Kenapa Kad Debit Lebih Berbahaya Daripada Kad Kredit


 
Kad debit anda pada dasarnya adalah cek plastik. Itu bermaksud bahawa setiap kali anda membuat pembelian, wang tersebut akan langsung mengeluarkan wang dari akaun anda. Oleh kerana itu, tidak akan ada bil dan anda tidak akan membayar faedah. Lebih daripada itu, kad debit juga dikenali sebagai kad ATM, yang membolehkan anda mengeluarkan wang tunai terus dari akaun bank anda.
Ini semua terdengar hebat, tetapi kita perlu berhati-hati dari segi keselamatannya. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dana anda segera ditransfer, akan sangat sukar untuk mendapatkan kembali dana anda.
Sebagai gambaran, jika penggodam atau pencuri memegang kad anda dan melakukan perbelanjaan, penggodam itu dapat melepaskannya dengan mudah tanpa memberitahu pihak berkuasa semasa anda berusaha mendapatkan kembali wang anda. Manakala apabila penipu memegang kad kredit anda, terdapat zon penyangga antara wang tunai dan transaksi penipuan anda.
Untuk mengetahui lebih mendalam mengenai topik ini, berikut adalah lima sebab mengapa menggunakan kad debit boleh menjadi lebih berbahaya daripada kad kredit. 
1. Pencurian identiti boleh menjadi lebih teruk sekiranya kad debit anda dicuri
Persatuan Bank di Malaysia (ABM) mengumumkan bahawa liabiliti maksimum pemegang kad untuk urus niaga yang tidak dibenarkan adalah berjumlah RM250. Ini akan memberi anda lebih banyak keyakinan kerana kerugian maksimum yang dapat anda ambil pada kad debit adalah keseluruhan akaun anda sekiranya hadnya tidak ditetapkan.
Oleh itu, apabila anda menyedari bahawa kad debit anda hilang, anda harus segera memberitahu bank anda untuk membatalkan kad anda untuk mengelakkan sebarang transaksi dilakukan. Sebaliknya, jika anda dapat membuktikan bahawa anda bukan orang yang melakukan transaksi menggunakan kad kredit, adalah lebih mudah untuk menolak pembayaran dan anda tidak perlu membayar transaksi tersebut.
2. Kad debit tidak berguna dalam krisis 

Contohnya, anda menghadapi keadaan perubatan kecemasan dan kos operasi berjumlah lebih RM10,000. Bagi sesetengah orang, mungkin jumlah yang dapat dikendalikan, tetapi bagi orang lain yang tidak mempunyai wang ini, mereka akan berada dalam situasi sukar. Perbezaannya di sini ialah kad debit biasanya tidak membenarkan overdraf tetapi kad kredit akan melindungi anda buat masa ini.
Sebelum meneruskan, kami ingin menjelaskan bahawa kad kredit bukan dana kecemasan dan anda harus menjauhi pemikiran ini. Tetapi, jika keadaannya sangat mendesak, kad kredit mempunyai kemampuan untuk membantu anda membayar bil. Yang kemudiannya juga membolehkan anda membayar balik jumlah ini melalui rancangan ansuran.
3. Pulangan tunai dan mata ganjaran
Sekiranya anda berada di kelas pekerja, kemungkinan anda akan membeli sejumlah barang sepanjang minggu. Sekiranya demikian, anda mungkin memperoleh sejumlah ganjaran atas wang yang sudah anda belanjakan. Maksud saya, mengapa tidak?
Sebilangan besar kad kredit mempunyai skim dan mata wang untuk setiap pembelian yang anda buat. Anda kemudian boleh menebus mereka untuk penerbangan, penginapan hotel, atau beberapa produk lain.
Namun, berhati-hatilah juga kerana sebilangan individu mungkin tergoda untuk menghabiskan lebih banyak wang hanya untuk mendapatkan point. Lagipun, itulah yang diinginkan oleh syarikat semasa anda mempunyai lebih banyak hutang kad kredit. Idea di sini adalah memikirkan ganjaran sebagai bonus menggunakan kad kredit, tidak lebih dari itu.
4. Membina sejarah kredit
Terutama sebagai individu muda, alasan penting lain untuk memilih kad kredit daripada kad debit adalah kerana ia akan membina dan meningkatkan sejarah kredit anda. Kad debit tidak mengukuhkan sejarah kredit anda dengan apa cara sekalipun.
Kenapa? Kerana hidup mungkin lebih mencabar jika anda tidak menetapkan sejarah kredit yang baik. Sejarah kredit anda adalah apa yang akan membantu anda ketika anda akhirnya memutuskan untuk mengambil pinjaman kereta, gadai janji, atau bahkan rancangan telefon bimbit. Ia juga dapat membantu anda mendapatkan syarat yang lebih baik dan bahkan menjadikan anda pekerjaan.
5. Diterima secara universal  
Menggunakan kad kredit semasa percutian
Ini secara langsung bermaksud tidak perlu membawa sejumlah wang tunai semasa anda dalam perjalanan. Visa dan Mastercard adalah kad yang paling banyak diterima.
Selain itu, kad debit sering menjadi masalah semasa anda mendaftar masuk ke hotel atau menyewa kereta. Syarikat-syarikat ini mengambil jumlah tertentu (selalunya jumlah yang tinggi) sehingga kos akhir menjadi jelas. Contohnya, jika anda mendaftar masuk ke hotel yang berharga RM100 semalam, mereka mungkin akan mengenakan bayaran RM150 pada mulanya sekiranya berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini.
Namun, jika anda menggunakan kad kredit, "penangguhan" ini akan mengurangkan kredit yang ada, bukan wang di akaun bank anda. Dengan kata lain, anggaran anda untuk sepanjang percutian anda tidak akan terjejas sama sekali.  
Sumber: Compareherowww.zukidin.com {Estd 2012}

