb x berkenan dgn harga terus buat muka nak mengamuk. Ko gila ke apa orang baru tanya terus memandai bungkus siap2 dan hulur?

Peniaga pasar ni kalau boleh jangan terlebih cerdik sgt suka bagi alasan "kalau mekdi, kfc, stabak, restoran2 dlm mall boleh jual mahal xkan kami peniaga xleh jual harga camtu?". 

Korang kene faham, pasar malam ni konsep dia jualan berdasarkan kuantiti pembeli yg ramai bukannya jualan yang menfokuskan untung setiap unit. Sbb tu dulu bila sebut pasar malam konfirm ramai org terfikir harga mesra rakyat dan berbaloi dan org boleh beli banyak2. 

Skg tgk gaya dah x mcm tu, org pun makin cerdik dan fikir "baik aku makan kt kedai tomyam lagi jimat dan berbaloi". Hat kedai2 yahudi mabok jual mahal tu korang tgk la kedai masing2 cmne.. ade ekon, dapur masing2 kemain dipenuhi dgn perkakas yg mahal dgn pekerja yg ade s.o.p bagai dan konsisten bersih dan selesa jadinya ada alasan kukuh kenapa dorg boleh letak harga tinggi. 

Sekadar menulis karangan dipetang hari ketika sedang menunggu oda grab. Nak tido dulu, babai.

Kredit: Haiqal Ramly




www.zukidin.com {Estd 2012}

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.zukidin.com/2024/10/kenapa-pasar-malam-semakin-kurang-meriah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dunia Pendidikan Hari Ini Semakin Mencabar

Dunia Pendidikan Hari Ini Semakin Mencabar

papar berkaitan - pada 20/9/2024 - jumlah : 98 hits
Dunia pendidikan hari ini semakin mencabar Terlalu ramai pelajar yang pintar sedangkan tempat yang ada cukup terhad Kos pengajian semakin tinggi Maka pihak yang menyediakan tempat terpaksa menapis pelbagai peringkat tapisan mencari Cream of...
Tindakan Ceo Mada Corp Tak Mahu Salam Dengan Menteri Adalah Sikap Kurang Ajar

Tindakan Ceo Mada Corp Tak Mahu Salam Dengan Menteri Adalah Sikap Kurang Ajar

papar berkaitan - pada 2/10/2024 - jumlah : 36 hits
Tak mahu salam dengan menteri AMANAH Kedah akan siasat henti buli siberHarapandailyAMANAH Kedah menyeru kepada seluruh rakyat Malaysia untuk menghentikan serangan buli siber terhadap Ketua Pegawai Eksekutif MADA Corp susulan tidak bersalama...
Jumpa Kereta Rentung Kehilangan Sabari Baharom Semakin Misteri

Jumpa Kereta Rentung Kehilangan Sabari Baharom Semakin Misteri

papar berkaitan - pada 22/9/2024 - jumlah : 146 hits
BALING Kehilangan seorang warga emas yang juga pesara Felcra menjadi semakin misteri apabila kereta Proton Waja yang digunakan lelaki itu ditemui rentung di tapak pembuangan sampah di Hutan Gubir di sini semalam
Pib Shah Alam Semakin Hampir Kelompok Tiga Terbaik

Pib Shah Alam Semakin Hampir Kelompok Tiga Terbaik

papar berkaitan - pada 22/9/2024 - jumlah : 79 hits
PIB Shah Alam semakin hampir kelompok tiga terbaik SKUAD PIB Shah Alam FOTO FB Kuala Lumpur Pasukan PIB Shah Alam semakin hampir untuk berada dalam kelompok tiga terbaik Liga A1 Semi Pro MBSB Bank selepas membawa pulang tiga mata dengan men...
Nilai Ringgit Semakin Kukuh Peluang Terbaik Untuk Berjimat

Nilai Ringgit Semakin Kukuh Peluang Terbaik Untuk Berjimat

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 75 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera semua Hari ini aku nak kongsikan berita baik yang pasti akan menggembirakan ramai di luar sana Baru baru ini Ringgit Malaysia telah menunjukkan prestasi yang semakin kukuh berbanding lebih 24 mata wang la...
Presiden Pas Bimbang Gusar Islam Semakin Subur Di Bawah Kerajaan Perpaduan

Presiden Pas Bimbang Gusar Islam Semakin Subur Di Bawah Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 73 hits
UMNO ONLINE 1 Presiden PAS sebenarnya semakin gusar dan bimbang dengan kejayaan Kerajaan Perpaduan terus menyuburkan Islam di Malaysia sebagai kesinambungan kejayaan pentadbiran terdahulu kerana ia mengancam naratif Islam terancam yang dibi...
Inovasi Euv Baru Guna Tenaga Kurang Boleh Turunkan Harga Smartphone

Inovasi Euv Baru Guna Tenaga Kurang Boleh Turunkan Harga Smartphone

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 59 hits
Hanya satu syarikat yang menghasilkan mesin mesin ini iaitu syarikat Belanda ASML Mesin EUV generasi kedua sudah tersedia dan dikenali sebagai High NA Mesin yang berharga 400 juta ini membantu kilang memproses cip menggunakan node proses 7n...
Saya Guna Guni Bukan Sebab Tak Mampu

Lubnan Pula Pasrelief Bantucemas Rm41 200 Bia Dap

It Takes Time For Rising Ringgit Strength To Trickle Down Translate Into Purchasing Power For Malaysians

The Importance Of Evidence When Reporting Scam Betting Sites

Lirik Lagu Glimpse Of Us Joji

Apa Barang Yang Paling Lama Terperap Dalam Cart Anda

Top Up Lauk Basah

Iran Lancar Lebih 180 Peluru Berpandu


echo '';
5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat

Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton

Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton


Ww Sandal Belian On Line

Kenapa Pasar Malam Semakin Kurang Meriah

Siapa Kata Jadi Ibu Itu Mudah Korang Kena Baca Ni

Peraturan Fifa Bodoh Mats Deijl

Labeling For Kids Extracurricular Activities How To Keep Gear And Equipment Organized

Ajaran Sesat Ajar Makrifat Sambil Sedut Vape Meraba Jemaah Di Hotel