Kenapa Ong Umum Pemutihan Penjawat Awam Pemuda Umno


News | Diterbitkan Hari ini 5:02 petang

Pemuda Umno menggesa kerajaan menjelaskan kenyataan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Dr Ong Kian Ming mengenai langkah untuk meneruskan proses pemutihan dalam perkhidmatan awam.

Menurut ketuanya, Dr Asyraf Wajdi Dusuki, kenyataan Ong itu sepatutnya dibuat pemimpin tertinggi kerajaan dan bukan dilakukan secara 'semberono' dalam program wawancara televisyen.

"Kerajaan perlu menjelaskan seberapa segera, apakah kenyataan Dr Ong Kian Ming ini merupakan keputusan rasmi kabinet dan jika benar ia keputusan rasmi kabinet mengapakah yang membuat pengumuman mengenainya adalah seorang timbalan menteri, bukan perdana menteri, timbalan perdana Menteri atau menteri," kata Asyraf.

Ong dalam wawancara Astro Awani pada 17 April lalu berkata, kerajaan masih perlu meneruskan proses pemutihan ke atas penjawat awam di beberapa kementerian.

Tindakan itu, kata Ong, adalah kerana terdapat ramai penjawat awam pada masa ini masih berpihak kepada kerajaan lalu.

Menurut Ong walaupun beliau tidak berhadapan masalah untuk bekerjasama dengan kakitangan di MITI, namun kementerian lain masih berdepan kesukaran.

"Saya tidak nafikan kementerian lain seperti Kementeraian Komunikasi dan Multimedia memang ada cabaran yang lebih berat kerana ada ramai orang yang lebih berpihak kepada kerajaan lalu dan kita kita masih buat cleaning up process (proses pembersihan)," katanya.

Perlembagaan lindungi penjawat awam

Mengulas lanjut, Asyraf berkata Perkara 132 (2A) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan penjawat awam berhak memegang jawatan selama diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong.

“Perkara 135 pula memperuntukkan bahawa mereka tidak boleh dibuang kerja dan diturun pangkat secara sesuka hati,” katanya.

Tambah Asyraf, walaupun ada garis panduan melarang penjawat awam mengambil bahagian dalam aktiviti politik dalam Seksyen 21 Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) (Pindaan) 2002, Sub-Seksyen 5 pula tidak menghalang mereka daripada menjadi ahli biasa parti politik.

Katanya lagi, kerajaan BN tidak pernah menzalimi sebahagian penjawat awam yang menyokong, mengundi dan menjadi ahli biasa parti politik Pakatan Rakyat dan PH.

Sementara itu, penganalisis politik Dr. Kamarul Zaman Yusof meminta Ong menjelaskan dengan tepat dan terperinci tentang kenyataan ‘cleaning up process’ terhadap penjawat awam yang dikeluarkannya itu.

“Kenyataan Dr Ong Kian Ming hanya mengaitkannya dengan ‘lebih berpihak kepada kerajaan yang lalu’,” katanya dalam satu kenyataan.

Kata Kamarul, kenyataan Ong itu perlu dipandang serius kerana ia bukan hanya melibatkan kementeriannya, tetapi seluruh kerajaan.

Tambah Kamarul lagi, PH perlu sedar bahawa persepsi seolah-olah PH berkonfrontasi dengan penjawat awam mungkin menjadi penyebab sokongan golongan itu tidak berpihak kepada mereka dalam beberapa pilihan raya kecil yang lalu


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/04/kenapa-ong-umum-pemutihan-penjawat-awam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Informasi Pemutihan Penjawat Awam Apakah Dap Kuasai Kerajaan

Informasi Pemutihan Penjawat Awam Apakah Dap Kuasai Kerajaan

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 298 hits
Kian Ming patut bangunkan ekonomi negara bukan sibuk politik rakyatBANGI 16 Syaaban 1440H Isnin Kenyataan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Dr Ong Kian Ming bahawa kerajaan akan meneruskan program pembersihan ke atas pe...
Terkini Penjawat Awam Ada Sikap Daulah Terpendam Khalid Samad

Terkini Penjawat Awam Ada Sikap Daulah Terpendam Khalid Samad

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 255 hits
Penjawat awam perlu menerima realiti mereka kini berkhidmat dengan ketua yang baharu dalam kerajaan kata Khalid Samad Menteri Wilayah Persekutuan itu berkata mereka kini dalam fasa pembaharuan selepas lebih 60 tahun dibentuk oleh cara kepim...
Marah Kalah Prk Rantau Ph Ancam Penjawat Awam

Marah Kalah Prk Rantau Ph Ancam Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 551 hits
Kalau kita imbas kembali kemenangan PH menumbangkan BN dalam PRU 14 banyak di bantu oleh penjawat awam Dr Mahathir sendiri sebelum PRU 14 telah menulis surat untuk di edarkan kepada penjawat awam kerana menyedari begitu pentingnya sokongan ...
Pengecilan Penjawat Awam Kuota 1 Peratus Oku Tak Terjejas

Pengecilan Penjawat Awam Kuota 1 Peratus Oku Tak Terjejas

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 290 hits
Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sambil diiringi Presiden Persatuan Bagi Orang Buta Malaysia Tan Sri Datuk Seri Tengku Azlan Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar bergambar kenangan bersama penerima anugerah ahli ahli P...
Kerajaan Dap Ph Janganlah Aniayai Penjawat Awam

Kerajaan Dap Ph Janganlah Aniayai Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 355 hits
KERAJAAN JANGAN ANIAYAI PENJAWAT AWAM 1 Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia merasa kesal dan kecewa dengan kenyataan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Dr Ong Kian Ming bahawa kerajaan masih buat dan perlu terus buat cleanin...
Kenapa Perlu Ragui Kesetiaan Penjawat Awam Berkhidmat Untuk Ydpa Atau Parti Politik

Kenapa Perlu Ragui Kesetiaan Penjawat Awam Berkhidmat Untuk Ydpa Atau Parti Politik

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 354 hits
Kerajaan Pakatan Harapan tidak perlu khuatir dengan kesetiaan penjawat awam terhadap mereka kata Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam Presiden Cuepacs Azih Muda memberi jaminan penjawat awam setia dengan kerajaan PH dan menjadi ...
Jangan Musuhi Penjawat Awam Presiden Pas

Jangan Musuhi Penjawat Awam Presiden Pas

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 351 hits
KONSEP demokrasi di Malaysia adalah pemisahan kuasa di antara legislatif dan eksekutif laksana pemisahan di antara badan kereta enjin dan pemandunya Seringkali betapa baiknya kereta dan enjin tetapi kalau pemandunya tidak cekap memandu dan ...
Halang Tugas Penjawat Awam Kdn Serah Siasatan Kepada Polis

Halang Tugas Penjawat Awam Kdn Serah Siasatan Kepada Polis

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 310 hits
MALAYSIA GAZETTE Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin KUALA LUMPUR Kementerian Dalam Negeri menyerahkan siasatan kepada polis berhubung isu sekumpulan lelaki yang dipercayai bertindak memeriksa sebuah kererta peronda polis semasa Pilihan Raya Keci...
Penjawat Awam Malah Budak Pejabat Pun Berkuasa Kata Dr Mahathir

Penjawat Awam Malah Budak Pejabat Pun Berkuasa Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 283 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad menasihatkan penjawat awam kerajaan Foto Astro Awani Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ketika berucap pada Perhimpunan Bulanan Jabatan Perdana Menteri di Dataran Perdana Bangunan Perdana Putra Putrajaya tempoha...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024