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.zukidin.com/2021/07/kenapa-kad-debit-lebih-berbahaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Permohonan Kad Kredit Credit Card Saya Tidak Lulus

Kenapa Permohonan Kad Kredit Credit Card Saya Tidak Lulus

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 348 hits
Saya berusia 35 tahun setiap kali apply credit card tak pernah lulus tak tahu kenapa Saya tiada hutang apa apa selama ini saya gaji tetap dah sekarang Jawapan 1 bila anda sudah berusia lebih 30an tak pernah ada hutang dengan bank juga tidak...
Sombong Dipandangan Tuhann Itu Lebih Berbahaya

Sombong Dipandangan Tuhann Itu Lebih Berbahaya

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 233 hits
SOMBONG DIPANDANGAN TUHAN ITU LEBIH BERBAHAYA Assalammualaikum wbt Salam Jumaat indah untuk semua sahabat Moga kita semua berada dalam keadaan nyang baik baik sahaja ya Sebarkan kebaikkan kerana Allah Saling menghormati dan sentiasa menghar...
Kad Kredit Bsn Visa Platinum I Telah Berjaya Dimiliki

Kad Kredit Bsn Visa Platinum I Telah Berjaya Dimiliki

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 421 hits
Assalamualaikum Dah jadi macam hobi pulak mengumpul kad kredit ni Hahahaha Abam Kie bukannya guna sangat kad kredit ni Cuma mohon untuk mendapatkan hadiah bagi permohonan baharu je Macam kad kredit Visa Platinum BSN ni ia bagi waiver untuk ...
Varian Covid 19 Lebih Berbahaya Dijangka Muncul Who

Varian Covid 19 Lebih Berbahaya Dijangka Muncul Who

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 229 hits
Didier Houssin Foto AFP GENEVA Jawatankuasa Kecemasan Pertubuhan Kesihatan Sedunia pada Khamis memberi amaran bahawa lebih banyak varian pandemik Covid 19 yang baharu dan lebih berbahaya dijangka disebarkan ke seluruh dunia Menurut jawatank...
Jalur Lebar Unifi Ditawar Lebih Murah

Jalur Lebar Unifi Ditawar Lebih Murah

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 559 hits
TELEKOM Malaysia Bhd komited memastikan lebih ramai pelanggan menikmati perkhidmatan jalur lebar unifi dengan menawarkan pelbagai kempen dan promosi menarik kepada orang ramai Ketua Pegawai Komersial TM Anand Vijayan berkata Unifi juga mena...
Kenyataan Media Disiapkan Lebih Awal Daripada Mesyuarat Mkt

Kenyataan Media Disiapkan Lebih Awal Daripada Mesyuarat Mkt

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 225 hits
Kenyataan media disiapkan lebih awal daripada mesyuarat MKT Ahli Parlimen Ketereh Tan Sri Annuar Musa mengulangi dakwaan yang dibuatnya sebelum ini bahawa kenyataan media dibuat Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi disiapkan lebih...
Roadtax Mati Lebih Setahun Jom Renew Roadtax Insurans Kenderaan Secara Online

Roadtax Mati Lebih Setahun Jom Renew Roadtax Insurans Kenderaan Secara Online

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 320 hits
Hai semua Assalamualaikum Selamat sejahtera semua Kali ini nak sharing tentang ROADTAX KENDERAAN YANG MATI LEBIH SETAHUN BOLEH KE RENEW ROADTAX INSURANS KENDERAAN ONLINE DENGAN AZLINDA URBAN CONSULTANCY SERVICES Macam mana pula dengan roadt...
Cara Rangsang Otak Anak 0 7 Tahun Tanpa Stress Anak Lebih Bijak Walaupun Belajar Di Rumah

Cara Rangsang Otak Anak 0 7 Tahun Tanpa Stress Anak Lebih Bijak Walaupun Belajar Di Rumah

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 385 hits
Ramai ibu bapa yang mula risau dengan perkembangan anak lebih lebih lagi anak yang bakal masuk darjah satu pada tahun hadapan Jadi bagaimana cara untuk pastikan perkembangan mereka seiring dengan usia Ikuti perkongsian ini RANGSANG OTAK ANA...
Hiburan Lebih Selesa Hidup Solo Belum Fikir Nak Ada Komitmen Amelia Henderson

Hiburan Lebih Selesa Hidup Solo Belum Fikir Nak Ada Komitmen Amelia Henderson

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 281 hits
Kegagalan dalam perkahwinan pada tahun 2018 bukan suatu perkara yang mudah pelakon jelita Amelia Henderson untuk melupakannya dengan sekelip mata AdvertisementNamun kematangan yang ditunjuk oleh pelakon tersebut dalam menghadapi segala duga...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Resepi Sambal Ikan

Sambal Bilis Tempoyak Travel Pack

Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health